Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software Rasberry Pi  (gelezen 50788 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Software Rasberry Pi
« Reactie #75 Gepost op: 2012/08/25, 17:06:15 »
Hier kun je het kopen.
Mpeg-2 http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/
VC-1 http://www.raspberrypi.com/vc-1-license-key/

Als je het besteld, zet dan in serial number vak het aantal dat je wilt. I denk een foutje.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/25, 17:11:32 door emiel1976 »

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #76 Gepost op: 2012/08/26, 11:11:04 »
Hier kun je het kopen.
Mpeg-2 http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/
VC-1 http://www.raspberrypi.com/vc-1-license-key/

Als je het besteld, zet dan in serial number vak het aantal dat je wilt. I denk een foutje.

Thanks voor de info!

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #77 Gepost op: 2012/08/26, 14:19:31 »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2012/08/26, 16:55:27 »
Zie dat ik in het bericht een fout heb gezet.
Waar ze de code vragen moet je, je raspberry pi code ingeven.
Je moet alleen opletten dat je 1 code neemt van ieder want het is afhankelijk van het apparaat.

Het kan dat het nog niet werkt over al op omdat het van na 8 augutus moet zijn de software wil de codec werken.

Ik heb op 1 SD kaartje OpenELEC staan, de laatste versie en die werkt bij mij nog niet met de codec's.
Ik heb op een andere SD kaart nu Xbian 6.2 gezet en daar wekt het perfect op.
Tevens start Xbian veel sneller op en reageert alles beter en speelt hij nu probleemloos 1080 films af zonder af en toe te stoppen.
Ze geven standaard wat overklocking settings mee en als je hem via HDMI aan je tv hebt hangen en je zet je Raspberry pi aan dan zet hij ook je tv aan.
Afstandsbediening van de tv werkt er ook mee.

Ga straks Xbian op mijn andere SD kaartje zetten omdat die toch weer wat beter werkt dan Openelec.
Zo ook even mijn wifi instellen en kijken of de 1080 dan ook nog goed werkt.

Ik zal straks proberen een filmpje te maken met daarin het verschil tussen OpenELEC en Xbian kwa opstarten en hoe het reageert en het afspelen van video.
Moet kijken of ik mijn telefoon goed kan plaatsen zodat het goed te zien is.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/26, 17:07:34 door emiel1976 »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2012/08/26, 18:23:57 »
Voor meer info www.xbian.org

Wi-fi kan maar dan moet je wel een RTL8188CUS based wifi adapter hebben.
Voor Openelec is dat niet echt nodig, die ondersteund meer.
Laat dus op 1 SD Openelec staan en de andere Xbian.
Heb ik de keus wat ik wil gebruiken, beide werken goed alleen reageert de Xbian beter en speelt het al Mpeg-2 af en werkt 1080 er beter onder.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #80 Gepost op: 2012/08/27, 07:42:40 »
In mijn ideale wereld zou ik graag een distro op mijn Pi zetten waarmee ik kan internetten etc, eventueel een simpel briefje tikken, maar waarop ik ook XBMC kan starten en video (HD)/muziek kan draaien. Welke distro zou daar nou het meest voor in aanmerking komen?
OpenElec en Xbian richten zich dus vooral op het media gebeuren en Raspbian weer meer op office achtig taken... Keuzes keuzes...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2012/08/27, 18:54:36 »
2 SD kaarten gebruiken en dan zou ik die laatste debian versie kiezen en je cpu wat opvoeren.
Dan draait dat zeer leuk.
Of je nou moet rebooten of je wisselt je SD kaart maakt op zich niet veel uit. Ik weet niet of het beide op 1 SD kaart kan.

Opstarten Xbian duurt ongeveer 30 seconden en start dus snel op.

Offline Dakey

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2012/09/10, 23:00:56 »
Voor meer info www.xbian.org

Wi-fi kan maar dan moet je wel een RTL8188CUS based wifi adapter hebben.
Voor Openelec is dat niet echt nodig, die ondersteund meer.
Laat dus op 1 SD Openelec staan en de andere Xbian.
Heb ik de keus wat ik wil gebruiken, beide werken goed alleen reageert de Xbian beter en speelt het al Mpeg-2 af en werkt 1080 er beter onder.

Ik heb nu ook een wifi adapter die ondersteund wordt (DLink DWA-121), wifi heb ik momenteel werkend, alleen werkt ie nog niet met mn samen met mn USB keyboard... dat wordt weer ffe zoeken  :o (heb momenteel Raspbmc RC4 draaien)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2012/09/11, 00:37:35 »
Ik heb een Logitech toetsenbord met muis draadloos en dat werkt probleemloos.

Probeer OpenELEC eens of die je toetsenbord ondersteund.

Offline Dakey

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2012/09/11, 09:13:42 »
Ik heb een Logitech toetsenbord met muis draadloos en dat werkt probleemloos.

Probeer OpenELEC eens of die je toetsenbord ondersteund.

Die ga ik deze week inderdaad eens proberen, Xbian schijnt beide devices ook makkelijker te ondersteunen had ik ergens gelezen ^-^

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2012/09/11, 19:46:17 »
OpenELEC ondersteund op het moment het meeste maar Xbian ondersteund ook al een hoop. Het enige wat nog beter kan is de Wi-Fi ondersteuning die wat beperkter is.
OpenELEC ondersteund meer usb wifi adapters.
Wel vind ik Xbian soepeler draaien en start het sneller op. 1080 video's, img en iso speelt hij ook af als je de Mpeg2 codec hebt.
Ik heb Xbian 7 de beta versie. Die ondersteund iso en img files en werkt al met het DVD menu. Nog niet helemaal ok maar het begin is er.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #86 Gepost op: 2012/09/12, 16:45:13 »
Ik heb vandaag dat Xbian (0.7B1) er eens opgezet, maar een HD film (x264) hapert toch wel af en toe.
Kan het zijn dat dit een netwerk snelheid probleem is? Ik heb hier een gigabit netwerk liggen, maar de PI ondersteunt volgens mij max 100mbit toch?

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #87 Gepost op: 2012/09/12, 16:46:17 »
Ik heb vandaag dat Xbian (0.7B1) er eens opgezet, maar een HD film (x264) hapert toch wel af en toe.
Kan het zijn dat dit een netwerk snelheid probleem is? Ik heb hier een gigabit netwerk liggen, maar de PI ondersteunt volgens mij max 100mbit toch?

Ik heb overigens de mpeg-2 codec nog niet binnen, dat staat in bestelling. Kan het daar nog aan liggen?

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #88 Gepost op: 2012/09/12, 21:37:30 »
Iemand overigens ervaring met Raspbmc?
http://www.raspbmc.com/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2012/09/13, 00:01:39 »
Raspbmc werkte bij mij niet goed.
Xbian draait bij mij zonder haperen over het netwerk en als je nog geen MPEG2 hebt dan zijn er dingen die niet werken en waar je alleen geluid krijgt.

Bij OpenELEC heb ik het wel eens gehad maar toen had ik mijn Raspberry pi ook zo aan mijn tv hangen dat die gelijk mee op startte en als het systeem dan lang aan stond dan startte ik hem opnieuw op omdat hij anders wat trager was.
Heb ook wel eens dat als mijn pc een paar dagen aan staat dat ik die een keer opnieuw opstart maar over het algemeen draait bij mij alles soepel.
Alleen OpenELEC loopt met 1080 wat minder en als de film lang duurt begint die ook te stotteren.

Je kunt de 6.2 proberen aangezien 7 nog beta is.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #90 Gepost op: 2012/09/13, 09:29:53 »
Ik moet Openelec nog even goed testen, maar dat lijkt wel de aardigste. Er wordt bijvoorbeeld automagisch een storage partitie aangemaakt. Handig om daar iets op te zetten wat ik (eventueel elders) wil kijken. Op deze manier ook maar even testen of het nou aan het netwerk ligt of aan de installatie. Ik heb inmiddels gelukkig wel de codecs binnen!

En inderdaad misschien eens niet bleeding edge leven en gewoon de stabiele versie downloaden en installeren  :angel:

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2012/09/14, 01:26:15 »
Gewoon van alles proberen dat heb ik in het begin ook gedaan en toen werkte bij mij raspbmc niet en OpenELEC juist zeer goed. Xbian werkt bij mij ook maar ik moet daar nog een andere wi-fi adapter voor hebben of een netwerk kabel naar mijn slaapkamer trekken.
Ik draai nu OpenELEC daar.

Morgen 3 Raspberry pi's bestellen met 3 behuizingen 2 power adapters 3 SD kaarten en 2 HDMI kabels en 2 Wi-Fi adapters.
Voor mij 1 en de andere 2 voor een vriend en mijn casemanager. =D
Ze zien bij mij hoe het werkt en nu willen ze het ook hebben. ik wil er 1 bij voor op mijn slaapkamer. Ik heb wel allshare van samsung maar die is beperkt met wat je af kunt spelen net als de Xbox.
Er komt trouwens ook nog een PS3 bij maar de Raspberry pi werkt gewoon fijner en is volledig stil.

Mot nog kijken of OpenELEC ondertussen ook de Codecs ondersteunt.

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #92 Gepost op: 2012/09/14, 12:52:58 »
Ik heb het gewoon gedaan zoals men zegt. Config.txt op de kleine fat partitie en dat lijkt te werken bij Openelec. Ze hebben ook een verwijzing naar de installatie op de site, maar die verwijzing verwijst naar niets...

En groot afnemer jij, spread the word  =D

Ik heb overigens dat netwerk testje nog niet gedaan. Ik heb wel de bird scene van earth gedraaid en dat lijkt zonder haperingen te gaan. Misschien eens via NFS de films stream ipv via Samba. NFS schijnt sneller te zijn

Offline Dakey

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2012/09/14, 13:20:38 »
Ik heb het gewoon gedaan zoals men zegt. Config.txt op de kleine fat partitie en dat lijkt te werken bij Openelec. Ze hebben ook een verwijzing naar de installatie op de site, maar die verwijzing verwijst naar niets...

En groot afnemer jij, spread the word  =D

Ik heb overigens dat netwerk testje nog niet gedaan. Ik heb wel de bird scene van earth gedraaid en dat lijkt zonder haperingen te gaan. Misschien eens via NFS de films stream ipv via Samba. NFS schijnt sneller te zijn

Ik had eerst ook via Samba mn shares vanaf de Pi geconfigureerd, maar via NFS loopt alles net ffe iets soepeler inderdaad  O0

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #94 Gepost op: 2012/09/15, 16:52:12 »
Kijk eens aan, zojuist NFS geactiveerd (overigens veel makkelijker dan ik dacht...) en nu is het allemaal wel vloeiend!
Toppertje!

Nu dus met Openelec, maar ik hou Xbian scherp in de gaten want daar lijkt menu etc toch allemaal net wat sneller te zijn. Ook mooi dat ze bouwen op de voor de PI geoptimaliseerde Debian, dan zit je gevoelsmatig toch "dichter" bij het vuur...  8-)

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #95 Gepost op: 2012/09/15, 17:56:33 »
Weet iemand overigens of je een usb geluidskaart zou kunnen gebruiken op de PI? Ik heb een usb geluidskaart die het normaal prima doet onder linux maar vooralsnog krijg ik dat niet aan de praat...
Dit om te gebruiken op een tv/monitor zonder hdmi, er is audio uit op de PI maar dat is niet best.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2012/09/15, 18:20:54 »
Ik heb het CPU gedeelte in config.txt van xbian gekopieerd naar OpenELEC en dan werkt OpenELEC net wat beter.

Ik ga van de week eens NFS proberen. Hier draait het prima met SMB dus ik hoef het eigenlijk niet te veranderen maar ik kan het altijd proberen.

Weet ik niet of het ondersteund word. 

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #97 Gepost op: 2012/09/16, 12:39:04 »
Weet iemand misschien hoe je Openelec kan updaten?
In de faq staat dat je een paar files in een bepaalde map moet plaatsen, maar waar vind ik die map?

A new build has come out. How can I update?
You can update via the normal OpenELEC update method. You will need to place four files (SYSTEM, SYSTEM.md5, KERNEL, KERNEL.md5) inside the Update SMB share. Then reboot and you should see the update taking place.

http://openelec.tv/forum/124-raspberry-pi/40979-raspberry-pi-faq

Ik draai momenteel dus toch Openelec met inderdaad ook de XBian config file. Werkt allemaal prima, ik had met Xbian toch wat rare vastlopers af en toe en nog steeds niet echt vloeiende weergave. Bij Openelec is dat wel het geval..

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #98 Gepost op: 2012/09/16, 13:19:11 »
Weet iemand misschien hoe je Openelec kan updaten?
In de faq staat dat je een paar files in een bepaalde map moet plaatsen, maar waar vind ik die map?

A new build has come out. How can I update?
You can update via the normal OpenELEC update method. You will need to place four files (SYSTEM, SYSTEM.md5, KERNEL, KERNEL.md5) inside the Update SMB share. Then reboot and you should see the update taking place.

http://openelec.tv/forum/124-raspberry-pi/40979-raspberry-pi-faq

En gevonden, ik had nog niet via het netwerk naar de PI gekeken en als je dat via nautilus doet zie je inderdaad een map genaamd Update staan. Als er een nieuwe build is zal ik het eens proberen. Ik zie overigens op de OpenElec site dat er ook automatisch geupdate kan worden, maar dat lijkt niet voor de PI build te gelden?

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #99 Gepost op: 2012/09/16, 16:15:33 »
Supervet, een wifi n usbstick die ik nog had liggen van een oud UPC modem werkt gewoon op OpenElec!
En HD films stream werkt ook prima hiermee!  :lol: