Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.  (gelezen 6630 keer)

Wat moet ik doen om mijn usb stick in Windows7 (draaiend in Oracle VM (4.1.8 r75467)) zichtbaar te maken?
Als ik nu een usb stick in m'n pc steek, ziet Ubuntu 11.10 het,  wel maar Windows 7 niet.
Guest Additions is wel geinstalleerd in VM.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/09, 16:09:33 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/08, 22:59:36 »
Onderaan rechts van het venster zie je een aantal symbolen voor harde schijf, cd, netwerk en usb. Klik op het usb-symbool en dan verschijnen alle usb-toestellen. Klik op de naam van de usb-stick en hij wordt aangekoppeld door de VM voor Win7.
Het gaat ook via het menu bovenaan: Apparaten, USB-apparaten en dan klik je op de naam van de usb-stick.

Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/09, 07:26:43 »
Onderaan rechts van het venster zie je een aantal symbolen voor harde schijf, cd, netwerk en usb. Klik op het usb-symbool en dan verschijnen alle usb-toestellen. Klik op de naam van de usb-stick en hij wordt aangekoppeld door de VM voor Win7.
Het gaat ook via het menu bovenaan: Apparaten, USB-apparaten en dan klik je op de naam van de usb-stick.

Dan krijg ik: No usb devices connected.       ???
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/09, 07:42:30 »
Ik heb virtualbox van de oracle website geinstalleerd.

Deb van oracle installeren,
Dan "Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack" installeren ook van oracle website.
Dan vm van windows starten, en guest additions installeren in windows(boven de puldown gebruiken om de cd te activeren van guest addition.).
Dan je vm van windows uitzetten, ga naar je eigenschappen van je vm van windows,
Dan daar usb aanzetten,
Dan vm windows starten,
Dan in het venster boven de vm, zitten pulldowns, daar usb aanzetten van de hardware die je wilt.
Klaar dat is alles.
(de stap 1 en 2 is misschien niet nodig als je virtualbox van ubuntu server gebruikt.)

Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/09, 08:48:27 »
Ik dacht dat VM geen usb apparaten ondersteunde? Of heb ik nu ergens de bel horen luiden maar weet ik niet waar?



Toch wel hoor.

Echter nu krijg ik: zie bijlage.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/09, 09:48:28 »
Sluit VirtualBox af. Open een terminal en tik:

sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
Werkt het daarna wel?

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/09, 09:50:35 »
Ik dacht dat VM geen usb apparaten ondersteunde? Of heb ik nu ergens de bel horen luiden maar weet ik niet waar?
VirtualBox ondersteunt usb-apparaten en audio en zelfs 3D-graphics, maar je moet daarvoor wel het Extension Pack geïnstalleerd hebben. Het vroegere onderscheid tussen de open source variant van VirtualBox (die dat allemaal niet ondersteunde) en de commerciële variant is verdwenen. Er is nu alleen nog maar een open source variant van VirtualBox, maar voor de "cool stuff" moet je een Extension Pack installeren en dat is niét open source.

« Laatst bewerkt op: 2012/02/09, 09:57:48 door noyomipa »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/09, 10:05:01 »
Foto betekend dat je bij je user de rechten moet veranderen.
Bij vboxusers je eigen gebruiken aanvinken, dan behoort je user tot de vboxusers groep.

Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/09, 11:48:48 »
Sluit VirtualBox af. Open een terminal en tik:

sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
Werkt het daarna wel?

Helaas niet.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Dave

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/09, 12:06:53 »
sudo usermod -a -G vboxusers "jouwnaam"

en herstarten

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/09, 12:15:35 »
Normaal zou VirtualBox bij de installatie een groep vboxusers aangemaakt moeten hebben en jou daaraan toegevoegd.
We gaan even controleren of dat het geval is.
Open een terminal en typ het volgende (kopieer en plak desnoods):
groups|grep vbox
Komt er een lijn terug met vboxusers erin? Zo ja, dan is de groep aangemaakt. Sla dan het volgende over en spring naar de volgende paragraaf.
Zo nee, dan stel ik een herinstallatie van VirtualBox voor, dat is de meest eenvoudige manier om alles in orde te brengen.
Installeer eerst de VirtualBox-repository (ik meen gelezen te hebben dat je de deb van de VirtualBox website had gedownload en geïnstalleerd), want dan kunnen VirtualBox-upgrades met het normale Ubuntu-updateproces meekomen.
sudo add-apt-repository "deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian oneiric ccontrib"
wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/oracle_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
sudo apt-get update
sudo apt-get -y install --reinstall linux-headers-generic linux-headers-`uname -r` dkms
sudo apt-get -y install --reinstall virtualbox-4.1
Vul bij de instructies hierboven de juiste releasenaam van Ubuntu is als je momenteel niet Oneiric gebruikt. Dat is het ofwel Lucid, Maverick of Natty. De komende release Precise is nog niet voorzien door Oracle. Als je met een alfa van 12.04 werkt, gebruik dan Oneiric als releasenaam bij VirtualBox. Na deze herinstallatie zou alles in orde moeten zijn en kun je de rest van wat hieronder staat overslaan.

Als de groep vboxusers bestaat, controleren we of jij eraan toegevoegd bent:
id|grep vboxAls nu niets getoond wordt, zit je niet in de groep. Als er wel een lijn verschijnt met je gebruikersnaam en daarin vboxusers, dan ben je wel toegewezen aan de groep en zou alles goed moeten werken.
Indien je niet in de groep zit en er dus niets getoond wordt, kun je dat vanuit de terminal in orde maken via:
sudo usermod -a -G vboxusers $USERLog uit en dan weer in om het te activeren.

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/09, 12:16:11 »
sudo usermod -a -G vboxusers "jouwnaam"
en herstarten
Je was me net voor, maar herstarten is niet nodig. Gewoon uitloggen en weer inloggen. Da's sneller.

Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/09, 15:36:18 »
Het probleem met het niet herkennen van mijn usb devices kwam uiteindelijk doordat ik niet 'VirtualBox Extension Pack'  had geinstalleerd.
Heb 'VirtualBox Extension Pack' verward met 'VBOX Guest Editions'.

Bij deze mijn excuses voor de verwarring.

Echter......ik ben nu twee stappen verder (usb devices werken)......maar ook drie stappen achteruit.   :'(

Als ik nu Windows7 (en ook Windows XP) opstart, werkt mijn usb muis en toetsenbord niet meer.
Het lijkt erop de de muis onzichtbaar is geworden. Bij toeval kan ik wel op Start drukken in Windows7 en applicaties starten.
Het blijft echter gokken waarmijn muis op dat moment gebleven is.

Het terug gaan met de muis van VM naar Ubuntu lukt ook niet meer.

De enige manier om het  weer werkend te krijgen,  is om de pc met de aan/uit knop uit te schakelen.



edit: het toetsenbord werkt wel, maar ook onzichtbaar.  alt+f4 en pijlen doen het wel
« Laatst bewerkt op: 2012/02/09, 15:52:29 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/09, 15:40:57 »
Je hebt duidelijk de Guest Additions (niet "editions") niet geïnstalleerd, vrees ik.
Als toetsenbord en muis gevangen zijn binnen de VM, kun je eruit komen door de rechter CTRL-toets in te drukken.

Re: USB device in Windows7 in Oracle VM niet zichtbaar.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/09, 16:08:17 »
Heb nu de usb device van mijn muis en toetsenbord weggehaald uit de lijst en nu werkt het weer.

Bij deze mijn dank aan een ieder voor de geboden hulp.      :D
Zonder jullie was het niet gelukt.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)