Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwste Firefox (10.0.2) nu vanzelf in Ubuntu 10.04  (gelezen 23745 keer)

Re: Nieuwste Firefox (9.0.1) nu vanzelf in Ubuntu 10.04
« Reactie #75 Gepost op: 2012/02/05, 22:29:27 »
-QupZilla is niet in een vroeg stadium en behoorlijk stabiel
-Die PPA is van de maker zelf, dus als je dat niet vertrouwt, dan vertrouw je de hele browser niet

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2012/02/05, 23:26:53 »
-QupZilla is niet in een vroeg stadium en behoorlijk stabiel
-Die PPA is van de maker zelf, dus als je dat niet vertrouwt, dan vertrouw je de hele browser niet
Als ik een nieuw programma zie, dan kijk ik eerst even of dat in Ubuntu te zien is.
Als het daar niet voorkomt, kijk ik of het in Debian sid beschikbaar is.
Als beiden geen resultaten tonen dan blader ik nog even bij de Engelse wikipedia.

Na deze acties kwam ik tot de conclusie dat QupZilla wel bestaat, maar dat deze browser bij een paar voor mij belangrijke informatiebronnen nog niet voorkomt. Dat bracht mij tot de stoute veronderstelling dat deze browser nog in een vroeg stadium zit.
Firefox, Epiphany en Midori worden overigens wel in de 3 genoemde bronnen getoond.

Citaat
een paar reacties van gebruikers over QupZilla

hmm.. something is wrong with this browser.. It disables the desktop effects. Strange :|

Not satisfied.
I’m going to try it sometimes. But it feels a bit laggy and crashes often (that does it for me)

The lack of userscripts and userstyles is a deal breaker. Sorry.

Crash, crash, crash, forgets bookmarks, crash, crash,crash oh and then crash!
I really love it though ! Its really fast at crashing
Wat de oorzaak voor deze negatieve reacties is, kan ik niet beoordelen en wil het zelf ook niet testen op mijn pc.
Vroeger heb ik met Windows gewerkt, daar was het gebruikelijk om met veel third-party-software te werken.
Deze manier van installeren kan ik niet aanbevelen voor Linux-systemen.
Hoewel ik ook af en toe aan het experimenteren ben, adviseer ik standaard (zeker in een thread over 10.04) het gebruiken van de "normale" bronnen voor de installatie van software.
Iedereen die met Linux werkt, kan m.i. voor de belangrijke applicaties (zoals een webbrowser) beter de "veilige" weg kiezen zonder PPA's.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #77 Gepost op: 2012/02/05, 23:34:52 »
Nuja, nogmaals: die PPA is van de maker ZELF. Dus je vertrouwt de hele browser al niet als je die PPA niet vertrouwt.
Daarbij, heb je de reacties wel gezien?

"The lack of userscripts and userstyles is a deal breaker. Sorry."
"hmm.. something is wrong with this browser.. It disables the desktop effects. Strange "

Dat zijn niet 2 dingen die baanbrekend zijn. 1 is een missende feature voor die persoon, maar niet iedereen werkt met userscrips, zeker Pietje Puk niet. 2 kan vervelend zijn, maar het maakt de browser er toch niet minder op als de desktop-effecten gedisabled worden?

En wat jij onder crashen verstaat weet ik ook niet. Google Chrome Stable crasht hier ook wel eens. En dat is bewezen stabiel, dus kun je nagaan. Epiphany vliegt er bij simpele sites al uit en dat is ook bewezen stabiel. Dus dat iets wel eens crasht zegt niks over de algemene stabiliteit.

QupZilla is behoorlijk stabiel. Een hele enkele crash, maar dat komt zelden voor. Zie ook het QupZilla-draadje in Tips&Trucs.

Als je negatieve reacties eruit gaat filteren, doe dan ook voor andere browsers, want daar komt ook heus wel eens een crash of een missende feature voor. Vooral bij dat artikel over Midori.

Waarom het niet beschikbaar is in de standaardpakketbronnen? Omdat er nog geen [needs-packaging] qupzilla op Launchpad is aangemaakt totnutoe. De welbekende distro Chakra heeft QupZilla zelfs als standaardbrowser.

Dus ik wil niet de fanboy uithangen, maar helemaal eerlijk is je redenering niet. Laat staan dat je ervanuit gaat dat iets in een vroeg stadium zit omdat het niet in de pakketbronnen van Ubuntu of Debian zit. Dat zou betekenen dat dingen als Skype en Opera enzo ook allemaal in een vroeg stadium zitten want het zit niet in de pakketbronnen van Ubuntu of Debian.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/05, 23:42:35 door Vistaus »

Offline HarzG

• Lid
Re: alternatieven voor Firefox 10
« Reactie #78 Gepost op: 2012/02/06, 00:15:09 »
Dus ik wil niet de fanboy uithangen, maar helemaal eerlijk is je redenering niet.
Klopt.

De voor mij onbekende Chakra Linux is tot de lente van 2010 als Alpha5 Panora 2010-03-29 te zien bij wikipedia. Ook deze distributie zie ik "in een vroeg stadium van ontwikkeling".
Iemand die kiest voor Arch Linux en de derivaten ervan, is niet de gemiddelde pc-gebruiker en telt volgens mij zelfs bij Linux-gebruikers als "gevorderd".

Ik probeer grotendeels de lijn van Debian c.q. Ubuntu te volgen en schrijf mijn adviezen hoofdzakelijk voor de LTS-versie van K/X/Ubuntu.

Uiteraard zijn alle vergelijkingen en kwalificaties van mij subjectief.
Mijn waarschuwing betreffende de alternatieve browser QupZilla is dus gericht aan de LTS-gebruikers die door deze Firefox/10.04 thread bladeren.
Dat jezelf weet hoe je software installeert en compileert, kan iedereen zien die het forum een beetje volgt.
Maar niet iedereen heeft een bovengemiddelde belangstelling en vrije tijd om nieuwe software te bekijken/testen.

Offline Joxer

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2012/02/08, 22:19:00 »
Firefox 10 is vandaag geland in 10.04 LTS. Vanuit de normale pakketbronnen.  =D
Ook bij mij kwam FF10 mee bij de upgrade.
Alleen staat er nu een 'verboden toegang' icoon in mijn balk i.p.v. het gebruikelijke icoontje ???
Als ik er op klik doet FF het gewoon, maar het blijft vreemd...
Iemand ook zoiets gezien?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2012/02/19, 18:04:52 »
Firefox 10 is vandaag geland in 10.04 LTS. Vanuit de normale pakketbronnen.  =D
Yep, ik heb het gemerkt. De noodgreep (killall firefox) is me weer goed van pas gekomen.   :rolleyes:

Is hier nu echt niets aan te doen?  ???  Zo 'vaak' (heel weinig, dus) als ik (in Ubuntu 10.04) met Firefox 3.x bij het afsluiten van de pc de melding kreeg over een nog actief zijnde Firefox, zo vaak heb ik daar nu met Firefox 10.x géén last van. De keren dat ik m'n pc afsluit en dan niet die melding krijg dat Firefox nog bezig is, zijn op de vingers van één hand te tellen. :( 
Op deze manier gaan de maanden tot 12.04 te installeren valt, nog erg lang duren. En al helemaal als er met installeren daarvan gewacht gaat worden op 12.04.1

« Reactie #81 Gepost op: 2012/02/19, 20:05:48 »
Ik vermoed dat het een 10.04-probleem is want ik heb er geen last van gehad op 11.10 en nu op 12.04 ook niet en ik gebruik Firefox continue.

Re: Nieuwste Firefox (10.0.2) nu vanzelf in Ubuntu 10.04
« Reactie #82 Gepost op: 2012/02/20, 06:43:42 »
Ook hier met de andere Ubuntu-versies geen een probleem gehad met FF (zelfs de aurora-channel).

Het ding met Ubuntu 10.04 is dat je beter vanuit de PPA van Mozilla, stable, installeert ipv de reguliere updates die blijkbaar voortborduren op dezelfde fout als met FF 3.6.xxx .

Ik heb hier een werkbak staan met 10.04 en heb met die FF vanuit de PPA geen een vastloper gehad, en diegenen die de raad hadden opgevolgd de PPA te gebruiken hebben sindsdien nooit een 2e topic gestart met de typische FF-problemen. Tegendeel ik kreeg zelfs via PB's lovende reacties ivm het leed dat eindelijk opgelost was.

Of het 10.04 is (ik vermoed dat modification pack) of FF zelf, dan denk ik dat we naar Canonical moeten kijken en gewoon weten dat ze dat stukje soft niet of slecht getest hebben in samenwerking met het OS.

Soms heeft een PPA wel degelijk nut, als het van een vertrouwbare bron komt.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #83 Gepost op: 2012/02/20, 11:11:16 »
Ik vermoed een dwarsliggende add-on. Geen zin om het uit te zoeken, want ik wil er geeneen missen.  :)

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2012/02/20, 13:27:18 »
Ik moet het vandaag nog eens uittesten, maar het zou weleens kunnen liggen aan NoScript. Het gekke is dat, nadat ik gisteren het bericht hierboven had gepost, Firefox opeens elke keer dat ik hem afsloot, ook afgesloten wás. Zul je altijd zien hè? Apparaat kapot, monteur erbij gehaald, en die vraagt zich dan af waarvoor ie moest komen want het apparaat doet het zoals het het zou moeten doen. :|

Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is er gisteren een update geweest van NoScript, net als vandaag. Als ik het me goed herinner, zijn er de laatste week meer updates voor NoScript geweest dan normaal. Dus misschien..... zijn ze daar bezig de 'fout' eruit te halen.
Als het probleem met het niet goed afsluiten van Firefox zich vandaag niet meer voordoet, dan ga ik er van uit dat NoScript de boosdoener is geweest.
't Is natuurlijk een ander besturingssysteem, maar in Windows XP geeft Firefox met dezelfde add-ons geen enkel probleem bij het afsluiten. Daar heb ik nog nooit die melding van een nog actieve Firefox gekregen.

Edit: Firefox net afgesloten, gekeken bij Systeemmonitor, tabblad Processen, en jawel, daar stond Firefox nog steeds in het rijtje. Waarom ie dan gisteren na het posten van m'n bericht iedere keer afsloot zoals het hoort......?  ???

Edit2: Firefox afgesloten, gekeken op tabblad Processen...... geen Firefox te bekennen.  ???  Blijf hier maar eens normaal bij. :P
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 13:43:21 door Mikkel »

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2012/02/20, 15:34:04 »
Citaat
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is er gisteren een update geweest van NoScript, net als vandaag.
Geeft Synaptic > bestand > geschiedenis > datum daarover geen uitsluitsel dan?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2012/02/20, 18:04:22 »
Nee, updates van geïnstalleerde add-ons staan daar niet bij.

« Reactie #87 Gepost op: 2012/02/20, 18:06:13 »
Nee, updates van geïnstalleerde add-ons staan daar niet bij.

Wel als je NoScript via Synaptic hebt geïnstalleerd. Enkele add-ons zijn wel te vinden in de Ubuntu-repos, waaronder dus NoScript.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #88 Gepost op: 2012/02/20, 18:20:37 »
Enkele add-ons zijn wel te vinden in de Ubuntu-repos, waaronder dus NoScript.

Niet bij mij. Standaardsysteem 10.04, standaard-pakketbronnen.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2012/02/20, 20:16:06 »
Ik installeer alleen add-ons vanuit Firefox zelf.
Wat ik me afvraag, kan het wel aan een (of meerdere) add-on(s) liggen als ik dezelfde add-ons, behalve natuurlijk Ubuntu Firefox Modifications, ook in Windows XP gebruik? Daarin heb ik bij opnieuw openen van Firefox of afsluiten van de pc dus nog nooit een melding gekregen dat Firefox nog actief was.

Als dit een Firefox-probleem is in Ubuntu 10.04, waarom wordt/kan dit dan niet worden opgelost? Die melding komt nu toch zeker al ongeveer een half jaar, da's toch aardig lang. En dan ook nog in een LTS-versie, die bovendien nog een dik jaar ondersteund dús gebruikt zal worden.
Betekent geen oplossing in dit geval dan dat er geen oplossing voor is?

Edit:

Hier idem dito.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 20:27:08 door Mikkel »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2012/02/20, 20:40:23 »
Heb al die zaken nog nooit meegemaakt.
Maar ik de-install wel deze zaken: firefox-globalmenu - firefox-locale-en -  xul-ext-ubufox  kan met die flauwe kul niks doen.
En nu bij Xubuntu is ook Firefox-Gnome-support in de vuilbak.
Bij mijn vier add-ons klik ik bij elk op meer en zet gans van ondere controlleren op automatische updates uit.
kijk zelf wel 1 keer per week voor controle op eventuele updates van mijn add-ons.
Mijn add-ons komen alle van mozilla via extra add-ons etc.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 20:48:39 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2012/02/21, 01:26:46 »
Ik heb dé oplossing gevonden. =D  Gewoon hier een bericht posten als er iets niet lekker gaat en het probleem is opgelost. :D  Nou is Firefox 10.x hier al dagenlang 'van slag' zal ik maar zeggen, ik post daar een bericht over en woeps!!! wég probleem! :o  Iedere keer dat ik Firefox nu afsluit, gewoon, zoals ik altijd doe, via het kruisje in de hoek, IS ie nu opeens ook afgesloten. Heb niets aan een instelling gedaan, niets aan een add-on, heb behalve die update van NoScript van gisteren geen andere updates gekregen......... Pfff...... compúters.......! O0

Offline Tom

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2012/02/21, 07:51:29 »
Op het kruisje klikken is ook niet de goede methode.
Dan sluit je weliswaar Firefox ,maar via bestand Afsluiten dan is hij normaal echt afgesloten.
Is dus wel degelijk een verschil in.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #93 Gepost op: 2012/02/21, 08:14:24 »
Ik sluit gewoonlijk af met Ctrl+Q en dan is ie, zoals Wanda zegt, perfect afgesloten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #94 Gepost op: 2012/02/21, 11:18:16 »

Ik zie nu dat NoScript er niet meer instaat. Was voor 10.04 wel zo. Maar er staan nog steeds wel een paar add-ons in (11.10 en 12.04 spreek ik dan over).

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2012/02/21, 15:11:13 »
Op het kruisje klikken is ook niet de goede methode.
Dan sluit je weliswaar Firefox ,maar via bestand Afsluiten dan is hij normaal echt afgesloten.
Is dus wel degelijk een verschil in.

Dat zal best, Wanda. Die tip had ik een tijdje geleden ook al gelezen. En toegepast. Maakte geen enkel verschil. Iedere keer dat ik Firefox daarna opnieuw wilde openen of de pc wilde afsluiten, kreeg ik die melding dat ie al/nog steeds actief was.
Bovendien sluit ik Firefox al jarenlang af via het kruisje en dat heeft nog nooit geleid tot die melding van een al/nog actieve Firefox. Die is echt vanaf ongeveer een half jaar geleden. Maar ook toen de eerste meldingen daarover hier op het forum verschenen, kreeg ik die melding maar heel zelden. Sinds Firefox 10.x in Ubuntu 10.04 werd geïnstalleerd is het echter elke keer raak.
Of..... wás het elke keer raak, want ik schreef het gisteren al, sinds mijn bericht hierover sluit Firefox zich, op een enkele uitzondering na, af zoals het moet. Gewoon, via het kruisje in de rechterbovenhoek. ;)
Begrijpen doe ik het niet, maar goed, je hoort mij niet (meer) klagen. :D

Offline Dave

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2012/02/21, 18:06:37 »
sluit alles altijd met het kruisje of heel soms met rechtsklik in de werkbalk.
Nooit via bestand in ieder geval en nooit gehoord dat zoiets problemen kan geven of anders zou zijn.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2012/02/21, 21:23:50 »
stelling:
Als je de plugin IcedTea uitschakelt, dan kan je in (K/X/Ubuntu 10.04 en ook andere versies) via Alt=Q, Alt-F4, Ctrl-W, rechtsklik op x rechtsboven Firefox beëindigen zonder problemen.
De oorzaak voor bungelende Firefoxes is vaak een vastgelopen java-applet in de browser. Als je deze Java-extra niet gebruikt (slechts een enkel pagina heeft dat echt nodig), dan kan je veel Firefox-problemen vermijden.

Offline ringo28

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2012/02/22, 20:44:24 »
woon in belgie en heb geen limiet vind 25mb genoeg hoor meer heeft dit site niet nodig... is alleen fair use policy dat is in nederland evenmin..
gebruik zelf liefst chromium van google, daar heb ik mijn Bank als app gezet .. ben een google freak :)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2012/02/23, 16:35:52 »
Sinds de upgrade naar Ubuntu 10.04.4 en Firefox 10.0.2 heb ik regelmatig bij het aanklikken van een link een complete systeemhang. Het scherm wordt meestal grijs en alles hangt; de hele onderliggende Linux ook. Vanaf een andere computer kan je de hangende niet eens meer pingen. Alleen reset of spanning uit helpt. Rara? Iemand anders hier last van?