Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!  (gelezen 11883 keer)

Offline Tom

• Lid
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #50 Gepost op: 2012/01/26, 10:39:31 »
Vind ik niet de LTS is tenslotte de meest gebruikte uitgave ,dus met 5 jaar ondersteuning een ideaal test platform.
En je hoeft hem niet te gebruiken tenslotte ,dus vind dat een goede keuze.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #51 Gepost op: 2012/01/26, 11:49:10 »
Zolang het "klassieke" menu blijft, zie ik geen probleem om dit in een LTS te stoppen. Als men zo een alpha feature in de plaats van een goed werkend systeem zet, dan zou ik ook mijn bedenkingen hebben voor een LTS.

« Reactie #52 Gepost op: 2012/01/26, 14:01:24 »
Vind ik niet de LTS is tenslotte de meest gebruikte uitgave ,dus met 5 jaar ondersteuning een ideaal test platform.

Prima. Dan gaan we ook even Wayland in 12.04 proppen. Is toch een idaal testplatform ervoor ;)

Offline JvH

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2012/01/26, 15:57:34 »
De LTS is geen testplatform. Dat zijn de versies ertussenin.
Dus tenzij ze 100% kunnen garanderen dat de functie, indien nodig, uit te schakelen is, vind ik het een slecht idee.

« Reactie #54 Gepost op: 2012/01/26, 21:44:54 »
Lijkt me geweldig! Hoewel, zoals Mark al in zijn blog zegt, er nog wel een oplossing moet komen voor het probleem wanneer je gewoon kijkt wat een applicatie kan of de naam van de optie niet weet. :P Er ontbreekt een mogelijkheid om gewoon zelf te zoeken naar opties, maar daarom is het "ouderwetste" menu straks ook gewoon toegankelijk in 12.04. HUD word er voorlopig alleen een uitbreiding op.
Eigenlijk kun je dat heel elegant oplossen, net als Firefox en Chrome hebben gedaan: een icoontje waar je op kunt klikken en waar je vervolgens een overzicht van alle menuopties krijgt. Zoiets zou je ook voor andere programma's kunnen gebruiken.

Ik denk dat die HUD echt wel ideaal gaat worden. Hij moet natuurlijk nog aangepast en verbeterd worden, maar het concept is m.i. briljant (en kennelijk goed afgekeken van Mac OS X). Gezoek door al die menu's is straks niet meer nodig. Je typt gewoon een woord in (of de eerste letters ervan) en de optie komt meteen tevoorschijn. En bovendien 'leert' het systeem, dus als je calculator i.p.v. rekenmachine intypt, dan vindt ie nog steeds de juiste optie. Maar goed, daar moet natuurlijk nog wel hard aan gesleuteld worden ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #55 Gepost op: 2012/01/26, 22:34:24 »
En dat van FF en Chrome is weer afgeleid van Opera die dat het eerst implementeerde onder 1 knop. Pas daarna kwam Chrome ermee en daarna FF.

Maar zoiets doet Elementary dus ook en het GNOME Shell-team ook.

Offline Nardon

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2012/01/27, 10:47:20 »

Prima. Dan gaan we ook even Wayland in 12.04 proppen. Is toch een idaal testplatform ervoor ;)

*kuch* http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTAxMTE :P
« Laatst bewerkt op: 2012/01/27, 10:56:50 door Nardon »

« Reactie #57 Gepost op: 2012/01/27, 11:01:45 »
Dat komt er niet en al zou het er komen, dan alleen als een te installeren preview.

« Reactie #58 Gepost op: 2012/01/27, 20:00:44 »
Wayland zat ook al in 11.04, maar draait volgens mij nog in een venster ipv volledige sessie.

« Reactie #59 Gepost op: 2012/01/27, 20:01:28 »
Ja, maar we hadden het hier over Wayland STANDAARD, niet of het er wel of niet in zit/zat.
Wayland wordt pas de standaard bij 12.10 mits het dan stabiel genoeg is tegen die tijd.

« Reactie #60 Gepost op: 2012/01/27, 20:03:02 »
HUD word misschien wel standaard, dus de beproefde klassieke menu methode blijft gewoon beschikbaar zoals altijd al geweest. Dan gaat de vergelijking met Wayland totaal niet op.

« Reactie #61 Gepost op: 2012/01/27, 20:04:26 »
Nee, maar dat sloeg weer op een sarcastische opmerking van mij waardoor die discussie ertussendoor kwam ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2012/01/27, 20:37:36 »
HUD is leuk maar als vervanging van de menu's is het geen optie. Als een extra optie is het wel handig maar meer ook niet.
Is het de bedoeling dat dit er voor moet zorgen dat het makkelijker word om het op touch screens te gebruiken?

« Reactie #63 Gepost op: 2012/01/27, 20:50:08 »
Weet ik niet. Ik denk dat het op zowel touch als non-touch prima werkt daar het maar 1 key press nodig heeft (op resp. fysiek of touchscreen-toetsenbord).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2012/01/28, 01:22:28 »
Als ze dit maar niet zien als oplossing om programma's op een tablet te draaien zodat ze niets hoeven aan te passen.

« Reactie #65 Gepost op: 2012/01/28, 07:11:45 »
HUD lijkt me nu net NIET iets voor tablets omdat je daar standaard geen toetsenbord hebt om een zoekstring in te geven.
Verder kan het zijn meerwaarde hebben op de desktop zolang ze de oude menu's er maar gewoon in laten zitten....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #66 Gepost op: 2012/01/28, 10:20:17 »
HUD lijkt me nu net NIET iets voor tablets omdat je daar standaard geen toetsenbord hebt om een zoekstring in te geven.
Verder kan het zijn meerwaarde hebben op de desktop zolang ze de oude menu's er maar gewoon in laten zitten....

Bron? Ik heb zelf namelijk een Android-tablet gehad en heb nu een webOS-tablet met webOS en Ubuntu naast elkaar en alledrie gewoon een standaard toetsenbord om een zoekstring in te geven.

« Reactie #67 Gepost op: 2012/01/28, 10:33:49 »
Prosper zegt dat het HEM nu niet iets lijkt voor een tablet. Dus er hoeft geen bron te zijn, omdat het zijn mening is.

I beg to differ, Femke. Prosper baseert zijn mening op de (foute?) gedachte dat tablets een toetsenbord missen:

(..)

Praktisch alle tablets hebben echter een softwarematig toetsenbord en/of een mogelijkheid een hardwerematige aan te sluiten, dus Vistaus heeft wel degelijk een punt, of in ieder geval reden om de bewering van Prosper in twijfel te trekken.

« Laatst bewerkt op: 2012/01/28, 10:41:40 door Stefan de Vries »
Bezoek ook eens de Ubuntu NL IRC-kanalen! |

« Reactie #68 Gepost op: 2012/01/28, 12:18:47 »
Mag ik ook iets zeggen ?
Een softwarematig toetsenbord IS geen toetsenbord en als ik er hardwarematig een aan aan moet sluiten, dan kan ik beter met een desktop werken. Mij lijkt het nu net dat op een tablet je met je vingers door de menus wandelt. Als ik daar dan mee moet stoppen om éérst een softwarematig toetsenbord op te roepen (waardoor de helft van wat ik aan het doen ben aan het oog wordt onttrokken), ik dan via HUD iets moet intikken (waardoor het beetje dat nog zichtbaar was transparant verborgen wordt) om dan iets te kiezen, dan heeft het voor mij (nog) geen meerwaarde.
Disclaimer: ik heb nog geen tablet, en ben nog niet van plan er een te kopen. Maar er is er mij wel één beloofd van op 't werk. Daarna kan ik meeklappen met kennis van zaken.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #69 Gepost op: 2012/01/28, 13:35:05 »
Maar op een softwarematig toetsenbord kun je zo'n beetje alles wat je ook op een normaal toetsenbord kan. Zeker op die van Ubuntu en daarmee spreek ik uit ervaring.
Het toetsenbord van Ubuntu is klein en die van webOS is in te stellen: S, M, L of XL. Het zit dus nooit op de helft van je scherm bij die 2. En dat toetsenbord komt automatisch als je in HUD gaat staan neem ik aan, want dat is bij de meeste van die dingen zo (zoals bijv. bij Just Type op webOS).

@Stefan: Bedankt dat jij me wel begrijpt :)
« Laatst bewerkt op: 2012/01/28, 13:36:44 door Vistaus »

« Reactie #70 Gepost op: 2012/01/28, 14:28:35 »
Maar op een softwarematig toetsenbord kun je zo'n beetje alles wat je ook op een normaal toetsenbord kan.

Klopt helemaal ,
echter de meerwaarde van HUD vervalt dan.
op je nu dit toetsenbord moet oproepen en wat moet in typen om vervolgens je keuze te bevestigen.....

Of

Je tikt op het menu en tikt aan wat je wilt,

Dit laatste is dan een stuk sneller en ergonomischer.
en sneller.

Dus de HUD kan handig zijn, vermits je bekend bent met de materie en altijd weet wat je moet intypen.
Maar op een tablet heeft het geen meerwaarde.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #71 Gepost op: 2012/01/28, 14:59:33 »
ik vind de LTS juist absoluut geen test platform.
Canonical heeft ze zelf altijd aangeschreven als een lang onderhouden known-to-be-stable versie, iets experimenteels is absoluut niet 'known to be stable' en hoort zeker niet in een LTS-editie.

de LTS is ook een van de redenen dat sommige bedrijven ook Ubuntu gebruiken, i.p.v. andere distro's.
als ik op werk gevraagd zou worden om Ubuntu te installeren (wat nooit gaat gebeuren, maar als), dan zou ik daar wel een systeem voor willen wat geen onstabiele functies of test-versies van software bevat.

daarbij kan ik zelf het met niet veroorloven dat mijn OS vaak crashes omdat sommige functie eigenlijk gewoon helemaal niet af zijn.
ik werk met mijn computer, en heb die ook nodig om te werken, ik heb ook een backup-pc voor als er wat mis gaat met mijn huidige PC.
en ik gebruikte altijd de LTS versie zodat ik ook minder vaak hoef te upgraden, wat en enorm risico meebrengt.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #72 Gepost op: 2012/01/28, 15:04:55 »
Dus de HUD kan handig zijn, vermits je bekend bent met de materie en altijd weet wat je moet intypen.
Maar op een tablet heeft het geen meerwaarde.
Eén van dé grote probemen van apps op een tablet is juist het menu: een tablet werkt nu eenmaal wat grofstoffelijker, dus zo'n klein priegelig menu is best moeilijk te bedienen. Onder anderen daarom zijn er op de huidige tablets geen apps te vinden die je ook op de desktop hebt, zelfs het hele OS is anders (Android, iOS vs macOS, apps van Win8). Ubuntu poogt nu dus (blijkbaar) om de bestaande apps, bv die uit het USC op een of andere manier beter bedienbaar te maken. Een goed streven want als het lukt, dan hoef je dus geen apps meer te hebben, specifiek voor een-of-andere software-store of zo.

Maar of de HUD de oplossing is weet ik zo nog niet. Heb 'm net uitgeprobeerd (12.04 + ppa), en hij vindt echt van alles, maar niet wat je nodig hebt.  ;) Als je bijvoorbeeld de Voorkeuren van FF wilt hebben, zou Alt + voorkeuren + enter voldoende moeten zijn, maar mooi niet. Ze hebben nog een lange weg te gaan...

« Reactie #73 Gepost op: 2012/01/28, 15:15:17 »
Klopt ben ik het mee eens, een menu zoals nu verstopt in de bovenbalk is ietwat priegelig.

Echter zoals er nu dingen verstopt zitten in de bovenzijde die je tevoorschijn kan halen door met je vinger van boven naar beneden over het scherm te gaan, kan je ook de menu van die app in de bovenbalk verstoppen.
Zodra je iets nodig heb volstaat het met de vinger die balk uit te trekken en te tikken op wat je nodig hebt.

Dit werkt snel en efficient.

Sneller als typen met woorden en maar hopen dat je vind wat je nodig hebt.

Maagoe... mijn mening duszzz ?

Als extra functie kan die HUD makkelijk zijn maar niet als vervanger van de menu structuur.

Vind zelfs atm Unity nog steeds onoverzichtelijk en moeizaam werken, voor mij.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #74 Gepost op: 2012/01/28, 15:32:39 »
[ XD ]
Met de geheugenfunctie voor meest-gebruikte-of-recent-gebruikte-toepassingen kun je natuurlijk ook voor verrassingen komen... Heb je bvb 's avonds op je laptop even de systeemmonitor "Hotbabe" gebruikt en wil je de volgende dag in de klas, met de laptop aangesloten op de beamer, "hot potatoes" opstarten...
[/ XD ]