Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!  (gelezen 11878 keer)

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #25 Gepost op: 2012/01/25, 14:34:23 »
Een soort gnome-do maar dan breder toepasbaar lijkt het. Ik was al een tijdje niet zo positief over waar canonical zijn/haar tijd aan besteed, maar dit zou best een mooie applicatie kunnen worden. Ik benieuwd hoe het zich ontwikkeld.

Offline Nardon

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2012/01/25, 16:21:50 »
Lijkt me geweldig! Hoewel, zoals Mark al in zijn blog zegt, er nog wel een oplossing moet komen voor het probleem wanneer je gewoon kijkt wat een applicatie kan of de naam van de optie niet weet. :P Er ontbreekt een mogelijkheid om gewoon zelf te zoeken naar opties, maar daarom is het "ouderwetste" menu straks ook gewoon toegankelijk in 12.04. HUD word er voorlopig alleen een uitbreiding op.

Ik ga het zeker proberen als het uit is. Denk dat je er erg snel mee kunt werken. Ik betrap me nu al namelijk dat ik in Unity eigenlijk nooit meer een applicatie opzoek in de apps lens, maar gewoon de eerste paar letters van die applicatie inram en op de knop druk. Werkt een stuk sneller. Ook alle mensen die nu al lopen te gillen van, "Help het is nieuw, ik moet het niet!", zou ik zeggen, probeer het eerst even.. :P
« Laatst bewerkt op: 2012/01/25, 16:52:36 door Nardon »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2012/01/25, 16:51:01 »
Ook alle mensen die nu al lopen te gillen van, "Help het is nieuw, ik moet het niet!", probeer het eerst voor je een oordeel heb..

Niemand gilt hier, niemand roept help. Wel is er iemand intolerant jegens andersdenkenden, en zet dezelfde iemand ineens een grote mond op.

Offline Nardon

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/01/25, 17:10:59 »
Pjotr, zo bedoelde ik het helemaal niet.

Ik wees meer op het feit van sommige conservatieve reacties in het algemeen met nieuwe features (die in dit geval nog niet eens uit is). Ieder hun mening natuurlijk en zal er ook verder niets over zeggen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #29 Gepost op: 2012/01/25, 17:12:44 »
Pjotr, zo bedoelde ik het helemaal niet.

Ik wees meer op het feit van sommige conservatieve reacties in het algemeen met nieuwe features (die in dit geval nog niet eens uit is). Ieder hun mening natuurlijk en zal er ook verder niets over zeggen.

Akkoord.  :)

En je hebt inderdaad wel een punt, trouwens: we hebben het nog niet uitgeprobeerd...

« Reactie #30 Gepost op: 2012/01/25, 17:16:01 »
Mijn indruk:

1) lijkt me vrij moeilijk op een correcte manier te implementeren, bijvoorbeeld als je naar e.g. "change" zoekt, en de optie heet "swap", of zo.
2) Als deze optie zou bestaan naast conventionele menu's zou het heel handig zijn.
3) Mac OS X doet punt #2 al jaren: klik gewoon op "Help".
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #31 Gepost op: 2012/01/25, 17:17:53 »
Typ bijv. maar eens gedit in dit de Dash. Geen resultaat. Typ nu Teksteditor. Wel resultaat.

Zowel "gedit" als "teksteditor" kan ik zoeken, Ubuntu 11.10. Ik vind het trouwens goede resultaten geven, typen op wat ge nodig hebt: tekst, dvd, cd, afbeelding, systeem, scherm, ... Alles geeft de mogelijke programma's weer waarmee gewerkt kan worden.

« Reactie #32 Gepost op: 2012/01/25, 17:21:08 »
@Nun: Dan ben je 1 van de weinigen waarbij het wel lukt. Bij mij en vele anderen lukt dat dus niet goed.

« Reactie #33 Gepost op: 2012/01/25, 18:01:00 »
Vistaus, wat bedoel je met weg met de oude menus?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #34 Gepost op: 2012/01/25, 18:42:42 »
Typ bijv. maar eens gedit in dit de Dash. Geen resultaat. Typ nu Teksteditor. Wel resultaat.

Zowel "gedit" als "teksteditor" kan ik zoeken, Ubuntu 11.10. Ik vind het trouwens goede resultaten geven, typen op wat ge nodig hebt: tekst, dvd, cd, afbeelding, systeem, scherm, ... Alles geeft de mogelijke programma's weer waarmee gewerkt kan worden.
Heb het net geprobeerd, en zoeken op gedit levert nu wel gedit op! Dat was eerst niet zo, weet ik. Ik heb wel proposed aanstaan, misschien dat daar een verschil in zit.

« Reactie #35 Gepost op: 2012/01/25, 18:45:34 »
Ik zie hier heel vaak een afkeer tegen nieuwe ontwikkelingen. Dit concept is een alfa, moet nog worden vormgegeven, doorontwikkeld.

Ontwikkelingen staan niet stil, hoe graag je dat ook zou willen.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #36 Gepost op: 2012/01/25, 18:57:52 »
Het lijkt me een prachtig concept, voor naast de gewone menu's. Maar als vervanger voor die gewone menuutjes: No way, ook vanwege de bovengenoemde redenen...

Offline markba

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2012/01/25, 19:21:51 »
Alleen is de Dash wat dat betreft maar half af. Zo vind ie geen programma als je een deel ervan intypt en vertalingen doet ie al helemaal niet aan. Calculator geeft bijv. geen resultaat, maar Rekenmachine weer wel (of was het nu andersom?). En ook als je bijv. alleen maar ulator intypt denkt ie niet [ow dat zal wel calculator zijn of iets anders waar ulator inzit].
Ik heb hiervoor een bugrapport aangemaakt: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity-lens-applications/+bug/921727
Als je er ook last van hebt, kun je bovenaan klikken op 'This bug affects you'.

Voorbeelden die ik daar gegeven heb:
- gcalctool, de calculator: zoeken naar calc levert niets op
- gedit, de editor: zoeken naar edit levert niets op

Dit is blijkbaar al opgelost, in ieder geval bij mij (en anderen ook)

De vertalingen is een lastige, zoek ik ook nog uit.

1) lijkt me vrij moeilijk op een correcte manier te implementeren, bijvoorbeeld als je naar e.g. "change" zoekt, en de optie heet "swap", of zo.
Mark heeft het over fuzzy matching:

Citaat
Yes, we are agreed, simple matching of the menu text is not as interesting as matching a deeper understanding of intent, based for example on fuzzy matching, matching help text, matching translations, matching your history, and matching additional data crowdsourced from what OTHER people chose when they typed what you just typed. There’s a long way to go still, this is just the start.
http://www.markshuttleworth.com/archives/939#comment-391161
Klinkt best gecompliceerd, maar dit gebeurt allemaal op de achtergrond, dus zelf merk je er niets van.

2) Als deze optie zou bestaan naast conventionele menu's zou het heel handig zijn.
Dat is inderdaad precies de bedoeling.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/25, 19:45:27 door markba »

« Reactie #38 Gepost op: 2012/01/25, 20:48:09 »
@markba: Thanks, heb het ook geaffect.
@Cumulus: Dat zei ik ook al in het begin van het draadje ;)

« Reactie #39 Gepost op: 2012/01/25, 20:50:20 »
@markba: Thanks, heb het ook geaffect.
@Cumulus: Dat zei ik ook al in het begin van het draadje ;)
Dus als jij iets zegt, mag ik hetzelfde niet meer zeggen?

« Reactie #40 Gepost op: 2012/01/25, 20:51:31 »
Dat heb ik toch niet gezegd ??? Bedoel het juist als een compliment omdat wij het dus allebei wel begrepen hebben ;)

« Reactie #41 Gepost op: 2012/01/25, 21:04:36 »
Ik heb hiervoor een bugrapport aangemaakt: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity-lens-applications/+bug/921727
Als je er ook last van hebt, kun je bovenaan klikken op 'This bug affects you'.

Done. :)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2012/01/25, 23:33:54 »
http://t.co/RIFVz39R Lees ook maar eens de commentaren. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #43 Gepost op: 2012/01/26, 08:27:51 »

Citaat
Yes, we are agreed, simple matching of the menu text is not as interesting as matching a deeper understanding of intent, based for example on fuzzy matching, matching help text, matching translations, matching your history, and matching additional data crowdsourced from what OTHER people chose when they typed what you just typed. There’s a long way to go still, this is just the start.
http://www.markshuttleworth.com/archives/939#comment-391161
Klinkt best gecompliceerd, maar dit gebeurt allemaal op de achtergrond, dus zelf merk je er niets van.

Dat is nu net mijn punt: dit correct implementeren is heel erg moeilijk, bijvoorbeeld voor synoniemen (-> synoniemenwoordenboek vereist? Moeilijk, wegens verschillende betekenissen van woorden) en vertalingen.

Ik weet nog dat een hele tijd terug, in een KDE 3 programma (KMPlot?) de term "translate" (in de geometrische zin) vertaald werd door "vertalen", niet door "verplaatsen" of "transleren". Dit is door een mens gedaan. Probeer nu eens een keer een computer dit correct te laten doen. Dan snap je ongeveer wat ze hier willen bereiken. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ten minste moeilijk of non-triviaal.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #44 Gepost op: 2012/01/26, 08:44:58 »
[OFF-topic] heb hier even de test gedaan met gedit, maar als ik nog maar ged intyp heb ik al het gewenste resultaat. Wel vreemd dat dat anderen niet lukt. Wel een maf ding voor startup disc creator: daar moet ik USB intypen om hem te vinden, met andere opties als startup of disc creator lukt het totaal niet. ???

HUD naast het oude vertrouwde is een ding waar ik wel naar uitkijk. Ik zie er de meerwaarde wel degelijk van.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #45 Gepost op: 2012/01/26, 08:46:31 »
Joris, dat is vertaald als opstartschijf aanmaken, zoek daar maar eens op ;)

« Reactie #46 Gepost op: 2012/01/26, 08:57:05 »
thx Timo, het is dus toch logisch. gewoon opst gaf al direct het resultaat.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2012/01/26, 09:35:59 »
[OFF-topic] heb hier even de test gedaan met gedit, maar als ik nog maar ged intyp heb ik al het gewenste resultaat. Wel vreemd dat dat anderen niet lukt.
Dat werkt idd, maar dat is niet het probleem. De bug die ik aangemaakt gaat juist over dat als je zoekt naar 'edit', je 'gedit' niet vindt omdat de zoekstring niet vooraan staat: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity-lens-applications/+bug/921727

Citaat
..

Dat is nu net mijn punt: dit correct implementeren is heel erg moeilijk, bijvoorbeeld voor synoniemen (-> synoniemenwoordenboek vereist? Moeilijk, wegens verschillende betekenissen van woorden) en vertalingen.
Je hebt op zich een punt, want makkelijk zal het idd niet zijn.

Maar omdat precies dit punt is meegenomen in het hele ontwerp van de HUD (zie Mark's blog), ga ik er vanuit dat dit goed opgepakt gaat worden. Waarschijnlijk zal in de eerste versie van de HUD (in 12.04) het zogenaamde context-sensitief zoeken nog niet of slecht werken, maar dat daar in de opeenvolgende versies langzaamaan aan gewerkt wordt.

Het concept is en blijft ronduit spectaculair en kan de manier waarop een gebruiker een app gebruikt, radicaal veranderen. Veel hangt af, zoals je zegt van de uitwerking. Details die nét niet werken kunnen het hele concept onderuit trekken.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/26, 09:47:40 door markba »

Offline JvH

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2012/01/26, 09:53:09 »
Ik vind het eigenlijk vreemd dat ze willen proberen deze experimentele feature in een LTS te stoppen.

« Reactie #49 Gepost op: 2012/01/26, 10:22:30 »
Ik vind het eigenlijk vreemd dat ze willen proberen deze experimentele feature in een LTS te stoppen.

Los van het feit dat ik HUD een geweldig iets vind :) ben ik het ook wel enigszins met jou eens eigenlijk nu ik er zo over nadenk.