Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-tablet komt!!!  (gelezen 25336 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Ubuntu-tablet komt!!!
« Reactie #75 Gepost op: 2012/01/16, 16:27:52 »
Hopelijk passen ze een aantal dingen aan voor de tablet en ik geloof wel dat ze dat ook doen aangezien ze hebben aangegeven dat ze voor ieder platform een aangepaste versie van Unity maken.

« Reactie #76 Gepost op: 2012/01/23, 11:57:26 »
@emiel: Kennelijk zat je er toch een beetje naast, want uit onderzoek is gebleken dat men helemaal niet zo warm loopt voor een Win 8-tablet: http://tabtimes.com/news/ittech-os-windows/2011/11/29/forrester-windows-8-too-late-tablet-party

"In Q1 2011, Windows was by far the top choice of consumers—while no touch-first Windows tablets existed, 46% of U.S. consumers yearned for one," Forrester writes. "By Q3 2011, that picture had changed dramatically: Windows was no longer No. 1 in choice preference, and interest among consumers dropped to 25%."

Forrester's numbers are similar to forecasts made by DisplaySearch in October. DisplaySearch suggested that even by 2017, Windows 8 will account for just 8.8 percent of the market.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2012/01/23, 14:50:00 »
Nee ik zat er niet naast maar de cijfers zijn gezakt.

Toch is het afwachten wat er gebeurd.

« Reactie #78 Gepost op: 2012/01/24, 17:11:14 »
Kennelijk is men al verder met Ubuntu 11.10 voor de HP Touchpad dan ik dacht. Na mislukte Bodhi ga ik Ubuntu 11.10 er eens oppleuren. Kunnen we meteen eens ervaren hoe Unity op een tablet is =D

Will report back later.

« Reactie #79 Gepost op: 2012/01/24, 20:43:05 »
Alles prima, touchscreen werkt alleen niet terwijl dat wel zou moeten. Novaterm herkent alleen de TP niet zolang webOS niet geboot is, dus ik zit vast op het inlogscherm van Ubuntu XD
Nu is het een kwestie van wachten tot de batterij leeg is (als het balkje van het icoontje van Ubuntu klopt dan schat ik dat op een halfuur). Eenmaal leeg kan ie terug opladen en dan kan ik vanuit webOS 1 van de oplossingen proberen om touchscreen werkend te krijgen.

Eerste indruk van wat ik totnutoe zie: SEXYYYYY!!!!!

http://img641.imageshack.us/img641/2879/cimg0284t.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/861/cimg0283k.jpg

(ik weet dat de fotoos ietwat donker/pixelig zijn, maar het inlogscherm ziet er echt fel en sexy HD uit in werkelijkheid)

Edit: leuk feitje ontdekt: opladen via Touchstone werkt zelfs op het Ubuntu-inlogscherm terwijl dat eigenlijk een webOS-feature is! :)
« Laatst bewerkt op: 2012/01/24, 21:45:02 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2012/01/24, 22:29:52 »
Maar je kunt er nu nog niets mee of wel?

« Reactie #81 Gepost op: 2012/01/24, 22:32:43 »
Jawel, 1 van de devs heeft me gewezen op een gepatchte touchscreen-file die ik strakjes even erop ga pleuren (is een kwestie van 1 bestandje vervangen door een gepatchte). Daarna zou het wel moeten werken.
Overigens heb ik nu ook geleerd hoe ik hem zonder het scherm af kan sluiten: power+home-button voor 12 seconden ingedrukt houden..
Ik zal dus of straks of morgen mijn eerste bevindingen laten weten :)

(FYI: het is een aangepaste kernel met drivers voor de Touchpad die je zo van de HP-PALM-website kunt halen omdat de kernel open source is met Unity2D of 3D en LightDM).
« Laatst bewerkt op: 2012/01/24, 22:34:40 door Vistaus »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2012/01/25, 09:38:58 »
Did Microsoft Just Kill Ubuntu Tablets?

Canonical has seemingly missed the tablet and smartphone bus. I am of the opinion that the company has failed to exploit the 'opportunity' there was for iPad alternatives. However, the company has eventually disclosed its plans for Ubuntu Tablets.
Canonical CEO Jane Silber told the TechWorld: "We are not on tablets now, but later this year I expect announcements in that area."

There is no doubt that Canonical is looking at the ARM based hardware for its tablets. But Microsoft seemed to have nipped Ubuntu's Tablet in the bud. The company tweaked its Windows Hardware Certification Requirements to effectively ban most alternative operating systems on ARM-based devices that ship with Windows 8.

On page 116 of Microsoft's The Certification Requirements, there is a clear instructions for hardware vendors that under no circumstance should the installation of another OS be permitted.
MANDATORY: Disabling Secure MUST NOT be possible on ARM systems.
This is assumingly the platform Ubuntu was looking for. So, does that mean Microsoft just killed all the possibilities of ARM-based Ubuntu Tablets?
http://www.muktware.com/news/3217/did-microsoft-just-kill-ubuntu-tablets

« Reactie #83 Gepost op: 2012/01/25, 10:49:15 »
1 Niks missed the bus. Microsoft is ook laat, maar daar horen we ook niemand over.
2 Ze hadden niet het budget om ook tablets erbij te onderzoeken tot eind 2011 toen ze die mooie deals met een paar fabrikanten kregen.
3 Dat ARM is sowieso onzin. Canonical gaat NIET aimen op bestaande tablets maar op NIEUW TE PRODUCEREN tablets. Die hebben dus sowieso niet die lock. En als ze wel op bestaande zouden aimen, dan zijn er veel meer tablets dan Win 8-tablets. Zoals ik hierboven al aangaf: Ubuntu draait nu op mijn HP Touchpad. Maar er is ook een Arch-port met Shell en er zijn nog wat tablets die Ubuntu al native kunnen draaien zoals de Transformer.

Dus nee, dat artikel is volledig onjuist.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2012/01/25, 12:04:35 »
Duidelijk vistaus  ^-^

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2012/01/25, 16:06:59 »
Leuk bericht op nu.nl waar ze hebben gekeken naar waarom mensen een bepaalde tablet kopen en dan blijkt de prijs niet het belangrijkste te zijn.

Het gaat om het besturingssysteem en de reputatie.
Is dus voor Microsoft hopen dat ze nog een goede naam en reputatie hebben en voor Ubuntu een taak om naamsbekendheid te krijgen en en gelijk een goede reputatie op te bouwen. Nu nog onbekend bij het grote publiek en daar moeten ze denk ik wel aan werken om te kunnen groeien.

Ik denk dat Ubuntu niet te laat is maar als ze gelijk met Windows 8 uit komen dat het in hun nadeel is omdat ze dan niet opvallen. De aandacht gaat dan naar Windows 8 tablet's en veel minder naar Ubuntu tablet's.
Zou wel raar zijn als ze alleen de software leveren en niet met een eigen tablet zouden komen.
Wat Vistaus al zegt, zullen ze met een eigen tablet komen en dat het dezelfde kan zijn dan die van Windows 8 is mogelijk maar dan heeft de fabrikant het logo van Windows verwijderd en krijg je het systeem met Ubuntu en niet met Windows 8 en zal het verkocht worden als Ubuntu tablet.
Al denk ik dat ze een eigen lijn krijgen bij de fabrikanten om zo beter herkenbaar op de markt te komen.

« Reactie #86 Gepost op: 2012/01/25, 18:25:51 »
En natuurlijk het besturingssysteem helemaal laten functioneren met die tablet. (Zoals Apple dat ook doet.)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #87 Gepost op: 2012/01/25, 20:49:15 »
Ik kan geen USB Host Kit vinden zonder er dure verzendkosten aan te hebben, dus ik vraag me af of ik het touchscreen-probleem kan fixen...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2012/01/25, 21:00:43 »
Koop je die nieuwe asus, die bootloder word ook open gemaakt binnen kort.

« Reactie #89 Gepost op: 2012/01/25, 21:06:28 »
Nee, ik ben verliefd op webOS. Daarbij kan ik ook gewoon Ubuntu opnieuw erop zetten en dan direct de fix toepassen i.p.v. achteraf.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #90 Gepost op: 2012/01/26, 07:53:23 »
Kun je hem niet aan de pc hangen en dan het bestandje erop pleuren? Ik bedoel: Je start WebOS op, hangt hem aan je pc, fixt dat bestandje, klaar? Of denk ik nu te simpel?

« Reactie #91 Gepost op: 2012/01/26, 10:13:35 »
Kun je hem niet aan de pc hangen en dan het bestandje erop pleuren? Ik bedoel: Je start WebOS op, hangt hem aan je pc, fixt dat bestandje, klaar? Of denk ik nu te simpel?

Nee, sterker nog: dat is wat ik ook dacht!!! =D
Maar dat werkt niet omdat Ubuntu op een andere partitie staat, dus webOS opstarten --> PC werkt dus niet.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #92 Gepost op: 2012/01/26, 13:38:15 »
En ubuntu opstarten (tot aan het loginscreen) en dan aan de pc hangen?

« Reactie #93 Gepost op: 2012/01/26, 14:00:04 »
Dan maakt ie wel verbinding met de PC, maar er wordt niks aangekoppeld waar ik doorheen kan bladeren en novaterm herkent de TP alleen maar als webOS geboot is.

« Reactie #94 Gepost op: 2012/01/28, 23:30:30 »
Ah, problem solved. Tenminste, het aankoppelen dan. Heb nog eens naar de installatie-instructies gekeken en blijkbaar kun je op diezelfde manier dus ook de gewone partitie aankoppelen.

mkdir /tmp/linux
mount /dev/store/ubuntu-root /tmp/linux

En dan koppelt ie hem aan. Nu de fix toepassen en kijken of het werkt.

Edit: jaaa! Je kunt wel merken dat de portering nog niet klaar is, maar touchscreen werkt in ieder geval nu :) Nu op verkenning uitgaan.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/28, 23:43:04 door Vistaus »

« Reactie #95 Gepost op: 2012/01/29, 00:15:57 »
Eerste indruk so far:

Opstarten

Vrij simpel. Het nestelt zich in MoBoot, de bootloader, en zo kun je dus selecteren of je webOS of Ubuntu wilt starten (of evt. een ander systeem zoals Cynanogenmod of Arch Linux als je die geïnstalleerd hebt).
Opstarttijd: nog geen 30 seconden. Erg verbluffend, dat is een pak sneller dan webOS en Android 3.x die er beiden zo'n 1-1,5 minuut over doen.
Geen grafische opstart, het is terminaloutput wat je ziet (verbose), maar dat maakt verder niet uit voor de werking natuurlijk. Daarna krijg je LightDM te zien zoals in de foto's die ik hierboven al postte.

Inloggen
Het onscreen keyboard van Ubuntu is veel en veels te klein. Ik ga kijken voor een vervanging.

Unity
De portering is nog niet af, dus het is slechts een testversie, maar het valt me aardig mee. Het touchscreen is iets te responsief, maar het werkt wel, al is het daardoor wel wat lastig aanklikken op de launcher. De launcher is groot genoeg met de standaardgrootte. Zelfs mensen met dikke vingers zullen dat prima aan kunnen raken.
Nautilus werkt prima. Je kunt zelfs prima mappen verslepen enzo, allemaal geen probleem.
De bovenste balk werkt helaas nog niet (die met het Me Menu enzo), maar gezien dat anderen het wel is gelukt zal het misschien iets aan mijn kant zijn. Zal ik nog wel uitzoeken. Geluid werkt ook niet, maar dat is geloof ik een known issue en is ook niet bepaald een probleem voor basisgebruik natuurlijk.
Systeeminstellingen werkt ook niet helemaal naar behoren, maar gezien de rest van de apps wel werkt, weet ik niet wat dat voor probleem is. Maar dat zal wel opgelost worden in de volgende testversie neem ik aan.
Ubuntu Software Center werkt meer dan prima. Alles is goed aanraakbaar, zelfs voor mensen met dikke vingers. Het werkt allemaal prima, al heb ik nog een app geïnstalleerd, maar navigeren is totaal geen probleem.

(het witte lichtje in het midden is van de flits van mijn camera, excuses daarvoor)

Conclusie
Gezien dit een testversie is, verwachtte ik niet dat alles soepel zou draaien. Maar toch werkt een hoop al goed, dus bij de volgende testversie zal alles al beter werken, daar ben ik zeker van. Ik ga zelf ook kijken of mee kan helpen met de ontwikkeling (development). Ik verwacht niet dat 1 van jullie hier ook een HP Touchpad heeft, maar zet het voor de volledigheid toch maar even neer =D: als je van plan bent Ubuntu ernaast te zetten, denk dan aan een desktop-testversie van Ubuntu uitproberen: niet alles is gegarandeerd (soepel) te werken. Wel fijn is in ieder geval dat de partitie van Ubuntu helemaal los zit van webOS, dus ook al is het maar een testversie van Ubuntu, het kan totaal niks aan je webOS-installatie verzieken, dus je kunt er niks mee kapot maken verder, behalve Ubuntu zelf natuurlijk =D
« Laatst bewerkt op: 2012/01/29, 00:20:29 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2012/01/29, 00:24:11 »
Nou spring maar op je fiets en kom maar eens hierheen, dan zal ik eens kijken of het bevalt. :D

« Reactie #97 Gepost op: 2012/01/29, 00:27:29 »
Hahaha ja ik kom komende week echt =D
* Vistaus hoopt dat vooraleer ik naar jou kom een nieuwe testversie uit is die nog beter werkt

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2012/01/29, 01:17:54 »
Laat maar weten wanneer je komt, dan stuur ik je mijn adres.
Is wel een eindje fietsen hoor naar Helmond. :D

Ben benieuwd hoe het werkt.

« Reactie #99 Gepost op: 2012/01/29, 13:48:12 »
Leuk om te lezen Vistaus! :)