Eerste indruk so far:
OpstartenVrij simpel. Het nestelt zich in MoBoot, de bootloader, en zo kun je dus selecteren of je webOS of Ubuntu wilt starten (of evt. een ander systeem zoals Cynanogenmod of Arch Linux als je die geïnstalleerd hebt).
Opstarttijd: nog geen 30 seconden. Erg verbluffend, dat is een pak sneller dan webOS en Android 3.x die er beiden zo'n 1-1,5 minuut over doen.
Geen grafische opstart, het is terminaloutput wat je ziet (verbose), maar dat maakt verder niet uit voor de werking natuurlijk. Daarna krijg je LightDM te zien zoals in de foto's die ik hierboven al postte.
InloggenHet onscreen keyboard van Ubuntu is veel en veels te klein. Ik ga kijken voor een vervanging.
UnityDe portering is nog niet af, dus het is slechts een testversie, maar het valt me aardig mee. Het touchscreen is iets te responsief, maar het werkt wel, al is het daardoor wel wat lastig aanklikken op de launcher. De launcher is groot genoeg met de standaardgrootte. Zelfs mensen met dikke vingers zullen dat prima aan kunnen raken.
Nautilus werkt prima. Je kunt zelfs prima mappen verslepen enzo, allemaal geen probleem.
De bovenste balk werkt helaas nog niet (die met het Me Menu enzo), maar gezien dat anderen het wel is gelukt zal het misschien iets aan mijn kant zijn. Zal ik nog wel uitzoeken. Geluid werkt ook niet, maar dat is geloof ik een known issue en is ook niet bepaald een probleem voor basisgebruik natuurlijk.
Systeeminstellingen werkt ook niet helemaal naar behoren, maar gezien de rest van de apps wel werkt, weet ik niet wat dat voor probleem is. Maar dat zal wel opgelost worden in de volgende testversie neem ik aan.
Ubuntu Software Center werkt meer dan prima. Alles is goed aanraakbaar, zelfs voor mensen met dikke vingers. Het werkt allemaal prima, al heb ik nog een app geïnstalleerd, maar navigeren is totaal geen probleem.

(het witte lichtje in het midden is van de flits van mijn camera, excuses daarvoor)
ConclusieGezien dit een testversie is, verwachtte ik niet dat alles soepel zou draaien. Maar toch werkt een hoop al goed, dus bij de volgende testversie zal alles al beter werken, daar ben ik zeker van. Ik ga zelf ook kijken of mee kan helpen met de ontwikkeling (development). Ik verwacht niet dat 1 van jullie hier ook een HP Touchpad heeft, maar zet het voor de volledigheid toch maar even neer

: als je van plan bent Ubuntu ernaast te zetten, denk dan aan een desktop-testversie van Ubuntu uitproberen: niet alles is gegarandeerd (soepel) te werken. Wel fijn is in ieder geval dat de partitie van Ubuntu helemaal los zit van webOS, dus ook al is het maar een testversie van Ubuntu, het kan totaal niks aan je webOS-installatie verzieken, dus je kunt er niks mee kapot maken verder, behalve Ubuntu zelf natuurlijk