Zo, dit maakt een hoop los... 
Nou ja eigenlijk is over Unity alles wel gezegd, over Linux vs Windows, en fanatisme van Linuxgebruikers ook. Het zelfde cirkeltje als altijd. Ook weer de gebruikelijke misverstanden over mensen die weglopen van Ubuntu. Een paar doen dat, en die schreeuwen er hard bij. Maar verder maak ik nergens uit op dat Ubuntu aan populariteit verliest. Als het wel zo is dan is het aan Linux Mint, en dat is grotendeels hetzelfde als Ubuntu. Dus al met al zie ik het probleem niet zo.
Een probleem is wel een groot woord. In het begin van Unix was Unix voor een normale gebruiker
niet te onderhouden. Daardoor is het een hele tijd de OS voor nerds geworden. Microsoft
heeft een voorsprong, die het waarschijnlijk nooit meer kwijt raakt. Zij hebben het
altijd simpel gehouden door de goede dingen van andere over te nemen op het
goede moment. Daarbij wil ik niet zeggen dat het beter/veiliger/bedrijfszekerder was dan Unix.
Naar mijn mening is er nooit een betere Unix geweest dan SunOs/Solaris van Sun. Daar kon
Linux nog niet aan tippen. Maar Linux is ge-evolueerd en nu bijna net zo goed geworden.
Maar helaas is Linux versplinterd naar honderden distributies. Mark Shuttleworth heeft zijn
gewonnen kapitaal ingezet (honderden miljoenen) om een gebruiksvriendelijke distributie
op te zetten, die ook voor de normale mens te gebruiken is, met volgens mij naast risicovol
commercieel gevoel ook het nodige idealisme. Het kreeg een paar jaar geleden een redelijk
goede publiciteit. En wat zie je nu weer ? Afsplitsingen en versnippering, zoals de komst van Mint.
Ze zullen sommige dingen (zoals multimedia) misschien wat makkelijker en beter doen dan
Ubuntu zelf, maar zo wordt het natuurlijk weer niks en zal het percentage Linux gebruikers
groeien, ja ja, misschien wel vertienvoudigen, van 0,3 naar 3% de komende tien jaar.....