Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid  (gelezen 15339 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #25 Gepost op: 2012/01/11, 14:15:50 »
Net de daily built binnen gehaald van 12.04 wat ik er nu op ga zetten. :D
Heb ik gisteren gedaan, 1 uur werk, inclucief programma's ophalen en verwijderen (personaliseren ?).
Het uiterlijk aanpassen kostte 15 minuten extra :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #26 Gepost op: 2012/01/11, 15:11:06 »
Ja het is een nieuwe omgeving maar voor mij gaan ze verder en verder van mij af dan dat ik er juist mee wil werken.
Ze gaan net als die appels voor het uiterlijk waar alles er uit moet zien als een blinkende kerstbal.

Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel. Ik ben geen 'geek' of  'nerd' maar wel een beetje tegendraads aan het worden. Een aantal programma's heb ik al vervangen door simpele terminal dingetjes. Waarom zou ik bijvoorbeeld een tweetdeck met AIR op mijn computer zetten terwijl ik met ttytter hetzelfde doe? Messenger spul? Een programma die sneller opstart en inlogged dan CenterIM ben ik nog nooit tegengekomen. Voor het nieuws staat snowreader aan (RSS), staat daar wat bijzonders een tik op de enter toets en ik lees het artikel in lynx (textbrowser). En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Voor mij werkt het prettig en is het functioneel, misschien voor een ander niet.  Gelukkig valt er voor iedereen wat te kiezen,  de een is pas blij met Gnome 3 en de ander kan al tevreden zijn met een terminal met framebuffer support.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #27 Gepost op: 2012/01/11, 16:12:17 »
En in dualboot met Xubuntu. Nog steeds een tevreden mens hiero.
Jou kennende, wordt je met Xuby 12.04 helemaal blij, bij mij voelde het als "thuiskomen" !

Offline Ed

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/01/11, 16:19:21 »
Nou tevreden ben ik ook, werk nu met 11.10 met gnome3 en ben toch maar bezig te wennen, het enige dat mij stoort is dat heel veel dingen niet meer aan te passen zijn. En ik vind het er niet sneller op worden, maar ja dat is mijn mening. Uiterlijk is nou eenmaal het toverwoord van deze tijd.

« Reactie #29 Gepost op: 2012/01/11, 17:30:32 »
Nou tevreden ben ik ook, werk nu met 11.10 met gnome3 en ben toch maar bezig te wennen, het enige dat mij stoort is dat heel veel dingen niet meer aan te passen zijn. En ik vind het er niet sneller op worden, maar ja dat is mijn mening. Uiterlijk is nou eenmaal het toverwoord van deze tijd.

Nee dat is een feit, 10.04 start dubbel zo snel op. Fedora start ook een stuk sneller op (terwijl ik in reviews lees dat Fedora trager is)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2012/01/11, 17:34:26 »

Nee dat is een feit, 10.04 start dubbel zo snel op. Fedora start ook een stuk sneller op (terwijl ik in reviews lees dat Fedora trager is)

Hier is het er wel sneller op geworden met Xub 12.04.

« Reactie #31 Gepost op: 2012/01/11, 17:40:40 »
Dus aub keuzevrijheid voor iedereen bij de installatie en niet
Unity door je strot geduwd.

Sorry hoor, maar dat "door je strot geduwd" vind ik wel een heel raar argument. Tuurlijk wordt Unity "door je strot geduwd". En op Mint wordt GNOME 3 (straks Cinnamon) door je strot geduwd, op Kubuntu wordt KDE door je strot geduwd en op jou Lubuntu wordt LXDE door je strot geduwd.
Point being? Alles niet-cli-distro's hebben een standaard interface die "door je strot wordt geduwd". Op Ubuntu is dat Unity. Pech voor jou, maar daarom zijn er dus gelukkig alternatieven waaronder jou Lubuntu.

« Reactie #32 Gepost op: 2012/01/11, 17:41:35 »

Dat is geen feit, dat is nog altijd jou MENING. Bij mij start 11.10 2x zo snel op als 11.04 en 10.04. Dus nee, een feit is het niet.

« Reactie #33 Gepost op: 2012/01/11, 17:51:04 »
Daar hou ik ook rekening mee. Maar tegenwoordig zetten mensen te vaak iets neer als een "feit", terwijl het dan geen feit blijkt te zijn.

« Reactie #34 Gepost op: 2012/01/11, 17:52:34 »
Overigens vind ik Unity wel lekker werken, maar toch niet zo lekker als E17. En ik hoor bij de "jeugd" ;)

Offline caselinux

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2012/01/11, 17:53:35 »
Wat ik niet begrijp is dat toch iedereen met een paar muisklikken Gnome kan installeren na je Ubuntu 11.10 installatie, dan kun je toch bij inloggen kiezen wat je wil. Dan hoef je toch geen andere distro te kiezen. Of ben ik nu gek? Of zie ik het te simpel, mis ik iets of heb ik ergens in deze discussie iets gemist?

Even sarcastisch:

'Mama, Ubuntu doet vreemd, ik wil hem niet meer'
'Maar jongen, dat is ontwikkeling, dingen veranderen. We gebruiken ook geen tamtam meer maar mobieltjes. Computers veranderen ook'
'Ik wil Ubuntu niet meer, ik wil iets anders...'

Sommigen reageerden zo op internet, jullie niet hoor, dit is niet persoonlijk bedoeld.
Je hoeft me niet te vermoorden.  :)

Case

Offline Ed

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2012/01/11, 18:05:38 »

Dat is geen feit, dat is nog altijd jou MENING. Bij mij start 11.10 2x zo snel op als 11.04 en 10.04. Dus nee, een feit is het niet.

Hollandse nieuwe is ook elk jaar beter en FF gaat ook steeds sneller, nou ik merk het niet.
Maar er staat ook dat het mijn mening is en ik schrijf ook niet dat het een feit is.
Dus dan start 11.10  bij jouw in 10 sec, dat is erg snel.

Offline axelv

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2012/01/11, 18:10:20 »
Mijn mening:
Ik denk dat de mensen die veranderen naar een andere distrubutie dit waarschijnlijk al van plan waren, maar door het tegen vallen van Unity dit maar vroeger gedaan hebben. Dit zijn volgens mij mensen die overschakelen naar Linux omdat het Linux is en het besturingssysteem willen doorgronden en onderzoeken... Ubuntu vormt hier maar de inleiding naar. Voor veel mensen die pas met ubuntu werken is Unity wel degelijk mooi en aangenaam. Voor mij persoonlijk niet.
Met distro veranderen bedoel ik niet van Ubuntu naar Xubuntu, Lubuntu of Kubuntu...

Echte linuxgebruikers die prat gaan op hun kennis, zijn nogal conservatief denk ik, in die zin dat ze graag iets hebben wat volledig bij hen past (zowel uiterlijk GUI, en de motor onder alles).

Het veranderen omdat er een nieuwe ontwikkeling is (en dat je daardoor soms nieuwe hardware moet aanschaffen), doet mij denken aan dat andere besturingssysteem. Innovatie is goed, maar is zelden de meug van iedereen... Dit is één van de reden waarom ik overgestapt ben, keuze.

Offline Ed

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2012/01/11, 18:16:03 »
Citaat
En wat heeft hij voor een hardware?

Overigens start bij mij Ubuntu 10.10 in minder dan 10 seconden op, het is werkelijk waar. Het is een verademing, tegenover mijn Mint 12 op mijn notebook. Wat dat is net stront.

Nou dat is echt heel snel, dus power on en dan binnen 10 sec on line, geweldig en hoe is dat met Unity?

drum

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2012/01/11, 18:43:00 »
Citaat
Vreselijk!! weer een distributie er bij, Mint. Zwaar leunend op Ubuntu (kan zonder Ubuntu
niet eens bestaan)
Toch wel al eens gehoord van LMDE= Linux Mint Debian Edition, hoop ik?

Offline Ed

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2012/01/11, 18:57:14 »
Citaat

Overigens start bij mij Ubuntu 10.10 in minder dan 10 seconden op, het is werkelijk waar. Het is een verademing, tegenover mijn Mint 12 op mijn notebook. Wat dat is net stront.

Nou dat is echt heel snel, dus power on en dan binnen 10 sec on line, geweldig en hoe is dat met Unity?
Als je mijn eerdere berichten had gelezen, dan had je geweten dat ik met Unity niet werk. Ik vind het een vreselijk ding en het is niets voor mij.
Dus het antwoord moet ik je schuldig blijven.

Ja dom van mij maar misschien had je het toch geprobeerd, ik heb zelf alle uitvoeringen van Ubuntu en Mint uitgeprobeerd en ben nog steeds zoekende wat het best bij mij past.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2012/01/11, 19:00:04 »
Mijn Xubuntu 1204 LTS alpha start zo snel op dat mijn uurwerk begint achteruit te lopen ,dus start ik hem om 18.00 en floep het is 17.55hr. :D
En dat is iets wat ik heel vreemd vind en ook de onkunde aangeeft van vele Linux gebruikers, want die gaan vaak prat op hun kennis.
Eigenlijk vind ik dat vele Linux gebruikers door de mand zijn gevallen.
Dat was dus geen diplomatiek begin eerlijk is eerlijk.
Want Linux, Ubuntu en Unity verdienen het om op een nieuwe computer gebruikt te worden in plaats van op afdankertjes.
Dat ben ik helemaal met u eens ,vind u het goed dat ik mijn rekening nummer via een PB opstuur ,want ik had graag een nieuwe PC met minstens een i7 processor en de nieuwste Nvidia kaart en natuurlijk zo een SSD geval erbij.
Met vriendelijke dank. ;)
PS: Verbondenheid het is dus geen religie of liefde .. t´is gewoon software oké wel goede dat weer wel.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 19:08:02 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2012/01/11, 19:54:21 »
Wat ik niet begrijp is dat toch iedereen met een paar muisklikken Gnome kan installeren na je Ubuntu 11.10 installatie, dan kun je toch bij inloggen kiezen wat je wil. Dan hoef je toch geen andere distro te kiezen. Of ben ik nu gek? Of zie ik het te simpel, mis ik iets of heb ik ergens in deze discussie iets gemist?

Even sarcastisch:

'Mama, Ubuntu doet vreemd, ik wil hem niet meer'
'Maar jongen, dat is ontwikkeling, dingen veranderen. We gebruiken ook geen tamtam meer maar mobieltjes. Computers veranderen ook'
'Ik wil Ubuntu niet meer, ik wil iets anders...'

Sommigen reageerden zo op internet, jullie niet hoor, dit is niet persoonlijk bedoeld.
Je hoeft me niet te vermoorden.  :)

Case

Uhm niet iedereen zit op die nieuwe Gnome-shell of fallback optie te wachten.
Daarnaast is Gnome op Ubuntu want anders dan Gnome op een andere distro en dan noem ik geen Mint die nog wat verder gaan.
Maar ik wil geen Gnome-shell en Unity. Ik wil er ook niets anders op zetten omdat ik liever een distro heb waarbij alles mooi geïntegreerd is.

En ja ik heb Unity en al geprobeerd en ook met andere omgevingen.
Unity is niets voor mij. Omslagtig en wat anderen mooi vinden vind ik lelijk.
En dan Gnome erop zetten. Tja het kan en het is zo gedaan maar om dat als alternatief te nomen voor Unity, nou nee niet voor mij.
Het is op een aantal punten waar ik bij unity een probleem bij heb precies het zelfde en bij de andere dingen nog slechter dan Unity.
Ja kan kiezen voor de klassieke omgeving maar vergelijk die met andere omgevingen en dan zie je dat, dat ook geen optie is.
Wat blijft er dan over, Cairo dock. Ja kan en werkt goed maar voor dat Ubuntu erop te zetten?
Beetje onzinnig om een Distro als Ubuntu erop te zetten en dan de omgeving niet te gebruiken en er een dock voor terug te plaatsen. Zit je nog met al die meuk die Ubuntu erbij geeft. Dan kun je beter een andere distro nemen in plaats van moeilijk te doen waarbij alles mooi is gemaakt en goed in elkaar over gaat dan dat half gebakken distro'tje wat je dan maakt.

Nogmaals men is vrij om te kiezen wat men wil gebruiken en als jij blij bent met je kerstbal dan zij het zo maar ik heb liever een voetbal want daar kun je nog iets mee.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #43 Gepost op: 2012/01/11, 20:08:02 »
ik heb zelf alle uitvoeringen van Ubuntu en Mint uitgeprobeerd en ben nog steeds zoekende wat het best bij mij past.
Dat is de enige juiste weg, laat wel weten wat je (eind) conclusie is !

« Reactie #44 Gepost op: 2012/01/11, 20:08:55 »

Hollandse nieuwe is ook elk jaar beter en FF gaat ook steeds sneller, nou ik merk het niet.
Maar er staat ook dat het mijn mening is en ik schrijf ook niet dat het een feit is.

En als je even goed had gelezen had je kunnen lezen dat ik reageerde op lord1463 en niet op jou. Hij schreef dat het een feit was, niet jij.

« Reactie #45 Gepost op: 2012/01/11, 20:12:02 »
Citaat
Dus dan start 11.10  bij jouw in 10 sec, dat is erg snel.

Precies. Ik heb inderdaad niet gezegd dat het 10 sec is. Sterker nog: ik zei dat 11.10 hier 2x zo snel opstart 10.04, maar heb geen enkele boottijd genoemd. Dankje femke, jij snapt het wel  :-*

« Reactie #46 Gepost op: 2012/01/11, 20:15:57 »
Even een vraagje tussen door:
Zou er Ubuntu software zijn wat niet draaid op Gnome 2 en wel op Gnome 3 ? Of andersom ? Net als bij Windows XP en Windows 7 zeg maar.

Als dat zo is lijkt me dat pas een echte reden om wel/niet mee te gaan naar een nieuwe versie toch ? En dan in mindere mate of een distributie je uiterlijk wel of niet aanstaat.

Groeten van Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline midas

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2012/01/11, 21:11:40 »
Dat is nu net de reden...

Of het nu Unity, Cinnamon of default Gnome 3 betreft...alles draait op dezelfde basis en dat is Gnome 3x en daaronder op applicatieniveau GTK 3x. Dat betekent dat heel veel oude GTK 2x code overboord gaat. Applicatie-devs worden nu gedwongen hun codes op te schonen en om te zetten naar GTK 3x. Voorwaar geen overbodige luxe (de opschoning bedoel ik).

Tsja, en de toekomst is touchscreen en minder gerikketik op een keyboard...zelfs op desktops en laptops. We zitten qua gebruiksvriendelijkheid en -mogelijkheden nog lang niet op het niveau van de laatste versie van Gnome 2...maar er worden met rasse schreden vooruitgangen geboekt. Interessant vind ik beide zowel Cinnamon en Unity 5.0. Ik switch regelmatig tussen Linux Mint en Ubuntu en vind dit beide topdistro's en zie helemaal geen schotten tussen beide varianten. Ik heb nu voor Unity gekozen omdat dit beter werkt (momenteel) met mijn ATI-kaart en ik de FGRLX-driver nodig ben om Stellarium te kunnen draaien. Mijn keuze dus voor wat in mijn situatie het best functioneert en wat mij het minst (als stuk software) in de weg zit.

Kakysan, in antwoord op jouw vraag dacht ik dat GTK 2x applicaties niet onder Gnome 3x (dus ook niet onder Unity en Cinnamon) kunnen draaien. Helemaal zeker ben ik er niet van...wellicht is er nog een soort van overgangssituatie. Maar de boodschap is wel duidelijk...applicatie-ontwikkelaars moeten z.s.m. over naar GTK 3x

Lang leve de verscheidenheid en ik denk dat de sterke focus op Cinnamon, Unity en native Gnome 3 er toe zal leiden dat Linux dit jaar echt zal doorbreken in de huiskamer als het volwaardige alternatief ;) 
Linux Mint 20.2 Cinnamon

« Reactie #48 Gepost op: 2012/01/11, 21:29:55 »
Even een vraagje tussen door:
Zou er Ubuntu software zijn wat niet draaid op Gnome 2 en wel op Gnome 3 ? Of andersom ? Net als bij Windows XP en Windows 7 zeg maar.

Als dat zo is lijkt me dat pas een echte reden om wel/niet mee te gaan naar een nieuwe versie toch ? En dan in mindere mate of een distributie je uiterlijk wel of niet aanstaat.

Groeten van Karel,

Ja, die software is er. Software die specifiek met GTK 3 gemaakt is draait niet op GTK 2 tenzij je het daarvoor compileert (als dat mogelijk is, want niet elk pakket laat dat toe en dan moet je zelf in de code gaan rommelen). Je kunt wel GTK 3 installeren op GNOME 2, maar dat kan wel instabiliteit veroorzaken. Beter is dus inderdaad om mee te gaan, want GTK 2-software draait wel op GNOME 3.

« Reactie #49 Gepost op: 2012/01/11, 22:34:28 »
Beetje onzinnig om een Distro als Ubuntu erop te zetten en dan de omgeving niet te gebruiken en er een dock voor terug te plaatsen. Zit je nog met al die meuk die Ubuntu erbij geeft. Dan kun je beter een andere distro nemen in plaats van moeilijk te doen waarbij alles mooi is gemaakt en goed in elkaar over gaat dan dat half gebakken distro'tje wat je dan maakt.

Dan ben ik nieuwsgierig bij welke distro dat dan wel goed is? :)
Maar je hebt volkomen gelijk wat betreft de standaard meuk die er soms bij komt.
Voor mijn oude brik (p3) maak ik zelf installatie scripts (PKGBUILD) en uiteraard ben je dan verplicht om te kijken wat de dependencies zijn.
Meestal staat dit netjes vermeld in de sources of op de site van de maker.  Bij sommige distro's krijg je er dan nog een paar bonus 'libraries' bij :S
Wat betreft de overbodige meuk, dit heb ik naast Ubuntu/Debian ook bij bijvoorbeeld Arch gezien.
Je kunt het eruit slopen, maar ik bouw liever iets op dan dat ik het eruit moet slopen...
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint