Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: afluistersoftware  (gelezen 16339 keer)

Offline lizardman

• Lid
Re: afluistersoftware
« Reactie #25 Gepost op: 2011/12/13, 19:20:06 »
Ach, als je niets te verbergen hebt, wat maakt het dan uit. (...)

Mensen die privacy verwarren met 'iets te verbergen hebben' slaan de plank echt volledig mis.
Privacy heeft helemaal niets met stiekem gedoe te maken, maar is gewoon iets waaraan een mens waardigheid kan ontlenen. Het heeft te maken met zelfrespect en beschaving.....

Iets te verbergen hebben daarentegen heeft niets met privacy te maken, maar eerder met dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Eigenlijk is het een schande dat er nog steeds mensen zijn die het verschil niet (lijken te) begrijpen.... het is te hopen dat deze mensen evengoed wèl de WC deur sluiten als ze even de darmen moeten legen.
Niet iedereen is immers geïnteresseerd in wat je niet te verbergen hebt.......

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #26 Gepost op: 2011/12/13, 20:26:22 »
Eens met Lizardman.
Privacy is niet zozeer dat je iets te verbergen moet hebben, maar meer het recht om met rust gelaten te worden.

« Reactie #27 Gepost op: 2011/12/13, 20:31:56 »
Eveneens eens met lizardman.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/12/13, 21:14:45 »

(...) En schande? Schande dat een ander er iets ander over denkt? Het is een schande dat jij dat schande vind.
Niet iedereen ziet en denkt hetzelfde hoor! En ik al helemaal niet, want ik ben geen ja-knikker. Ik loop niet met de meute mee, zoals zo velen (hier). (...)

Je kunt wel beweren dat gras blauw is en dan het recht claimen er anders over te mogen denken, maar dat neemt niet weg dat je het dan gewoon fout ziet....

Privacy is een recht wat door de jaren heen bevochten is, vaak letterlijk met bloed, tranen en erger, en als dat nu wordt verkwanseld door mensen die beweren dat privacy hetzelfde is als iets te verbergen hebben, en het dus niet uitmaakt als privacy geschonden wordt als je niets te verbergen hebt, dan is dat gewoon een schande!!!
En niets minder dan dat.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #29 Gepost op: 2011/12/13, 21:17:01 »
* chris. pakt de popcorn ;D

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
« Reactie #30 Gepost op: 2011/12/13, 21:18:10 »

Privacy heeft helemaal niets met stiekem gedoe te maken, maar is gewoon iets waaraan een mens waardigheid kan ontlenen. Het heeft te maken met zelfrespect en beschaving.....

Mooi gesproken/geschreven ben daar helemaal mee eens , echter er is kennelijk weinig zelfrespect en beschaving  meer.
Ik garandeer dat uw naamsgegevens en adres minstens 800x geregistreerd  staan en dat uw gegevens handel zijn en weer doorverkocht worden. Voorbeelden te over.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

« Reactie #31 Gepost op: 2011/12/14, 09:35:47 »
Hier moet ik toch quasi-verplicht "1984" van George Orwell bij aanhalen... Een duidelijk voorbeeld van wat een overheid kan doen als er totaal geen privacy meer is.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/12/14, 10:04:45 »
"Goede, wetteneerbiedigende burgers hebben niks te verbergen." Die zin wordt héél vaak gebruikt door nogal corrupte overheden of politici om privacywetten af te schaffen of aan hun laars te lappen. En politiediensten zijn dus in hetzelfde bedje ziek.
Er is inderdaad een groot verschil tussen privacy (zelfbescherming!) en "iets te verbergen hebben" (criminaliteit), maar als overheden en politici geen verschil meer menen te moeten maken tussen die twee, gaat het heel erg fout en duidelijk de kant op van Orwells '1984'.

Ik ben elke dag weer blij dat ik met Ubuntu werk en niet met Windows, zodat er dus bij mij geen spyware geïnstalleerd kan worden.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2011/12/14, 10:23:55 »
En schande? Schande dat een ander er iets ander over denkt? Het is een schande dat jij dat schande vind.
Niet iedereen ziet en denkt hetzelfde hoor! En ik al helemaal niet, want ik ben geen ja-knikker. Ik loop niet met de meute mee, zoals zo velen (hier).
Gelukkig niet!!

Hmmm ik voel me geen jaknikker vanwege het kritisch naar de politie kijken. Ik stel alleen dat de politie blijkbaar dingen doet die buiten de normale procedures vallen en daar gewoon mee weg komt. En jahoor, "de minister geeft toe", maar geeft dan weer geen volledige informatie: http://www.nu.nl/internet/2693039/meer-informatie-spionagesoftware-politie-nodig.html

Verder lizardman +1

En nog even voor de goede orde: als ik deze pagina nog even afstruin ben ik de enige die onder zijn eigen naam in dit forum staat, nota bene met geboortejaar ook. En dan ben ik paranoïde?

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/12/14, 10:34:47 »
Ik gebruik op fora altijd nicknames. Verder controleer ik regelmatig via Google in hoeverre er informatie van mij op het net aanwezig is. Als er ergens iets weglekt wat ik ongewenst vind dan probeer ik dat op te ruimen. Er zijn steeds meer websites en ook webshops die om de geboortedatum vragen, die hebben ze niet nodig en die geef ik ook niet. :evil:  Want samen met je naam en adres geef je dan al veel te veel weg waar kwaadwillende heel veel aan hebben. Paranoïde, ik dacht het niet.  :|
Toch wel weer een leuk idee dat je als Linuxgebruiker van die spionagesoftware geen last hebt.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/12/14, 11:32:09 »
Want samen met je naam en adres geef je dan al veel te veel weg waar kwaadwillende heel veel aan hebben. Paranoïde, ik dacht het niet.  :|

OK maar dat geef je dan nog ZELF weg. Het wordt in mijn optiek anders als een externe instantie het nodig vindt in je gegevens te roeren. En ook al is het de politie, ik acht ze niet verheven boven het buigen van sommige regeltjes in hun voordeel.

En nee, ook IK vind mezelf niet paranoïde!

Offline chris.

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/12/14, 11:39:09 »
Een mooi stukje over dit onderwerp vind ik dit:

Citaat
Orwells 1984 was geen handleiding
Hoe onze privacy stilaan verdwijnt
07 december 2011 | Jibbe Van Oost

Veel mensen schrikken zich een hoedje als ze hun eigen huis zien op Street View. Maar zouden we niet beter stilstaan bij alle privacy-inbreuken die eigenlijk veel erger zijn?

Want laat ons wel wezen. Hoe confronterend het ook is om je eigen huis op internet te zien, je kunt niet meer waarnemen dan een toevallige voorbijganger. Je herkent misschien nog je eigen auto, of een auto die je intussen al lang hebt weggedaan, maar dat is het dan ook. Kous af.

Ik vind het veel erger dat alles wat ik doe tegenwoordig elektronisch vastgelegd wordt. Ik heb het bedenkelijke voorrecht in een stad te wonen waar alle in- en uitrijdende auto’s geregistreerd worden. Wil de politie weten hoe laat ik ongeveer thuiskom van mijn werk, ze kunnen het opzoeken. Ik heb zelfs de eer in een andere stad te werken die net hetzelfde doet. Twee politiezones samen kunnen dus zo’n 80 procent van mijn leven exact weten waar ik ben.

Niet dat ze daarmee de enige zijn die weten waar ik rondhang. Mijn telefoonprovider weet dat immers ook maar al te goed. Ze houden minutieus bij waar ik me wanneer bevind. En die gegevens houden ze dan nog eens bij, want dat is verplicht. Maar de overheid is niet de enige die constant een zicht wil op je whereabouts. Ook Google weet bijvoorbeeld heel goed waar je je op elk moment bevindt als je een Androidsmartphone hebt.

Alles is te archiveren
En zo zijn er een hoop dingen die vroeger nergens geregistreerd werden, en nu plots archiveerbaar worden. Televisiekijken bijvoorbeeld. Met analoge tv kon de kabelaar niet weten waar je naar kijkt. Met digitale tv is het mogelijk tot op de seconde bij te houden welke programma’s je bekijkt.

Reizen is nog zoiets. Tot nu toe kon je met je abonnement rijden wanneer je wil en op verzoek van de conducteur toonde je het. Met de ov-chipkaart is er een elektronische registratie van waar je op welk moment bent.

Nog meer dingen die nu geregistreerd worden terwijl er vroeger geen spoor van was? Betalen met de pinpas versus cash, het navigatietoestel versus de wegenatlas, webwinkelen versus de echte winkel, klantenkaarten die dienen om folders op maat te maken. En binnenkort komen daar nog eens smart grids bij, elektriciteitsnetwerken die bijhouden hoeveel je wanneer verbruikt. Mijn stroomleverancier heeft altijd al prima zonder die informatie gewerkt. Maar nu het eenmaal technisch mogelijk is, willen ze wel een inzicht in mijn verbruik.
Er wordt tegenwoordig nogal wat informatie bijgehouden, gewoon omdat het technisch mogelijk is. Vroeger moest je al een soort stasi zijn om alle gegevens van burgers bij te houden: gebouwen vol jaaropgaven en loonslaven die niets anders doen dan die info uit te pluizen. Nu volstaat een hoopje servers en analysesoftware.

Misschien moeten we toch maar eens de discussie starten of wat technisch mogelijk is ook echt wenselijk is. Beetje bij beetje is er immers aan onze privacy geknabbeld onder het mom van een verbeterde dienstverlening. Elke keer is er net niet genoeg privacy opgeofferd om ons zorgen over te maken.

Willen we nu echt dat commerciële bedrijven zich met ons privéleven bemoeien, met het excuus dat ze zo hun dienstverlening kunnen verbeteren? Wel, ik vind het al een heel grote dienst als je met je neus uit mijn zaken blijft. 1984 van Orwell was een waarschuwing, geen handleiding.

bron:http://www.zdnet.nl/

En ook ik gebruik mijn eigen naam op fora, Wel zo makkelijk als je vergeetachtig bent als ik ;)

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/12/14, 11:48:20 »
En ook ik gebruik mijn eigen naam op fora, Wel zo makkelijk als je vergeetachtig bent als ik ;)

En hoe vaak vergeet je die . achter je naam? :D

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/12/14, 11:49:07 »
Ik vind dat voor het bespioneren van computergebruikers door de overheid dezelfde waarborgen moeten gelden als voor telefoontaps. Er moet sprake zijn van ernstige verdenking van criminele activiteiten. Iedereen wil natuurlijk dat de potentiële dader van een bomaanslag tijdig wordt aangepakt maar tegelijk wil je als eerzame burger niet door de Cavia-politie achtervolgd worden als je een geweldloze natuurbeschermer bent. En voor je het weet worden alle vegetariërs nauwlettend in de gaten gehouden omdat ze een groot gevaar voor de vleesverwerkende industrie vormen. Duis de uiterste terughoudenheid moet betracht worden. Maar je kunt ook niet zeggen dat de politie niets met Internet moet doen want dan wordt het binnen de kortste keren een vrijplaats waar de gekste dingen gebeuren.

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
« Reactie #39 Gepost op: 2011/12/14, 11:55:28 »
@chris

BorisM moest hier wel chips bij eten chris.....zo dan is dit ook weer geregistreerd.

Leuke grap uithalen? Let op dit is een registratiegrap. Bestel een folder of zoiets bij Otto of wat anders. Vul (voorbeeld) Vervang een paar letters in uw achternaam. Schrijf op bij wie de aanvraag is gedaan. Weken later onvang je allerlei onzin post van anderen met de foutieve naam.
Hoezo privacy..
Dit is dan weer goed om de bodem van de  vuilnis container te vullen, dan helpt dat weer bij het legen.......
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline chris.

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/12/14, 12:02:56 »
@Roel, regelmatig ;)

@BorisM, Juist maar dat had ik jaren geleden al door, Sterker nog, met je pinpas overal betalen word ook een uitgavepatroon vastgesteld door b.v. een supermarkt of winkelketen en spontaan kan je de leukste aanbiedingen krijgen.

Vraag voor de grap eens info op over een lening, Dan heb je in no time voldoende papier om je container jaren te behangen :P

« Reactie #41 Gepost op: 2011/12/14, 12:53:13 »
Kijken jullie eens maar naar locked up abroad op NGC en huiver hoeveel mensen er onschuldig in een cel terechtkomen.En dan heb ik het niet over nette gevangenissen. ;)
Veel van die mensen handelden ook ter goede trouw en dus te naief.Dus dat gevalletje afluistersoftware zet bij mij de haren overeind.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/14, 13:00:17 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline chris.

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/12/14, 14:40:56 »
+1 Dellkubuntu.

« Reactie #43 Gepost op: 2011/12/14, 16:59:38 »
* Vistaus pakt nu ook popcorn en wacht af wanneer de oneindige discussie USA vs Nederland weeral gaat beginnen

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #44 Gepost op: 2011/12/14, 17:05:17 »
*Tiempjuuh pakt wat van Vistaus' popcorn, en pakt cola erbij, geeft Vistaus er wat van

« Reactie #45 Gepost op: 2011/12/14, 17:08:31 »
* Vistaus drinkt er wat van =D

Citaat
"Tot nu toe kon je met je abonnement rijden wanneer je wil en op verzoek van de conducteur toonde je het. Met de ov-chipkaart is er een elektronische registratie van waar je op welk moment bent.

Is trouwens wel wat overdreven. Als ik incheck op Almere Centrum, dan kan ik zowel richting Lelystad als Amsterdam reizen. Maar dat ding legt niet vast waar ik heen reis of onderweg langskomt, behalve als ik in Lely of Amsterdam uitcheck. Maar dan moet je nog steeds goed zoeken in alle drukte om me te kunnen vinden =D

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/12/14, 17:24:46 »
* Vistaus pakt nu ook popcorn en wacht af wanneer de oneindige discussie USA vs Nederland weeral gaat beginnen

Dat zal een politieke discussie worden en dat mag hier niet ;)

(kan nog wel de beladen termen ACTA en SOPA laten vallen, heeft wel relaties met afluisteren en dus ontopic)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/12/14, 17:43:54 »
Kijk zo hoort het  =D
En nee knal zelf niet, ik kijk liever en heb er verder geen hekel aan zoals veel ouderen die vergeten zijn dat ze ook jong geweest zijn (of nooit geweest, die zijn er ook)

« Reactie #48 Gepost op: 2011/12/14, 18:14:02 »

Dat zal een politieke discussie worden en dat mag hier niet ;)

(kan nog wel de beladen termen ACTA en SOPA laten vallen, heeft wel relaties met afluisteren en dus ontopic)

Ja, want een discussie tussen landen gaat alleen maar over politiek ???

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/12/14, 18:16:46 »
Ja, want een discussie tussen landen gaat alleen maar over politiek ???

De "oneindige discussie" tussen USA en NL is niet politiek getint? Waar gaat het dan over, voetbal?