Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Hulp gevraagd voor het maken van een installatiescript  (gelezen 42746 keer)

Re: Hulp gevraagd voor het maken van een installatiescript
« Reactie #75 Gepost op: 2011/12/17, 08:54:37 »
gpg: sleutel 5CB26B26: publieke sleutel “Duinsoft Packages <E-MAILADRES!>” geimporteerd
Zou je uit de listing van de terminaluitvoer in jouw posting dat e-mailadres willen verwijderen? Bij voorbaat dank.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #76 Gepost op: 2011/12/17, 11:03:25 »
Bij deze :)

« Reactie #77 Gepost op: 2011/12/17, 11:35:37 »
Dank.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #78 Gepost op: 2011/12/18, 21:20:26 »
@grizzler: als je het ook publiceert in dit draadje:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sun-java6/+bug/881746

....dan hebben we alvast de toezegging van een ontwikkelaar van Canonical, dat ze het op z'n minst in de Java-wiki gaan publiceren:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sun-java6/+bug/881746/comments/18

« Reactie #79 Gepost op: 2011/12/19, 11:27:06 »
Okee. Ik probeer vandaag tussen andere klussen door de manpage te maken. Dan zou het wat mij betreft aangekondigd kunnen worden. Ongetwijfeld zal dan blijken dat onder bepaalde omstandigheden toch nog fouten optreden, maar dat zien we dan wel weer.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #80 Gepost op: 2011/12/19, 11:31:11 »
Uitstekend nieuws! Je tijdstipkeuze is trouwens volmaakt:
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/java-to-be-removed-from-ubuntu-uninstalled-from-user-machines/

Een beter moment is bijna ondenkbaar. Dit wordt een absolute hit. =D
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 11:34:16 door Pjotr »

« Reactie #81 Gepost op: 2011/12/19, 19:55:35 »
Een beter moment is bijna ondenkbaar. Dit wordt een absolute hit. =D
Weet niet of ik daar eigenlijk wel op zit te wachten...  :|

Zonder gekheid, wat mij betreft is het klaar. Ik heb de nieuwste versie (1.0.0) in bin- en deb-formaat net op de site gezet. Later vanavond zal ik wel een paar forum- en/of launchpaddraadjes binnenvallen.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 19:59:22 door grizzler »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #82 Gepost op: 2011/12/19, 21:56:50 »
Geweldig! Bedankt, grizzler!  :)

Nou nog even flink reclame gaan maken....

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #84 Gepost op: 2011/12/20, 10:50:45 »
..... en via Twitter:
https://twitter.com/linuxtip

..... en bij openSUSE NL:
http://forums.opensuse.org/forums/nederlands-dutch/community/nl-how-tos/467913-handleiding-installeer-de-nieuwste-oracle-sun-java-jre-opensuse-12-1-a.html#post2420428

@grizzler: kun je bezoekersstatistieken publiceren? Ik verwacht een scherpe stijging.... In het begin zullen de aantallen klein zijn, maar ik verwacht dat de "aanloop" naar de grote aantallen, hooguit ongeveer een maand zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/20, 11:00:15 door Pjotr »

« Reactie #85 Gepost op: 2011/12/20, 20:09:33 »
@grizzler: kun je bezoekersstatistieken publiceren? Ik verwacht een scherpe stijging.... In het begin zullen de aantallen klein zijn, maar ik verwacht dat de "aanloop" naar de grote aantallen, hooguit ongeveer een maand zal zijn.
Moet ik even kijken hoe ik dat het best kan aanpakken. Die site houdt wel statistieken bij, maar die worden naar mijn smaak niet erg overzichtelijk gepresenteerd. Bovendien zit daar alle verkeer voor die site in en dat is niet interessant.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #86 Gepost op: 2011/12/20, 20:25:48 »
Tip: Google Analytics. :)

Toevoeging: bij het installeren van jouw pakketbron op een Mintbakkie, kreeg ik zojuist een foutmelding inzake de sleutel (niet bestaande sleutel).
« Laatst bewerkt op: 2011/12/20, 20:36:42 door Pjotr »

Offline ThomasN

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2011/12/20, 21:07:19 »
Als je deze tip opvolgt hoop ik wel dat je dit in een duidelijke privacy-verklaring prominent op je pagina vermeldt. Ik laat Google Analytics en soortgenoten zelf overal blokkeren door Ghostery, maar veel mensen zijn zich niet bewust van de mate waarin hun surfgedrag door Google – en andere bedrijven, zoals Facebook – gevolgd wordt, ook als ze zich nooit bij hen hebben aangemeld.

On topic: Mooi dat het script zo snel af gekomen is en goed werk van Pjotr om het overal aan de man te brengen. Ik gebruik het zelf niet omdat ik nog geen sites ben tegengekomen die met OpenJDK niet goed werken, maar het kan voor veel mensen erg nuttig zijn.

« Reactie #88 Gepost op: 2011/12/20, 21:14:42 »
Heb de bron toegevoegd en dan via Synaptics ge-installeerd (handmatig)
Wordt dus niet gezien als een update.
Deze keer op een 32bits PCtje.
Geen problemen.

Mocht er een update zijn 1.6.0_31 of 1.7.0_x
Zal deze dan wel als een update gezien worden?
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

« Reactie #89 Gepost op: 2011/12/20, 21:25:02 »

Toevoeging: bij het installeren van jouw pakketbron op een Mintbakkie, kreeg ik zojuist een foutmelding inzake de sleutel (niet bestaande sleutel).
Bij het importeren van de gpg-sleutel? Welke keyserver was dat? Ik heb er destijds een flink aantal gecontroleerd en ze horen met elkaar te synchroniseren...

Net nog even gecontroleerd en keys.gnupg.net en keyserver.ubuntu.com hebben hem gewoon.

« Reactie #90 Gepost op: 2011/12/20, 21:42:13 »
Heb de bron toegevoegd en dan via Synaptics ge-installeerd (handmatig)
Wordt dus niet gezien als een update.
Ten opzichte van wat?

Citaat
Deze keer op een 32bits PCtje.
Geen problemen.

Mocht er een update zijn 1.6.0_31 of 1.7.0_x
Zal deze dan wel als een update gezien worden?
Bij de pakketversie alleen als tegelijk een nieuwe versie van het pakket wordt uitgebracht. De handmatige versie (bin/tarball) doet überhaupt niets uit zichzelf.

Over de updatesystematiek moet ik nog eens goed nadenken. Daar valt nog wel wat te verbeteren.

« Reactie #91 Gepost op: 2011/12/20, 21:45:51 »
Als je deze tip opvolgt hoop ik wel dat je dit in een duidelijke privacy-verklaring prominent op je pagina vermeldt. Ik laat Google Analytics en soortgenoten zelf overal blokkeren door Ghostery, maar veel mensen zijn zich niet bewust van de mate waarin hun surfgedrag door Google – en andere bedrijven, zoals Facebook – gevolgd wordt, ook als ze zich nooit bij hen hebben aangemeld.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fan van Google...

« Reactie #92 Gepost op: 2011/12/20, 22:19:54 »
....
Ten opzichte van wat?

...
Grizzler,

Hiermme bedoel ik van de al ge-installeerde versie.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

« Reactie #93 Gepost op: 2011/12/20, 22:57:35 »
....
Ten opzichte van wat?
...
Grizzler,

Hiermme bedoel ik van de al ge-installeerde versie.
Van het script? Als je het script eerst handmatig hebt gebruikt en vervolgens met Synaptic hebt geïnstalleerd, dan klopt het dat dat niet wordt gezien als updaten. De bin-/tarballversie van het script installeert zichzelf immers niet. Maar het kan geen kwaad, want het script moet zonder probleem meerdere malen achterelkaar kunnen worden uitgevoerd. Alleen wordt steeds opnieuw de actuele versie van de runtime in /opt/java gezet.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #94 Gepost op: 2011/12/21, 15:34:19 »
Vandaag geen foutmelding voor de sleutel, maar bij de tweede installatie van vandaag, wel deze foutmelding:
W: Ophalen van http://www.duinsoft.nl/pkg/dists/debs/Release Unable to find expected entry 'all/source/Sources' in Release file (Wrong sources.list entry or malformed file) is mislukt

E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

« Reactie #95 Gepost op: 2011/12/21, 18:55:20 »
Vreemd. Waarom wordt er een all/source/Sources entry verwacht in het Release-bestand? In die kleine repo zitten helemaal geen sources. Als ik hier een apt-get update doe, krijg ik die foutmelding ook niet.

Je hebt toch geen deb-src regel voor duinsoft.nl/pkg in je sources.list staan? Zou bijna denken dat je ondanks de waarschuwing op http://www.duinsoft.nl/packages.php toch apt-add-repository hebt gebruikt...  =D

Overigens kan je hier: http://iyo.aconet.org/dspk-stats/ voorlopig een heel eenvoudige pagina met wat cijfertjes vinden. Wordt elke nacht automatisch bijgewerkt. Dat servertje haalt overigens geen 100% uptime (toch wel 90%, denk ik), dus als je eens geen verbinding krijgt, gewoon een uurtje later nog eens proberen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #96 Gepost op: 2011/12/21, 19:36:17 »
Wat vreemd.... inderdaad: deb-src stond erbij. Die heb ik verwijderd, en nu gaat het prima.

Het merkwaardige is: ik heb simpelweg de pakketbronregel van duinsoft gekopieerd, en vervolgens Softwarebronnen gestart. Daarna heb ik op Toevoegen geklikt, en de pakketbronregel erin geplakt. Meer niet.

Zou Softwarebronnen in Xubuntu 11.10 (want daar gaat het om) dan automatisch een deb-src regel erbij genereren of zo?  ???

« Reactie #97 Gepost op: 2011/12/21, 19:51:20 »
Geen idee. Ik heb dat tot nu toe alleen automatisch zien gebeuren bij gebruik van apt-add-repository.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #98 Gepost op: 2011/12/21, 20:05:57 »
Ik heb het even herhaald op een andere machine (eveneens Xubuntu 11.10) en verdomd.... Softwarebronnen zet er automatisch een deb-src regel bij.  :evil:

Ik denk dat het handig is, als je de instructie op je webstek, dienovereenkomstig aanpast.....

Zoiets lijkt me een goede instructie (je mag 'm uiteraard kopiëren):

Gebruik bij voorkeur niet de toepassingen Softwarebronnen of add-apt om deze nieuwe bron toe te voegen: die genereren namelijk automatisch een deb-src regel erbij, en die veroorzaakt storingen.

De beste methode is als volgt:

In de terminal (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/apt/sources.list

(Hou rekening met de volgende verschillen in de opdrachtregel, bij de verschillende varianten van de Ubuntufamilie: Xubuntu: gksudo leafpad, Kubuntu: kdesu kate, Lubuntu: sudo leafpad)

Druk op Enter.

Voeg de volgende regel toe, helemaal onderin dat tekstbestand (kopieer en plak):
deb http://www.duinsoft.nl/pkg debs all

Sla het gewijzigde tekstbestand op.

Doe vervolgens in de terminal (kopieer en plak):
sudo apt-get update

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Daarna in de terminal:
sudo apt-get install update-sun-jre

Druk op Enter.

Wanneer deze operatie is voltooid: herstart uw webbrowser.

Controleer vervolgens de Java-installatie hier: http://www.java.com/nl/download/installed.jsp

In het Engels vertalen voor je Engelse pagina, laat ik aan jou over.  :P

« Reactie #99 Gepost op: 2011/12/21, 20:38:53 »
Ik heb het even herhaald op een andere machine (eveneens Xubuntu 11.10) en verdomd.... Softwarebronnen zet er automatisch een deb-src regel bij.  :evil:
Ubuntu begint steeds meer op Windows te lijken...  :P

Ik ga even kijken wat ik hier het best aan kan doen. Misschien werkt het ook als ik aan het Release-bestand een verwijzing toevoeg naar een (lege) all/source/Sources.

Overigens ben ik hier best pissig over. Moet je nou mensen gaan afraden om standaard bij hun besturingssysteem geleverde tools als Softwarebronnen te gebruiken? Te zot voor woorden.