Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar zijn ze bij canonical mee bezig  (gelezen 16314 keer)

Offline Pfoeh

• Lid
Re: Waar zijn ze bij canonical mee bezig
« Reactie #50 Gepost op: 2011/11/01, 22:45:17 »
Ik geloof best dat men dit soort testen doet (had er al eerder over gelezen). Ik geloof ook niet dat er voor Canonical veel te winnen is door resultaten in hun voordeel te communiceren. De kans op een "Wij van WC-eend" achtig verhaal is natuurlijk wel aanwezig, zeker als men een opinie wil beïnvloeden.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #51 Gepost op: 2011/11/01, 23:13:15 »
Op 11.10 kun je nu Mate installeren middels deze PPA: https://launchpad.net/~amanas/+archive/mate-desktop

« Reactie #52 Gepost op: 2011/11/01, 23:14:59 »
De kans op een "Wij van WC-eend" achtig verhaal is natuurlijk wel aanwezig, zeker als men een opinie wil beïnvloeden.

Tuurlijk, maar dat is bij elk product wat je aanbied, of dat nu bij een distro is of bij een test van Cilit Bang. Daar valt nu eenmaal niks aan te doen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2011/11/02, 00:07:51 »
@Pfoeh, Windows zal niet ineens klein worden door Windows 8.
Een deel blijft bij Win 7 in het begin en een ander deel zal gelijk over stappen.
Dan komt er ook nog bij dat Microsoft wel het journaal haalt met hun nieuwe software en dat op Nu.nl bijvoorbeeld er al info over is te vinden.
Mensen worden voorbereid op Windows 8 terwijl die zelfde mensen vaak van het bestaan van Linux niets of weinig af weten.
Daarnaast zit Windows bij de meeste gebruikers er ingebakken en zal men of men wil of niet uiteindelijk overstappen naar Win8 of zijn opvolger. Men klaagt wel maar bij heel veel is een alternatief geen optie. Tot nu toe doet Apple het goed en is het groeiende en dat komt mede omdat men als men Linux kent, een bepaald beeld van Linux heeft, men liever voor iets kiest wat door een bedrijf wat ze kennen geleverd word en dat is mede de rede waarom Apple groeiende is. De naam is de laatste jaren bekender geworden en men kan nu in de Apple winkels zelf de systemen zien en testen.
De enige die dus kan profiteren van Win 8 is Apple en niet Linux of je moet straks kijken naar Android voor de pc en dat onder Linux scharen maar dat zit net als Windows ook onder de virussen.

@Vistaus, ja jij hebt basis kennis want je weet ten eerste wat compiz is, hoe je het instelt, hoe Unity is opgebouwd, je hebt je geïnformeerd plus je weet de werking van de Super toets.
Je kennis is veel groter dan je zelf denkt en vooral meer dan een nieuwe gebruiker die van Windows af komt.
Linux is voor hun totaal nieuw en wat voor jou logisch is, is dat voor hun niet.

Cononical moet het hebben van nieuwe markten zoals China en India.
Daar richten ze zich nu ook op.

@siegi, Heb je de lijst van de mensen gezien die ze van de straat af plukken.
Als je die ziet, valt je gelijk op dat het voornamelijk mensen zijn met een goede basis in de ict en kent een deel al Linux. Of het dus echt een goed onderzoek is, betwijfel ik.

De mensen die ik Unity heb gegeven hebben dat niet en vinden het totaal niet overzichtelijk en makkelijk. Het zijn wat oudere mensen maar ook de jongeren hebben het niet gelijk door.
Wel merk ik dat de jongeren het eerder oppakken en het ook wel bevalt en ze het mooi vinden.

Maar ik wil wel eens een test doen met onbekenden van de straat. Misschien een idee om met een aantal mensen met wat Unity systemen aan mensen te vragen of ze het een keer willen proberen en een lijst willen afwerken zonder hulp.
Daarna een formulier in laten vullen met de bevindingen. Ben benieuwd wat er uit komt en wat de reacties zullen zijn.
Heb je ook gelijk reclame voor Linux.
Iemand interesse om een keer op een zaterdag deze kant op te komen om dit hier een keer te testen?
Misschien dat we in een winkel kunnen staan vanwaaruit we het kunnen testen.

« Reactie #54 Gepost op: 2011/11/02, 00:41:03 »
Ik heb die basiskennis gekregen door het werken met Unity. Dus doe nu niet alsof ik dat allemaal al wist. Ik ben dus wel representatief in dit geval.

En als je die test gaat doen met Unity: laat ze dan ook meteen de opvolger van Win 7 zien, dan krijg je een mooie, representatieve uitslag van 2 systemen die totaal anders zijn dan de klassieke desktop.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2011/11/02, 07:22:21 »
@emiel1976: volgens mij haal je dingen door elkaar.
Ik zeg nergens dat Windows kleiner zal worden door toedoen van de aanpassingen in Ubuntu (hoop het wel natuurlijk omdat een -veel-groter marktaandeel positieve effecten zal hebben op bedrijven als Garmin, TomTom etc.).
Jij zegt dat mensen de weg niet kunnen vinden in 11.10 met Unity en haalt hier XP-gebruikers bij als basis.
Diezelfde XP gebruikers zullen binnenkort toch echt moeten gaan wennen aan het nieuwe geweld van W8, of nog iets langer die dreiging weg houden door nu W7 aan te schaffen. Ook daar zal men moeten wennen aan zaken. In December gaat mijn werkgever migreren naar W7 en Office 2010. Dat zal voor mij als 10.04 gebruiker (prive) en XP gebruiker (zakelijk) dus ook een aanpassing worden.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #56 Gepost op: 2011/11/02, 11:32:54 »
Gisteren met een verantwoordelijke van een ziekenhuis gepraat, over software en upgrades.
Zijn ingenomen stelling is dat ALLE pc's die XP draaien NIET zullen opgewaardeerd worden en dat alleen extra kosten zullen gedaan worden in de beveiliging van die XP-pc's, ongeacht of Microsoft nu nog updates geeft of niet.
Het is geen armoedig bedrijf hoor; het is een van de grootste ziekenhuizen in Antwerpen. Geld genoeg.
Mijn vraag of ze interesse hadden in een Ubuntu-netwerk hebben ze ook afgeketst wegens hun eigen software niet compatibel. (Er is aan gedacht om linux als basis te nemen)

XP was en is gewoon té goed, mits in achtname van enkele zaken, om zomaar te switchen naar iets nieuws.

Maar ik vind Canonical eigenlijk heel goed bezig, zeker als je bedenkt dat de volgende LTS al zomaar 5 jaar volledig wordt ondersteund.

Voor de overstappers van XP naar Ubuntu 11.04 en 11.10 heb ik alleen maar lovende kritieken gehoord tot hier toe (studenten van de  Universiteit van Antwerpen waar ik cd's uitdeel); een enkeling kreeg het niet voor elkaar om te installeren daar gelaten.

Ik denk dat we (ook ik) niet té snel mogen veralgemenen in wat we denken hoe het gaat lopen met software in het algemeen.

Gewoon Ubuntu laten zien en verspreiden dat is wat ik voornamelijk doe, en Microsoft met W8 dat is koffiedik kijken.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/02, 11:36:00 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #57 Gepost op: 2011/11/02, 12:19:52 »
In hier weer zo'n draad waar de TS'er met de noorderzon vertrokken is, het lijkt wel een trend aan het worden....  :(

« Reactie #58 Gepost op: 2011/11/02, 12:36:27 »
In hier weer zo'n draad waar de TS'er met de noorderzon vertrokken is, het lijkt wel een trend aan het worden....  :(

Inderdaad. Heb zo'n idee dat MS er iets mee te maken heeft :evil:

Offline siegi

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2011/11/02, 18:27:42 »
Als je die ziet, valt je gelijk op dat het voornamelijk mensen zijn met een goede basis in de ict en kent een deel al Linux. Of het dus echt een goed onderzoek is, betwijfel ik.
De test is erop gericht om hun product te verbeteren en niet om de kwaliteit van hun product te bewijzen.
Als ik mij de tekst van shuttleworth in de video nog goed herinner dan waren het willekeurige mensen zonder PC ervaring.
Kijk ook op het einde van de video waar ze het over deze andere users hebben (power users).

Offline Dave

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2011/11/02, 19:45:31 »
Gisteren met een verantwoordelijke van een ziekenhuis gepraat, over software en upgrades.
Zijn ingenomen stelling is dat ALLE pc's die XP draaien NIET zullen opgewaardeerd worden en dat alleen extra kosten zullen gedaan worden in de beveiliging van die XP-pc's, ongeacht of Microsoft nu nog updates geeft of niet.
Het is geen armoedig bedrijf hoor; het is een van de grootste ziekenhuizen in Antwerpen. Geld genoeg.
Mijn vraag of ze interesse hadden in een Ubuntu-netwerk hebben ze ook afgeketst wegens hun eigen software niet compatibel. (Er is aan gedacht om linux als basis te nemen)

XP was en is gewoon té goed, mits in achtname van enkele zaken, om zomaar te switchen naar iets nieuws.

Maar ik vind Canonical eigenlijk heel goed bezig, zeker als je bedenkt dat de volgende LTS al zomaar 5 jaar volledig wordt ondersteund.

Voor de overstappers van XP naar Ubuntu 11.04 en 11.10 heb ik alleen maar lovende kritieken gehoord tot hier toe (studenten van de  Universiteit van Antwerpen waar ik cd's uitdeel); een enkeling kreeg het niet voor elkaar om te installeren daar gelaten.

Ik denk dat we (ook ik) niet té snel mogen veralgemenen in wat we denken hoe het gaat lopen met software in het algemeen.

Gewoon Ubuntu laten zien en verspreiden dat is wat ik voornamelijk doe, en Microsoft met W8 dat is koffiedik kijken.

iedere afdeling werkt ook met dat ikspeej en gaat vooral om de andere software immers.
Die dingen hoeven ook geheel niet op internet maar alleen op de eigen servers.
legio vrij nieuwe bedrijfssystemen werken nog met dos zoals koemelksystemen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2011/11/03, 15:46:21 »
@emiel1976: volgens mij haal je dingen door elkaar.
Ik zeg nergens dat Windows kleiner zal worden door toedoen van de aanpassingen in Ubuntu (hoop het wel natuurlijk omdat een -veel-groter marktaandeel positieve effecten zal hebben op bedrijven als Garmin, TomTom etc.).
Jij zegt dat mensen de weg niet kunnen vinden in 11.10 met Unity en haalt hier XP-gebruikers bij als basis.
Diezelfde XP gebruikers zullen binnenkort toch echt moeten gaan wennen aan het nieuwe geweld van W8, of nog iets langer die dreiging weg houden door nu W7 aan te schaffen. Ook daar zal men moeten wennen aan zaken. In December gaat mijn werkgever migreren naar W7 en Office 2010. Dat zal voor mij als 10.04 gebruiker (prive) en XP gebruiker (zakelijk) dus ook een aanpassing worden.

Gr
Jeroen

Ja er gaan wat dingen door elkaar sorry. Het is hier nogal chaotisch.
Ik hoop ook dat het marktaandeel van Ubuntu stijgt zodat die bedrijven ook om gaan.
Al krijgen ze het alleen in China en India voor elkaar dan is dat al een begin en kan het hier ook gaan groeien en vooral met steun van bedrijven zoals Dell Lenovo en HP.
Ze zijn al goed bezig met hun cloud op het moment en dat groeit alleen maar steeds harder. Ze hebben op dat gebied al een goede zet gedaan.

De test is erop gericht om hun product te verbeteren en niet om de kwaliteit van hun product te bewijzen.
Als ik mij de tekst van shuttleworth in de video nog goed herinner dan waren het willekeurige mensen zonder PC ervaring.
Kijk ook op het einde van de video waar ze het over deze andere users hebben (power users).

De lijst die ik zag was variërend van systeembeheerder tot student en dan met name in de richting van de ict waar een deel al Linux ervaring had en een enkeling geen ict opleiding had en nooit met Linux gewerkt hadden.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2011/11/03, 18:49:59 »
Je kunt voor zo'n test ook maar beter niet bij de uitgang van de huishoudbeurs gaan staan  :evil:

« Reactie #63 Gepost op: 2011/11/04, 19:14:05 »
Kijk, deze is voor emiel en Pjotr: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/user-testing-of-unity-reveals-some-surprising-results/
(emiel vanwege de test en de resultaten en de doelgroep die getest werd en Pjotr omdat er wat punten aangehaald worden die Pjotr al eens noemde)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #64 Gepost op: 2011/11/05, 18:43:35 »
Kijk, deze is voor emiel en Pjotr: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/user-testing-of-unity-reveals-some-surprising-results/
(emiel vanwege de test en de resultaten en de doelgroep die getest werd en Pjotr omdat er wat punten aangehaald worden die Pjotr al eens noemde)

Unity wordt gelukkig inderdaad stapje voor stapje beter (is trouwens al flink verbeterd sinds 11.04). Maar ik vind het nog steeds niet prettig werken.

Zie dit grappige, maar ook deels serieuze artikel: http://www.zdnet.com/blog/perlow/why-ubuntu-1110-fills-me-with-rage/19103

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2011/11/05, 22:59:36 »
Je kunt voor zo'n test ook maar beter niet bij de uitgang van de huishoudbeurs gaan staan  :evil:

Juist wel want als die er mee kunnen werken, dan kan iedereen dat. XD

@Vistaus, ik ga van de week het bericht eens lezen. Ik had het al gezien maar nog niet gelezen.

Heb afgelopen week een paar dagen met Unity zitten werken omdat het met 2 schermen werkte en ik dat bij Xubuntu niet voor elkaar kreeg zo snel.
Ik heb ook Gnome fallback en Gnome-shell geprobeerd. De fallback beviel mij van de 3 omgevingen het beste en Gnome-shell het minste. Bij Gnome-shell ging ik maar typen om mijn programma's te vinden want dat was een scherm vol iconen in de extreemste vorm.
Maar ik moet zeggen dat zolang ik niet in de lenzen hoef te zijn en als ik niet te veel van desktop hoef te wisselen, dat het wel werkt.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/05, 23:05:41 door emiel1976 »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #66 Gepost op: 2011/11/06, 08:06:46 »

Unity wordt gelukkig inderdaad stapje voor stapje beter (is trouwens al flink verbeterd sinds 11.04). Maar ik vind het nog steeds niet prettig werken.

Zie dit grappige, maar ook deels serieuze artikel: http://www.zdnet.com/blog/perlow/why-ubuntu-1110-fills-me-with-rage/19103
Leuk, een 'we zeiken unity af, maar hebben foute argumenten artikel'. Ze  gingen niet voor niets naar gnome3 want 2 is meteen vervallen. Je kunt de gnome desktop halen uit usc, de balk is inmiddels te verplaatsen middels een ppa, en ze denken dat een tussenversie de stabiliteit zou hebben van een lts... Ik vind het een waardeloos artikel, maar goed.

« Reactie #67 Gepost op: 2011/11/06, 10:52:00 »
tiempjuuuh +1
Bij ZDNet wisselt het altijd een beetje. De ene keer schrijven ze een goed artikel, de andere keer zo'n kulartikel als deze.

« Reactie #68 Gepost op: 2011/11/06, 16:10:15 »
Inderdaad 11.10 is in mijn ogen een hele stabiele beta versie  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2011/11/06, 16:21:46 »
Dit zegt precies wat ik wil.

Zag het in een Youtube filmpje.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/06, 16:24:37 door emiel1976 »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #70 Gepost op: 2011/11/06, 20:52:31 »
Als Xubuntu gebruiker (Opa kan niet wennen aan Unity), vind ik de XFCE uitvoering de mooiste tot nu toe !
Dit belooft wat, voor de komende LTS versie :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2011/11/07, 00:52:47 »

Ja maar heeft de LTS versie die dingen die het voor mij en anderen die er nu niet aan kunnen wennen, wel die dingen die er voor zorgen dat wij het fijn vinden werken?
Ze blijven met die lenzen werken en als ik ergens niet aan kan wennen zijn het die lenzen en die blijven waarschijnlijk en misschien kun je straks wat icoonen ergens anders zetten maar uiteindelijk heb je niet het menu zoals in XFCE en dergelijke.

« Reactie #72 Gepost op: 2011/11/07, 01:52:15 »

Ja maar heeft de LTS versie die dingen die het voor mij en anderen die er nu niet aan kunnen wennen, wel die dingen die er voor zorgen dat wij het fijn vinden werken?
Ze blijven met die lenzen werken en als ik ergens niet aan kan wennen zijn het die lenzen en die blijven waarschijnlijk en misschien kun je straks wat icoonen ergens anders zetten maar uiteindelijk heb je niet het menu zoals in XFCE en dergelijke.

Volgens http://www.omgubuntu.co.uk/2011/10/unity-integration-to-run-deeper-in-ubuntu-12-04/
gaan de lenzen nu de mogelijkheid krijgen om vast te pinnen aan de launcher. Ik vind het niet veel toevoegen, maar ik kan me voorstellen dat het daardoor wel makkelijker wordt voor sommige mensen :)
En dat menu kun je verkrijgen door Unity Scope, Cardapio of indicator-mainmenu.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2011/11/07, 09:19:10 »
Gaan ze die vervelende download suggesties ook verwijderen? Dat is tot nu toe het enige waaraan ik me echt irriteer in de lenzen. Voor de rest werk Unity wel goed vind ik.

Offline ThomasN

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2011/11/07, 09:26:42 »
Ik denk het wel, aangezien uit Canonicals eigen gebruikersonderzoek is gebleken dat veel mensen zich daaraan ergeren.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/user-testing-of-unity-reveals-some-surprising-results/
Citaat
One aspect of the Dash that drew particular ire was the ‘Applications Available for Download’ pane that appears in the ‘Application lens’.
Testers found it intrusive; “If I wanted to download an application I would use the Ubuntu Software Centre” was the general gist given.
Users tend to view the Dash as theirs, and resent suggestions appear on ‘their’ apps page.