Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten bij booten  (gelezen 307 keer)

Offline theelion

• Lid
  • Steunpunt: Nee
mounten bij booten
« Gepost op: 2011/10/19, 18:53:15 »
Hallo,

Ik heb een dualboot ubuntu 10 en xp.
Bij het opstarten van ubuntu wordt de partitie van xp niet automatisch gemount; je dient dan zelf de map te openen.ik heb al geprobeerd met storage device manager en daar staat dan de optie 'mount bij booten' aangevinkt;echter werkt dit dus niet.
Zoek dus de mogelijkheid om de xp-partitie bij het booten van ubuntu mee te mounten.

groetjes

Offline heir4c

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: mounten bij booten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/19, 19:17:08 »
In /etc/mtab staan alle aangekoppelde zaken.
Wanneer je bijvoorbeeld een usb inplugt dan zal die er bij komen te staan (Hier bij mij een heel lange lijn).
Die lijn die erbij gekomen is die kan je kopiëren naar /etc/fstab en dan zal die automatisch aangekoppeld worden.

Om /etc/mtab te kunnen zien klik je links op de icoon van je Persoonlijke map en kies je links voor "bestandsbeheer". Hier kies je de map /etc. Navigeer naar het bestand mtab. Let op, mtab is een bestand en geen map. Dus wanneer je /etc opent zie je vele mappen. Scroll naar beneden en dan zal je bestanden zien.
Je kan ook op de Ubuntu-icoon linksboven klikken (De Dash openen dus) en tik daar boven dan in:
gedit /etc/mtab

Je zal het bestand /etc/fstab wel met rootrechten moeten openen. Dus gebruik de toetsencombinatie Alt=F2 en dan bovenaan in de Dash tik je het volgende in:
gksudo gedit /etc/fstabJe wachtwoord word gevraagd.

Nu open je het bestand /etc/mtab nadat je de partitie hebt aangekoppeld. De onderste lijn zou die schijf moeten zijn. Er zal een regel staan met aan het begin je partitie.( Bijvoorbeeld: /dev/sda3 /media/...enz....enz.... )
Die lijn kopiëer je en plak je dan onderaan het bestand /etc/fstab.
Opslaan en alles sluiten.
Herstart dan even om te testen.