Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs  (gelezen 47154 keer)

Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #100 Gepost op: 2011/10/10, 14:46:57 »
Hmz bij ook ......  ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #101 Gepost op: 2011/10/10, 14:50:53 »
Ja, maar dan nog, wacht nu maar even op tot ik mijn Linux Magazine terug heb gevonden, want daarin stond toch echt dat de NOIV zei dat de overheid OO2 gebruikt hoor.

En qua gemeentes die al open source gebruiken:
-Haarlem
-Grootegast
-Rotterdam is bezig met overgaan
-Hilversum

En nog wel meer, maar deze weet ik uit mijn hoofd.

Als medewerker van de gemeente Haarlem kan ik dit maar gedeeltelijk bevestigen. Voor de meeste medewerkers is dit echter volslagen onzichtbaar. De standaardwerkplek die nu wordt uitgerold is Win 7 met Office 2010. Hoewel ik persoonlijk een andere voorkeur heb kan ik daar heel goed meewerken. Als overheidsdienaar en burger hecht ik vooral aan het hanteren van openstandaarden, zelfs als fan van opensource moet ik toegeven dat die open standaarden vele malen belangrijker zijn. Die zorgen namelijk voor leveranciers onafhankelijkheid.

Overigens werkt deze ambtenaar wel bijna volledig opensource en met open standaarden. Mijn vaste metgezel tijdens mijn werkdag is mijn netbook met Ubuntu. Kwestie van even inloggen op de proxyserver....

« Reactie #102 Gepost op: 2011/10/10, 14:57:26 »
Ik woon in een klein (zeer) stadje en ben eens naar mijn kranten kiosk gestapt (kom er elke week voor het TV program) awel die persoon heb ik kunnen overhalen is al een hele tijd geleden dat wel.
Maar Hij gebruikt nu Lucid met Openoffice voor zijn administratie en is zeer tevreden daarmee.
Ben ook bij onze Unic , Aldi etc geweest kom daar tenslotte elke week maar die zeggen dan weer ,wij krijgen dat alles van de hoofdzetel  voorgeschreven en kunnen daar zelf niks aan doen.
Maar ga maar eens naar uw slager ,kleine kruidenier , kranten kiosk ,bloemen winkel etc daar kun je nog wat bereiken dus kleine zelfstandigen die tenslotte ook hun admin in orde moeten brengen.

Niet alleen de kleintjes. Kijk maar op de schermen bij de Pearle als je daar een bril koopt. Lijkt verdacht veel op KDE wat je dan ziet.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 14:59:54 door DirkJan »

« Reactie #103 Gepost op: 2011/10/10, 17:25:32 »
Ik woon in een klein (zeer) stadje en ben eens naar mijn kranten kiosk gestapt (kom er elke week voor het TV program) awel die persoon heb ik kunnen overhalen is al een hele tijd geleden dat wel.
Maar Hij gebruikt nu Lucid met Openoffice voor zijn administratie en is zeer tevreden daarmee.
Ben ook bij onze Unic , Aldi etc geweest kom daar tenslotte elke week maar die zeggen dan weer ,wij krijgen dat alles van de hoofdzetel  voorgeschreven en kunnen daar zelf niks aan doen.
Maar ga maar eens naar uw slager ,kleine kruidenier , kranten kiosk ,bloemen winkel etc daar kun je nog wat bereiken dus kleine zelfstandigen die tenslotte ook hun admin in orde moeten brengen.

Niet alleen de kleintjes. Kijk maar op de schermen bij de Pearle als je daar een bril koopt. Lijkt verdacht veel op KDE wat je dan ziet.

Ja Windows lijkt op KDE als je een verkeerde bril heb  XD (grapje)

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand Linux of BSD zien draaien behalve mezelf  ???
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #104 Gepost op: 2011/10/10, 20:41:30 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.

Er staat toch echt Office 2010 op dat apparaat voor mijn neus (gemeente x). Heb wel 2 licenties Office 2010 Prof. gekregen voor thuis maar ja.....

Leuk he, om te reageren op een oud bericht. Als je even een paar posts verder had gelezen, had je kunnen lezen hoe het werkelijk zit en dat dat bericht van mij wat jij citeerde dus fout was.

« Reactie #105 Gepost op: 2011/10/11, 14:55:04 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.

Er staat toch echt Office 2010 op dat apparaat voor mijn neus (gemeente x). Heb wel 2 licenties Office 2010 Prof. gekregen voor thuis maar ja.....

Leuk he, om te reageren op een oud bericht. Als je even een paar posts verder had gelezen, had je kunnen lezen hoe het werkelijk zit en dat dat bericht van mij wat jij citeerde dus fout was.

Beste Vistaus,

Iedereen kan een keer vergissing maken, geeft niets. De toon waarop jij meent te moeten reageren daarentegen doet er wel toe. Je begint met iemand (chaos) onder de neus te wrijven dat hij zijn huiswerk beter met doen terwijl je zelf onjuiste informatie plaatst.

Je geeft aan dat ik de latere correctie eerst maar had moeten lezen. Ik heb de timline nog even doorgelopen maar zie daarin geen enkele correctie van jouw kant, wel een bericht waarin je een aantal gemeenten bij naam noemt waaronder mijn werkgever. Daar heb ik ook op gereageerd.

Kortom: Je plaatst onjuiste informatie die je niet zelf corrigeert, anderen die dat wel doen krijgen een reactie die op mij overkomt als afblaffen. Laat ik het maar op een vergissing houden, dat kan de beste overkomen.

« Reactie #106 Gepost op: 2011/10/11, 16:18:18 »
"ik heb nergens gezegd dat ik alleen dat stukje geloof. Ik zei alleen wat ik gelezen had."
"maar dat kan ik nu niet bewijzen"

Vooral dat "niet kunnen bewijzen" lijkt mij toch dat ik duidelijk heb gemaakt dat ik niet volledig gelijk had.
En dat stukje over die gemeentes van o.a. Haarlem kun je mij moeilijk op corrigeren, want dat zoals ik al zei, dat heb ik van de NOIV. Dus als het niet zou kloppen (wat natuurlijk kan), dan hebben hun het fout en niet ik. Over die gemeentes dan he.

« Reactie #107 Gepost op: 2011/10/11, 17:23:02 »
Hallo Vistaus,

Misschien is mijn reactie dan niet helder overgekomen. Ik zeg (bedoel) nergens dat jij het fout hebt, ik zeg (bedoel) dat je onjuiste informatie had geplaatst. Je eigen twijfel was dus terecht.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2011/10/11, 19:12:28 »
Heb je weer een discussie Vistaus. XD ;)

« Reactie #109 Gepost op: 2011/10/11, 20:02:51 »
Hallo Vistaus,

Misschien is mijn reactie dan niet helder overgekomen. Ik zeg (bedoel) nergens dat jij het fout hebt, ik zeg (bedoel) dat je onjuiste informatie had geplaatst. Je eigen twijfel was dus terecht.

Exactum.

@emiel: Nope, bij deze beeindigd XD

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2011/10/11, 21:30:50 »

@Dirkjan

Dat klopt wel, heb het wel eens met hun, in mijn dorp, er over gehad en winkel personeel waren er zeer goed over te spreken, ze hadden nooit last van uitval en grote problemen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/11, 21:32:33 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

« Reactie #111 Gepost op: 2011/10/13, 22:16:04 »
Heb je weer een discussie Vistaus. XD ;)

Daar is een forum toch voor? Af en toe discussie mag best, even goede vrienden wat mij betreft.

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2011/10/18, 21:26:34 »
wij zijn inmiddels bijna 2 weken verder, zijn er al antwoorden op de vragen?

voor diegene die het nog niet weten, de petitie moet nog een keer getekend worden omdat er namelijk een adres bij nodig is, om het geldig te maken. ik heb inmiddels opnieuw getekend, jullie?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 21:31:14 door chaos7 »
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #113 Gepost op: 2011/10/31, 13:56:13 »
De minister van Onderwijs heeft gereageerd. Op haar antwoorden valt veel af te dingen (drukte hij zich tactvol uit):

http://www.janstedehouder.nl/2011/10/31/minister-van-onderwijs-heeft-gereageerd-nu-wij-weer/

We werken aan een goede reactie. Arjan el Fassed (GroenLinks) heeft aangegeven vervolgvragen te willen stellen. En we trekken samen op met de Free Software Foundation Europe.

Goede inhoudelijke bijdragen aan de reactie kunnen online worden geplaatst in een Googe Docs bestand:

De minister van Onderwijs heeft gereageerd. Op haar antwoorden valt veel af te dingen (drukte hij zich tactvol uit):

http://www.janstedehouder.nl/2011/10/31/minister-van-onderwijs-heeft-gereageerd-nu-wij-weer/

We werken aan een goede reactie. Arjan el Fassed (GroenLinks) heeft aangegeven vervolgvragen te willen stellen. En we trekken samen op met de Free Software Foundation Europe.

Goede inhoudelijke bijdragen aan de reactie kunnen online worden geplaatst in een Googe Docs bestand:

https://docs.google.com/document/d/1Jr2bcktmuiouHajPbcDzjT6gqtvj_4w2KkF1FBojrA8/edit?hl=nl

(nu met juiste link naar Google Docs)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/31, 14:33:19 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #114 Gepost op: 2011/10/31, 14:19:11 »
@Jan Stedehouder: dank voor deze tussenstandmelding! Professioneel aangepakte campagne, moet ik zeggen. Compliment!  :)

« Reactie #115 Gepost op: 2011/10/31, 14:47:48 »
Zou het hele probleem niet juist dit 'pas toe of leg uit' principe zijn? Met een goede smoes kunnen ze gebruiken wat ze willen. Wat me vrij eenvoudig lijkt, aangezien het ict kennisniveau bij de overheid niet heel hoog lijkt te zijn.

Wel interessant om dit te volgen overigens en ik hoop uiteraard op positieve gevolgen.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #116 Gepost op: 2011/10/31, 16:17:49 »
zo zeggen ze bij ons op school dat ze de media-designers alleen maar photoshop leren omdat "dat toch het enige programma is wat de massa-industrie gebruikt".

juist, en hoe komt dat? omdat jullie de studenten niet met alternatieven leren omgaan natuurlijk!!

gelukkig heb ik geen media-design meer, ik was eerst nog aan het twijfelen of ik software of technoligy ging doen, maar het feit dat technology opensource & cross-platform werkt en de software-opleiding niet heeft mij over de streep getrokken...

« Reactie #117 Gepost op: 2011/11/04, 20:13:46 »
Bij wijze van update: een uitgebreide reactie op de antwoorden van minister van Onderwijs.

http://www.janstedehouder.nl/2011/11/04/toenemende-leveranciersafhankelijkheid-geen-probleem-voor-minister-van-onderwijs/

Citaat
De minister van Onderwijs schuift het actieplan Nederland Open in Verbinding effectief terzijde en levert de onderwijsinstellingen uit aan een klein aantal leveranciers van gesloten software. Ze is niet van plan de buitensluiting van leerlingen door het gebruik van gesloten standaarden en gesloten webtechnologie aan te pakken. Het is dus niet voor niets dat we in deze campagne pleiten voor robuustere wetgeving met steviger maatregelen voor alle, met publieke middelen gefinancierde instellingen.

We zijn hier nog niet klaar mee.

« Reactie #118 Gepost op: 2011/11/04, 22:58:22 »
Goed werk! Helaas was dit wel een beetje te verwachten. Veel mensen zien gewoon het probleem niet, hooggeplaatse personen niet uitgezonderd dus. Open standaarden vinden ze niet interessant (als ze al weten wat het eigenlijk inhoud en waar het principieel over gaat) en tja op hun Windowsbakken werkt het toch gewoon? Het is toch vechten tegen de bierkaai.

« Reactie #119 Gepost op: 2011/11/04, 23:07:31 »
Vergeet niet de sociale 'kracht' van Microsoft niet eh ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #120 Gepost op: 2011/11/05, 06:15:29 »
@Erik1984

Ik had ook niet verwacht dat de minister ons in alle dankbaarheid een zoen had gegeven en haar ambtenaren aan het werk had gezet voor nieuwe wetgeving.  ;)

Het gegeven dat we het onderwerp open standaarden in het onderwijs zo snel op de agenda hebben gekregen was een knappe prestatie op zich. Dat we meerdere FOSS-gemeenschappen, bijna 900 personen en het programmabureau NOiV naast elkaar hebben staan richting de politiek is voor het eerst sinds jaren. En de Tweede Kamer wil de minister verder aan de tand voelen, want die is niet blij met de antwoorden. Ons artikel is de inhoudelijke terugkoppeling over het 'waarom' ze niet blij moeten zijn met de antwoorden van de minister.

Verandering van wetgeving is altijd lastig. maar niet onmogelijk. De komende periode besteden verschillende media aandacht aan de campagne en gaat de internationale druk toenemen.

En, bekijk het eens van een ander perspectief. Al die betaalde lobbyisten van de gesloten software industrie, die alle tijd hebben om de belangen van hun bedrijven te verdedigen/behartigen, zijn er niet in geslaagd om het onderwerp van de agenda te houden. Niet gek voor een paar mensen die wat schaarse uurtjes kunnen inzetten.  :)

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2011/11/05, 08:06:25 »
jan, je bent een positief mens.

voor mij is het hele denhaag, een één en al, lieg en bedrieg. weer erg teleurgesteld. ik begrijp niet waar mensen de energie vandaan halen om hier tegen in te blijven gaan. ik vind het knap en juig een ieder toe die het weer probeert. ach, ik ben niet in de wieg gelegd voor politiek, moet mezelf daar ook niet toe dwingen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #122 Gepost op: 2011/11/05, 08:28:17 »
@Jan Stedehouder

Excuses als mijn reactie wat negatief over is gekomen, nogmaals ik vind het erg goed werk. Het is inderdaad knap als je bedenkt waar je tegenover staat, maar je wordt van dit soort dingen een beetje moedeloos. Gelukkig jij niet  ;)

« Reactie #123 Gepost op: 2011/11/06, 18:03:48 »
@Jan Stedehouder

Excuses als mijn reactie wat negatief over is gekomen, nogmaals ik vind het erg goed werk. Het is inderdaad knap als je bedenkt waar je tegenover staat, maar je wordt van dit soort dingen een beetje moedeloos. Gelukkig jij niet  ;)

Mijn reactie was geen verwijt, want ik snap waar die moedeloosheid vandaan komt. De afgelopen vier, vijf jaar heb ik een aantal maal een sabbatical ingelast om even helemaal afstand te nemen van het open standaarden en open source beleid. Om vervolgens weer met frisse moed te beginnen. Als ik om me heen kijk zijn er meer open source enthousiastelingen die dat doen.

In deze campagne weet ik dat bijna 900 personen en meerdere organisaties achter de doelstellingen staan en dat helpt om door te duwen tot we echt niet meer verder kunnen. Politiek is de kunst van het haalbare (en dit is in Nederland de laagste gemene deler), zelf ga ik liever voor kwaliteit, 'excellence'.  :D

Offline canti

• Lid
« Reactie #124 Gepost op: 2011/11/06, 22:00:23 »
Ik hoop dat de politici op tijd gaan inzien dat het voor iedereen beter is om voor open standaarden te gaan dan afhankelijk te zijn van één commercieel bedrijf. Mijn zoontje gaat over een ruim jaar naar de basisschool. Niet dat de kleuters dan direct onder invloed zullen staan van dat ene bedrijf, maar ik hoop dat tegen de tijd dat het werken met computers belangrijker worden, er dan open standaarden geïmplementeerd zullen worden in het onderwijs. O ja, ik heb natuurlijk van harte ingestemd in de petitie.

Ik steun de actie van Jan Stedehouder dan ook van harte en volg het met grote belangstelling!