Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil Microsoft het installeren van Linux op een PC verhinderen?  (gelezen 27998 keer)

Re: Wil Microsoft het installeren van Linux op een PC verhinderen?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/21, 23:07:10 »
Eigenlijk moeten ze het Microsoft laten doen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen die een i-phone hebben, het hebben laten jailbreaken omdat ze meer vrijheid wilden.
Het is zo dat als mensen iets niet kunnen, ze het graag willen hebben. Dus als het niet kan dan willen ze het juist.

Tevens zal het dan zo gehackt zijn en kun je beginnen met het verspreiden van Linux.

Jailbreak je pc en voeg de ongekende mogelijkheden toe die Linux bied.
Nu met gratis Linux Distro naar keuze. XD

En het is natuurlijk ook zo, dat als je iets kunt, je het ook wilt doen. Hoewel ik aardig tevreden ben met mijn veelzijdige intelligentie is die niet groot genoeg om te leren hacken. Ik heb er ook geen behoefte aan, maar als ik het eenmaal door zou hebben en er plezier in had .. wie weet wat ik dan deed. Een heilige ben ik nu ook weer niet. In ieder geval ben ik in de ontwikkelingen geïnteresseerd en smul ik van Samsung, (mijn lievelingsmerk) versus Apple.
Misschien was daarom mijn HTC Wildfire wel zo goedkoop. (Sorry, Samsung, volgende keer jij weer, misschien ook wel een tv.)
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/21, 23:15:06 »
@Aldegonda
Het geld dat mensen niet hoeven uit te geven aan software kunnen ze dan weer ergens anders aan besteden. Misschien krijgt de plaatselijke bakker zo wel wat meer inkomsten :P En Linux gratis? Voor consumenten wel, maar dan krijg je er geen officiele ondersteuning bij. Er zijn veel mensen die hun brood verdienen met het beheren van Linuxservers en werkplekken op kantoren. Bedrijven betalen voor maatwerk en servicecontracten. Een ander voorbeeld PHP en MySQL. Dit zijn beide gratis, open source softwarepakketten die je kan gebruiken om webapplicaties te bouwen. Toch verdienen heel veel programmeurs hun brood met het bouwen van PHP-sites en het inrichten van MySQL databases. En zo kan ik nog honderden voorbeelden noemen. Ook in de wereld van open source en gratis software gaat veel geld om ;)
Dus als ik het goed begrijp heeft het ook werkgelegenheid opgeleverd en hebben er verschuivingen plaats gevonden.
Ik heb inderdaad mijn geld anders uitgegeven. Hoewel ik eigenlijk altijd geínteresseerd was in de politiek, me heel erg betrokken voelde bij Tunesië, Egypte, Lybië enz. heb ik door alle computerproblemen vaak niet eens het journaal bekeken. En dan komt er een reclame voorbij en nu heb ik ook een smaartphoon. !?!?
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/21, 23:52:13 »
Eigenlijk moeten ze het Microsoft laten doen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen die een i-phone hebben, het hebben laten jailbreaken omdat ze meer vrijheid wilden.
Het is zo dat als mensen iets niet kunnen, ze het graag willen hebben. Dus als het niet kan dan willen ze het juist.

Tevens zal het dan zo gehackt zijn en kun je beginnen met het verspreiden van Linux.

Jailbreak je pc en voeg de ongekende mogelijkheden toe die Linux bied.
Nu met gratis Linux Distro naar keuze. XD

En het is natuurlijk ook zo, dat als je iets kunt, je het ook wilt doen. Hoewel ik aardig tevreden ben met mijn veelzijdige intelligentie is die niet groot genoeg om te leren hacken. Ik heb er ook geen behoefte aan, maar als ik het eenmaal door zou hebben en er plezier in had .. wie weet wat ik dan deed. Een heilige ben ik nu ook weer niet. In ieder geval ben ik in de ontwikkelingen geïnteresseerd en smul ik van Samsung, (mijn lievelingsmerk) versus Apple.
Misschien was daarom mijn HTC Wildfire wel zo goedkoop. (Sorry, Samsung, volgende keer jij weer, misschien ook wel een tv.)

Je hoeft zelf niet altijd de kennis te hebben.
Nu kun je op het XDA forum zien hoe je Win8 op je HTC kunt zetten.
Dus vaak hoef je het niet eens zelf te doen en alleen de handleiding te volgen of een gehakte versie downloaden.

« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/22, 10:56:43 »
aldegonda

Citaat
En ... ondanks mijn minimumuitkering heb ik een pc met flatscreen, printer en scanner (allemaal tweedehands en de scanner en printer zijn misschien wel 10 jaar oud of nog ouder.

Jij zorgt er dus zélf voor, volgens je eigen redenering, dat fabrikanten van pc's mensen moeten ontslaan doordat ze geen nieuwe pc's kunnen maken/verkopen, en als volgens jou alles veel te goedkoop is en duurder moet worden zal je met je minimumuitkering zéker niet kunnen bijdragen aan het in stand houden van de werkgelegenheid hé.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 10:59:42 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/22, 11:09:54 »
"Nu kun je op het XDA forum zien hoe je Win8 op je HTC kunt zetten."

Op welke HTC dan? De ARM-versie van Win 8 is nog niet vrijgegeven.

« Reactie #30 Gepost op: 2011/09/22, 11:34:23 »
MS wil dus graag dat deze optie standaard aan staat ivm met beveiliging (blijkbaar heeft hun OS dat nodig...), soit, maar heeft nog niet gevraagd/geeist dat deze altijd aan moet blijven staan. Lijkt me ook onpraktisch voor MS omdat daarmee Win8 niet op systemen geinstalleerd kan worden waar geen EUFI op zit, maar ook dat kan zomaar eens de bedoeling zijn (verkoop je weer lekker wat nieuwe PC's).
het kan windows niet schelen of er UEFI is of niet, het is de UEFI-Firmware die secureboot regeld, niet windows.
windows zal niet eens controleren of het er is, het gaat hier enkel om het Windows Certification program, waarbij computers gecertificeerd worden voor windows.

dus enkel of er een stikker "Compatible with windows 8" op mag of niet, maar dat die er niet is betekend nog niet dat windows 8 niet werkt.

@Vistaus: al was hij er zou ik het toch niet doen, de demo die er was bij /build/ was nogal traag schijnt 't :P

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #31 Gepost op: 2011/09/22, 12:55:49 »
Ik heb net al bij Dell zitten kijken of er pc's met Ubuntu voor NL worden uitgeleverd,maar kan er niks over vinden.Jammer want ik vertik het om een oem windows bak aan te schaffen,dus dat wordt zelf sleutelen. :(
Kubuntu 20.04

« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 13:03:40 door Progger »

« Reactie #33 Gepost op: 2011/09/22, 13:06:33 »
Op hun website kan ik er maar niks over vinden,kan het niet zijn dat Dell in de tussentijd besloten heeft om weer win only te gaan uitleveren?Die berichten zijn nl. al van een tijdje geleden.Zou wel mooi zijn als het mogelijk is. ;)
Kubuntu 20.04

« Reactie #34 Gepost op: 2011/09/22, 13:16:13 »
Ik heb, in Belgie, destijds eens contact opgenomen met het chat kanaal van dell (dat kan vanop hun site) met de vraag voor een laptop zonder Windows, en dat kon, kreeg dan 80€ afslag, voor een laptop zònder Windows waar ik dan zélf een Linux versie kon opzetten.

« Reactie #35 Gepost op: 2011/09/22, 15:15:00 »
Ik heb, in Belgie, destijds eens contact opgenomen met het chat kanaal van dell (dat kan vanop hun site) met de vraag voor een laptop zonder Windows, en dat kon, kreeg dan 80€ afslag, voor een laptop zònder Windows waar ik dan zélf een Linux versie kon opzetten.

Je moet dus eerst zelf contact opnemen, ze bieden je geen PC met Ubuntu aan. Dell hangt het dus niet aan de grote klok, officieel zijn ze gewoon Windowspartner en adviseren ze Windows.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/09/22, 16:13:57 »

http://www.xda-developers.com/windows-mobile/guide-installing-windows-8-on-the-htc-shift/

Het draait er ook soepel op.
http://www.youtube.com/watch?v=ATsDKMQu9I4

Zo nu weet je hoe ze het op de HTC zetten, nu kun je het op je Xoom gaan zetten, op je fietsje springen en het hier komen tonen aan mij. XD

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #38 Gepost op: 2011/09/22, 16:32:22 »

http://www.xda-developers.com/windows-mobile/guide-installing-windows-8-on-the-htc-shift/

Het draait er ook soepel op.
http://www.youtube.com/watch?v=ATsDKMQu9I4

Zo nu weet je hoe ze het op de HTC zetten, nu kun je het op je Xoom gaan zetten, op je fietsje springen en het hier komen tonen aan mij. XD
Ja, haha, daar draait windows vista op, dus is het geen arm processor :rolleyes:
De xoom is dat wel ;)

« Reactie #39 Gepost op: 2011/09/22, 16:37:04 »
Precies tiempjuuh. Ik ging ervan uit dat een ARM-HTC betrof, maar in dit geval bleek het om x86 te gaan ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/09/22, 16:59:45 »
Ag het is toch een leuk systeem.
Het draait ook nog eens leuk en Win8 lijkt mij veel beter voor dat ding dan Vista.

« Reactie #41 Gepost op: 2011/09/22, 17:26:00 »
Dan klopt het dus dat ik het niet kon vinden,voor mij is het als gewone consument.Jammer. ;)
Kubuntu 20.04

« Reactie #42 Gepost op: 2011/09/22, 23:19:50 »
@erik: Jawel hoor, ze bieden wel met Ubuntu aan: http://search.euro.dell.com/results.aspx?s=gen&c=nl&l=nl&cs=&k=ubuntu&cat=all&x=0&y=0

Het vervelende is alleen dat als je verder klikt en wilt gaan samenstellen de keuze voor Ubuntu niet meer in het lijstje staat.... Dus in de zoekresultaten wel maar daarna niet meer.

« Reactie #43 Gepost op: 2011/09/22, 23:31:17 »
@erik: Jawel hoor, ze bieden wel met Ubuntu aan: http://search.euro.dell.com/results.aspx?s=gen&c=nl&l=nl&cs=&k=ubuntu&cat=all&x=0&y=0

Knap dat je het hebt gevonden, is mij bij eerdere zoekacties niet gelukt op die site :). Maar dat zegt wat mij betreft al voldoende over de mate waarin Dell Ubuntu-PCs aanbiedt. Daarnaast is het, zoals gezegd, de zakelijke site. Bovendien staat er ook hier met grote letters: Dell raadt Windows(R)7 aan. Dus het zou naar consumenten ook vreemd over komen om een andere OS aan te bieden bij je computers.

« Reactie #44 Gepost op: 2011/09/23, 17:16:40 »
Dat is zakelijk en dus komt er nog btw bij en zo. Daar hebben de meeste niets aan, die zijn gewoon consument.

Ja, maar daar ging het niet om. Het ging erom of ze ze aanbieden of niet in NL/BE en dat doen ze dus wel, zakelijk of niet, ze bieden het aan ;)

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #45 Gepost op: 2011/09/23, 17:51:57 »
mijn laptop start nu ubuntu via de UEFI, deze laptop heeft gelukkig nog geen secureboot-functie

met UEFI is niets mis, het maakt de opstarttijd veel korter, je kunt booten van 3TB HDD's etc. het probleem is microsoft, die UEFI (mogelijk) wil misbruiken om concurrentie uit te schakelen, als de secure-boot functie nog uitgezet kan worden dan is er niets aan de hand...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/09/23, 18:45:05 »
Dan klopt het dus dat ik het niet kon vinden,voor mij is het als gewone consument.Jammer. ;)
Quats u als normale consument kunt dat ook kopen alleen betaal je de btw erbij ,en dat doe je ook bij een normale PC koop ... dus niks aan de hand.
En over drie jaren kun je nog altijd bv een top PC kopen met Windows7 erop (liever niks natuurlijk) zie dus geen grote problemen.
En daarbij de Linux wereld is toch algemeen genomen tamelijk groot in zijn geheel ,dus zullen er wel stappen ondernomen worden.
Of oplossingen gevonden worden ,maak mij nog totaal geen zorgen daarom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #48 Gepost op: 2011/09/23, 19:36:23 »
Windows Phone 7 = Win 8 min of meer.

Dat kan je al lang porten op je HTC maar geloof me: zelfs al werkt het, het werkt averechts door toepassingen die nog niet regionaal werken.

Maar OT: linux is sneller met het omzeilen van gestelde problemen dan wij eigenlijk goed begrijpen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #49 Gepost op: 2011/09/23, 19:57:48 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/microsoft-attempt-address-windows-8-linux-worries/

ofwel je kunt het uit zetten.

Dan heb je het toch niet helemaal goed gelezen. Je kunt het alleen uitzetten als de OEM toelaat om het uit te zetten. Daar kun je tenminste niet over in discussie gaan, want dat staat er letterlijk:
"to prevent Secure Boot being disabled by the user: -

“…such decisions are left to the OEM. "

Dus als de OEM zegt: nee, we gaan daarvoor geen optie aanbieden, dan heb je pech gehad.