Laatst hadden ze toch weer die 4 primaire partities op de harde schijf truuk (i.s.m de computerboeren, wel te verstaan, want die zijn ook niet onschudig doordat ze blindelings Microsoft volgen).
Ja, dit is een mooie. Door die 4 partities toe te voegen, werkt de installatie van een standaard dual-boot met Ubuntu niet en MOET je aan de slag met extended partitities. Aangezien dit niet een karweitje is voor de 'gewone' gebruiker, maak je het voor die gewone gebruiker effectief onmogelijk om op een makkelijke manier een dual-boot te verkrijgen.
Toen ik er tegenaan liep, dacht ik al, goh da's raar: zeker 1 partitie die compleet nutteloos staat te wezen (leeg en bovendien heel klein). Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit per opzet zo is; inderdaad een opzetje van MS en de computerboeren.
Eigenlijk best triest als je het moet hebben van dit soort tactieken, uitgaan van je eigen kracht is er tegenwoordig niet meer bij. Maar ja, dat hoeft ook niet als je een bijna-monopolie positie hebt en de hardwareleveranciers met 'zachte' dwang dingen kunt laten doen die niet in het voordeel zijn van de eindgebruiker.
Nog even terugkomend op die partite-verdeling: Sinds Windows 7 wordt er een kleine partitie aangemaakt van ong. 100 MB, dit is een aparte bootpartitie. Nouja, niet zoveel mis mee, in Ubuntu kan dit ook. Maar ik vraag me af: waarom een aparte bootpart? ze kunnen dan toch beter een aparte swap maken, zoals in Linux, maar die van MS staat gewoon in C:/ , evenals de hiberfile.sys (slaapstand)
Maargoed, dan heb je ook nog die partitie waar
in plaats van een fatsoenlijk meegeleverde DVD je image op staat. En die moet je niet vergeten te backuppen als je de pc net hebt aangeschaft, ongelukje (harde schijven kunnen ook binnen 1 jaar crashen, ik spreek uit ervaring als reperateur), weg image en moet je weer recovery dvd's aanvragen bij de fabrikant. Wat dus ook niet gratis is.
Pff.. wat een gedoe allemaal, alleen het intypen van deze regels op het forum geeft mij al verwarde vermoeidheidsverschijnselen.