-Raid 0 natuurlijk niet gebruiken, bij 1 klein foutje ben je alles in een keer kwijt.
Gebruik dan liever mhddfs in linux, hier kun je hd's samenvoegen, zodat je 1 schijf ziet, je files worden automatisch verdeeld over je hd's.
Elke hd is apart leesbaar , dus indien 1 hd defect gaat, kun je de rest gewoon lezen.
-Indien je raid wilt gaan maken, maak dan raid 6 met 6 hd's en 1 hd met de OS erop, er kunnen dus 2 hd's defect gaan en het is dan nog te repareren.
(in ubuntu kun je bijv met de desktop versie, helemaal grafisch je raid maken en lvm maken).
-Software raid is handig indien het defect gaat kun je dit gewoon in een andere pc hangen.
Hardware raid is sneller, zeker bij repareren, maar is ook duurder, voor hardware raid ga je betalen, op je moederbord zit ook raid maar dit is gewoon software raid(dit dus niet gebruiken, gebruik liever gewone software raid).
Je hebt hardware raid(beste duurste), software raid, en je hebt raid via moederbord(hier zit je vast aan je hardware indien iets defect gaat).
-Hd's zijn onbetrouwbaar, net als alle andere mediums, vermoedelijk is tape nog het beste.
-Backup zul je ook moeten maken.
Backuppen zodat je terug in tijd kunt springen(dit is het allerbeste), dit is handig indien bijv files beschadigd worden zonder dat iemand dit weet(bijv hardware/software defect).
Backuppen met kontrole of de backup file hetzelfde is als origineel, dit is ook kontrole of er geen hardware of driver fout is.
Kontroleer/test ook of je netwerk/backup goed werkt, ik doe bijv 40GB aan iso's in een keer over het netwerk sturen, en aan de andere pc test ik of de files hetzelfde zijn(ik doe dit met par2 maken van je 40GB files).
Je kan ook nog je netwerk kontroleren door files oversturen, en dan ifconfig checken op fouten.
-Je kan nog gaan kijken naar zfs, hier kun je ook in tijd terug springen in de file system en er zit kontrole op beschadigingen van files en raid zit in het file system. Hier moet je wel freebsd, freenas gebruiken.