Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Klinkt muziek beter onder Ubuntu dan Windows?  (gelezen 9949 keer)

Offline Martin

• Lid
Klinkt muziek beter onder Ubuntu dan Windows?
« Gepost op: 2007/01/29, 20:44:07 »
Hoi,
Ik heb dan een tijdje met Ubuntu gedraait, en het valt me op dat ik het geluid mooier vind klinken onder Ubuntu dan Windows. Ik heb een Creative 2.1 setje (boxen), en op beide OS op het zelfde geluidsniveau. Bijv: Only Time van Enya klinkt in Windows een beetje gedempt, terwijl Ubuntu best wel helder klinkt.
Ligt het aan mijn oren of hebben meer mensen dit opgemerkt?

Groeten van Martin

Pensacola

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/29, 20:46:17 »
Dat was mij ook al opgevallen, vooral de opstart- en afsluitgeluiden van ubuntu klinken echt goed hier.
Geen idee waar het aan ligt, maar mss is het omdat ubuntu mijn soundcard rechtstreeks herkent en dat ik in windows nog speciaal drivers moest gaan zoeken...

« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/29, 21:55:27 »
Ik heb het idee dat het geluid in ubuntu iets zachter is dan als op mijn Windows..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/29, 22:10:48 »
Ik heb hetzelfde idee als Mescaline, maar dat heeft absoluut niet met de geluidskwaliteit te maken, alleen maar met de geluidssterkte :) zelf heb ik daar echter geen last van omdat ik nog een externe versterker gebruik voor mijn geluid.

Wat de geluidskwaliteit betreft... Als het aankomt op meerdere geluiden (muziek + andere geluiden tegelijkertijd) afspelen dan worden die geluiden bij ALSA waarschijnlijk wel beter gemixt dan bij standaard Windows.

Zolang je al het geluid op dezelfde sample rate houdt, is kwaliteitsverlies echter erg minimaal (of onbestaand) bij het softwarematig mixen. ALSA heeft daarbovenop nog verschillende methodes om geluid te mixen. De ene methode vereist meer CPU dan de andere, maar produceert kwalitatief beter geluid.

Als je echter maar 1 muziekstream afspeelt zonder andere geluiden/muziek, dan lijkt het me sterk dat de geluidskwaliteit zoveel kan verschillen. Maar geluidskwaliteit hangt natuurlijk ook af van de specifieke instellingen met betrekking tot luidheid, treble, bass en per muziekprogramma heb je meestal ook nog een equalizer...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/29, 22:12:14 »
De drivers die in de linux kernel zitten zijn open source en kunnen dus altijd verbeterd worden.  
Bij windows ben je afhankelijk van de fabrikant, en als die het type kaart niet meer verkoopt dan steekt ie er ook geen tijd meer in om de drivers te verbeteren.

Paretje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/29, 22:25:51 »
Onder Linux is het inderdaad zuiverder, minder ruis, heb dit ondervonden op iedere computer waarop ik Linux al heb geplasseerd. Maar dat van stiller kan ook aan je instellinegen liggen he ;) En dan nog, dat heel klein beetje kan je bijwerken door het een tikkeltje harder te zetten he ;)

« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/29, 22:28:03 »
Alles staat hier al op zijn hardst ? ;)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/29, 22:37:09 »
Citaat van: Paretje
Onder Linux is het inderdaad zuiverder, minder ruis, heb dit ondervonden op iedere computer waarop ik Linux al heb geplasseerd. Maar dat van stiller kan ook aan je instellinegen liggen he ;) En dan nog, dat heel klein beetje kan je bijwerken door het een tikkeltje harder te zetten he ;)
Kan je daar eens een onderzoek naar doen? :D Ik weet niet hoe, maar het zou een erg interessante ondervinding zijn als het echt aan te tonen valt met euh.. grafiekjes ofzo :)

Offline Math.

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/29, 22:48:52 »
Buiten het feit om dat ik met sommige geluidskaarten wat troubles heb gehad, valt het mij ook erg op dat het geluid veel zuiverde klinkt.

Ubuntu is gewoon zuiver en klinkt goed in de oren. hey... ;)

breukkie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/30, 08:06:40 »
Zoalng ik mijn 5.1 surround systeem nog niet onder linux werkende krijg vind ik het geluid onder windows stukken beter,temeer omdat daar mijn dolby 5.1 sound wel gewoon goed werkt..
Heb nu onder linux een flauw laf geluid uit de twee frontspeakers .

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/30, 09:46:29 »
Geluid is onder Linux een van de zwakke punten. Eens je 't werkende hebt klinkt het allemaal even goed als bij Windows maar 't zou veel eenvoudiger moeten kunnen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/30, 10:00:15 »
Citaat van: bartek
Geluid is onder Linux een van de zwakke punten. Eens je 't werkende hebt klinkt het allemaal even goed als bij Windows maar 't zou veel eenvoudiger moeten kunnen.
Dat is alleen zo bij oude ISA geluidskaarten, die ook niet echt goed worden ondersteund door Windows zonder drivers.

PCI kaarten werken meestal prima out of the box.

Met 5.1 geluid heb ik zelf weinig ervaring, maar dat valt volgens mij ook nog wel mee om in te stellen... Ik zal het over een paar dagen eens proberen :) heb hier nog een oude pc met een 5.1 c-media (cmipci) geluidskaart

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/30, 10:24:31 »
Citaat van: breukkie
Zoalng ik mijn 5.1 surround systeem nog niet onder linux werkende krijg vind ik het geluid onder windows stukken beter,temeer omdat daar mijn dolby 5.1 sound wel gewoon goed werkt..
Dat is waarschijnlijk heel simpel op te lossen!

Installeer eens alsamixergui, voor een compleet grafisch beheer van je geluidskaart.
Gewoon, via Systeem - Beheer- Synaptic pakketbeheer
zoekterm: alsamixergui
aanvinken, op knop Toepassen drukken

Daarna alsamixergui starten en hier en daar eens een schuifje openzetten (niet allemaal tegelijk, dat werkt averechts).

Groet, Pjotr.

breukkie

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/31, 10:57:56 »
Heb ik die alsamixergui geinstalleerd,start hem op en zie gewoon een wit veld met een kader erom heen, is verder ook niks op in te stellen of aan te klikken.
Start mn machine eens opnieuw op en ineens is de geluidskaart niet goed geinstalleerd als je een mp3 afspeelt .
Kan nu alleen nog via xino movie player geluid krijgen ?
Dit is in eerdere installaties vaker voorgekomen en het probleem herstelt zich ook vaak zelf door wat voor vage reden dan ook .
Geluid blijft voor mij een minpunt in ubuntu

« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/31, 11:13:26 »
Citaat van: profoX
Dat is alleen zo bij oude ISA geluidskaarten
Volgens mij is dit juist ook het geval bij de meest moderne geluidskaarten. Zoals de laatse versies van soundblaster ivm EAX etc. Ik hoor op andere (game) forums nogal wat klachten daarover onder linux.

breukkie

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/31, 12:10:17 »
Kheb gewoon een ingebakken via 827 kaart erin zitten.
Volgens mij nou niet echt een hightech kaart.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/31, 13:49:29 »
Citaat van: Monkwarrior
Citaat van: profoX
Dat is alleen zo bij oude ISA geluidskaarten
Volgens mij is dit juist ook het geval bij de meest moderne geluidskaarten. Zoals de laatse versies van soundblaster ivm EAX etc. Ik hoor op andere (game) forums nogal wat klachten daarover onder linux.
Zou wel kunnen, maar dat komt dan ook door gebrek aan ondersteuning van nieuwe technologie van de fabrikanten zelf... Linux driver programmeurs moeten vaak achteraf drivers programmeren voor nieuwe dingen door middel van "reverse engineering".

« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/31, 14:21:00 »
Ja gelukkig zijn er zielen die die noeste arbeid op zich willen nemen.
Schrale troost: EAX werkt vooralsnog ook niet in Vista ;)

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/31, 16:02:29 »
Ik vind ook dat er nog wel wat moet gebeuren aan het geluidsgebeuren onder Linux. Inderdaad: als het werkt, is het prima (bij mij nu ook), maar als je het niet aan de praat krijgt...

Het ergste zijn nog wel al die sounddeamons. Om overal geluid te hebben moet je geluidskaart onder ALSA, OSS én ESD goed werken. Wat bij mij dus niet het geval was out-of-the-box...

« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/31, 18:09:09 »
Ik had daar in het begin ook moeite mee, omdat Ubuntu standaard de geluidskaart van mijn moederbord selecteerde in plaats van mijn Creative Audigy 2 ZS.  Even bij de instellingen gekeken, de juiste kaart geselecteerd, een aantal kanalen toegevoegd, het volume van de kanalen aangepast en klaar is kees.
Ik ben nu op het werk, maar ik zal straks of morgen eens kijken waar je die instellingen juist kan terugvinden.

breukkie

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/31, 19:05:48 »
Ik heb de informatie van mn geluidskaart eens naar voren gehaald

3d audio engine Xear3d crl3d eax2.0 a3d1.0
Audio codec cm19761
Audiostuurprog. versie 5.12.01.0040.8(39)
Audiocontroller VIA 3059 series audio controller
DirextX versie DirectX 6.0
C-Media 3D Audio congiugration ver. 1.0.41.5

Heb de instellingen nogmaals bekeken via Systeem > voorkeuren > geluid .  standaard sound device is mijn
Via 8237 geluidskaart.
In de vlc speler suround uitgevinkt en weer aangevinkt mp3 afgespeeld en gewoon weer over 2 speakers he grumpff :P.
Zelfde herhaald in de xino movieplayer, in de audio instellilngen  surround 5.1 ingeschakeld en bevestigd, zoals gevraagd xino opnieuw gestart stukkie mp3 aangezet en gewoon weer over 2 frontspeakers he, wat geprutst met de bekabeling maar daar zit het niet in.
Kweet niet wat ik nog meer kan instellen , kanalen en kaart staan goed players staan op surround 5.1 en toch geluid uit 2 speakers .

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/31, 19:24:22 »
Om de vraag te beantwoorden, ik heb de indruk dat het geluid in Ubuntu een stuk helderder/zuiverder is dan in winxp. Op sommige van mijn computers is het ook harder, op anderen weer zachter.

« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/31, 20:30:11 »
Ik heb de informatie van mn geluidskaart eens naar voren gehaald

3d audio engine Xear3d crl3d eax2.0 a3d1.0
Audio codec cm19761
Audiostuurprog. versie 5.12.01.0040.8(39)
Audiocontroller VIA 3059 series audio controller
DirextX versie DirectX 6.0
C-Media 3D Audio congiugration ver. 1.0.41.5

Heb de instellingen nogmaals bekeken via Systeem > voorkeuren > geluid .  standaard sound device is mijn
Via 8237 geluidskaart.
Systeem > voorkeuren > geluid, dat klopt.  Standaard sound device Via 8237 geluidskaart.  Is dat de geluidskaart die je 5.1 geluid moet geven?

Klik dan eens op het tabbladje Apparaten i.p.v. Geluiden.
Bij geluidsgebeurtenissen kan je daar de weergave 'Multichannel Playback' selecteren en testen.  Hetzelfde bij de keuzemogelijkheden daaronder.
Daar kan je misschien al iets proberen?  Als de test geen geluid geeft, weet je dat het niet werkt. ;-)

Als je dan op je taakbalk volumeregeling opent (dat icoontje van die speaker), dan kan je daar bij Bewerken > voorkeuren je speakers selecteren en in het tabbladje weergave het volume van die speakers aanpassen.

breukkie

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/01, 11:37:34 »
@karel,

De Via 8237 is de kaart die op mn moederbord zit , deze moet het surround geluid geven.
Ik had al gekeken bij de optie  apparaten.

Hier heb ik de keuze uit  Via 8237 , Via 8237 , Alsa , Esd en Oss .
Op oss na krijg ik overal een pieptoon uit bij de test "Multichannel Playback" staat hier niet tussen.
Bij het icoontje van de speaker had ik de instellingen ook al aangepast hier heb ik alles aangevinkt en ben vervolgens gaan  spelen met de opties.
Ik kom niet verder dan geluid uit de 2 front speakers  de highrange speaker.
De bass en de rearspeakers blijven zwijgzaam
Als ik een ander keuze maak dan mijn Via 8237  kaart , krijg ik bij het icoontje van de speaker bijna geen opties meer en word het geluid helemaal brak.

« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/01, 12:53:32 »
Helaas, hier houdt mijn gebrekkige kennis van Ubuntu op.  Misschien is voor die geluidskaart nog geen geschikte linux-driver gevonden?  In het andere geval zijn er misschien nog mensen op dit forum die nog opties weten waar ik nog niet van op de hoogte ben.