Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Klinkt muziek beter onder Ubuntu dan Windows?  (gelezen 9957 keer)

Klinkt muziek beter onder Ubuntu dan Windows?
« Reactie #25 Gepost op: 2007/02/01, 13:51:47 »
Citaat van: breukkie
@karel,

De Via 8237 is de kaart die op mn moederbord zit , deze moet het surround geluid geven.
Ik had al gekeken bij de optie  apparaten.

Hier heb ik de keuze uit  Via 8237 , Via 8237 , Alsa , Esd en Oss .
Op oss na krijg ik overal een pieptoon uit bij de test "Multichannel Playback" staat hier niet tussen.
Bij het icoontje van de speaker had ik de instellingen ook al aangepast hier heb ik alles aangevinkt en ben vervolgens gaan  spelen met de opties.
Ik kom niet verder dan geluid uit de 2 front speakers  de highrange speaker.
De bass en de rearspeakers blijven zwijgzaam
Als ik een ander keuze maak dan mijn Via 8237  kaart , krijg ik bij het icoontje van de speaker bijna geen opties meer en word het geluid helemaal brak.
Beste Breukie!

Net als bij windows moet er apart software geinstalleerd worden welke surround audio mogelijk maakt.
Het lijkt me dat het volgende al afdoende zal zijn:
- Start terminal
- sudo aptitude install gnome-alsamixer  
(in dapper heet het pakketje ietsje anders dacht ik, maar dat kun je opzoeken in synaptic, zoek op gnome alsa mixer)
- Na installatie staat het in het menu: Toepassingen>Audio en video>GNOME ALSA Mixer

Wanneer echt niet gelukt met gnome-alsamixer? Dan gaan we het eens proberen met GLAME:
- Start terminal
- sudo aptitude install glame swh-plugins tab-plugins libasound2 sfftw2 fftw2-single gstreamer0.8-lame lame lame-extras

breukkie

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2007/02/01, 14:28:18 »
@CORVUS_CORAX

Bedankt voor de tips, heb helaas een avonddienst dus kan het pas later uittesten.
heb alvast via ssh de sudo aptitude install gnome-alsamixer  geinstalleerd .
Vanavond eens kijken wat ik ermee kan doen.
laat het weten .
Alvast bedankt Breukkie

breukkie

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2007/02/01, 23:05:17 »
@corvus_corax,

De gnome alsamixer heeft geen effect gehad.
De instellingen  en opties die ik daar kon maken had ik al staan  via het speakertje bovenin dus hier geen toegevoegde waarde.
Vervolgens Glame geinstalleerd,opgestart en de setup doorlopen en dat was het wel eigelijk :(
Weet eigelijk niet zo goed wat ik met dat Glame aanmoet :P

« Reactie #28 Gepost op: 2007/02/02, 00:08:01 »
Heb je ook bij voorkeuren eens gekeken en de juiste audio-device geselecteerd?

breukkie

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2007/02/02, 08:16:20 »
Vanavond nog eens kjken dan, ik heb vier tabbladen gezien en kon hier volgens mij geen device selecteren ervan uit gaande dat we het hebben over Glame ?

« Reactie #30 Gepost op: 2007/02/02, 08:51:04 »
Ik had het niet over GLAME.

breukkie

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2007/02/02, 10:20:25 »
Ik zal vanavond kijken maar ik vrees dat hier alles goed ingesteld staat.
Vanavond zal ik het melden.

breukkie

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2007/02/02, 17:11:56 »
Its a shame , de geluidskaart was geactiveerd en de andere opties stonden uit.
Weer alle instellingen doorlopen en uit en aangevinkt maar niks resulteerd erin om geluid uit alle 6 speakers te halen.
Ik denk dat het gewoon  niet mag werken .

« Reactie #33 Gepost op: 2007/02/02, 19:13:44 »
Citaat van: Pensacola
Dat was mij ook al opgevallen, vooral de opstart- en afsluitgeluiden van ubuntu klinken echt goed hier.
Geen idee waar het aan ligt, maar mss is het omdat ubuntu mijn soundcard rechtstreeks herkent en dat ik in windows nog speciaal drivers moest gaan zoeken...
idd, de geluiden van ubuntu zijn gewoon veel beter dan die van windows... hier lijken de geluiden van windows zo luid te staan, terwijl die van ubuntu zachter overkomen (lekker wanneer je net opstaat)

Offline Martin

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2007/02/02, 19:24:37 »
Ik vind Ubuntu zo helder klinken, zelfs WMP11 + HD Audio + DFX 8 combinatie is niet beter...

Offline eendje

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2007/02/02, 20:49:22 »
Het geluid komt hier uit 5.1 speakers. Ik moest Front (stond erg zacht), Center (stond uit), Surround (stond uit) even opschroeven. Ik heb ook het idee dat het geluid beter klinkt. Als er geen geluid over de speakers gaat is er ook veel minder ruis. Ik moet zowat m'n oor tegen de speaker leggen om het te horen, terwijl in windows ik het vanuit m'n stoel duidelijk hoor. Toen ik voor de eerste keer WIndows installeerde was het wel goed. Later, zelf na reinstall, nooit meer goed geweest.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Mudkip

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2007/02/02, 21:40:26 »
Ubuntu klinkt prima hier, mijn laptop speakers waren eerst metalig, nu een stuk beter (of ik ben het gewend geraakt), ook harder :)

breukkie

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2007/02/03, 12:15:30 »
Hmm die mogelijkheid heb ik niet.
Ik kan surround aanzetten en 6 channels maar ik  heb geen instellig gevonden om de 6 speakers  in te regelen.
Heb hier een 5.1 set staan van logitech,op zich na wat inregelen is het geluid vol en goed te noemen alleen komt het niet uit 6 speakers maar uit 3.
Lijkt er nu op dat al die geluids informatie door de 2 frontspeakers en de tweater worden geperst, de bass kist doet niets en de  rear speakers zijn ook gewoon stil.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2007/02/03, 19:24:48 »
Hmm die mogelijkheid heb ik niet.
Ik kan surround aanzetten en 6 channels maar ik  heb geen instellig gevonden om de 6 speakers  in te regelen.
Heb hier een 5.1 set staan van logitech,op zich na wat inregelen is het geluid vol en goed te noemen alleen komt het niet uit 6 speakers maar uit 3.
Lijkt er nu op dat al die geluids informatie door de 2 frontspeakers en de tweater worden geperst, de bass kist doet niets en de  rear speakers zijn ook gewoon stil.
En je weet zeker dat de stekkers in de goede volgorde in de computer zitten? Ik heb hier 3 stekkers vanuit de computer naar de basmodule vanuit daar wordt het verder gesplitst. Als ik de volgorde verander krijg ik hier ook rare effecten...
Ik blog dus ik besta!

breukkie

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2007/02/04, 10:25:11 »
@eendje de volgorde van de stekkers klopt zitten gewoon op kleurcode op de kaart geprikt.
Ook hier komt alles op de baskist binnen en word verder uitgesplits naar de 5 andere speakers.
Onder windows werkt deze opstelling perfect en onder Ubuntu nog niet helemaal perfectl.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2007/02/07, 19:08:49 »
@eendje de volgorde van de stekkers klopt zitten gewoon op kleurcode op de kaart geprikt.
Ook hier komt alles op de baskist binnen en word verder uitgesplits naar de 5 andere speakers.
Onder windows werkt deze opstelling perfect en onder Ubuntu nog niet helemaal perfectl.
Allereerst sorry voor de trage reactie...

hmm, je speakers zijn in ieder geval dus goed aangesloten.... Heb je in de volume regeling ook al bij voorkeuren gekeken. Rechtermuistoets op speaker icoontje in bovenste balk en dan Volume regelin openen, Daarna Bewerken > Voorkeuren. Kijk eens naar vakjes die niet aangekruist staan en probeer daar er eens een paar van. Ik moest Front, Surround, Center daar inschakelen herinner ik me nu. Experimenteer er eens mee.
Ik blog dus ik besta!

breukkie

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2007/02/07, 20:52:38 »
@eendje,

Bedankt voor de suggestie maar hier had ik ook al gekeken en flink lopen prutsen.
Kom niet verder dan drie speakers.
Geluid is niet onaardig te noemen maar had het liever surrond over alle zes de speakers gehoord.
Vind dat persoonlijk altijd wel gaaf als je een concert aan het kijken bent.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2007/02/07, 23:17:32 »
Jammer, mijn ideeën zijn op dit moment een beetje uitgeput helaas...:(
Ik blog dus ik besta!

breukkie

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2007/02/08, 09:21:08 »
Geeft niet we blijven proberen en zoeken, eens komt de dag dat ..... ut warkt.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #44 Gepost op: 2007/02/08, 12:16:09 »
Dubbelklik op het luidsprekertje in je taakbalk.
Dan zie je een scherm zoals onderstaand plaatje.
Kies bij File de goede geluidskaart.
Bij Edit>preferences kan je kiezen welke schuiven er zichtbaar moeten zijn.

In het plaatje hieronder staan mijn instellingen: Surround is voor de achterste speakers, en Front natuurlijk voor de voorste.

(klik om te vergroten)

breukkie

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 2007/02/08, 14:23:35 »
@Johanvd,

Ik heb je instellingen gezien op het plaatje,deze instellingen heb ik al vaker doorlopen alleen heb ik dus geen front surround treble en bass in deze lijst staan.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #46 Gepost op: 2007/02/08, 14:57:59 »
Installeer eens alsamixergui
Via systeem- beheer- synaptic pakketbeheer

Dan zie je alle beschikbare schuifjes. Speel er eens wat mee? Niet alles tegelijk openzetten.