Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mediaplayers & Hardware Acceleration?  (gelezen 1656 keer)

Offline VuurVosje

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Mediaplayers & Hardware Acceleration?
« Gepost op: 2011/07/21, 11:18:02 »
Wie heeft ervaring met het afspelen van filmpjes in diverse mediaplayers en HW versnelling?
In hoeverre lukt het de cpu door de gpu te laten ontlasten?
(=lage cpu belasting tijdens filmpjes kijken)

Welke verschillen zijn er tussen de diverse mediaplayers?
(qua HW versnelling cq cpu belasting)
Worden alle chipsets ondersteund?
Ik ben mn geïnteresseerd in de performance vd AMD Fusion E-350 chip.

Thnx!
VV

Offline Cumulus007

• Lid
Re: Mediaplayers & Hardware Acceleration?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/21, 13:20:17 »
Versnelling in Adobe Flash Player kun je in ieder geval vergeten. De versnelling zou moeten werken met VLC (na het inschakelen van hardwareversnelling in de instellingen onder Codecs), mplayer, ffmpeg, Xbmc.... Verder zou ik niet weten welke software de ATI-versnelling ondersteunt op Linux.

Je moet in ieder geval de Catalyst-drivers hebben van ATI zelf. Zie ook http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_fusion_e350&num=1

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/22, 10:51:56 »
In VLC werkt het keurig ja.

Maar hoezo kunnen we dat voor Flash vergeten Cumulus? Dat werkt hier prima in Flash hoor :) En anders kun je dit doen om het te forceren:
-Maak een bestandje mms.cfg in /etc/adobe
-Voeg het volgende toe: EnableLinuxHWVideoDecode=1
-Sla het op en klaar.

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/22, 16:15:58 »
In VLC werkt het keurig ja.

Maar hoezo kunnen we dat voor Flash vergeten Cumulus? Dat werkt hier prima in Flash hoor :) En anders kun je dit doen om het te forceren:
-Maak een bestandje mms.cfg in /etc/adobe
-Voeg het volgende toe: EnableLinuxHWVideoDecode=1
-Sla het op en klaar.
Aangezien momenteel enkel VDPAU en Broadcom HD worden ondersteund als API's voor hardwarematige videoversnelling.

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/22, 16:30:47 »
En nVidia en Ati hebben allebei VDPAU-ondersteuning, welke ook werkt op Linux en dat kan ik je hier bevestigen. En anders kun je dat dus fixen via wat ik hierboven noemde.

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/22, 20:01:03 »
En nVidia en Ati hebben allebei VDPAU-ondersteuning, welke ook werkt op Linux en dat kan ik je hier bevestigen. En anders kun je dat dus fixen via wat ik hierboven noemde.
Waar precies haal je deze informatie vandaan? Ik heb nog nooit gehoord van VDPAU-ondersteuning door ATI Catalyst, Wikipedia zegt "Intel and ATI currently offer no support for VDPAU.".

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/22, 20:10:25 »
ATI ondersteunt VAAPI en dat is een front-end voor VDPAU.
"VDPAU can also be used as a backend for the Video Acceleration API (VA API) which itself covers a subset of VDPAU's capabilities; so any software that supports VA API also partly supports VDPAU." (daaronder valt dus ook Adobe Flash 10.2 en hoger)
VAAPI wordt ondersteunt door ATI en kun je zo in een .debje van de VAAPI-website halen. Dan nog even de libs van vdpau uit Synaptic installeren et voila, daar heb je ATI VDPAU.

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/22, 20:18:03 »
ATI ondersteunt VAAPI en dat is een front-end voor VDPAU.
"VDPAU can also be used as a backend for the Video Acceleration API (VA API) which itself covers a subset of VDPAU's capabilities; so any software that supports VA API also partly supports VDPAU." (daaronder valt dus ook Adobe Flash 10.2 en hoger)
VAAPI wordt ondersteunt door ATI en kun je zo in een .debje van de VAAPI-website halen. Dan nog even de libs van vdpau uit Synaptic installeren et voila, daar heb je ATI VDPAU.
Nu haal je twee dingen door elkaar. Jouw citaat stelt dat VDPAU gebruikt kan worden als back-end voor VAAPI. In dat geval roept een toepassing, bijvoorbeeld VLC, de VAAPI-bibliotheek aan, die op zijn beurt VDPAU aanroept. VDPAU verricht dan het werk.

Dit heeft dus geen enkel nut bij het gebruik van van Adobe Flash Player, aangezien die geen VAAPI ondersteunt. Daarnaast zou dat een omweg zijn, want Flash ondersteunt native VDPAU.

Offline Vistaus

• Lid
    • vistaus
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/22, 22:33:09 »
Flash Player 10.2 en hoger ondersteunt wel degelijk VAAPI voor Ati-kaarten.

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/22, 22:43:04 »
Flash Player 10.2 en hoger ondersteunt wel degelijk VAAPI voor Ati-kaarten.
En hoe kom je precies aan die informatie? Ik ben dat zelf nog niet tegengekomen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/23, 09:18:13 »
Phoronix meldt hier ook dat het alleen om VDPAU gaat, en dat VA-API dus nog niet ondersteund wordt.