Ze richten zich op nieuwe gebruikers. Ze willen in 4 jaar 200 miljoen gebruikers van andere systemen trekken naar Ubuntu.
Ik denk dat ze daarbij niet alleen in hun desktop moeten gaan investeren maar ook in reclame en andere marketing.
Met alleen een andere desktop die de goede dingen van OSX en Windows heeft zal het niet werken en zal het aantal gebruikers terug lopen als de huidige gebruikers het niets vinden.
Ze vergeten dat gebruikers die het niks vinden ook geen reclame voor ze maken en iets anders aan raden aan nieuwe gebruikers. Die reclame raken ze dus voor een deel kwijt en die heb je zeker nodig als je niets anders doet aan reclame.
Unity moet zoals OSX worden. weinig te tweaken in eerste instantie zodat het simpel in gebruik word.
Eigenlijk de i-phone binnen Linux.
IOS is minder te tweaken dan Android waardoor het simpeler in gebruik zou zijn.
Ik denk alleen dat als je in 4 jaar tijd zoveel nieuwe gebruikers wilt hebben, dat je ten eerste je huidige gebruikers moet koesteren in plaats van iets te doen waar veel commentaar op komt en waardoor een deel van de gebruikers naar een andere distro over stappen.
Ubuntu heeft veel goede dingen zoals het software centrum waardoor het makkelijk is om software te installeren.
Dit zorgde voor een groei van Ubuntu omdat het voor een gebruiker makkelijker was om iemand over te halen om het een keer te proberen.
Nu zit dat er nog in maar als die zelfde gebruiker het niets vind, dan zal hij het ook niet aan iemand anders aanraden en zal hij eerder Mint of iets dergelijks aanraden.
En zodra een gebruiker een bepaald systeem gebruikt dan is het heel moeilijk om hem naar een ander systeem over te laten stappen.
Windows merkt dit nu ook met Windows 7. De verkopen vallen tegen omdat velen met XP blijven werken.
Apple past al jaren de interface niet meer aan omdat ze bang zijn dat als ze een grote verandering doen, dat mensen dan gaan klagen en de nieuwe versie niet gaan gebruiken of in wat voor hun nog erger is, ze terug naar Windows gaan en een normale pc kopen.
Naast dat ze een andere desktop gebruiken, zijn er ook buiten hun schuld een aantal andere problemen mee gekomen zoals ondersteuning van hardware.
Niet ieder standaard systeem draait zonder problemen gelijk op Linux na een installatie als de installatie al lukt.
Aangezien dit de meest verkochte systemen zijn , zou het eigenlijk zo moeten zijn dat juist die systemen probleem loos zouden moeten draaien zonder dat ze van alles moeten doen om het draaiende te krijgen als dat al lukt.
Je wilt zo veel mogelijk mensen naar je distro krijgen en Ubuntu wil ze voornamelijk van Windows af halen en naar Ubuntu trekken maar dan moet het wel werken en velen haken af als het de eerste keer niet lukt om het draaiende te krijgen.
Nieuwe gebruikers waar het allemaal zo bij werkt, die hoor je niet klagen en zullen het met plezier gebruiken.
Een ander deel waar het niet bij werkt gaan niet altijd om hulp vragen. Het grootste gedeelte hiervan laat Linux voor wat het is en gebruikt gewoon weer Windows.
Tevens zullen die niet een positieve reactie geven om Linux waardoor je vaak negatieve reacties krijgt.
Dit zie je terug in het imago wat Linux heeft en ook al is er een hele hoop verbeterd, velen denken nog steeds dat het moeilijk is en dat het te ingewikkeld is voor hun.
Naar mijn idee lost Unity dit niet op en zouden ze buiten Unity eerst eens moeten gaan beginnen met reclame te maken en er voor te zorgen dat het op die kant en klare systemen het gewoon gelijk werkt.
Dit geld voor bijna alle distro's al richt niet iedere distro zich op de normale gebruiker en daar zal het dus niet voor gelden omdat die achterban anders is.
Nu Unity 2D ook over gaat op compiz denk ik dat in plaats dat er problemen opgelost worden, er problemen bij komen.
Natuurlijk kun je het uit zetten zodat programma's die er problemen mee hebben dan wel goed werken.
Het is alleen zo dat veel gebruikers wel van die effecten houden en graag alles aan hebben staan.
Dit kan weer tot een negatieve ervaring leiden.
Een ouder systeem kan doordat de videokaart beter ondersteund word, beter met compiz werken dan een systeem wat misschien pas nieuw is maar omdat de videokaart niet goed word ondersteund.
Niet alle gebruikers zullen dit begrijpen en al helemaal niet als ze voor het eerst met Linux werken.
Dit is wel de doelgroep waar ze zich op richten met Unity en daar wil je een goede indruk op achter laten.
Linux is nog ver weg van een enorme doorbraak en ik denk dat ze nu met dingen bezig zijn die van minder belang zijn.
Ze hadden in mijn ogen zich op de hardware ondersteuning moeten richten en daarna pas de desktop en niet omgekeerd.
Je had dan de reactie gehad van, kijk deze versie werkt wel op mijn systeem en die anderen deden dat niet.
Dat is een hele andere indruk dan als ze straks het hardware probleem hebben opgelost en ze gebruikten al de nieuwe desktop.
Dan krijg je de reactie van, o dat werkte vorige keer ook niet op mijn systeem.
Maar goed tijd zal het leren.
@Erik1984, een power user is niet iemand die alles vanuit zijn terminal alleen doet.
Degene die dat doen gebruiken een andere desktop dan Unity, Gnome 2, 3 of KDE en dergelijke.
Veel power users tweaken hun desktop om een voor hun fijne layout te krijgen.
Nu dit niet mogelijk is met de huidige Unity, zijn het dus die gebruikers die snel afhaken.