Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.04 wat een misser  (gelezen 39206 keer)

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #100 Gepost op: 2011/05/10, 10:36:12 »
Mint = Ubuntu, maar dan zonder die nieuwe Ubuntu aanpassingen, mits die aanpassingen beter werken en door de community gewaardeerd worden.
Mint DE = Debian, wat qua interface en Apps gelijk is aan de Main releases.

Ik zeg niet dat Ubuntu slecht is en Mint goed, maar Ubuntu wilt gewoon meer innovatie vanuit zichzelf, terwijl Mint zich juist richt op wensen van hun community.

« Reactie #101 Gepost op: 2011/05/10, 10:53:21 »
Ik zie:
1 Ubuntu 2266>
2 Mint 2016>

Ubuntu nog altijd boven mint en allebei stijgend, maar ja wat zeggen die cijfers precies?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2011/05/10, 11:07:01 »
Dataspanwijdte heb ik gezet op zeven dagen  daar Ubuntu Natty uitgekomen is in April dit jaar.
Die zes maanden spanwijdte zeggen mij niet veel.
Precies zullen ze ook niet zo veel zeggen .. maar toch.

En wat misser betreft denk wel dat er nog zeer veel verbeterd zal gaan worden aan Unity en dat ook velen er graag mee gaan werken in de toekomst.

Alleen jammer dat het op Compiz loopt ,maar dat zal misschien ook nog gaan veranderen ?.
Ben ook bijna zekers dat ze er nog wat op gaan vinden dat ook oudere PC nog het klassiek kunnen gebruiken ,zekers in de volgende LTS uitgave. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 12:10:20 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 2011/05/10, 12:24:17 »
Het op 7 dagen zetten lijkt me irrelevant, je moet het op langere termijn bekijken wil men een goed resultaat hebben. Maar ja, Distrowatch wil niet veel zeggen.

Iedereen gebruikt dat waar hij of zij zich fijn bij voelt, ik denk dat dat belangrijker is.  :)

Verder wat los daarvan, het lijkt er onderhand op dat sommige mensen willen dat Ubuntu geheel gaat falen en het geen kans meer geven. We lopen allemaal te klagen terwijl Untiy 3D nog in z'n kinderschoenen staat en dan verwachten we dat het per direct zonder problemen werkt.

Natuurlijk..... Ik heb daar ook aan bijgedragen maanden lang maar ondertussen ben ik de nieuwe Ubuntu gaan waarderen en is het een leuk systeem om mee te werken.
De huidige opzet hier is op de laptop Ubuntu 10.04 LTS als "werkpaard" en het netbookje met Ubuntu 11.04 en Unity. Volgend jaar waarschijnlijk nog een desktop PC erbij en daar de nieuwe Ubuntu 12.04 LTS op.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 12:38:12 door DarkEra »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2011/05/10, 12:53:44 »
7 dagen of 30 dagen wou gewoon zien of bv Mint zou stijgen nu vele niet zo tevreden zijn met unity ,en dan was zes maanden irrelevant.
En ben ook zekers dat Ubuntu niet zal falen .. zou ook erg zijn vind ik.
Ach afwachten en thee drinken zou ik zo zeggen ,of een KWEES. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #105 Gepost op: 2011/05/10, 13:00:33 »

Verder wat los daarvan, het lijkt er onderhand op dat sommige mensen willen dat Ubuntu geheel gaat falen en het geen kans meer geven

maar het lijkt er ook op dat sommige mensen hier heel erg bang zijn dat Ubuntu gaat falen  :evil:

« Reactie #106 Gepost op: 2011/05/10, 13:15:52 »
Als je als distro wilt groeien moet je niet alles op alles zetten om al je huidige klanten tevreden te stellen. Zeker niet als de huidige klantenkring een selectief groepje is die maximaal 1% van de totale markt beslaat. Als je zo'n klein marktaandeel hebt, dan is het verstandig je productwijzigingen meer af te stemmen op de wensen van de 99% potentiële klanten die je nog niet bedient dan op de wensen van een zeer selectief groepje dat je nu bedient.

Dat is precies is wat Ubuntu altijd gedaan heeft, en waarom Ubuntu in haar korte geschiedenis zoveel nieuwe gebruikers naar Linux heeft weten te trekken. Dat er zoveel nieuwe gebruikers naar Linux komen is echt niet omdat Ubuntu altijd de wensen van de huidige gebruikers van Linux altijd heilig heeft verklaard.

Ik ben er dus in het geheel niet bang voor dat Ubuntu gaat falen. Ok, wellicht zullen er een aantal huidige gebruikers naar een distro die wat conservatiever keuzes maakt, Linux Mint oid. overstappen. Maar is dat erg? Ik denk het niet. Linux Mint kan prima voorzien in die behoefte. En Ubuntu? Maximaal 1% marktaandeel te verliezen, en 99% marktaandeel te winnen. :)

« Reactie #107 Gepost op: 2011/05/10, 13:32:39 »
Ik denk dat Thomas de spijker op de kop slaat.
Het gaat er om dat 'we' de 'normale' gebruiker naar Ubuntu krijgen.
De gemiddelde Linux-gebruiker heeft andere eisen en voorkeuren dan de gemiddelde Windowsgebruiker, maar willen ze (Canonical) ooit een groot marktaandeel krijgen dan moeten ze zich richten op de Windowsgebruiker. die markt willen ze namelijk hebben.

Als ze alle oude Ubuntu-gebruikers verliezen, en daarvoor in de plaats 50 miljoen nieuwe gebruikers krijgen dan zal Canonical daar niet rouwig om zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 13:44:43 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2011/05/10, 13:36:57 »
Toffe instelling dan ,Moortje heeft zijn werk gedaan .. Moortje kan naar zolder gaan. :o

dan moeten ze zich richten op de Windowsgebruiker. die markt willen ze namelijk hebben. schrijft u ,ben al van één ding zekers ik ga dat nooit of te nooit meemaken.
Hoelang loopt Windows X nu al 7 of 8 jaar ??? en nu nog gebruiken ze het , zie je dat al met bv Lucid ?.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 13:46:05 door Wanda »

« Reactie #109 Gepost op: 2011/05/10, 13:38:48 »
Ze gaan de oude gebruikers ook niet verliezen denk ik, of slechts gedeeltelijk. Er wordt nu soms gedaan alsof je met Unity opeens helemaal niets meer met je systeem kan doen. De echte power user doet toch veel via de terminal lijkt me en die heb je ook met Unity zo opgestart. Ubuntu zal waarschijnlijk toch blijven aantrekken :P Ben er zelf ook een tijdje uit geweest hoor, helemaal uit Linux maar je blijft toch af en toe een kijkje nemen en op een dag ben je terug ;) Zou me dus ook niets verbazen als mensen die uit de boot stappen vanwege Unity bij versie 11.10 of 12.04 toch de nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen.

« Reactie #110 Gepost op: 2011/05/10, 13:48:08 »
Toffe instelling dan ,Moortje heeft zijn werk gedaan .. Moortje kan naar zolder gaan. :o

Ik zeg niet dat Canonical de oude gebruikersgroep in de steek laat, of dat ze dat zelfs zouden willen, absoluut niet. Ik verwacht ook niet dat Canonical veel gebruikers zal verliezen aan Unity, ik denk zelfs dat het gebruikers zal winnen. (Tijd zal leren)
Maar je moet je niet focussen op enkel deze oude groep, wil je echt doorbreken en mainstream worden dan zal je je ook moeten aanpassen aan het grote publiek.

Veel mensen zijn ook boos dat Ubuntu aanraadt om gesloten drivers te installeren, toch doen ze dit om het grote publiek aan te trekken.

Ook moet je weten dat Ubuntu 11.04 een tussenversie is. Unity is slechts zes maanden oud, wacht nog even tot 11.10 of 12.04 LTS voordat je Unity afschrijft.
De mensen die boos zijn dat Canonical zoveel veranderingen doet horen eigenlijk de LTS-versies te gebruiken.
Wil je nieuwe en meer experimentele functies hebben dan zal je voor de tussenversies moeten gaan, maar als je voor stabiliteit gaat dan raad ik ten strengste aan om de LTS-versies te gebruiken.

Zelf ben ik overigens zeer tevreden met Unity.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #111 Gepost op: 2011/05/10, 13:58:13 »

Ach, het is maar hoe je er naar kijkt. Ik zie de open source wereld als een rijke grabbelton met iets moois voor iedereen. Bezitterig doen past daar niet echt bij. Is iets niet meer naar je zin, dan gooi je het terug in de ton en pak je wat anders. Vandaar dat ik het ook niet als een probleem zie als er huidige gebruikers iets anders uit de grabbelton pakken. Goed voor hen, en goed voor Ubuntu. Iedereen blij toch? Dat is nu net het mooie van open source.

Tegen je zin blijven zitten bij een distro die je niet meer past, dat werkt niet goed voor jezelf, en dat werkt ook niet voor de distro die je niet meer ziet zitten. Er is geen vendor lock in, je kan zo naar Mint. ;) Mint is volgens mij 99% Ubuntu oude stijl.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2011/05/10, 14:03:34 »
Even voor alle duidelijkheid , IK ben tevreden hoor... ik gebruik LTS.

Het was puur een antwoordje op wat Sjoert schreef. :D :D ik citeer : Als ze alle oude Ubuntu-gebruikers verliezen, en daarvoor in de plaats 50 miljoen nieuwe gebruikers krijgen dan zal Canonical daar niet rouwig om zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 14:06:04 door Wanda »

« Reactie #113 Gepost op: 2011/05/10, 14:13:37 »
Even voor alle duidelijkheid , IK ben tevreden hoor... ik gebruik LTS.

Het was puur een antwoordje op wat Sjoert schreef. :D :D

Goed om te horen. :)

« Reactie #114 Gepost op: 2011/05/10, 14:17:32 »
Ze gaan de oude gebruikers ook niet verliezen denk ik, of slechts gedeeltelijk. Er wordt nu soms gedaan alsof je met Unity opeens helemaal niets meer met je systeem kan doen. De echte power user doet toch veel via de terminal lijkt me en die heb je ook met Unity zo opgestart. Ubuntu zal waarschijnlijk toch blijven aantrekken :P Ben er zelf ook een tijdje uit geweest hoor, helemaal uit Linux maar je blijft toch af en toe een kijkje nemen en op een dag ben je terug ;) Zou me dus ook niets verbazen als mensen die uit de boot stappen vanwege Unity bij versie 11.10 of 12.04 toch de nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen.
Mee eens, ik probeerde ook al jaren een overstap te doen naar Arch of Mint, maar ik bleef maar terug kijken naar Ubuntu, omdat elke nieuwe versie toch helemaal anders is, werkt, uitziet, en doet dan de oudere versies.
Alleen heb ik 11.04 nog niet geïnstalleerd, en wacht ermee, totdat ze eerst met een fix komen voor Apple computers.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2011/05/10, 14:45:35 »
Ze richten zich op nieuwe gebruikers. Ze willen in 4 jaar 200 miljoen gebruikers van andere systemen trekken naar Ubuntu.
Ik denk dat ze daarbij niet alleen in hun desktop moeten gaan investeren maar ook in reclame en andere marketing.
Met alleen een andere desktop die de goede dingen van OSX en Windows heeft zal het niet werken en zal het aantal gebruikers terug lopen als de huidige gebruikers het niets vinden.
Ze vergeten dat gebruikers die het niks vinden ook geen reclame voor ze maken en iets anders aan raden aan nieuwe gebruikers. Die reclame raken ze dus voor een deel kwijt en die heb je zeker nodig als je niets anders doet aan reclame.

Unity moet zoals OSX worden. weinig te tweaken in eerste instantie zodat het simpel in gebruik word.
Eigenlijk de i-phone binnen Linux.
IOS is minder te tweaken dan Android waardoor het simpeler in gebruik zou zijn.

Ik denk alleen dat als je in 4 jaar tijd zoveel nieuwe gebruikers wilt hebben, dat je ten eerste je huidige gebruikers moet koesteren in plaats van iets te doen waar veel commentaar op komt en waardoor een deel van de gebruikers naar een andere distro over stappen.
Ubuntu heeft veel goede dingen zoals het software centrum waardoor het makkelijk is om software te installeren.
Dit zorgde voor een groei van Ubuntu omdat het voor een gebruiker makkelijker was om iemand over te halen om het een keer te proberen.
Nu zit dat er nog in maar als die zelfde gebruiker het niets vind, dan zal hij het ook niet aan iemand anders aanraden en zal hij eerder Mint of iets dergelijks aanraden.
En zodra een gebruiker een bepaald systeem gebruikt dan is het heel moeilijk om hem naar een ander systeem over te laten stappen.
Windows merkt dit nu ook met Windows 7. De verkopen vallen tegen omdat velen met XP blijven werken.
Apple past al jaren de interface niet meer aan omdat ze bang zijn dat als ze een grote verandering doen, dat mensen dan gaan klagen en de nieuwe versie niet gaan gebruiken of in wat voor hun nog erger is, ze terug naar Windows gaan en een normale pc kopen.

Naast dat ze een andere desktop gebruiken, zijn er ook buiten hun schuld een aantal andere problemen mee gekomen zoals ondersteuning van hardware.
Niet ieder standaard systeem draait zonder problemen gelijk op Linux na een installatie als de installatie al lukt.
Aangezien dit de meest verkochte systemen zijn , zou het eigenlijk zo moeten zijn dat juist die systemen probleem loos zouden moeten draaien zonder dat ze van alles moeten doen om het draaiende te krijgen als dat al lukt.
Je wilt zo veel mogelijk mensen naar je distro krijgen en Ubuntu wil ze voornamelijk van Windows af halen en naar Ubuntu trekken maar dan moet het wel werken en velen haken af als het de eerste keer niet lukt om het draaiende te krijgen.
Nieuwe gebruikers waar het allemaal zo bij werkt, die hoor je niet klagen en zullen het met plezier gebruiken.
Een ander deel waar het niet bij werkt gaan niet altijd om hulp vragen. Het grootste gedeelte hiervan laat Linux voor wat het is en gebruikt gewoon weer Windows.
Tevens zullen die niet een positieve reactie geven om Linux waardoor je vaak negatieve reacties krijgt.
Dit zie je terug in het imago wat Linux heeft en ook al is er een hele hoop verbeterd, velen denken nog steeds dat het moeilijk is en dat het te ingewikkeld is voor hun.
Naar mijn idee lost Unity dit niet op en zouden ze buiten Unity eerst eens moeten gaan beginnen met reclame te maken en er voor te zorgen dat het op die kant en klare systemen het gewoon gelijk werkt.
Dit geld voor bijna alle distro's al richt niet iedere distro zich op de normale gebruiker en daar zal het dus niet voor gelden omdat die achterban anders is.

Nu Unity 2D ook over gaat op compiz denk ik dat in plaats dat er problemen opgelost worden, er problemen bij komen.
Natuurlijk kun je het uit zetten zodat programma's die er problemen mee hebben dan wel goed werken.
Het is alleen zo dat veel gebruikers wel van die effecten houden en graag alles aan hebben staan.
Dit kan weer tot een negatieve ervaring leiden.
Een ouder systeem kan doordat de videokaart beter ondersteund word, beter met compiz werken dan een systeem wat misschien pas nieuw is maar omdat de videokaart niet goed word ondersteund.
Niet alle gebruikers zullen dit begrijpen en al helemaal niet als ze voor het eerst met Linux werken.
Dit is wel de doelgroep waar ze zich op richten met Unity en daar wil je een goede indruk op achter laten.

Linux is nog ver weg van een enorme doorbraak en ik denk dat ze nu met dingen bezig zijn die van minder belang zijn.
Ze hadden in mijn ogen zich op de hardware ondersteuning moeten richten en daarna pas de desktop en niet omgekeerd.
Je had dan de reactie gehad van, kijk deze versie werkt wel op mijn systeem en die anderen deden dat niet.
Dat is een hele andere indruk dan als ze straks het hardware probleem hebben opgelost en ze gebruikten al de nieuwe desktop.
Dan krijg je de reactie van, o dat werkte vorige keer ook niet op mijn systeem.

Maar goed tijd zal het leren.

@Erik1984, een power user is niet iemand die alles vanuit zijn terminal alleen doet.
Degene die dat doen gebruiken een andere desktop dan Unity, Gnome 2, 3 of KDE en dergelijke.
Veel power users tweaken hun desktop om een voor hun fijne layout te krijgen.
Nu dit niet mogelijk is met de huidige Unity, zijn het dus die gebruikers die snel afhaken.

« Reactie #116 Gepost op: 2011/05/10, 15:12:21 »
Unity moet zoals OSX worden. weinig te tweaken in eerste instantie zodat het simpel in gebruik word.
Jailbreak...wat is dat?
O ja, hiermee kan ik mijn iOS devices zo hard tweaken tot ik er bij neer val.
OS X valt ook aardig te tweaken met externe Apps, maar niet zo veel als bijvoorbeeld Windows of Linux.
Hierdoor is het aantal problemen bij Apple gebruikers veel minder, want de grootste gebruikersgroep, ongeacht welk OS, zijn leken.
Als je alles gaat beperken voor leken, dan heb je veel minder kans dat je alles naar de filistijnen ziet vliegen, dan als je ze meer vrijheid geeft.

Nintendo consoles bijvoorbeeld, die hebben altijd al een erg simpele interface, en je kunt weinig in customizen.
Hierdoor zijn er ook minder problemen dan op een Android Phone, bijvoorbeeld.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2011/05/10, 15:19:49 »
Jailbreak...wat is dat?
O ja, hiermee kan ik mijn iOS devices zo hard tweaken tot ik er bij neer val.
OS X valt ook aardig te tweaken met externe Apps, maar niet zo veel als bijvoorbeeld Windows of Linux.
Hierdoor is het aantal problemen bij Apple gebruikers veel minder, want de grootste gebruikersgroep, ongeacht welk OS, zijn leken.
Als je alles gaat beperken voor leken, dan heb je veel minder kans dat je alles naar de filistijnen ziet vliegen, dan als je ze meer vrijheid geeft.

Nintendo consoles bijvoorbeeld, die hebben altijd al een erg simpele interface, en je kunt weinig in customizen.
Hierdoor zijn er ook minder problemen dan op een Android Phone, bijvoorbeeld.

Ik had het over standaard ios omdat Apple het simpel wilt houden.
Dat iets aan te passen is staat daar los van.

Maar jailbreak kan inderdaad, maar dat is iets wat Apple liever niet ziet.

Als het goed is krijgt Unity straks ook weer de optie om het aan te passen naar eigen wens.

Het is hoe ze over het systeem denken en bij Ubuntu willen ze een soortgelijk iets gaan doen.
Dit is allemaal heel goed om nieuwe gebruikers te trekken maar een deel van de huidige gebruikers vinden het niet fijn.
Maar zo zijn er ook gebruikers die vinden dat betaalde software niet toegestaan is en dat alles moet blijven zoals het is.
Die zien liever niet die nieuwe groep gebruikers komen waar ze nu met Unity op richten.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 15:26:37 door emiel1976 »

« Reactie #118 Gepost op: 2011/05/10, 15:24:40 »
@Emiel
De situatie voor Ubuntu is wel wat anders natuurlijk dan voor Apple en MS. Ubuntu heeft meer grote veranderingen ondergaan in korte tijd en moet zijn plek nog vinden ook wat betreft interface. Apple maakt al weet ik hoe lang besturingssystemen en Windows heeft de huidige opzet van taakbalk onder + startknop al sinds ~ 1994. Ubuntu is er pas sinds 2004 en is voor de desktopomgeving afhankelijk van een bestaand pakket (MS en Apple hebben dit ontwikkelproces volledig in eigen beheer), Gnome. Gnome 2 wordt door de ontwikkelaars niet meer voortgezet en heeft nog een aantal grote storende fouten. Hiermee blijven doormodderen is geen optie dus Canonical moet iets doen en beginnen nu dus ook een eigen ontwikkeling. Wat dat zal brengen is nog ongewis maar heb wel vertrouwen dat het op termijn goedkomt.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2011/05/10, 15:36:36 »
Dat klopt en door met de nieuwe interface zich op nieuwe gebruikers te richten is niet meer dan logisch.
De aanpak om eerst een stabiele basis neer te zetten en daarna pas te gaan werken aan de optie om het te tweaken is meer dan logies omdat je dan altijd terug op de basis kunt vallen die goed is.
Het enige probleem is, is dat er nu met de nieuwe kernel er problemen bij komen waar ze niets aan kunnen doen maar wat hun wel tegen werkt.
Daarnaast hebben ze ook het probleem dat niet iedere fabrikant drivers wilt leveren voor hun hardware en als ze dat wel doen dan doen ze dat niet voor al hun hardware en kan het wel eens zo zijn dat als ze iets nieuws uit brengen, ze er  iet meteen voor Linux drivers voor hebben.

Stel dus dat de interface perfect was en dat iedereen zo iets heeft van dat is mijn ideale desktop, dan nog zitten ze met het probleem dat het niet altijd gelijk draait op ieder systeem en dat de gebruikers ervaring door een aantal zaken kan verschillen zoals met compiz bijvoorbeeld.
Op het ene systeem draai je met compiz en kijk je youtube fullscreen en met het andere systeem moet je compiz uit zetten om überhaupt nog een filmpje te kunnen kijken op Youtube.
Dit speelt allemaal mee in hoe men een desktop omgeving ervaart en dat hoeft dus niet te betekenen dat de desktop niet goed is maar daar word het wel op afgeschoven als het niet werkt.
Veel gebruikers zijn de interface als basis van hun systeem en weten niet dat wat er onder zit bepaald of iets wel of niet werkt en hoe het werkt.

« Reactie #120 Gepost op: 2011/05/10, 15:45:53 »
Dataspanwijdte heb ik gezet op zeven dagen  daar Ubuntu Natty uitgekomen is in April dit jaar.
Die zes maanden spanwijdte zeggen mij niet veel.
Precies zullen ze ook niet zo veel zeggen .. maar toch

Het zegt sowieso niks, want Kubuntu, PCLinuxOS en Pardus hebben de afgelopen 7 dagen alleen maar meer downloads gekregen, maar toch zijn ze volgens Distrowatch dalende. Die chart zegt dus helemaal niks.

« Reactie #121 Gepost op: 2011/05/10, 15:57:05 »
Unity op zichzelf is geen misser, maar het vereist wel een hogere waarde van je hardware.

Een voorbeeld: wij recupereren oude laptops voor onze technici met Ubuntu. We zijn gestart met de 10.04 versie wat eigenlijk gewoon toeval was. (Het geluk was aan onze kant) Alles loopt vlekkeloos en we zijn langzaam aan uit onze testfases aan het komen.

Nu ja, een nieuwe Ubuntu-versie willen we zeker eens testen; gedaan op 3 aspire 1355LC's en ja Unity hebben we niet eens kunnen uittesten op die systemen wegens het automatisch terugvallen op de klassieke shell. Eigenlijk is dat niet eens zo erg; we wilden in elk geval een uniform systeem voor alle technici zonder gedoe, dus een tegenvaller was ineens een meevaller.

MAAR !! De ondersteuning van de PCMCIA-kaarten is er nog wel (de kaarten onder 10.04 werkend, werden ook herkend in 11.04), maar de werkspanning op die kaarten (hebben we uitgemeten) is teruggevallen van 5,5 V naar 3,5 V (!!?? ), met als gevolg dat het geheel maar haperend werkt.

Nu goed een nieuwe shell is voor ons eigenlijk geen probleem, maar als de hardware niet meer juist ondersteund wordt dan hebben we er WEL een probleem mee.

Hadden ze niet beter van 10.04LTS een rolling release gemaakt dan die kwakkel van 11.04 te maken ?

Ik stel me serieus veel vragen over de professionaliteit van Ubuntu (Canonical), bij Debian hebben we een rolling release te pakken mét garantie dat alles blijft ondersteund worden as long as it takes.

Ik begrijp de TS ergens wel; er zijn dingen in die nieuwe versie die gewoon niet goed zijn (voor oudere hardware).

We gaan waarschijnlijk door die kwakkel van 11.04 wél overstappen naar Debian (wat eigenlijk professioneel gezien wel een logische keuze is op zich zelf) .

Ik vind het zeer jammer dat Ubuntu alleen de populaire toer op gaat en niet de professionele.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #122 Gepost op: 2011/05/10, 16:06:14 »
Voor professionals is er de LTS, dus Ubuntu blijft zeker de professionele toer op gaan. :)

Dat jullie als professionals de tussenversies willen gebruiken is vast niet op aanraden van Canonical denk ik zo? ;)

edit:

En een rolling release aanbevelen voor gebruik in een professionele organisatie is volgens mij niet zo'n handig advies. Als ik het goed begrijp wordt bij een rolling release, tenminste bij Debian, door de uitbrengers van pakketten zelf bepaald wanneer deze stabiel zijn of niet. De stabiliteit van pakketten uit handen geven kan je denk ik niet maken als je een distro richt op professioneel gebruik..
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 16:08:51 door Thomas de Graaff »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2011/05/10, 16:12:19 »
... De stabiliteit van pakketten uit handen geven kan je denk ik niet maken als je een distro richt op professioneel gebruik..
...en het gaat hier niet alleen over de technische stabiliteit van de software, het gaat ook om stabiliteit in de features en de wijze waarop een systeem werkt. Je wil niet dat in je organisatie overnacht zonder je meedeweten de nieuwste versie van Software X geïnstalleerd wordt, zodat de helpdesk de volgende ochtend rood gloeiend staat...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #124 Gepost op: 2011/05/10, 16:36:48 »
Normaal draaien ze eerst maanden nieuwe software op systemen om te testen binnen een bedrijf om te zien of het goed werkt en wat de problemen zijn.
Ik weet niet beter dan dat ik altijd 1 a 2 releases oude CAD software werkte vanwege de bugs en problemen die in nieuwe software zit.