Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Community Server (Testserver)  (gelezen 23744 keer)

Re: Community Server
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/09, 14:36:57 »
Prima #!, +1 :)

« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/09, 15:05:18 »
Nou, volgens mij hoeft er niet veel nagedacht te worden. Dat lijkt me een geweldig aanbod. :D

« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/09, 15:07:08 »
Nou, volgens mij hoeft er niet veel nagedacht te worden. Dat lijkt me een geweldig aanbod. :D

Precies. Ik zeg: doen! :D

« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/09, 16:29:27 »
Ik weet niet wat jullie voor specificaties willen maar ik wil best op 1 van m'n XCP bakken een Ubuntu 10.04 lts live gooien hoor :), dan sponsor ik dus de hardware + bandbreedte via m'n bedrijfje. Laat maar horen als het nodig is. Het zal niet glas zijn, maar eerder een fatsoenlijke VDSL+2 verbinding.

Ik wil ook best de basis configuratie voor handen nemen, en dat ding up to date houden + een beetje monitoren (met Nagios) of alles wel goed gaat. Lijkt me een leuk project.

Hulde. Soms is in natura beter ;-)

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/09, 20:16:55 »
Als er genoeg animo voor is vanuit de community dan hoor ik het wel. Graag hoor ik dan wel wie er op mogen, wat voor software jullie graag willen en dan zal ik hem opzetten. Ik hou dit topic wel even in de gaten.

« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/09, 21:49:50 »
Ik heb je mooie aanbod ingebracht in de agenda voor vergadering morgen van de gemeenschapsraad. (punt 1.2)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110510

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/10, 07:18:46 »
Doet Ubuntu dit soort zaken niet zelf ook....

Lijkt me de beste plek, een hoek voor nederland op een server van Ubuntu zelf.

groet

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/10, 08:38:18 »
Ik heb je mooie aanbod ingebracht in de agenda voor vergadering morgen van de gemeenschapsraad. (punt 1.2)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110510

Okay, ik hoor het wel :)!

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #33 Gepost op: 2011/05/10, 10:23:51 »
Doet Ubuntu dit soort zaken niet zelf ook....

Lijkt me de beste plek, een hoek voor nederland op een server van Ubuntu zelf.

groet

Er is een mogelijkheid voor loco's om je site bij canonical te hosten, maar dan heb je zelf niet het beheer in handen. Dit gebeurt dan door de canonical sysadmins. De reactietijd van deze sysadmins is ook niet erg snel, meestal duurt het een maand voordat je bericht terug hebt.

Dus ik ben erg blij met het aanbod van #!.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #34 Gepost op: 2011/05/10, 13:43:13 »
Mooi dat je wilt sponseren #!, bedenk wel dat er een goed rechtensysteem moet komen om alle mensen binnen de community de juiste rechten te geven zodat er niet zomaar iets verandert wordt.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #35 Gepost op: 2011/05/10, 16:03:37 »
Mooi dat je wilt sponseren #!, bedenk wel dat er een goed rechtensysteem moet komen om alle mensen binnen de community de juiste rechten te geven zodat er niet zomaar iets verandert wordt.

Inderdaad. Ik denk dat dit ook vanuit de community zelf moet komen en dat ik het alleen doorvoer/aanpas. Ook heb ik graag een x aantal mede sys-admins op het systeem met dezelfde rechten op het systeem zodat het eerlijk gebeurd volgens de Ubuntu gedachten.

« Reactie #36 Gepost op: 2011/05/10, 18:21:11 »
Ik denk dat het een goed idee is om te gaan werken met groups, waardoor er een soort van launchpad.net infrastructuur ontstaat van leden en teams.

Ik heb een wikipagina aangemaakt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CommunityServer
Het is nog wat karig maar beter iets dan niets

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #37 Gepost op: 2011/05/10, 18:25:06 »

Inderdaad. Ik denk dat dit ook vanuit de community zelf moet komen en dat ik het alleen doorvoer/aanpas. Ook heb ik graag een x aantal mede sys-admins op het systeem met dezelfde rechten op het systeem zodat het eerlijk gebeurd volgens de Ubuntu gedachten.

Vanavond zal de server in de meeting besproken worden, ik verwacht niet al te veel problemen daar. Vanaf morgen kunnen we gaan kijken naar de inrichting van die server.

We kunnen bijvoorbeeld kijken of we de toegang kunnen regelen dmv een Launchpad groep (mits dit geen veiligheidsrisico's met zich mee brengt). Launchpad bied de mogelijkheid om ssh-keys te uploaden. We kunnen bijvoorbeeld de toegang regelen met deze ssh-keys.

Ook kunnen we wat vastleggen over hoe de wijzigingen zullen plaatsvinden. Mag bijvoorbeeld een sys-admin een verandering doorvoeren zonder overleg met andere sys-admins. Hoeveel sys-admins moeten daarvoor benaderd worden? Hoe zit het met kritieke bugs, mag dit wel of niet zonder overleg. Van mij hoeven hier geen vaste regels over te komen, maar wel richtlijnen die met het sys-admin-team besproken moeten worden. Worden de wijzigingen en configuratie van de server ergens bijgehouden, zo ja, waar wordt dit dan gedaan.

Ook kunnen we gaan brainstormen over de domeinnaam van de server.

We kunnen ook al beginnen met een inventarisatie voor de leden van het sys-admin team. Wie willen er allemaal aan bijdragen en wie achten we capabel en betrouwbaar genoeg om dit te doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/05/10, 19:07:58 »
Sponsering vanuit de community leden zelf lijkt mijn ook prima. En waarom zal er niet genoeg bijeen kunnen gesprokkeld worden? Er zijn momenteel een 200-tal leden die meer dan 500 berichten hebben. (ja, ik heb ze 1 voor 1 geteld  =D). Als die al (ik zeg maar iets, he) gemiddeld 5€/maand geven dan is er al een redelijk bedrag. Maar dan moet er wel eerst die rechtspersoon komen. Niet alleen om dit geld te beheren, maar door zo'n rechtspersoon kan dan op een betere manier bijv. een verzekering afgesloten worden i.v.m. installparty's bijvoorbeeld.

Dit terzijde, Zo'n community server lijkt mij ook een goed idee. En heel mooi dat #! voor de "sponsering" zorgt. Mooie aanbieding!  8)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #39 Gepost op: 2011/05/10, 20:14:36 »
En bij die tweehonderd leden (waar ik ook bij hoor) hebben echt niet allemaal een grote portemonnee (of wel, maar die is dan leeg ;)). Ik ben er ook zo een, ik ben twaalf en kan echt niet zo 123 5 euro per maand ophoesten, een paar euro per jaar moet dan misschien nog lukken...

Dus eventjes cijferend

€200,- (aantal leden met meer dan 500 berichten)
-----  -
€125,- (aantal dat (wilde gok) niet 5 euro per maand kan ophoesten)
----- =
€75,- (misschien nog minder)
----- X
5
----- =
€375,- (en misschien nog minder)

Er blijft dus niet zo gek veel over...
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 20:16:38 door tiempjuuh »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/05/10, 22:39:05 »
Dat snap ik wel hoor tiempjuuh.
Maar anderen kunnen dan wel 10€ of meer kwijt en als we dan ook nog buitenstaanders vinden....
Ben zelf ook niet rijk of geen rijkelijk inkomen, maar als je een Besturingssysteem gratis krijgt waar je anders 500€ en meer voor moet betalen zonder daarnaast nog eens de kosten van andere software bijrekend is dit niet veel.
Maar natuurlijk als je 12 of jonger bent kan inderdaad niet iedereen 5 euro kwijt en dat is dan ook niet de bedoeling.
Er zijn ook leden die minder berichten hebben die ook wel een bijdrage kunnen leveren.
Zoiets moet ook groeien. Eens men ziet dat het geld goed besteed word ...
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/10, 22:57:49 »
#! regelt een omgeving, toppie! De discussie over geld lijkt me dus niet meer relevant.

Wat betreft die groepen enzo zou ik het niet te moeilijk maken, het blijft immers een testserver. Mijn voorstel is om in eerste instantie Ronnie en #! ofzo rootrechten te geven. Vervolgens kunnen zij bepalen wie welke toegang krijgt. Niet te veel regels opstellen. Wil je gebruik maken van de server, dan moet je kunnen aantonen dat het bijdraagt aan Ubuntu (NL) en bepalen de admins in hoeverre je toegang krijgt.

Verder wil ik best meedenken over de technische details voor het opzetten/inrichten van dat soort dingen. Daar heb ik ook wel wat ervaring mee. Maar dat lijkt me nu nog eventjes offtopic.

Offline JanClaeys

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/10, 23:47:29 »
€375,- (en misschien nog minder)

Er blijft dus niet zo gek veel over...
Voor < 200 € heb je al een VPS met 1 GiB RAM en 40 GiB diskspace (en nog een stuk goedkoper als minder genoeg is).  Met die 375 € zouden we dan dus ook nog een maandelijks terrasje kunnen doen met de sysadmins en zo...  Klinkt leuk!  :P

(Voor de humorlozen: just kidding! ;) )
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/10, 23:49:54 »
Idd. niet te veel groepen e.d. Ik zie liever een regelmatige backup, versioncontrol van configuratiebestanden e.d. zodat alles makkelijk hersteld kan worden mocht er eens iets mislopen, en zodat er bijghouden wordt wie wat wanneer wijzigt. En het is niet zo erg als de boel eens mocht vastlopen, een webpagina off line geraakt e.d. Daar is het idd. een testserver voor.

« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/11, 08:23:26 »
Als we het als testomgeving willen gebruiken moet je toch echt wel gebruik gaan maken van groepen.
Het artworkteam heeft bijvoorbeeld verschillende VirtualHosts nodig om alles compleet uit te testen. Als je leden uit het artworkteam dan verschillende rechten gaat geven kost dat veel tijd en moeite.

Kijk nog even naar de Wiki over dit onderwerp: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CommunityServer
« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 08:47:14 door Dooitze de Jong »

« Reactie #45 Gepost op: 2011/05/11, 10:24:19 »
Er wordt nergens gezegt dat er geen groepen mogen, alleen om niet te veel groepen, niet te ingewikkeld. ;)

Liever mensen met wat meer rechten dan ze nodig hebben, dan een ingewikkeld rechtensysteem met voor ieder type gebruiker een aparte groep. Dat is volgens mij wat bedoelt wordt.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #46 Gepost op: 2011/05/11, 12:14:45 »
Idd. niet te veel groepen e.d. Ik zie liever een regelmatige backup, versioncontrol van configuratiebestanden e.d. zodat alles makkelijk hersteld kan worden mocht er eens iets mislopen, en zodat er bijghouden wordt wie wat wanneer wijzigt.

Als er inderdaad gekozen wordt voor een server bij mij krijgt hij gewoon dezelfde behandeling als betalende klanten. Dit betekent:
- wekelijkse backups
- Alle config files die belangrijk zijn in versie control
- Nagios monitoring met publieke pagina voor alle sys-admins (sterker nog, we kunnen ook een publieke pagina maken zodat iedereen de status kan zien)
- Wekelijkse updates

« Reactie #47 Gepost op: 2011/05/11, 12:17:11 »
Ook ssh en sftp toegang mag ik hopen, ftp is nogal onveilig :P

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #48 Gepost op: 2011/05/11, 12:35:15 »
Ook ssh en sftp toegang mag ik hopen, ftp is nogal onveilig :P

Uiteraard :).

« Reactie #49 Gepost op: 2011/05/11, 13:25:08 »
Ja femke98,
Ik denk dat je daar een punt hebt voor het rechtensysteem, mensen die de sys-admins wijs kunnen maken dat ze wat doen moeten enkel toegang krijgen in een bepaalde mate, ik zal het toevoegen aan de wiki.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 13:40:43 door Dooitze de Jong »