Ontopic:
Volgens mij onderscheid Ubuntu 11.04 zich niet echt negatief in de geschiedenis van Ubuntu releases. Ik loop inmiddels al enige tijd mee, en er zijn vaker releases geweest waar veel mensen op liepen te schelden. Canonical kiest er voor om weinig conservatief te zijn met releases die geen LTS release zijn, en Canonical heeft zowieso vaak een vrij sterke visie die regelmatig botst met de meer conservatieve geesten in de Linux wereld. Het hele idee al om een gebruiksvriendelijke Linux distro te maken, en actief te bouwen aan een brede community van eindgebruikers, dat vond een groot deel van de Linux gebruikers destijds waarschijnlijk een belachelijke ondernememing. Maar Ubuntu is geslaagd, en er zijn veel nieuwe Linux gebruikers bijgekomen, en zelfs andere distro's hebben deze houding overgenomen. Er komen in nieuwe release van Ubuntu vaak nieuwe technieken in voor die nog niet helemaal 100% voor iedereen werken, en nieuwigheden waar een aantal huidige gebruikers wellicht niet op zitten te wachten. Dat is een bewuste keuze volgens mij.
Persoonlijk vind ik dat Canonical niet de nieuwste release zou moeten aanbevelen vóór de eerste punt uitgave, zoals ook Pjotr van mening is. Zeker geen automatische upgrade knop, die mag wat mij betreft helemaal weg. Een upgrade zou een wel overwogen beslissing moeten zijn, en niet iets wat je ondoordacht met een simeple druk op een knop die je gepresenteerd wordt alsof er niks aan de hand is. Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat het uitstellen van aanbevelen van een release tot na de eerste puntuitgave gewoon het introduceren van een soort nieuwe beta plus fase is waarin er relatief weinig gebruikers zijn.
Maar ondanks mijn mening kan ik niet anders dan concluderen dat de keuze van Canonical om wat minder conservatief te zijn in de praktijk tot gevolg heeft dat Ubuntu een vernieuwende en aantrekkelijke distro is die zich razendsnel ontwikkelt, en die heeft gezorgd voor een enorme groei van het aantal nieuwe Linux gebruikers. Deze vernieuwingen in deze nieuwe uitgave zal denk ik in de toekomst ook weer veel nieuwe gebruikers naar Linux trekken. En wellicht een aantal huidige gebruikers doen overstappen naar een meer conservatieve distro.
Tot slot, alle vernieuwing leidt altijd tot klachten, dat is een soort natuurwet. Wil je vernieuwen, dan zal je je dus niet moeten laten leiden door de conservatieve geesten, maar de klachten serieus nemen, afwegen, en dan je pad trekken. Dat is precies wat Ubuntu al jaren doet. Het is een distro met een visie, en die visie legt de distro tot nu toe geen windeieren.