Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu update 2011 is ....!!!  (gelezen 32703 keer)

Re: Ubuntu update 2011 is ....!!!
« Reactie #75 Gepost op: 2011/05/06, 11:18:05 »
@Pjotr: -zucht- Voor de zoveelste keer: ik ben GEEN KDE-fanboy. Als mensen dat zouden zeggen, dan zou ik ze in alle rust uitleggen wat KDE is :)

Hoe dan ook, wat was er dan storm aan die reactie daarvoor? Ik legde keurig uit wat ik er prut aan vind, met goede argumenten. Maar dat ik dan direct de mond gesnoerd wordt door vanadium die het niet prut vind en dan ook nog eens 2 voorbarige conclusies trekt over:
1 Dat ik niet diepgaand getest heb, terwijl ik OOo 2 jaar gebruikt heb, zowel op Win als op Ubuntu
2 Dat ik KWord moet gebruiken omdat ik KDE gebruik

dan vind ik het helemaal niet leuk. Dan leg ik een keer keurig uit wat ik prut vind aan een programma, temeer omdat daar om gevraagd wordt (al had ik het al eens uitgelegd, maar soit) en dan krijg ik zo'n lawine over me heen. Dat maakt het voor mij niet veel leuker hier.
Ik zal volgende keer wel mijn mond houden en maar met de gedachte leven dat alle programma's allemaal fantastisch zijn.

@Xarvaz: Wel als je bedenkt wat vanadium naar me toeslingerde. 2 jaar met een programma werken en dat bijna dagelijks, dan heb je het diepgaand gebruikt. Dat is wat ik bedoelde als reactie op vanadiums conclusie.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #76 Gepost op: 2011/05/06, 11:20:52 »
Ik zal volgende keer wel mijn mond houden en maar met de gedachte leven dat alle programma's allemaal fantastisch zijn.

Dat is slachtoffergedrag waar je niks mee opschiet.... Als je geen zin hebt in hevige reacties, dan kun je je mening ook wat gematigder presenteren. Bijvoorbeeld: "Open Office bevalt me totaal niet, want....".

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2011/05/06, 11:22:43 »
.... oops .... zere teentjes ...

.... en ondertussen reeds reactie: we zijn live bezig.

Lees mijn bijdrage nog eens *rustig*, en je zal zien dat jou puntje 1 en 2 niet de (letterlijk) juiste interpretatie zijn van wat ik heb gezegd, en dat ik dit niet zo negatief bedoel als je nu denkt.

... en nog een reactie: ik typ te traag!

« Reactie #78 Gepost op: 2011/05/06, 11:25:21 »

Dat is slachtoffergedrag waar je niks mee opschiet.... Als je geen zin hebt in hevige reacties, dan kun je je mening ook wat gematigder presenteren. Bijvoorbeeld: "Open Office bevalt me totaal niet, want....".

Maar dat heb ik toch gezegd? Ik heb argumenten gegeven, waaronder die lock-feature waarvan ik zei dat ik hem irritant vind en dat ik de interface niet intuïtief genoeg vind. Dat heb ik keurig en op best rustige toon vermeld.
En daarbij: die zin waar jij op reageert is geen slachtoffergedrag, maar een sarcastische opmerking ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #79 Gepost op: 2011/05/06, 11:26:41 »
Maar dat heb ik toch gezegd?

Het woord "prut" is per definitie niet gematigd.  ;)

« Reactie #80 Gepost op: 2011/05/06, 11:38:15 »
Maar gematigder dan "f*cking" ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #81 Gepost op: 2011/05/06, 11:42:11 »
Maar gematigder dan "f*cking" ;)

LOL. Jaaahhhh, zo kunnen we er nog wel een paar verzinnen, hè....  :P

« Reactie #82 Gepost op: 2011/05/06, 11:57:55 »
Ontopic:

Volgens mij onderscheid Ubuntu 11.04 zich niet echt negatief in de geschiedenis van Ubuntu releases. Ik loop inmiddels al enige tijd mee, en er zijn vaker releases geweest waar veel mensen op liepen te schelden. Canonical kiest er voor om weinig conservatief te zijn met releases die geen LTS release zijn, en Canonical heeft zowieso vaak een vrij sterke visie die regelmatig botst met de meer conservatieve geesten in de Linux wereld. Het hele idee al om een gebruiksvriendelijke Linux distro te maken, en actief te bouwen aan een brede community van eindgebruikers, dat vond een groot deel van de Linux gebruikers destijds waarschijnlijk een belachelijke ondernememing. Maar Ubuntu is geslaagd, en er zijn veel nieuwe Linux gebruikers bijgekomen, en zelfs andere distro's hebben deze houding overgenomen. Er komen in nieuwe release van Ubuntu vaak nieuwe technieken in voor die nog niet helemaal 100% voor iedereen werken, en nieuwigheden waar een aantal huidige gebruikers wellicht niet op zitten te wachten. Dat is een bewuste keuze volgens mij.

Persoonlijk vind ik dat Canonical niet de nieuwste release zou moeten aanbevelen vóór de eerste punt uitgave, zoals ook Pjotr van mening is. Zeker geen automatische upgrade knop, die mag wat mij betreft helemaal weg. Een upgrade zou een wel overwogen beslissing moeten zijn, en niet iets wat je ondoordacht met een simeple druk op een knop die je gepresenteerd wordt alsof er niks aan de hand is. Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat het uitstellen van aanbevelen van een release tot na de eerste puntuitgave gewoon het introduceren van een soort nieuwe beta plus fase is waarin er relatief weinig gebruikers zijn.

Maar ondanks mijn mening kan ik niet anders dan concluderen dat de keuze van Canonical om wat minder conservatief te zijn in de praktijk tot gevolg heeft dat Ubuntu een vernieuwende en aantrekkelijke distro is die zich razendsnel ontwikkelt, en die heeft gezorgd voor een enorme groei van het aantal nieuwe Linux gebruikers. Deze vernieuwingen in deze nieuwe uitgave zal denk ik in de toekomst ook weer veel nieuwe gebruikers naar Linux trekken. En wellicht een aantal huidige gebruikers doen overstappen naar een meer conservatieve distro.

Tot slot, alle vernieuwing leidt altijd tot klachten, dat is een soort natuurwet. Wil je vernieuwen, dan zal je je dus niet moeten laten leiden door de conservatieve geesten, maar de klachten serieus nemen, afwegen, en dan je pad trekken. Dat is precies wat Ubuntu al jaren doet. Het is een distro met een visie, en die visie legt de distro tot nu toe geen windeieren.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 12:01:58 door Thomas de Graaff »

« Reactie #83 Gepost op: 2011/05/06, 12:27:50 »
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Echter wel een kanttekening...
Mensen houden nu eenmaal niet van verandering, dit is een feit.
Dus als je de desktop zo rigoureus aanpakt en de werking helemaal verandert zal dit veel mensen tegen de borst stuiten.
Het uiterlijk en de werking lijkt sterk gebaseerd op een toughscreen computer, en hoe moeilijk het ook is voor de ontwikkelaars, het lijkt me toch een goede keuze de mensen zelf de mogelijkheid te geven om de desktop er uit te laten zien en te laten werken zoals zij dat prettig vinden.
We zijn nu eenmaal allemaal anders en willen ook allemaal iets anders.....

Het word ook al jaar en dag besproken dat we beter de nieuwkomers kennis kunnen laten maken met de LTS versie.
Dat geeft de grootste zekerheid dat alles goed werkt, echter ook op Ubuntu.nl word dit niet gedaan.
Waardoor dus veel nieuwkomers in de problemen komen net als met die update/upgrade naar de nieuwste tussenversies waar alles in getest word.

Gevolg hiervan is dat heel veel gebruikers af haken.
Een beetje klikken over het forum en postjes lezen geeft al genoeg bewijzen hiervoor.

@Pjotr: -zucht- Voor de zoveelste keer: ik ben GEEN KDE-fanboy. Als mensen dat zouden zeggen, dan zou ik ze in alle rust uitleggen wat KDE is :)

@Vistaus zou je niet zeggen gezien de manier waarop je post en de belachelijke manier waarop je (zelfs in kleurtjes) KDE als onderschrift hebt.
Het is trouwens zeer irritant bij het lezen dat je van die idiote grote letters gebruikt wat voor nog meer scrollwerk zorgt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2011/05/06, 12:46:43 »
Citaat
Persoonlijk vind ik dat Canonical niet de nieuwste release zou moeten aanbevelen vóór de eerste punt uitgave, zoals ook Pjotr van mening is. Zeker geen automatische upgrade knop, die mag wat mij betreft helemaal weg. Een upgrade zou een wel overwogen beslissing moeten zijn, en niet iets wat je ondoordacht met een simeple druk op een knop die je gepresenteerd wordt alsof er niks aan de hand is. Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat het uitstellen van aanbevelen van een release tot na de eerste puntuitgave gewoon het introduceren van een soort nieuwe beta plus fase is waarin er relatief weinig gebruikers zijn.

- zeer mee eens, verander je radicaal de fundamenten van een systeem: geen upgrade(knop). Waarom? zie het enorme drama rond grub-2, mensen met double installs of meer, zaten dankzij de upgradeknop met een kapot systeem, wat een drama was toen met de nieuwste grub (beta) dat toen op de versch. support forums. (En nu unity)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #85 Gepost op: 2011/05/06, 12:50:55 »
@Vistaus zou je niet zeggen gezien de manier waarop je post en de belachelijke manier waarop je (zelfs in kleurtjes) KDE als onderschrift hebt.
Het is trouwens zeer irritant bij het lezen dat je van die idiote grote letters gebruikt wat voor nog meer scrollwerk zorgt.

Velen hier hebben een of zelfs meer linkjes en/of eigen websites in hun onderschrift staan. Als KDE-gebruiker (Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen  :P) kan ik beamen dat voor de beginnende Kubuntu-gebruiker dat een prima site is.
Is mijn avatar ook nog toegestaan?  XD

Citaat

Mensen houden nu eenmaal niet van verandering, dit is een feit.
Dus als je de desktop zo rigoureus aanpakt en de werking helemaal verandert zal dit veel mensen tegen de borst stuiten.
Het uiterlijk en de werking lijkt sterk gebaseerd op een toughscreen computer, en hoe moeilijk het ook is voor de ontwikkelaars, het lijkt me toch een goede keuze de mensen zelf de mogelijkheid te geven om de desktop er uit te laten zien en te laten werken zoals zij dat prettig vinden.
We zijn nu eenmaal allemaal anders en willen ook allemaal iets anders.....

Het word ook al jaar en dag besproken dat we beter de nieuwkomers kennis kunnen laten maken met de LTS versie.
Dat geeft de grootste zekerheid dat alles goed werkt, echter ook op Ubuntu.nl word dit niet gedaan.
Waardoor dus veel nieuwkomers in de problemen komen net als met die update/upgrade naar de nieuwste tussenversies waar alles in getest word.

Een beetje klikken over het forum en postjes lezen geeft al genoeg bewijzen hiervoor.

En dat lijkt me een goede kanttekening. Al moet vermeld, dat mensen vaak het nieuwste van het nieuwste willen. Net zoals menigeen in de supermarkt achterin het vak zoekt, waar de melk met een nóg latere THT staat. Nèt iets meer vers, toch?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 12:58:46 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #86 Gepost op: 2011/05/06, 12:58:39 »
grappig, ik zie nu pas dat websites onder de avatar terecht komen :-)

bij de weg ..gaan we niet een beetje de botte bijl kant op in dit topic ?

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #87 Gepost op: 2011/05/06, 13:01:45 »
bij de weg ..gaan we niet een beetje de botte bijl kant op in dit topic ?

Nee, dat gaan we dus niet.
Vanaf hier gaarne weer over het oorspronkelijke onderwerp, te vinden bovenaan pagina 1  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #88 Gepost op: 2011/05/06, 13:21:45 »
Inderdaad. Het is alleen te hopen dat de TS nog wat van zich laat horen, dan kunnen we wat meer ingaan op het onderwerp bovenaan pagina 1 ;)

« Reactie #89 Gepost op: 2011/05/06, 14:11:49 »

---
knip
---

Ik denk dat we niet spastisch hoeven te doen over een zekere dubbele houding van Canonical. Aan de ene kant wil Canonical graag een geweldig besturingssysteem maken voor iedereen, aan de andere kant kunnen ze dat alleen betalen als er een goede stabiele en vernieuwende LTS versie met veel functionaliteiten is gericht op de zakelijke markt. Want hoewel ze pogingen doen om ook aan comsumenten iets te kunnen verdienen bijvoorbeeld door verkoop van software via een store e.d. is het bestaansrecht van Canonical (en Ubuntu) op dit moment volgens mij de zakelijke markt.

Dus, in zekere zin wordt de gemeenschap met de tussenversies ingezet als proeftuin van nieuwe technieken en ideeën zodat er een heel goede LTS kan worden gebouwd met nieuwe technieken die in de markt kan concurreren, die weer inkomsten kan genereren waar uiteindelijk Canononical, en dus Ubuntu weer van kunnen bestaan. Al met al is dit een logisch mechanisme, wat je bij veel open source producten ziet.

Veel mensen in de Ubuntu community denken alleen vanuit de community van consumenten, en vanuit dat blikveld zijn sommige beslissingen onbegrijpelijk. Het is denk ik belangrijk om je ook bewust te zijn van de zakelijke belangen, en het belang daarvan voor het voortbestaan van Ubuntu. En vanuit dat gezichtspunt is het heel begrijpelijk dat Canonical niet snel eindgebruikers zal adviseren alleen LTS versies te gebruiken.

Namelijk: juist de feedback van beginnende eindgebruikers op tussenversies is denk ik te belangrijk. Als tussenversies alleen iets wordt voor geeks, dan zullen veel problemen die eindgebruikers kunnen hebben niet meer aan het licht komen. Geeks die weten wel hoe ze met bepaalde dingen moeten omgaan die voor beginners een onoverkomelijk probleem kunnen zijn. Daarnaast is het zo dat communityleden waarschijnlijk een stuk minder geneigd zullen zijn om problemen op te lossen voor een klein groepje van geeks, dan wanneer heel veel mensen blij worden gemaakt met de opslossing voor een probleem in een tussenversie. Dus ook voor het betrekken van de community bij het verbeteren van tussenversies is het van belang dat deze veel gebruikt worden. Al met al vind ik het logisch dat Canonical de gebruikers niet adviseert de LTS versies te gebruiken. Het veelvuldig gebruik van tussenversies is essentieel voor de ontwikkeling en kwaliteit van LTS versies die het bestaansrecht van Ubuntu zijn. Hoe vervelend dit ook vaak is.

edit:
Maar dit laat natuurlijk onverlet dat we als Ubuntu-NL niet een eigen standpunt kunnen vormen voor wat betreft we vanuit het Ubuntu-NL team adviseren. LTS of tussenrelease?

Een goede kwestie, ik zal het op de agenda van de gemeenschapsraad plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 14:17:30 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #90 Gepost op: 2011/05/06, 14:20:22 »
Het veelvuldig gebruik van tussenversies is essentieel voor de ontwikkeling en kwaliteit van LTS-versies die het bestaansrecht van Ubuntu zijn.

Scherp gezien en goed geformuleerd.  :)

Eigenlijk hebben we het bij Ubuntu behoorlijk luxe. Andere Linuxmakers, zoals Novell en Red Hat, hebben een bedrijfsmodel waarbij de "LTS-versie" uitsluitend tegen betaling is te krijgen (Suse Linux Enterprise en Red Hat Enterprise Linux), en alleen de "tussenversies" gratis zijn (openSUSE en Fedora).
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 14:26:15 door Pjotr »

« Reactie #91 Gepost op: 2011/05/06, 14:23:27 »
Inmiddels heb ik een vraag op de vergadering van de gemeenschapsraad gezet over een standpunt van Ubuntu-NL in het adviseren van versies voor beginnende gebruikers.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110510

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #92 Gepost op: 2011/05/06, 14:26:04 »
Overigens denk ik, dat ook een tussenversie van Ubuntu goed geschikt is voor beginners, mits zo'n tussenversie de eerste reeks updates achter de rug heeft. Een maand of twee na vrijgave.

Sterker nog: vaak moet je bij een nieuwe computer wel een tussenversie pakken, omdat alleen die de nieuwste stuurprogramma's aan boord heeft.

Zelfs een LTS-versie heeft trouwens bij eerste verschijning vaak nog een hoop kinderziektes onder de leden....
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 14:27:55 door Pjotr »

« Reactie #93 Gepost op: 2011/05/06, 14:28:40 »
Ik heb dit meegenomen in de vraag aan de gemeenschapsraad om een standpunt in deze. Thx. voor de aanvulling. :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #94 Gepost op: 2011/05/06, 14:34:39 »
Graag gedaan.

Een kleine correctie op je tekst in de wiki: tussenversies krijgen geen puntuitgaven; alleen LTS-versies krijgen die. Je kunt een tussenversie dus alleen installeren zoals-ie aanvankelijk uitkwam.

Alle beschikbare updates moet je bij een tussenversie achteraf binnenslepen. Op zich is dat meestal geen probleem, overigens.

Mooi kapsel heb je ineens, trouwens.  :D

« Reactie #95 Gepost op: 2011/05/06, 14:41:31 »
Ok, misschien dan ipv. een tussenversie een bepaalde periode na uitgave in acht nemen? Ik zal het aanpassen. :)

Dat kapsel heeft een trouwens een verklaring: :D
http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/weblog-my-revolution/msg726827/#msg726827

« Reactie #96 Gepost op: 2011/05/06, 14:41:55 »
@Thomas: Een hele verbetering zou zijn als de Download-pagina Ubuntu-NL geen keuzemenu meer krijgt (dropdown list) maar een pagina waarop de verschillen van de 2 versies worden uitgelegd (kan heel beknopt) en dan achter beide een download-knop.
Ik heb even een kleine testopzet gemaakt om te verduidelijken wat ik bedoel. Dus het ziet er niet spetterend uit, maar het gaat even om het idee.
https://sites.google.com/site/ubuntunltestpagina/

« Reactie #97 Gepost op: 2011/05/06, 14:53:04 »
Die uitleg is idd. belangrijk. Maar daarnaast blijft het denk ik goed als ubuntu-NL een standpunt heeft voor een advies aan beginnende gebruikers wat we ook uitdragen. Zeker beginnende gebruikers kunnen vaak lastig inschatten in hoeverre een tussenversie minder stabiel is, of wat het betekent dat er foutjes in kunnen zitten voor het dagelijks gebruik. Daarnaast zijn ook in de tussenversies veel ongemakken er na enige tijd wel uit zoals Pjotr aangaf, en heeft ook de LTS versie vóór de eerste puntuitgave regelmatig nog onhebbelijkheden. Zodat het niet zo heel zwart wit tussenversie of lts is. Een advies van Ubuntu-NL kan dan beginnende gebruikers helpen bij het kiezen van het moment om een nieuwe LTS of tussenversie te gebruiken.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2011/05/06, 15:11:59 »
@Thomas: Een hele verbetering zou zijn als de Download-pagina Ubuntu-NL geen keuzemenu meer krijgt (dropdown list) maar een pagina waarop de verschillen van de 2 versies worden uitgelegd (kan heel beknopt) en dan achter beide een download-knop.
Ik heb even een kleine testopzet gemaakt om te verduidelijken wat ik bedoel. Dus het ziet er niet spetterend uit, maar het gaat even om het idee.
https://sites.google.com/site/ubuntunltestpagina/

Niet slecht Vistaus. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2011/05/06, 15:46:10 »
@Vistaus. het is een goed idee, een bij komende zaak is dat mensen die reeds Ubuntu op hun pc hebben staan de melding krijgen, dat ze kunnen upgraden naar een nieuwe versie, dat brengt wel verwarring, weten zij veel, ze hebben een besturing's systeem en ze hoeven maar ja te zeggen, daar ligt ook een valkuil.