Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Gnome 3.0  (gelezen 53939 keer)

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #175 Gepost op: 2011/05/15, 20:19:01 »
1 Lijkt mij een bug ja, want gaat hier prima sinds Kubuntu 10.04
2 Nu doet ie het in ieder geval prima.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #176 Gepost op: 2011/05/15, 20:36:03 »
Werken ze wel bij, komt wel goed. Dank overigens voor het reageren. ;)
Ik heb vanmiddag om te testen ff3.6 even in PCLOS KDE 4.6 gezet en dan is 'de bug' inderdaad weg.
Daarna heb ik ff4 maar weer terug geplaatst overigens.
Zo belangrijk is het niet en het wordt bij een update wel hersteld in ff4, schat ik.

Het is verder gebleken, dat analoog aan wat ik al vrij lang deed: Gnome (2.3) met een paar apps KDE
ook heel goed te doen is met KDE en Xfce.
Er zijn aardig wat programma's, die prima lopen, als je KDE als hoofddistro gebruikt.
En dan vult het een het ander mooi aan, net als met Gnome (2.3) en KDE 4.x.x dus. Heel comfortabel.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/16, 11:12:07 door rijnsma »

Offline Ruben

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #177 Gepost op: 2011/05/17, 20:45:43 »
Sinds de 11.04 release Unity gebruikt, niet aan kunnen wennen. Het dock links en ik zijn nooit vrienden geworden. Net UGR (ubuntu gnome remix) vers geïnstalleerd: Wat een verademing! Na een paar uurtjes klooien, dingen installeren etc. ben ik er helemaal weg van! Ik zou het echt iedereen willen aanraden, ik vind het echt intents jammer dat Ubuntu nu Unity als default UI heeft. Voor het eerst in 6 jaar een afknapper van Ubuntu..

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #178 Gepost op: 2011/05/17, 21:02:35 »
Ik snap precies wat je bedoelt.
Dit is niet leuk en een direkt risico voor linux. Gnome/KDE was na het jarenlange debakel met KDE 4 heel belangrijk geworden.
KDE is nu heel acceptabel, hoewel de 'panels' nog niet 'vrij invulbaar zoals ik dat wil' zijn.

Je zou voor als het een keer nodig is KDE alvast kunnen proberen met wat aanvulling b.v. uit Xfce.
Xfce alléén vind ik niet voldoende, maar wel snel. Maar wie weet, wat ze nog allemaal programmeren..
Ik doe dat hier ook in een experiment met PCLOS + KDE4.6.3 +Xfce applicaties op een van mijn vrije partities.
En dat is heel acceptabel. Dat geeft wat rust.

Jammer, dat LXDE geen menu-editor heeft. Doet een beetje en ziet er uit als Gnome.
Ook in het oog houden.

En als we het allemaal niet meer weten gaan we even terug naar Windows. Tot het weer gaat met Linux. :D ^-^

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #179 Gepost op: 2011/05/18, 00:53:41 »
Of naar E17 ;) Ja niet om te promoten, maar E17 is ook modern, snel en heerlijk, dus schrijf Linux niet te snel af als de rest niet bevalt ;)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #180 Gepost op: 2011/05/18, 05:24:16 »
Ik heb PCLOS E17 uitgebreid geprobeerd.
Maar het is niet handig. Sommige dingen zijn weer een avontuur om aan het werk te krijgen.
(Met veel moeite is het zeer configurabel.)
Hardstikke leuk hoor, avontuur, maar niet als je ermee moet werken.

Voorbeeld: LMDE (Mint-Debian dus).. Nooit zoiets stabiels meegemaakt overigens. Wat conservatief, maar zoveel applicaties
zijn er. En niet moeilijk in de omgang. Daar is mee te werken en dat is dan ook mijn dagelijkse distro. Moeten ze wel Gnome
intact laten, anders gaan we weer zoeken. Mint (Ubuntu-basis) of Ubuntu zelf; makkelijk op alle punten aan het werk te krijgen.
PCLOS ook zeker niet slecht op het punt van gemak en fasciliteiten.

Ik heb een hekel aan een smaakje, waar niet alles op en aan zit (eventueel in de repo, wat al zoeken genoeg is).
Zo vind ik LXDE prachtig, net Gnome 2.3 of KDE vroeger, maar het ontbreken van b.v. een menu-editor (LXDE) kan mijn lol al
danig miniseren. En om in files te gaan zitten rommelen voor aanpassing van een menu gaat mij te langzaam en lastig.
En Alacarte kun je er niet in stoppen.

Xfce prachtig, maar wel heel simpel in hoe configurabel het is. Zo vind ik heel vervelend te merken, dat ik maar
zo'n twee 'workspaces' of desktops kan inrichten (ik heb nog geen oplossing daarvoor gevonden).
Ik moet er altijd zo'n 6 á 7 hebben, wil ik het hier een beetje overzichtelijk houden. De panelen in Xfce zijn niet
soepel in de instelling. Config in het algemeen is wel heel 'uitgekleed'.  Multimedia is niet altijd even eenvoudig.
En nogal sombere iconen. Sommige applicaties mis ik. En daar zijn misschien best oplossingen voor, maar
dat gaat ook maar niet zo.

Ook met applicaties: als ik in Chrome veel moeite moet gaan zitten doen om Windows media te spelen of een
de normale internet-kanalen weer te geven, b.v. delicast of weet ik veel, terwijl dat met Firefox heel soepel te doen is met
MediaPlayerConnectivity, dan ben ik weg. Tenzij ik de tijd heb om te hobbyen of om te testen, wat ik nu b.v.
met KDE/Xfce wat doe op een van mijn partities. Wat me redelijk bevalt.
Het Moonlight-verhaal  is mij jaren al een crime.

Ik heb Linux voornamelijk voor het doen van mijn werk.
Hier staat een browser de hele dag sites te refreshen, een feedreader met veel kanalen hetzelfde, dan haalt een
email-progr. steeds post, er is muziek of/en video en er worden nog andere dingen gedaan als tekstverwerking.
Werk: daar zal je ook aan moeten denken als je de grote massa naar Linux wilt trekken. Het is lang niet altijd 'n spelletje.
Daarnaast is het fijn, dat je altijd goed onder de motorkap kunt.
Linux, in welk smaakje ook, moet naar mijn idee niet een loden last worden of van alles niet kunnen. Het moet leuk
blijven en zich richten naar de gebruiker. Een computer is ervoor de mens te helpen, niet andersom per definitie.
Het zal soepel en met zo weinig mogelijk klikken moeten. Anders wordt 't door de dag heen een last.

Verder schrijf ik Linux niet af; ik signaleer alleen risico (in mijn ogen dan) naar aanleiding van aktiviteiten van een
aantal programmeurs, die zich hebben neergelaten op Gnome of een paar jaar terug op KDE, die blijkbaar wel
heel minimalistisch of op zijn minst 'anders' denken over wat nodig is of hoe zaken bediend moeten worden
in een OS...

[En wat heeft al die moeite bij KDE bijvoorbeeld nou opgeleverd? Wel, een KDE, dat ongeveer hetzelfde kan als het KDE
van toen. (Prik me niet vast op elk detail, b.v. 'activities'. En in sommige opzichten is het gewoon een tikje minder dan vroeger.)]

Ik zal mij in ieder geval wenden naar datgene, wat mij helpt de dingen te doen en de lol in computeren te behouden.
En dat geldt niet voor mij alleen...! ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 05:55:32 door rijnsma »

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #181 Gepost op: 2011/05/18, 10:42:57 »
Dan weet ik niet wat PCLOS met E17 doet, want hier hoef ik maar bar weinig te configureren aan E17 op *buntu (en ik compileer overigens van upstream, dus niet uit de pakketbronnen).

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #182 Gepost op: 2011/05/18, 11:21:44 »
Ik draai nu 11.04 gnome classic. Ik zit te denken om ubuntu LTS te installeren tot dat alles een beetje volwasen is geworden. Want ben niet echt tevreden met Unity en Gnome 3. Hoewel mijn voorkeur wel uit gaat naar gnome 3 als ik moet kiezen. Maar die shell over gnome 3 wil ik kunnen uitschakelen. Tot die tijd denk ik niet aan over stappen. En anders maar zoeken naar iets anders. Er is gelukkig genoeg keus :) Of anders over stappen naar Linux Mint. Dat is idd ook een fijne distro.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #183 Gepost op: 2011/05/18, 12:14:02 »
Dan weet ik niet wat PCLOS met E17 doet, want hier hoef ik maar bar weinig te configureren aan E17 op *buntu (en ik compileer overigens van upstream, dus niet uit de pakketbronnen).
Nee, jij stelt gewoon heel andere eisen, denk ik. ^-^

Ik ben b.v. zelfs met een gemakkelijke distro toch nog best op zijn minst een week bezig voor alles is zoals ik het wil
gebruiken.

Met dat soort dingen dienen vooral ook Gnome 3 programmeurs rekening te houden als ze de mensen
niet weg willen jagen. En geloof me, ik heb heel veel geprogrammeerd vroeger. Gemak, doorzicht, versatilieit
en addaptie zijn zo belangrijk. En wel soepel instelbaar, niet op de moeilijke manier graag.
De simpelheid, die ik nu zag in Gnome 3 van Fedora liet me schrikken.
Het wás in Gnome al veel minder dan b.v. in KDE 3.5 met de instelmogelijkheden van de windows, maar dit slaat alles.

Wat als ik mijn desktop heel anders wil gaan inrichten? Wat als ik meer attributen op mijn windows wil zien?
Kleurtjes, thema's voor de windows, panels met en zonder launch enz. enz. Eigen iconen op de desktop met
de eigen desktop-achtergrond. Wel of niet shortcuts voor het toetsenbord, dus accessabillity. Enzovoort enzovoort.

Dat zal toch eigenlijk (zo ongeveer) allemaal instelbaar moeten zijn. Dat is met een PC, het is geen smartphone. ;)
Maar ga er niet van uit, dat iedereen het doen wil als jij. E17 kan niet op eenvoudige manier, wat ik wil (en wat kán).
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 12:31:58 door rijnsma »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #184 Gepost op: 2011/05/18, 12:54:03 »
Nee, jij stelt gewoon heel andere eisen, denk ik. ^-^
Dat is net het voordeel van Linux in het algemeen, iedereen kan het net zo maken als hij/zij wil :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #185 Gepost op: 2011/05/18, 13:00:51 »
Nee, jij stelt gewoon heel andere eisen, denk ik. ^-^
Dat is net het voordeel van Linux in het algemeen, iedereen kan het net zo maken als hij/zij wil :lol:
Ja, zo moet het blijven! ;)

Offline canti

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #186 Gepost op: 2011/05/18, 13:19:34 »
Volgens Tweakers zal standaard-Gnome niet meer terugkomen in Ubuntu 11.10. Maar is er dan wel nog de keuze-mogelijkheid tussen Unity en Gnome 3 (buiten PPA) in 11.10?

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #187 Gepost op: 2011/05/18, 13:27:32 »
Ik denk, dat ik er even geen gebruik van zal maken. =D
Of dat eraf en iets anders erop.
Of gewoon Kubuntu of welke distro dan ook.
Keus zat. Het kost alleen tijd met moeite om het zo te krijgen als je (ongeveer) wilt. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 13:33:21 door rijnsma »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #188 Gepost op: 2011/05/18, 13:31:12 »
Volgens Tweakers zal standaard-Gnome niet meer terugkomen in Ubuntu 11.10. Maar is er dan wel nog de keuze-mogelijkheid tussen Unity en Gnome 3 (buiten PPA) in 11.10?
De Ubuntu desktop zal standaard met gnome 3 werken. Nu is dat nog met gnome 2.

Unity blijft natuurlijk de shell in Ubuntu 11.10. Maar aangezien dan Ubuntu op gnome 3 draait, zal je heel eenvoudig via softwarecenter gnome 3 shell kunnen installeren, als je dat verkiest.

Nu gaat dat niet zomaar: gnome 3 shell vereist gnome 3, maar Ubuntu heeft nog gnome 2. Via een extern PPA kan je nu gnome 3 en zijn shell installeren, maar je breekt er je systeem mee: er is geen weg terug (behalve herinstallatie).

Offline canti

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #189 Gepost op: 2011/05/18, 13:46:04 »
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb overigens ruim kennis kunnen maken met Unity in 11.04. Het werkt op zich wel goed, maar ik wil ook Gnome 3 proberen. Misschien als Fedora 15 uitkomt (zeer binnenkort), dan kan ik even ermee spelen via LiveCD (als die heeft). Het heeft voor mij geen haast, ik heb nu even andere dringendere zaken aan mijn hoofd.

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #190 Gepost op: 2011/05/18, 14:08:07 »
Dan weet ik niet wat PCLOS met E17 doet, want hier hoef ik maar bar weinig te configureren aan E17 op *buntu (en ik compileer overigens van upstream, dus niet uit de pakketbronnen).
Nee, jij stelt gewoon heel andere eisen, denk ik. ^-^

Ik ben b.v. zelfs met een gemakkelijke distro toch nog best op zijn minst een week bezig voor alles is zoals ik het wil
gebruiken.

Niks geen andere eisen. Ik werk(te) met E17 out-of-the-box. Enige paar dingetjes die ik aanpaste was dat ie niet automatisch vensters moet kunnen selecteren en verder gespeeld met de thema's. Dan nog een paar gadgets toegevoegd aan de schelf onderaan. Verders viel er weinig in te stellen omdat er out-of-the-box al alles prima stond voor een normale gebruiker. Heb wel de instellingen doorlopen, daar niet van, maar ik hoefde in vergelijking met bijv. KDE maar bar weinig in te stellen om als een normale gebruikers aan de slag te kunnen.
En dan kun je het prima over je andere eisen hebben, maar er zal vast een verschil zitten. Zo zit er bijv. ook een verschil tussen Kubuntu en Pardus, Motorola Milestone 2 en HTC Desire Z (allebei andere Android-schil). Ook Bodhi gebruikt een aangepaste versie van E17. Zo zal dat bij PCLOS ook zijn en dat is anders dan vanilla wat ik gebruikte. Snap je? Dat heeft dus niks met eisen te maken.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #191 Gepost op: 2011/05/18, 14:34:17 »
Dan weet ik niet wat PCLOS met E17 doet, want hier hoef ik maar bar weinig te configureren aan E17 op *buntu (en ik compileer overigens van upstream, dus niet uit de pakketbronnen).
Nee, jij stelt gewoon heel andere eisen, denk ik. ^-^

Ik ben b.v. zelfs met een gemakkelijke distro toch nog best op zijn minst een week bezig voor alles is zoals ik het wil
gebruiken.

Niks geen andere eisen. Ik werk(te) met E17 out-of-the-box. Enige paar dingetjes die ik aanpaste was dat ie niet automatisch vensters moet kunnen selecteren en verder gespeeld met de thema's. Dan nog een paar gadgets toegevoegd aan de schelf onderaan. Verders viel er weinig in te stellen omdat er out-of-the-box al alles prima stond voor een normale gebruiker. Heb wel de instellingen doorlopen, daar niet van, maar ik hoefde in vergelijking met bijv. KDE maar bar weinig in te stellen om als een normale gebruikers aan de slag te kunnen.
En dan kun je het prima over je andere eisen hebben, maar er zal vast een verschil zitten. Zo zit er bijv. ook een verschil tussen Kubuntu en Pardus, Motorola Milestone 2 en HTC Desire Z (allebei andere Android-schil). Ook Bodhi gebruikt een aangepaste versie van E17. Zo zal dat bij PCLOS ook zijn en dat is anders dan vanilla wat ik gebruikte. Snap je? Dat heeft dus niks met eisen te maken.
Out of the box: dat is hier nog nooit geweest, met welke distro ook.

Wat is een normale gebruiker? Iemand, die het gebruikt in de vorm zoals het wordt aangeboden? Dat is niet de Linux-wijze.
Er is heel erg veel verschil tussen distro's op punten. Pardus gebruik ik liever niet, Milestone ken ik niet, HTC Desire ook niet.
Bodhi heb ik gezien, maar ook daar kunnen bepaalde zaken niet.
Eisen of verlangens of voorkeuren bepalen wat je gaat gebruiken.

Jij hebt zeer duidelijk andere 'verlangens' dan ik. En dat geldt voor zoveel PC-gebruikers.
Geeft niets  ^-^, maar een groep programmeurs, die een shell voor een systeem maakt (maken), moet daarmee rekening houden.
Het is niet anders. ;)

« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 19:39:30 door rijnsma »

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #192 Gepost op: 2011/05/18, 15:32:47 »
Het gaat er ook niet om wat je liever gebruikt. Ik zei alleen dat er verschillen zitten in de experience. Dat is iets heel anders dan of jij het gebruikt of niet.
En waarom zou dat out-of-the-box niet kunnen? Dat is puur jou opvatting en het zal mij een worst wezen of dat de Linux-wijze of de BSD-wijze of wat dan ook is.

En ik heb heus geen andere verlangens, ik speel ook met Linux hoor.

Maar lees mijn post nu nog eens over en zie dat ik alleen maar vergelijk en verder niks aanraad, dus hoe je er bij komt bij opmerkingen als "Pardus gebruik ik liever niet" snap ik niet. Dat is namelijk helemaal niet wat ik bedoelde.

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #193 Gepost op: 2011/05/18, 16:06:16 »
Als ze Gnome uit Ubuntu gaan gooien, dan moet ik later toch maar overwegen een ander distro te nemen. Ik vind Unity echt niet aangenaam, Zeer weinig instelmogelijkheden met de dock en menu. Geef mij maar Gnome!
Een trotse linux-beginner!

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #194 Gepost op: 2011/05/18, 16:31:38 »
Als ze Gnome uit Ubuntu gaan gooien, dan moet ik later toch maar overwegen een ander distro te nemen. Ik vind Unity echt niet aangenaam, Zeer weinig instelmogelijkheden met de dock en menu. Geef mij maar Gnome!

Met het programma Gunity kun je zo'n beetje alles instellen. Daarbij wordt Unity in 11.10 veeeeel customizabler en in 12.04 helemaal.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #195 Gepost op: 2011/05/18, 18:50:33 »
Ik werk(te) met E17 out-of-the-box.
Let op die "werk(te)"! Volgens mij wil ie 't niet toegeven, maar werkt Vistaus ondertussen wel degelijk met Unity  =D

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #196 Gepost op: 2011/05/18, 19:41:45 »
Het gaat er ook niet om wat je liever gebruikt. Ik zei alleen dat er verschillen zitten in de experience. Dat is iets heel anders dan of jij het gebruikt of niet.
En waarom zou dat out-of-the-box niet kunnen? Dat is puur jou opvatting en het zal mij een worst wezen of dat de Linux-wijze of de BSD-wijze of wat dan ook is.

En ik heb heus geen andere verlangens, ik speel ook met Linux hoor.

Maar lees mijn post nu nog eens over en zie dat ik alleen maar vergelijk en verder niks aanraad, dus hoe je er bij komt bij opmerkingen als "Pardus gebruik ik liever niet" snap ik niet. Dat is namelijk helemaal niet wat ik bedoelde.
Het is geen probleem, we kunnen gebruiken wat we willen. ;)
Alleen zou het jammer zijn als Gnome in de huidige vorm het loodje legt.
Zelfs nu na jaren is KDE nog niet geheel wat het zou moeten zijn...  (hoewel niet echt slecht).
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 19:43:28 door rijnsma »

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #197 Gepost op: 2011/05/18, 21:56:38 »
Ik werk(te) met E17 out-of-the-box.
Let op die "werk(te)"! Volgens mij wil ie 't niet toegeven, maar werkt Vistaus ondertussen wel degelijk met Unity  =D

Volgens mij wil jij het gewoon niet toegeven dat je niet in Offtopic komt, want anders had je wel degelijk geweten dat ik op dit moment met Unity werk.

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #198 Gepost op: 2011/05/18, 23:13:24 »
Ook in dit topic blijkt eens te meer: Unity doet nogal veel stof opwaaien. Een aantal mensen gaan weer "distrohoppen" en zelf ben ik ook weer gaan kijken naar OpenSuse en Mint. Maar ik heb toch besloten om bij Ubuntu te blijven, zij het met de LTS versie. Als Gnome 2x er mee stopt, zullen andere distro's ook moeten gaan uitkijken naar wat anders denk ik. De overgang van KDE3 naar 4 ging ook niet van de een op andere dag en toch komt het wel goed op den duur. Dat zal ook het geval zijn met Gnome3 en Unity, neem ik aan. Canonical leest ook de reacties wel in fora en ook de tweakers zitten niet stil en alles bij elkaar zal dit er voor zorgen dat beide versies uiteindelijk goed werkbaar en aanpasbaar zullen zijn.  :)

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #199 Gepost op: 2011/05/18, 23:40:36 »
cjmanschot +1
Met de aanvulling dat GNOME 2 al gestopt is.