@rijnsma: KDE 3.5 wordt niet meer onderhouden door het KDE-team, maar wél door een derde partij onder de naam Trinity 
KDEPIM is inderdaad minder, jammer genoeg
Maar KShowMail is inmiddels alweer een aantal maanden voor KDE 4 en de Nederlandse vertaling ervan is zelfs door mij gedaan 
KDEPIM
was minder, tegenwoordig heb ik geen klagen.
Maar dat heeft jaren geduurd tijdens de ontwikkeling van KDE4.
Trinity-spul zit niet in mijn repository. Werk je van buiten de officiële repo dan loop je het risico, dat je een onstabiel systeem krijgt.
(Ik doe het ook wel eens 'n enkele iets van buiten de repo, b.v. met Debian, het moet wel heel vertrouwd zijn, anders gebruik ik niet graag software van buiten.) Kun je weer opnieuw beginnen. Verder is zo'n programma als b.v. Kshowmail in de legacy dan plotseling gewoon niet meer te gebruiken... En waarom dus? Wel, omdat ze met een nieuwe versie van het OS bezig zijn...

Met KDE4 is nu het grootste leed geleden, hoewel het nóg niet 'af' is. (KDE3.5 daarentegen was gewoon goed.)
Maar aangezien het jaren duurde moest ik wat anders verzinnen, dat leuk en toch goed was.
Vandaar in die periode tot nu Gnome met een beetje KDE-apps.
Als men nu weer gaat morrelen aan Gnome kan ik wellicht weer wat anders kiezen.
En het gaat niet alleen om mij:Ik denk altijd aan de mensen, die niet zo thuis zijn in deze dingen (Linux) en met moed de overstap maken naar dit OS.
Die ben je dan weer kwijt aan een ander OS, want een aantal weten niet hoe dit aan te pakken en verder is het gewoon
lastig. Net als met Ext3/4 en Grub1/2. Zo groot zijn de aantallen gebruikers van de Linux desktop nou ook weer niet
in de wereld...
Recept voor dit alles. Laat wat goed werkt bestaan en doe daarnáást (voor mijn part onder een andere naam) een
volgende versie (Gnome3 of Aap1 bijvoorbeeld).
Maak het, voor diegenen, die dat willen, goed en makkelijk schakelbaar (Gnome2/Gnome3/Aap1 of KDE3.5/KDE4.x.x etc. als er dan zo nodig gesleuteld moet worden.)
Ik hoop, dat mensen vrij zullen blijven hun desktop te kiezen; ook de legacy's.
Ga niet stoppen met onderhoud aan de oude versie totdat die echt niet of nauwelijks nog wordt gebruikt door
Linux-enthousiasten. Dan ook pas kun je praten van 'legacy' naar mijn idee.
Niet op het moment, dat je wat anders bedenkt en iedereen nog de oudere versies gebruikt.
Als je echt werkt met 'n PC zit je niet te wachten op rigoreuze verandering.
En maak het nieuwe beter. Ga niet de oude versie uitkleden onder het motto, dat dat fijn voor jou is...
De archaische menu-structuur in een nieuw jasje van Gnome3 zegt mij helemaal niets.