Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Gnome 3.0  (gelezen 63054 keer)

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #150 Gepost op: 2011/05/01, 22:42:40 »
Doe ik wacht even af.

Overigens de update is wel gedownload maar je kan hem niet installeren. Verscheidende  malen geprobeerd ook via Synaptic pakketten repareren.

Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Erik_m

• Lid
« Reactie #151 Gepost op: 2011/05/03, 13:54:55 »
Ik werk nu ook al een aantal dagen met gnome 3 en ik deel de mening met je. Het is erg onrustig werken. telkens dat schakelen tussen gnome shell en de rest van de apps. Ik vraag me af of je gnome 3 ook zonder shell kan draaien. Het is leuk. Maar naar een tijdje mee werken gaat het irriteren.
Dat schijnen ze bij mint11 aan het doen te zijn. Ubuntu11.04 pakken, unity eraf slopen, gnome 3 erin bouwen en dan de shell er weer uit halen.

Hmm, als je dat zo formuleerd klinkt dat best eng :p

DarkEra

• Gast
« Reactie #152 Gepost op: 2011/05/03, 13:56:57 »
En dat alles om het uiterlijk wat Mint nu heeft te behouden, ben benieuwd wat het gaat worden en zal zeker een kijkje nemen als het af is.

« Reactie #153 Gepost op: 2011/05/03, 14:50:41 »
Ik werk nu ook al een aantal dagen met gnome 3 en ik deel de mening met je. Het is erg onrustig werken. telkens dat schakelen tussen gnome shell en de rest van de apps. Ik vraag me af of je gnome 3 ook zonder shell kan draaien. Het is leuk. Maar naar een tijdje mee werken gaat het irriteren.
Dat schijnen ze bij mint11 aan het doen te zijn. Ubuntu11.04 pakken, unity eraf slopen, gnome 3 erin bouwen en dan de shell er weer uit halen.

Hmm, als je dat zo formuleerd klinkt dat best eng :p

Dat is mooi nieuws. Thx voor deze info. Zal mint ook zeker in de gaten houden. Ben in tussen weer naar gnome 2 overgestapt. ik hoop gewoon echt dat ze gnome 3 zo gemaakt hebben dat je het naar harte wens zelf kan configureren. Ik laat me verassen :) Tot die tijd gnome 2 Rulez!!! :)

« Reactie #155 Gepost op: 2011/05/03, 23:15:25 »
Juist Vistaus, even nog niet doen, tenzij je van puzzelen houdt. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #156 Gepost op: 2011/05/04, 10:25:33 »
Dat is al langer gekend. De bloggers bloggen graag, natuurlijk. Gnome3 installeren brengt onomkeerbare veranderingen aan aan je systeem, en je kan niet terug naar Unity of classic gnome. Terugkeren betekent sowieso een herinstallatie Als het dan nog eens je systeem breekt, dan zit er ook niets anders op dan herinstalleren. Geen reden om Gnome 3 niet te installeren als je dat echt wil, maar je moet, zoals altijd wanneer je buiten de lijntjes van je distro gaat, de gevolgen kennen.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #157 Gepost op: 2011/05/04, 17:15:17 »
Terugkeren betekent sowieso een herinstallatie

Of, b.v. met Clonezilla, een imagekopie maken voordat je Gnome 3 installeert. Ben je in vijf minuten weer terug.  :)

« Reactie #158 Gepost op: 2011/05/04, 17:36:43 »
Vandaag ook een test systeem uitgerust met Gnome3 maar wat een afknapper is dit, lastig navigeren giga grote iconen.

Is er ook een mogelijkheid om die iconen kleiner te krijgen? ik kan het niet vinden.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #159 Gepost op: 2011/05/04, 18:34:57 »
Meer toevoegen aan de linkerbalk maakt de iconen kleiner. Voor de rest zijn (nog) weinig instelmogelijkheden

« Reactie #160 Gepost op: 2011/05/05, 22:21:32 »
Ik heb Gnome 3 ook maar ff geïnstalleerd, na een upgrade naar 11.04. Werkt op zich prima, maar ik moest wel eerst een paar thema's goedzetten. Grootste probleem: FGLRX werkt niet goed samen met Gnome 3!

De opensource driver werkt prima, maar de closed source Ati-driver werkt dus van geen meter. De windows worden niet goed gerenderd en de balk cq. taakbalk ziet er erg lelijk uit...
Ik draai inmiddels van alles de nieuwste versie. Gnome 3, Ubuntu 11.04 en Ati Catalyst 10.4. Die laatste lost helaas niet het probleem op dat veel Ati-gebruikers hebben: lelijke balken en vreemde glitches in de grafische menu's. Ati-gebruikers zullen dus nog even moeten wachten totdat Ati/AMD de problemen met de closed source drivers opgelost heeft!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #161 Gepost op: 2011/05/14, 19:08:02 »
Terugkeren betekent sowieso een herinstallatie

Of, b.v. met Clonezilla, een imagekopie maken voordat je Gnome 3 installeert. Ben je in vijf minuten weer terug.  :)
Mijn idee.

Ik heb Gnome3 in Fedora bekeken en ik ben er niet blij van geworden.
Je vrijheid om te doen met je desktop wat je wilt is voorgoed foetsie.
Ook geen panels. Vreselijk simpele windows.  Behoorlijk uitgekleed. KDE is lang ellende geweest, maar
dit is ook niet leuk. En daar waar het vroeger met 1 klik kon hier soms met 3. Moet je de hele dag eens proberen
als je er je werk mee moet doen. Verder zit ik niet te wachten op een soort Gnome-do, want dat is er al voor
Gnome2. En via een terminal stukjes commando ingeven vind ik ook niet leuk. Teveel toetsenbord-commando's is
ook 'sucking'.

Verder is mijn PC geen smartphone, hoewel de icoonbediening in het lijstje best aardig kan werken op plaatsen. Enzovoort.

En dat alles dan onder het reklame-motto: "dit is zo fijn voor JOU!"... :rolleyes: Meneer van de Gnome videootjes: het is mij niet fijn!

Ik vind het dus niets. Ik denk, dat als ik er last van krijg, dat ik maar KDE ga doen.
Dat kan er mee door tegenwoodig (na jaaaren). Ik test PCLOS met KDE 4.6. Best goed.
 Of Xfce. Of eventueel Windows. :o :rolleyes:

>:(
« Laatst bewerkt op: 2011/05/14, 19:10:44 door rijnsma »

« Reactie #162 Gepost op: 2011/05/14, 21:05:15 »

Dan hou je het toch bij GNOME 2.xx?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #163 Gepost op: 2011/05/14, 21:52:10 »
Is dat altijd overal schakelbaar? Met mijn Fedora-onderzoekje herinner ik mij dat niet. (Als dat zo is dan zal ik
niet meer zeuren.)

En ik dacht, dat software, net als met KDE 3.5, op zeker moment niet meer 'onderhouden' werd?

Zo herinner ik mij b.v. nog een zeer fijne email notifier/editor Kshowmail, die, toen ze met KDE 4 begonnen binnen
de kortst mogelijke keren niet meer te gebruiken was, ook omdat dat niet werd bijgewerkt.
Akregator b.v. crashte voortdurend, Kmail is een poos een puinhoop geweest, maar gelukkig is dat later in orde
gekomen met KDEpim4, maar toen kreeg je Kontakt, wat ook weer niet zo best ging.
En zo was er nog veel meer.

Dit is erg onrustig en niet prettig als je met de software moet werken.  :)

Met Grub2/ext4 was ik ook niet blij en nog niet. Gelukkig heb ik voor m'n multiboot sys daar een modus voor gevonden.
Enzovoort.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/14, 22:06:01 door rijnsma »

« Reactie #164 Gepost op: 2011/05/14, 22:20:39 »
@rijnsma: KDE 3.5 wordt niet meer onderhouden door het KDE-team, maar wél door een derde partij onder de naam Trinity ;)
KDEPIM is inderdaad minder, jammer genoeg :( Maar KShowMail is inmiddels alweer een aantal maanden voor KDE 4 en de Nederlandse vertaling ervan is zelfs door mij gedaan :)

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #165 Gepost op: 2011/05/15, 11:11:29 »
@rijnsma: KDE 3.5 wordt niet meer onderhouden door het KDE-team, maar wél door een derde partij onder de naam Trinity ;)
KDEPIM is inderdaad minder, jammer genoeg :( Maar KShowMail is inmiddels alweer een aantal maanden voor KDE 4 en de Nederlandse vertaling ervan is zelfs door mij gedaan :)
KDEPIM was minder, tegenwoordig heb ik geen klagen. Maar dat heeft jaren geduurd tijdens de ontwikkeling van KDE4.
Trinity-spul zit niet in mijn repository. Werk je van buiten de officiële repo dan loop je het risico, dat je een onstabiel systeem krijgt.
 (Ik doe het ook wel eens 'n enkele iets van buiten de repo, b.v. met Debian, het moet wel heel vertrouwd zijn, anders gebruik ik niet graag software van buiten.) Kun je weer opnieuw beginnen. Verder is zo'n programma als b.v. Kshowmail in de legacy dan plotseling gewoon niet meer te gebruiken... En waarom dus? Wel, omdat ze met een nieuwe versie van het OS bezig zijn... :o

Met KDE4 is nu het grootste leed geleden, hoewel het nóg niet 'af' is. (KDE3.5 daarentegen was gewoon goed.)
Maar aangezien het jaren duurde moest ik wat anders verzinnen, dat leuk en toch goed was.
Vandaar in die periode tot nu Gnome met een beetje KDE-apps.

Als men nu weer gaat morrelen aan Gnome kan ik wellicht weer wat anders kiezen. En het gaat niet alleen om mij:
Ik denk altijd aan de mensen, die niet zo thuis zijn in deze dingen (Linux) en met moed de overstap maken naar dit OS.
Die ben je dan weer kwijt aan een ander OS, want een aantal weten niet hoe dit aan te pakken en verder is het gewoon
lastig. Net als met Ext3/4 en Grub1/2. Zo groot zijn de aantallen gebruikers van de Linux desktop nou ook weer niet
in de wereld...

Recept voor dit alles. Laat wat goed werkt bestaan en doe daarnáást (voor mijn part onder een andere naam) een
volgende versie (Gnome3 of Aap1 bijvoorbeeld). Maak het, voor diegenen, die dat willen,  goed en makkelijk schakelbaar
(Gnome2/Gnome3/Aap1 of KDE3.5/KDE4.x.x etc. als er dan zo nodig gesleuteld moet worden.)
Ik hoop, dat mensen vrij zullen blijven hun desktop te kiezen; ook de legacy's.

Ga niet stoppen met onderhoud aan de oude versie totdat die echt niet of nauwelijks nog wordt gebruikt door
Linux-enthousiasten. Dan ook pas kun je praten van 'legacy' naar mijn idee.
Niet op het moment, dat je wat anders bedenkt en iedereen nog de oudere versies gebruikt.
Als je echt werkt met 'n PC zit je niet te wachten op rigoreuze verandering.
En maak het nieuwe beter. Ga niet de oude versie uitkleden onder het motto, dat dat fijn voor jou is...
De archaische menu-structuur in een nieuw jasje van Gnome3 zegt mij helemaal niets.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 11:14:59 door rijnsma »

« Reactie #166 Gepost op: 2011/05/15, 11:18:09 »
Maar zoals ik al zei: KShowMail is allang in een KDE 4-versie nu met een Nederlandse vertaling van mij. Dus ik kan het weten. Kijk maar hier als je me niet gelooft: http://kde-apps.org/content/show.php/KShowmail?content=61892

En wat is er dan nog niet af aan KDE 4? Sinds 4.4 is de boel flink gestabiliseerd en afgewerkt en de meeste KDE 3-programma's zijn er nu ook voor KDE 4.
En Trinity werkt inderdaad via een PPA, maar het is wel een beproefde en vertrouwde van de onderhouder zelf.

jesse2314

• Gast
« Reactie #167 Gepost op: 2011/05/15, 11:36:47 »
Ik heb gnome 3 geinstalleerd in ubuntu 11.04 in virtualbox.
Nou heb ik ubuntu herstart nadat de installatie voltooid was.
Maar helaas blijft ubuntu nu hangen bij:

Weet iemand wat er aan de hand is ???

« Reactie #168 Gepost op: 2011/05/15, 11:45:08 »
Lijkt me iets met de videokaart-driver i.c.m. X. Weet niet hoe dat in VirtualBox op te lossen, maar grote kans dat dat het probleem is.

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #169 Gepost op: 2011/05/15, 11:51:57 »
Maar zoals ik al zei: KShowMail is allang in een KDE 4-versie nu met een Nederlandse vertaling van mij. Dus ik kan het weten. Kijk maar hier als je me niet gelooft: http://kde-apps.org/content/show.php/KShowmail?content=61892

En wat is er dan nog niet af aan KDE 4? Sinds 4.4 is de boel flink gestabiliseerd en afgewerkt en de meeste KDE 3-programma's zijn er nu ook voor KDE 4.
En Trinity werkt inderdaad via een PPA, maar het is wel een beproefde en vertrouwde van de onderhouder zelf.
Ik heb Kshowmail (om dat voorbeeldje maar te houden, want er is veel meer) jaaaarenlang óf niet in de repo's aangetroffen van diverse distro's
óf het was niet te gebruiken, omdat het vastliep of gewoon niet werkte zoals het behoorde. Soms werd er vermeld, dat er een file werd
overschreven door een of ander proces.

Dan KDE4. De panels zijn niet in te vullen zoals ik dat wil. Je bent niet vrij om daarop iconen te positioneren zoals jij dat wilt.
De linker en rechterpanels zijn buggy. De slider van de add-ons is daarentegen een prima idee geweest.
Het systeem is soms wat traag. Er moet iets niet helemaal goed gaan met buffers, zo heeft b.v. Firefox 4 daar last van onder
bepaalde bijzondere omstandigheden (traag zonder zin.) 'Activities' nog steeds een tikje buggy.
Emailfetch bij de opstart van Thunderbird (server-instelling) werkt niet en ik meen, dat ik dat effect meer heb gezien,
maar ik weet niet meer precies waar).
Veel zaken niet instelbaar zoals vroeger in het oude KDE3.5. Denk aan desktop, windows en de vormgeving daarvan. Etc.
Er is een periode geweest in KDE4, dat ik dacht, dat het een gestripte versie van KDE3.5 zou worden met een nieuw
grafisch laagje...

Maar... het werkt nu en zou wellicht een vervanging voor Gnome kunnen worden, als dat nodig is.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 11:57:39 door rijnsma »

jesse2314

• Gast
« Reactie #170 Gepost op: 2011/05/15, 12:00:20 »
@Vistaus, ik ben nu in herstel modus geboot en opdracht gegeven om gebroken pakketen te herstellen.

Nu start ubuntu wel op.
Maar na het inloggen krijg ik dit:

Wat is de oplossing ???

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #171 Gepost op: 2011/05/15, 12:14:58 »
Niet dus VirtualBox of liever de Guest Additions kunnen de 3D accelaratie niet starten.
Waarschijnlijk kan je enkel opstarten in Gnome (No Effects)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #172 Gepost op: 2011/05/15, 12:17:41 »
Eenmaal Gnome 3 geinstalleerd werken ubuntu(unity), classic en classic no effects, niet meer.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

« Reactie #173 Gepost op: 2011/05/15, 13:24:59 »

Ik heb Kshowmail (om dat voorbeeldje maar te houden, want er is veel meer) jaaaarenlang óf niet in de repo's aangetroffen van diverse distro's
óf het was niet te gebruiken, omdat het vastliep of gewoon niet werkte zoals het behoorde. Soms werd er vermeld, dat er een file werd
overschreven door een of ander proces.

Dan KDE4. De panels zijn niet in te vullen zoals ik dat wil. Je bent niet vrij om daarop iconen te positioneren zoals jij dat wilt.
De linker en rechterpanels zijn buggy. De slider van de add-ons is daarentegen een prima idee geweest.
Het systeem is soms wat traag. Er moet iets niet helemaal goed gaan met buffers, zo heeft b.v. Firefox 4 daar last van onder
bepaalde bijzondere omstandigheden (traag zonder zin.) 'Activities' nog steeds een tikje buggy.
Emailfetch bij de opstart van Thunderbird (server-instelling) werkt niet en ik meen, dat ik dat effect meer heb gezien,
maar ik weet niet meer precies waar).
Veel zaken niet instelbaar zoals vroeger in het oude KDE3.5. Denk aan desktop, windows en de vormgeving daarvan. Etc.
Er is een periode geweest in KDE4, dat ik dacht, dat het een gestripte versie van KDE3.5 zou worden met een nieuw
grafisch laagje...

Maar... het werkt nu en zou wellicht een vervanging voor Gnome kunnen worden, als dat nodig is.

Eh, ik kan het paneel precies aanpassen zoals jij dat wilt, dus dan doe je denk ik iets niet goed.
En KShowMail veroorzaakt geen enkel probleem, althans, de KDE 4-versie. De KDE 3-versie heb ik nooit geprobeerd.

Firefox 4 ook geen problemen hier, maar Firefox is altijd wel wat trager met opstarten op computers met <4GB RAM.

@jesse: Dat probleem had ik dus ook met Unity zonder VirtualBox. Heb helaas nog geen oplossing daarvoor.

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #174 Gepost op: 2011/05/15, 14:25:38 »
Vistaus schreef:

Citaat
Eh, ik kan het paneel precies aanpassen zoals jij dat wilt, dus dan doe je denk ik iets niet goed.
Dat zou kunnen. Waar zou een gebruiksaanwijzing zijn? Want dat (gebruiksaanwijzingen) is ook zoeken hoor.
Ik kan de iconen op onder- en boven-panels niet vrij positioneren in PCLOS-KDE4.6 na 'unlock widgets'. Of zou dat een bug zijn?
Zijpanels doen het gewoon niet goed. Vooral niet autohide.

Citaat
En KShowMail veroorzaakt geen enkel probleem, althans, de KDE 4-versie. De KDE 3-versie heb ik nooit geprobeerd.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb het over een jaar of 8 linux. 8) Kshowmail heeft het tot ongeveer 2004 goed gedaan.
Daarna was het knudde. Ik zal het weer eens proberen in KDE4.6. Ik vond dat jammer, want vrijwel alle notifiers vind ik zwak tot zeer zwak.

Citaat
Firefox 4 ook geen problemen hier, maar Firefox is altijd wel wat trager met opstarten op computers met <4GB RAM.
Op sommige fora is ff4 extreem langzaam in de 'composer', de editor met normale scroll met het muiswiel; scrollbalken gaat dan nog goed. Daar is iets loos mee. Kan wel iets met Flash zijn, maar heel onprettig. Ook na opening van een site. Dan kan het gebeuren, dat je even 2 seconden
moet wachten voor je kunt typen. Buffer of zo. Langzame opstart vind ik niet zo erg, meest laat ik FF toch staan ivm. sites, die 'refresh' behoeven; ik doe vrijwel alles via ff-tabs (ook de links vanuit email of de links vanuit de feedreader).

Maar we hadden het dus feitelijk over Gnome3, dus of KDE4 (indien nodig) een leuke vervangen zou kunnen zijn en hoe het vroeger is geweest met KDE3.5 naar analogie van wat nu passeert met Gnome3. (We zijn een beetje off-topic. Ik weet niet of dat erg is hier. Ik kom hier weinig.)
En dat is zo. De grootste obstakels bij KDE zijn nu weg. ;)

« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 14:30:02 door rijnsma »