Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 4 nu beschikbaar  (gelezen 60892 keer)

Re: Firefox 4 nu beschikbaar
« Reactie #50 Gepost op: 2011/03/23, 11:58:29 »
In het script stond de volgende regel: moz_libdir=/usr/local/lib/firefox-4.0. Dus daar maar in uitgepakt, en nu heb ik versie 4.
Dat is de default compile-time library directory, waar als laatste wordt gekeken of het hele spul daar misschien staat. Op een computer waarop de applicatie niet is gecompileerd, zal die directory niet bestaan.

Citaat
Edit: Toch maar weer ongedaan gemaakt, kreeg allemaal rare dingen. En nu werkt het wel als ik de firefox map gewoon in de home dir zet.
Typisch.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #51 Gepost op: 2011/03/23, 12:18:15 »
Alleen 10.04 staat op de planning op FF 4 te krijgen.

Dat is niet zo: alle stabiele versies van Ubuntu krijgen die uiteindelijk. Zie de verwijzing die ik in een eerder bericht in dit draadje heb geplaatst.

Mits die stabiele versies überhaupt nog veiligheidsupdates krijgen, maar dat spreekt vanzelf.

« Reactie #52 Gepost op: 2011/03/23, 13:30:16 »
@Pjotr: Nee hoor. 10.10 staat helemaal niet op de planning. Jou verwijzing was een verwijzing naar een bericht uit juni 2010 Later is dit bijgeschaafd, zoals ik ook al eerder aangaf met mijn verwijzing. Er staat geen 10.10 op de planning. Wil niet zeggen dat het niet meer kan wijzigen, maar vooralsnog staat ie er niet op, dus vooralsnog kunnen we aannemen dat ie het krijgt,

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2011/03/23, 13:45:17 »
Ze zullen zich inderdaad niet haasten zolang ook 3.6 door Mozilla ondersteund wordt:

Citaat van: uit het linkje van Vistaeus
Actually, it'll be added when the 3.6.x branch is EOL which will probably be sometime next year. We will have to update a lot of applications to be compatible with Firefox 4. We're going to try to jump straight to 4.next if possible.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #54 Gepost op: 2011/03/23, 14:01:15 »
@Pjotr: Nee hoor. 10.10 staat helemaal niet op de planning. Jou verwijzing was een verwijzing naar een bericht uit juni 2010 Later is dit bijgeschaafd, zoals ik ook al eerder aangaf met mijn verwijzing. Er staat geen 10.10 op de planning. Wil niet zeggen dat het niet meer kan wijzigen, maar vooralsnog staat ie er niet op, dus vooralsnog kunnen we aannemen dat ie het krijgt,

Goed lezen..... Mijn verwijzing staat helemaal los van de jouwe.

"Mijn" verwijzing geeft het algemene beleid weer, dat Canonical toepast inzake Firefox. "Jouw" verwijzing heeft alleen betrekking op 10.04 LTS (staat ook in het onderwerp van het desbetreffende Launchpad-draadje).

Het algemene beleid is dus niet gewijzigd, en daar is ook helemaal geen aanleiding toe. Sterker nog, dat zou volstrekt onlogisch zijn: dan zouden de ontwikkelaars van Canonical immers toch nog moeten gaan prutsen aan een "dode" Firefox-versie. En daar hebben ze nou juist geen trek meer in.

Indien FF 3.6.x niet meer wordt ondersteund door Mozilla voordat 10.10 z'n levenseinde bereikt, dan krijgt ook 10.10 dus nog gewoon FF4. Quod erat demonstrandum.

@vanadium: het kan inderdaad wel nog een hele tijd gaan duren, ja....
« Laatst bewerkt op: 2011/03/23, 14:03:27 door Pjotr »

« Reactie #55 Gepost op: 2011/03/23, 14:12:53 »
Btw, voor mensen die de PPA gebruiken en Firefox in het Engels hebben gekregen: installeer het Nederlandse taalpakket via hier:
32-bit:
http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/4.0/linux-i686/xpi/
64-bit:
http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/4.0/linux-x86_64/xpi/

« Reactie #56 Gepost op: 2011/03/23, 14:24:50 »
Btw, @Pjotr: Jorge Castro van Canonical zegt dat het heel anders zal gaan. Het lijkt me niet dat hij ongelijk zal hebben, hij is tenslotte een bekende en werkt voor Canonical en heeft dit geantwoord op 22 januari van dit jaar: http://askubuntu.com/questions/22686/will-the-official-repositories-update-to-firefox-4-0-when-its-released
"Ubuntu 11.04 will release with Firefox 4.0. However, other supported Ubuntu releases will remain with Firefox 3.6 in the medium term. When Firefox 3.6 approaches end-of-life, the other supported Ubuntu releases will be upgraded to the latest version of Firefox, although this may not be 4.0."

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #57 Gepost op: 2011/03/23, 14:52:32 »
Vind het altijd weer grappig om te lezen de voor en tegens als er weer eens een nieuwe FF om de hoek komt kijken.

Draai hier FF4 netjes in het NL sinds gisteren gehaald met de PPA van
http://www.webupd8.org/2011/03/install-firefox-4-in-ubuntu-1004-1010.html
en ben dik te vrede met de nieuwe versie.

Dan zeggen de tegen aanhangers NIET doen en de voor DOEN maar leg het de nieuwe mensen uit hoe ze het het best kunnen doen i.p.v. een wel niet spelletje.
Dan is de kans dat de beginnende Ubuntu gebruiker een fout maakt met de install ook een stuk kleiner!

De uitleg staat overigens ook in de hierboven genoemde link;)
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #58 Gepost op: 2011/03/23, 15:16:53 »
Btw, @Pjotr: Jorge Castro van Canonical zegt dat het heel anders zal gaan. Het lijkt me niet dat hij ongelijk zal hebben, hij is tenslotte een bekende en werkt voor Canonical en heeft dit geantwoord op 22 januari van dit jaar: http://askubuntu.com/questions/22686/will-the-official-repositories-update-to-firefox-4-0-when-its-released
"Ubuntu 11.04 will release with Firefox 4.0. However, other supported Ubuntu releases will remain with Firefox 3.6 in the medium term. When Firefox 3.6 approaches end-of-life, the other supported Ubuntu releases will be upgraded to the latest version of Firefox, although this may not be 4.0."

Zucht. Wederom: goed lezen.... Jorge Castro zegt precies wat ik al de hele tijd bedoel.

Bij EOL van FF 3.6 krijgen de andere stabiele ondersteunde Ubuntuversies de nieuwste versie van FF. Mogelijk niet 4.0, maar..... de nog nieuwere 4.x. Zoals ook al gezegd door een andere ontwikkelaar, in de eerste verwijzing die jij nota bene zelf gaf: "We're going to try to jump straight to 4.next if possible."

De ontwikkelaars van Canonical moeten een ondersteunde Ubuntuversie veilig houden. O.a. met een veilige Firefox-versie. Maar ze hebben er geen zin meer in (en terecht) om zelf veiligheidsupdates te gaan frommelen in een dooie Firefox-versie.

Het is blijkbaar minder werk voor ze, om dan maar meteen een geheel nieuwe Firefox te jassen in een ouwe Ubuntu. Bovendien is dat voor de eindgebruikers van die oudere Ubuntuversies (ons) ook nog eens prettiger, dus mij hoor je niet mauwen.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/23, 15:20:42 door Pjotr »

« Reactie #59 Gepost op: 2011/03/23, 15:28:12 »
Of jij leest het niet goed. Het is maar net hoe je het interpreteert. Hij kan ook bedoelen dat het FF 3.6.30 wordt (om maar even een versienummer erin te gooien) als dat de nieuwste in de serie is bij EOL.
Hoe dan ook, of het nu wel of niet gebeurd, het zal nog een hele tijd duren. Dus men kan wel gaan roepen "wacht op de update van Ubuntu", maar dan kun je voorlopig nog wel wachten.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #60 Gepost op: 2011/03/23, 15:29:58 »
Of jij leest het niet goed. Het is maar net hoe je het interpreteert. Hij kan ook bedoelen dat het FF 3.6.30 wordt (om maar even een versienummer erin te gooien) als dat de nieuwste in de serie is bij EOL.

Geen onzin praten graag. Dat is natuurlijk enorme kletskoek. Pffffff...... jouw verwijzing:
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox/+question/125441
Antwoord van Micah Gersten.

Citaat
Hoe dan ook, of het nu wel of niet gebeurd, het zal nog een hele tijd duren. Dus men kan wel gaan roepen "wacht op de update van Ubuntu", maar dan kun je voorlopig nog wel wachten.

Dat klopt.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/23, 15:32:43 door Pjotr »

« Reactie #61 Gepost op: 2011/03/23, 15:32:19 »
Kletskoek? Hij zei in dat draadje niet dat het 4.x wordt. Dus je weet niet wat ie ermee bedoeld. Of jij nu gelijk hebt of ik, soit. Maar kletskoek is het niet. Dan zou ie duidelijk gezegd hebben "maar mogelijk wordt dat 4.1" o.i.d.
Laten we er verder maar geen welles-nietes-spelletje van maken. De tijd gaat uitwijzen wie van ons gelijk heeft.
In de tussentijd kunnen we ons beter bezighouden met mensen helpen handmatig te upgraden indien hierom gevraagd wordt en bespreken hoe fijn FF4 is :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #62 Gepost op: 2011/03/23, 15:36:21 »
Kletskoek? Hij zei in dat draadje niet dat het 4.x wordt. Dus je weet niet wat ie ermee bedoeld. Of jij nu gelijk hebt of ik, soit. Maar kletskoek is het niet. Dan zou ie duidelijk gezegd hebben "maar mogelijk wordt dat 4.1" o.i.d.

Micah Gersten zegt dat zelf:
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox/+question/125441

Citaat
Laten we er verder maar geen welles-nietes-spelletje van maken. De tijd gaat uitwijzen wie van ons gelijk heeft.

Dat zou je wel willen. Geef gewoon toe dat je fout zit. Dat is helemaal geen schande, dat overkomt iedereen wel eens, mij ook. Maar ga geen flauwekul verkopen alleen om je gezicht te redden.

Citaat
In de tussentijd kunnen we ons beter bezighouden met mensen helpen handmatig te upgraden indien hierom gevraagd wordt en bespreken hoe fijn FF4 is :)

Het een zit het ander niet in de weg.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #63 Gepost op: 2011/03/23, 15:46:16 »

daar wacht ik dan maar braaf op XD , de reden daarvan is dat ik FF4 in Windows heb draaien en hij doet het ... 3.6.15 die ik in ubuntu draai doet het ook  :evil: , ik wacht dus liever op een degelijk versie voor Ubuntu geen reden voor haast

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2011/03/23, 15:46:52 »
Ik begrijp uit die draadjes toch dat een firefox versie in een Ubuntu distro behouden wordt, tot wanneer de Mozilla support ophoudt. Als een 3.6 niet meer upgedated wordt, dan kan het een 3.7 worden ('although this may not be 4.0'). Als de stekker uit de ganse 3. lijn getrokken wordt, dan pas wordt het officieel 4, ook in de oudere Ubuntu versies.

Citaat
For those Ubuntu releases, we will provide semi-official packages of Firefox 4.0 in a PPA.
Da "avonturiers" die toch de nieuwere versie willen, zullen toch semi officiële ondersteuning krijgen om die te installeren, via een appart pakket, (vb. "firefox4", zodat de gebruiker niet automatisch opwaardeert, maar dat expliciet moet installeren. Een gelijkaardige situatie hebben we gehad, denk ik, tussen ff2 en 3).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #65 Gepost op: 2011/03/23, 15:49:05 »

daar wacht ik dan maar braaf op XD , de reden daarvan is dat ik FF4 in Windows heb draaien en hij doet het ... 3.6.15 die ik in ubuntu draai doet het ook  :evil: , ik wacht dus liever op een degelijk versie voor Ubuntu geen reden voor haast

Precies mijn gedachte.  :)

Ik werk ook regelmatig met openSUSE 11.4 (er slingeren hier een paar drievoudig opstartbare netboekjes rond), en daar zit FF 4 al standaard in. Ik merk eerlijk gezegd weinig tot geen verschil met FF 3.6, behalve dan dat de gebruikersomgeving is veranderd, wat ik nogal lastig vind....

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #66 Gepost op: 2011/03/23, 15:56:06 »
ben er ook niet blij mee, lijkt wel of Explorer, Fox en Chrome bij elkaar in de keuken gekeken hebben, gelukkig kun je bij Fox met een paar klikken je oude look redelijk terug krijgen

« Reactie #67 Gepost op: 2011/03/23, 15:57:50 »

3.6.15 draait idd prima en die heb ik al een minimalistisch uiterlijk gegeven (de menubalk is standaard verstopt bijvoorbeeld) alleen tabbladen zitten niet boven de navigatiebalk... nou ja daar kan ik nog wel mee leven  =D Overigens raad ik het gebruik van betrouwbare PPAs (zoals die van Mozilla) helemaal niet af, wie 4 wil installeren moet dat uiteraard lekker doen.

« Reactie #68 Gepost op: 2011/03/23, 15:58:49 »
ben er ook niet blij mee, lijkt wel of Explorer, Fox en Chrome bij elkaar in de keuken gekeken hebben, gelukkig kun je bij Fox met een paar klikken je oude look redelijk terug krijgen

Ze kruipen inderdaad ontzettend naar elkaar toe qua functionaliteit, dat is ook mijn idee. Op zich ook niet vreemd want "beter goed gejat dan slecht verzonnen" toch?

« Reactie #69 Gepost op: 2011/03/23, 16:08:50 »
Btw, voor mensen die de PPA gebruiken en Firefox in het Engels hebben gekregen: installeer het Nederlandse taalpakket via hier:
32-bit:
http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/4.0/linux-i686/xpi/
64-bit:
http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/4.0/linux-x86_64/xpi/

Dank je. That saved my day...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2011/03/23, 16:13:53 »
Citaat van: Vistaus
Dat zou je wel willen. Geef gewoon toe dat je fout zit. Dat is helemaal geen schande, dat overkomt iedereen wel eens, mij ook. Maar ga geen flauwekul verkopen alleen om je gezicht te redden.
Ik heb niet de indruk dat Vistaus fout zat. Firefox 3 blijft in de oudere versies tot "end of life time". Wie dus Ubuntu niet wil bijwerken, blijft dus nog geruime tijd met Firefox 3 werken (wellicht nog een jaartje of zo), of installeert zelf de nieuwere versie.

« Reactie #71 Gepost op: 2011/03/23, 16:17:47 »
Dankjewel voor de bevestiging vanadium :)

@Prosper: Graag gedaan :) Mooi dat het gelukt is :)

« Reactie #72 Gepost op: 2011/03/23, 17:20:45 »
'k Vraag me dikwijls af hoe jullie zo'n dingen vinden. Ik heb me er gisteren suf achter gezocht...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #73 Gepost op: 2011/03/23, 17:29:51 »
32-bit:
64-bit:

Bedankt, ook namens mijn dochter ;-)
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #74 Gepost op: 2011/03/23, 17:49:13 »
Vistaus, ik zie je nieuwe avatar, en ik mis de oude nu al :'(.

Dus, neem de oude terug!

OT: Ik denk dat ik geduldig -voor zover mogelijk- op de updates van canonical wacht, maar misschien dat ik ook mijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen... =D

Ik heb wel gezegd dat ik geduldig wacht maar nu overal screenshots opduiken begin ook nieuwsgierig te worden. Hopelijk dat nieuwsgierigheid niet de (meer)kat gaat vermoorden ;)

Onder windows werkt ie al wel goed, probeer het daar eens op ;)