@JanClaeys:
"De 64-bits flash-versie is een developer preview waarvan de gebruiker zelf moet weten hoe hij/zij plugins installeert; dat wil je een beginner niet aan doen."
FYI, ik noemde specifiek 10.2, welke geen preview is maar wel degelijk final is. Vanaf 11.04 64-bits is Flash dus geen probleem meer voor de eindgebruiker en voor oudere versies werkt de 32-bit over het algemeen ook prima via nspluginwrapper (standaard zelfs op 64-bit 10.04 en 10.10).
De 32-bits plugin met nspluginwrapper crasht ongeveer elke 20 minuten, dat is/was niet echt een oplossing IMO. Maar goed dat is dus (sinds een goede week) één probleem minder voor
volgende Ubuntu-versies--leuk.
Over Gnash ga ik het maar niet hebben; dat is (voorlopig) enkel een oplossing als je uit principe geen closed source wil gebruiken (of enkel een beperkt aantal sites bezoekt).
"Daarnaast is er nog steeds geen 64-bits Sun Java plugin (wel één voor OpenJDK overigens, maar soms kan je niet zonder Sun Java)."
Waar heb je die informatie vandaan? Ik draai hier keurig 64-bits Sun Java hoor. En als je op de website kijkt, zie je ook de download ervoor die gelukkig bij ons in de pakketbronnen zit: http://www.java.com/nl/download/manual.jsp?locale=nl&host=www.java.com
-Linux x64 * bestandsgrootte: 19.6 MB
-Linux x64 RPM * bestandsgrootte: 189.1 MB
Wat je daar ziet is de officiële downloads voor Sun Java, en er staat naast de 64-bits downloads een sterretje, met daaronder: "* Gebruik de 32-bitsversie voor ondersteuning van Java-applets en Java Web Start" (en voor wie het nog niet wist: voor Java applets & JWS heb je de plugin nodig).
(De IcedTea plugin werkt vziw. wel min of meer maar niet echt foutloos met Sun Java overigens.)
"En zo zullen er nog wel voorbeelden zijn. Daarnaast zijn er ook meerdere andere closed source pakketten die mensen willen gebruiken blijkbaar (en je kan die meestal wel aan de praat krijgen op 64-bits, maar weeral: het is niet altijd "simpel")."
Goed, er zullen inderdaad ook wel closed source pakketten zijn die niet voor 64-bits zijn, dat geef ik toe, maar de vraag is of men dat nodig heeft.
Sommige mensen blijkbaar wel, maar het is vooral een probleem met drivers (en met sommige oudere open source pakketten die (nog?) niet goed werken met 64-bits, veronderstel ik).
Dingen als een printer, scanner, etc. zijn juist waarvan een gewone gebruiker verwacht dat ze werken, aangezien ze die relatief frequent gebruiken.
Daarnaast blijft uiteraard het feit dat veel nieuwe gebruikers Ubuntu waarschijnlijk eerst willen uittesten op een oudere PC, maar geen flauw idee hebben van welke PC's 32-bits dan wel 64-bits zijn.
M.a.w. de enige manier om de kans dat het werkt
voor een nieuwe gebruiker te optimaliseren, is om de 32-bitsversie aan te raden.
En dat betekent niet dat de 64-bitsversie afgeraden wordt, integendeel!