Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu.com adviseert 32-bit Ubuntu? Waarom?  (gelezen 13236 keer)

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Ubuntu.com adviseert 32-bit Ubuntu? Waarom?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/02/17, 00:02:47 »
Och, oude wijn in nieuwe zakken  ;)

32 bits of 64 bits: uiteindelijk is het een keuze. Ik gebruik zelf 32-bits, ook dat is een keuze. Mijn advies zou zijn, om duidelijk aan te geven waar het een voordeel kan zijn of niet. Ook wat de voordelen van een PAE kernel zijn.

Discussie is prima, de keuze is aan de gebruikers. Zo werkt dat hier  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline JanClaeys

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/02/17, 04:28:45 »
@JanClaeys: Gaan we weer. Welke drivers zijn er dan niet voor 64-bit? Ik ben nog niks tegengekomen hoor. nVidia, ATi, Intel, Broadcom, HP etc. hebben allemaal 64-bits drivers. En Flash is al opgelost; Flash 10.2 heeft een 64-bits versie, dus geen problemen meer daarmee als 11.04 uitkomt. Gnash heeft overigens ook een 64-bits versie.
En je argument over <15 jaar is al helemaal onzin. Tuurlijk kan dat 64-bit aan, maar ik denk ook niet dat je *buntu nog lekker kunt draaien op een PC van ouder dan 6 jaar. Mijn Pentium 4 hiernaast me heeft al moeite met *buntu en dat is nochtans zelfs voor deze tijd een aardig snelle PC. Dus dat argument vind ik niet geldig.
De 64-bits flash-versie is een developer preview waarvan de gebruiker zelf moet weten hoe hij/zij plugins installeert; dat wil je een beginner niet aan doen.  En meerdere populaire printers hebben enkel 32-bits drivers (vb. sommige Canon toestellen).  Daarnaast is er nog steeds geen 64-bits Sun Java plugin (wel één voor OpenJDK overigens, maar soms kan je niet zonder Sun Java).  En zo zullen er nog wel voorbeelden zijn.  Daarnaast zijn er ook meerdere andere closed source pakketten die mensen willen gebruiken blijkbaar (en je kan die meestal wel aan de praat krijgen op 64-bits, maar weeral: het is niet altijd "simpel").

Verder draait m'n Pentium 3 nog steeds vlotjes Ubuntu (toch voor simpel surfen, tekstverwerken, e.d.).  Evenals m'n EEE PC netbookje overigens, waar een "oude" Celeron in zit die onderklokt is naar 900 MHz (in sommige modellen is dat zelfs 600 MHz).  En de meeste Atoms zijn zeker ook trager dan jouw P4.  Dus tenzij je daar gewoon te weinig geheugen in zitten hebt, moet je die P4 eens opkuisen...   ;)

Verder betekent die "aanbevolen" dus gewoon: "als je twijfelt of het niet goed weet, neem dan de 32-bits".  En dat is ingegeven door de ervaringen van mensen die support geven aan anderen; die melding was er in het begin niet eens.  Verder maak je gewoon zelf een keuze als je dat kan (d.w.z. als je de kennis daarvoor hebt).  "Moderniteit" en "met de tijd meegaan" is nieuwe dingen ondersteunen, niet mensen in de war brengen.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/02/17, 09:07:37 »
Hallo allemaal.

Wat ik in de discussie een beetje mis is dat een hele grote groep Linux/Ubuntu gebruikers zijn overgestapt naar Linux, omdat Windows te log en te traag werd voor hun pc. Investeren in nieuwe hardware is voor een grote groep niet altijd haalbaar, dus Linux was en leuk alternatief, het draait zelf op een oud bakkie met 256 mb. 32 bits.

Vr.gr. jabuca   
« Laatst bewerkt op: 2011/02/17, 09:46:54 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

« Reactie #28 Gepost op: 2011/02/17, 09:50:19 »
@JanClaeys en @jacuba
Kan ik weinig aan toevoegen :)
Op de chat te vinden als debiantux

« Reactie #29 Gepost op: 2011/02/17, 10:44:05 »
@JanClaeys:
"De 64-bits flash-versie is een developer preview waarvan de gebruiker zelf moet weten hoe hij/zij plugins installeert; dat wil je een beginner niet aan doen."

FYI, ik noemde specifiek 10.2, welke geen preview is maar wel degelijk final is. Vanaf 11.04 64-bits is Flash dus geen probleem meer voor de eindgebruiker en voor oudere versies werkt de 32-bit over het algemeen ook prima via nspluginwrapper (standaard zelfs op 64-bit 10.04 en 10.10).

"En meerdere populaire printers hebben enkel 32-bits drivers (vb. sommige Canon toestellen)."
Oké, dát is dan inderdaad een reden om niet naar 64-bits te gaan.
"Daarnaast is er nog steeds geen 64-bits Sun Java plugin (wel één voor OpenJDK overigens, maar soms kan je niet zonder Sun Java)."

Waar heb je die informatie vandaan? Ik draai hier keurig 64-bits Sun Java hoor. En als je op de website kijkt, zie je ook de download ervoor die gelukkig bij ons in de pakketbronnen zit: http://www.java.com/nl/download/manual.jsp?locale=nl&host=www.java.com
-Linux x64 * bestandsgrootte: 19.6 MB
-Linux x64 RPM * bestandsgrootte: 189.1 MB

Maar die zit dus bij *buntu standaard in de pakketbronnen. Dus waar haal jij vandaan dat Sun Java er niet voor 64-bits is?

"En zo zullen er nog wel voorbeelden zijn.  Daarnaast zijn er ook meerdere andere closed source pakketten die mensen willen gebruiken blijkbaar (en je kan die meestal wel aan de praat krijgen op 64-bits, maar weeral: het is niet altijd "simpel")."

Goed, er zullen inderdaad ook wel closed source pakketten zijn die niet voor 64-bits zijn, dat geef ik toe, maar de vraag is of men dat nodig heeft.

« Reactie #30 Gepost op: 2011/02/17, 13:19:19 »
Ach, deze discussie valt toch wel mee? Voor beide argumenten valt best wel wat te zeggen, en dan is het logisch dat men van zijn standpunten overtuigd is. Ikzelf ben toch benieuwd of ik met de huidige 64 bit distro's meer snelheidswinst kan boeken dan ik eerder ervoer, en ben dus even snel die versie aan het downloaden :)
Op de chat te vinden als debiantux

« Reactie #31 Gepost op: 2011/02/17, 19:56:09 »
Draai al jaren 64-bits :) Op m'n oude schoothond merkte ik het snelheidsverschil wel degelijk. Alles liep wat sneller en beter. Op m'n nieuwe desktopcomputer maakt het denk ik niet zoveel uit, maar daar heb ik dan ook nog nooit 32-bits op gedraaid ;) In principe kun je met 64-bit Ubuntu gewoon alles, al zal misschien sommige exotische hardware niet werken. Maar verder lijkt het me geen probleem.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #32 Gepost op: 2011/02/17, 20:57:20 »
@JanClaeys:
"De 64-bits flash-versie is een developer preview waarvan de gebruiker zelf moet weten hoe hij/zij plugins installeert; dat wil je een beginner niet aan doen."

FYI, ik noemde specifiek 10.2, welke geen preview is maar wel degelijk final is. Vanaf 11.04 64-bits is Flash dus geen probleem meer voor de eindgebruiker en voor oudere versies werkt de 32-bit over het algemeen ook prima via nspluginwrapper (standaard zelfs op 64-bit 10.04 en 10.10).
De 64-bits versie is echt nog een preview hoor, niet final. Van de Adobe-site:
64-bit-gebruikers: Download een preview-release van Flash Player met native ondersteuning voor 64-bits Linux van Adobe Labs.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/02/17, 21:02:21 »
de gemideld gebruiker weet niet wat het inhoud of een OS 32 of 64-bit is, 32-bit draait ook op 64-bit CPU's, ook met meer dan 4GB RAM.

dus als je niet zeker weet welke je moet hebben, moet je 32-bit nemen, daarom word die ook aangeraden want dan kiezen mensen die het niet weten die ook.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #34 Gepost op: 2011/02/17, 22:07:44 »
@JanClaeys:

De 64-bits versie is echt nog een preview hoor, niet final. Van de Adobe-site:
64-bit-gebruikers: Download een preview-release van Flash Player met native ondersteuning voor 64-bits Linux van Adobe Labs.

Waarom krijg ik dan als ik naar die pagina ga de melding dat 64-bit Flash 10.2 officieel uit is en wordt ik doorgestuurd naar de offiële Flash-downloadpagina?

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/02/17, 22:09:18 »
ik gebruik 64 bit en moet zeggen dan het prima werkt. ook met verschillende applicaties. wine werkt ook prima de drivers werken prima dus weet niet wat er fout aan is :d
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Tom

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/02/17, 22:12:00 »
Daar is ook helemaal niet gezegd dat 64 bit fout is.
Het is gewoon een advies niet meer en niet minder.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/02/18, 00:05:32 »
Heb net de 64 bit er op gezet. was zo gedaan en moet zeggen het is sneller.
Het scheelt wel wat. nog niet alles getest maar op 1 programma na wat ik toch niet gebruik draait alles.

Zo lang alles draait wat ik nodig heb en hij doet het sneller ben ik blij. :D
Draai niet zoveel van die aparte dingen.
Open office
Webcam
Chrome
Gimp
FTP
audio en video programma's en ik kan vooruit.
En zo te zien werkt het prima.

CAD programma's draai ik onder Windows.
Zag dat oudere het ook onder Linux doen. Word dus een keer testen.

Offline JanClaeys

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/02/18, 00:16:03 »
@JanClaeys:

De 32-bits plugin met nspluginwrapper crasht ongeveer elke 20 minuten, dat is/was niet echt een oplossing IMO.  Maar goed dat is dus (sinds een goede week) één probleem minder voor volgende Ubuntu-versies--leuk.

Over Gnash ga ik het maar niet hebben; dat is (voorlopig) enkel een oplossing als je uit principe geen closed source wil gebruiken (of enkel een beperkt aantal sites bezoekt).

"Daarnaast is er nog steeds geen 64-bits Sun Java plugin (wel één voor OpenJDK overigens, maar soms kan je niet zonder Sun Java)."

Waar heb je die informatie vandaan? Ik draai hier keurig 64-bits Sun Java hoor. En als je op de website kijkt, zie je ook de download ervoor die gelukkig bij ons in de pakketbronnen zit: http://www.java.com/nl/download/manual.jsp?locale=nl&host=www.java.com
-Linux x64 * bestandsgrootte: 19.6 MB
-Linux x64 RPM * bestandsgrootte: 189.1 MB
Wat je daar ziet is de officiële downloads voor Sun Java, en er staat naast de 64-bits downloads een sterretje, met daaronder: "* Gebruik de 32-bitsversie voor ondersteuning van Java-applets en Java Web Start" (en voor wie het nog niet wist: voor Java applets & JWS heb je de plugin nodig).

(De IcedTea plugin werkt vziw. wel min of meer maar niet echt foutloos met Sun Java overigens.)

"En zo zullen er nog wel voorbeelden zijn.  Daarnaast zijn er ook meerdere andere closed source pakketten die mensen willen gebruiken blijkbaar (en je kan die meestal wel aan de praat krijgen op 64-bits, maar weeral: het is niet altijd "simpel")."

Goed, er zullen inderdaad ook wel closed source pakketten zijn die niet voor 64-bits zijn, dat geef ik toe, maar de vraag is of men dat nodig heeft.
Sommige mensen blijkbaar wel, maar het is vooral een probleem met drivers (en met sommige oudere open source pakketten die (nog?) niet goed werken met 64-bits, veronderstel ik).

Dingen als een printer, scanner, etc. zijn juist waarvan een gewone gebruiker verwacht dat ze werken, aangezien ze die relatief frequent gebruiken.

Daarnaast blijft uiteraard het feit dat veel nieuwe gebruikers Ubuntu waarschijnlijk eerst willen uittesten op een oudere PC, maar geen flauw idee hebben van welke PC's 32-bits dan wel 64-bits zijn.

M.a.w. de enige manier om de kans dat het werkt voor een nieuwe gebruiker te optimaliseren, is om de 32-bitsversie aan te raden.

En dat betekent niet dat de 64-bitsversie afgeraden wordt, integendeel!
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

« Reactie #39 Gepost op: 2011/02/18, 00:20:21 »
@JanClaeys: En wat heeft de eindgebruiker aan Java Web Start? Daarbij, die applets zijn onzin, want die werken meer dan prima hier met Java 64-bits uit de pakketbronnen van *buntu.
Knap ook dat je nspluginwrapper weet te crashen. Lukt mij niet, zelfs hier op 11.04.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/02/18, 16:43:44 »
Heb nu wat meer met mijn pc gespeeld en er zit best wel wat snelheid's verschil in. Meer dan ik had verwacht.
Tevens draait nu Kdenlive prima. Ik ben van de foutmelding af en hij laat beeld zien als ik kijk hoe het effect werkt. Ook met de zwaardere bewerkingen knalt Kdenlive er nu niet meer uit.
Ben nog maar 1 programma tegen gekomen wat niet draaide in 64bit en de rest draait alles.

youtube bugt net zo veel in de 64 bit als in de 32 bit dus dat maakt ook niet uit.

DarkEra

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2011/02/18, 16:50:42 »
Youtube bugt? Totaal geen problemen mee op zowel 32 als 64 bit. Wat draai je, de 10.04 LTS of de 10.10?

« Reactie #42 Gepost op: 2011/02/18, 19:28:05 »
Het is een advies, inderdaad waarschijnlijk om mogelijke problemen in de kiem te smoren.
Echter vind ik dat we er gewoon allemaal aan moeten meewerken, het 64-bit verhaal. Altijd het conservatieve gedoe met vastklampen aan 32 bit. Microsoft pakt het wat dat betreft beter aan: Gewoon iedereen aan de 64 bit, de hardware is er klaar voor, dus gewoon doordouwen, dan moeten de devs ook over de brug komen.
Ubuntu zou een voorbeeld functie kunnen aannemen, bijvoorbeeld doormiddel van een simpele app op hun site, voor alle platformen, die  een nieuwe gebruiker simpel kunnen zeggen of zijn/haar hardware de 64 bit versie kan hebben en die dan gewoon aanbevelen.

Dit is mijn visie, de devs kijken naar de grootste markt, de klanten naar compatibiliteit. Als iedereen op mekaar gaat zitten wachten komt het nooit goed. 64 bit is de toekomst, dus laat maar komen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2011/02/18, 20:08:22 »
Youtube bugt? Totaal geen problemen mee op zowel 32 als 64 bit. Wat draai je, de 10.04 LTS of de 10.10?

bedoel met volledig scherm dat hij dan of stilstaand beeld geeft of wit scherm.
Weet dat het met compiz is.
Is het enige wat ik niet zo fijn vind.
Heb het ook met uitzending gemist en als ik dan met mplayer het uit de temp af speel dan stopt het zodra alles is geladen. Word dan een een soort zip file waar ik dan niets meer mee kan.

« Reactie #44 Gepost op: 2011/02/18, 20:18:45 »
Sander M +1

@emiel: Dat is inderdaad een Flash-bug, maar als je de 64-bits Flash 10.2 Final of 10.3 pre-alpha gebruikt, is die bug verdwenen. Althans, hier dan met 10.3 pre-alpha in ieder geval.

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2011/02/18, 21:43:27 »
Ik heb geen probleem met full screen te kijken. alles werkt perfect. Beter dan Windows
Ubuntu 14.04 LTS

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/02/18, 21:48:40 »
waar kan ik die update voor flash vinden?

DarkEra

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2011/02/18, 21:59:28 »
Die 10.2 zit die niet gewoon in synaptic of software center of na het installeren van de ubuntu restricted extras erbij? Hier zit ie sinds ubuntu 10.04.1 al op de 10.2 zover ik weet.
De Beta 10.3 moet je zelf installeren neem ik aan.

emiel: wat heeft een update voor nut als je al weet dat compiz problemen geeft volgens jou? Ik heb hier de desktop effecten aan en kan alles fullscreen bekijken zonder problemen zelfs die uitzending gemist. Dus wat er bij jou mis is weet ik niet. :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/02/18, 22:13:18 »
heb even gekeken en 10.2 staat er op.
Ik heb de effecten nog allemaal op de standaard instellingen staan zoals ze na een installatie staan.
Maar als ik Youtube filmpjes op Full screen zet dan staat het beeld stil. doe ik het nog maals maar dan na een keer scrollen, dan wil het wel werken. Niet altijd maar meestal wel.
Bij andere formaten heb ik het zelfde. Als ik met mijn fn knop de audio aan pas dan wil het beeld ook wel eens stil gaan staan.

Draai Ubuntu 10.10

.............

Net getest door de effecten volledig uit te zetten en dan kan ik met de fn knop audio aan passen en blijft ie draaien. Zet ik daarna de effecten weer op normaal dan stop het beeld als ik de audio aan pas en heb ik weer de problemen.
Heb nu de effecten uit gezet want buiten de schaduw zie ik weinig tot geen verschil.

Zal eens kijken naar de 10.3 en wat ie dan doet.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/18, 22:20:16 door emiel1976 »

« Reactie #49 Gepost op: 2011/02/22, 18:59:38 »
Bekijk even de volgende topic uit mei 2010.
Hierin geeft iets meer als de helft aan dat ze de 64 bits installatie hebben.
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/gebruik-je-32-bit-of-64-bit-ubuntu-10-04/