Waarom ik nog steeds ubuntu gebruik?
Nou, paar jaar geleden, juli 2008, heb ik de overstap gemaakt toen ik een nieuwe laptop kocht. Al lange tijd was ik het wachten zat als ik mijn computer opstartte tot het moment dat ik ook daadwerkelijk de computer kon gebruiken. Ging van computer aanzetten, kopje koffie zetten, ratel ratel, virus scanner, nog een scanner, ratel ratel... Ah... firefox start op... o, nee toch nog niet... ratel ratel... ja eindelijk... En dan was ik snel al 10 minuten aan het wachten, maar moet wel toegeven dat m'n computer toentertijd al een oud beestje was en al niet meer de snelste. Verder ben ik ook nooit een computer wonder geweest, als er iets mis was, of als ik een programma wilde installeren, ging al snel de hulplijn naar mijn vader (die computeren wel leuk en boeiend vind) open, zo kwam ik er wel uit meestal, maar had geen idee wat ik aan het doen was. dus zal niet alleen aan windows xp gelegen hebben dat ik zo'n trage computer had, maar, toegegeven, ook aan de onkunde van de gebruiker. Tegen de tijd dat ik een laptop wilde kopen, kwam mijn vader met de tip om eens linux ubuntu te proberen, mijn oom had daar nogal goede ervaringen mee. Nou ja, eens proberen dan, hoewel linux da's toch voor mensen met heel veel verstand van computers? Nieuwsgierig allerhande informatie op gezocht, een computer die meteen opstart en snel is, geen zorgen om virussen, dat klinkt toch wel interessant. Uiteindelijk ubuntu 8.04 op die oude computer gezet, was toch niets aan te verliezen, bovendien stond ik op het punt een laptop te kopen, dus als het wel mis ging, geen probleem. Nou dat ging vlot allemaal! Zo moeilijk bleek linux bij nader inzien niet te zijn! Toen ik de laptop gekocht had vol spanning, dualboot windows vista/ubuntu 8.04 geïnstalleerd, wel eng hoor... Vooral op een nieuwe computer. Maar eigenlijk ging het helemaal vanzelf.
Bij gebruik, vond ik het eigenlijk steeds leuker worden, wat een verademing, een computer die doet wat je 'm opdraagt, en dat voor een computer leek als ik. Snel, eenvoudig te bedienen, helder qua opzet en structuur. Eigenlijk begon ik computeren wel interessant te vinden, leuk zelfs. Binnen een paar maanden stond er alleen nog maar ubuntu op m'n laptop, windows startte ik toch nooit meer op, nergens voor nodig in mijn geval. en sindsdien is mijn liefde voor computers alleen maar gegroeid, kijk dagelijk op dit ubuntu forum (post weliswaar zelden, is niet echt nodig aangezien er erg weinig problemen voor doen en als er al iets voordoet dan vind ik de antwoorden meestal wel in wat al reeds geschreven is hier of via de onvolprezen site van pjotr, waarvoor meermaals dank pjotr!) En vanaf 8.04 heeft elke nieuwe versie van ubuntu al gedraaid op deze laptop die nog steeds even snel is, en nog nooit echte problemen heeft gehad.
Sinds het ontdekken van linux, in het bijzonder ubuntu, hoewel ook zeker niet te vergeten mint dat nu op m'n tweede computer draait en waar ik een muziek computer van gemaakt heb, moet ik zeggen dat mijn desinteresse in computers omgeslagen is plezier en iets begrijpbaars. En dat voor een leek zoals ik, want nog steeds ben ik een ongelooflijke leek op dit gebied.
Al met al ubuntu is voor mij simpel weg een in gebruik simpel begrijpbaar en ook niet te vergeten stabiel en snel besturingssysteem dat eigenlijk veel meer credits en bekendheid verdient, dan het nu heeft. En waar meer mensen, die niet perse iets met computer hebben, veel baat zouden hebben als ze het eindelijk ook eens zouden ontdekken! Dat zou veel computerleed schelen in deze digitale tijden...
Zo, dit is eigenlijk een heel verhaal geworden, was niet mijn bedoeling en heb nog niet alles geschreven wat ik wilde schrijven... Maar goed hier laat ik het toch maar even bij.
Groeten,
culann