Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van Dale electronische woordenboeken "not executable"  (gelezen 972 keer)

Offline Kierkegaard

• Lid
  • Steunpunt: Nee
van Dale electronische woordenboeken "not executable"
« Gepost op: 2011/01/18, 13:45:03 »
Na een totale computer-crash en een nieuwe computer: ubuntu 10.04 geïnstalleerd incl. Wine. Bij zeer vertrouwde software (electronische woordenboeken van van Dale) krijg ik de "not executable" boodschap. Het aanvinken van de "executable bit (eigenschap/rechten) van de installatie .exe wordt automatisch teruggezet ("rechten kunnen niet gewijzigd worden").
Ik weet dat er een vrij simpele oplossing voor is, want bij een eerdere installatie op mijn oude computer (ook onder 10.04) vond ik die ergens op het internet. Ik kon toen de woordenboeken gewoon installeren en gebruiken. Helaas weet ik niet meer wat de oplossing was en waar ik hem vond! Gebruik van deze woordenboeken is wezenlijk voor mijn werk.
Weet iemand de oplossing?

Offline Bloom

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: van Dale electronische woordenboeken "not executable"
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/18, 14:41:25 »
Als het systeem zegt dat je niet de rechten hebt om een bestand uitvoerbaar te maken, dan heb je als gewone gebruiker duidelijk onvoldoende rechten in de directory waarin de bestanden staan.
Open dan in een terminalsessie Nautilus een rootmodus via gksudo nautilus, dan heb je die rechten wel.

Offline Kierkegaard

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/19, 14:48:37 »
Beste Bloom, ik ben maar een beginner. Wat is een rootmodus? Ik wil het woordenboek in Wine zetten vanaf een cd. Kun je me stap voor stap uitleggen hoe ik dat doe vanaf dat ik in het terminalvenster gksudo nautilus heb ingetikt? Alvast heel erg bedankt!

Offline Bloom

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/19, 16:46:21 »
Normaal zou je geen beheerderrechten (root modus) nodig moeten hebben om een programma in Wine te installeren.
Zorg dat het setup.exe bestand van de Vandale woordenboeken in je eigen homedirectory staat. Dan heb je alle rechten. Klik er nu rechts op en kies 'Eigenschappen'. Klik op het tabblad 'Rechten'. Onderaan is er een vakje voor 'Uitvoeren van bestanden toestaan'. Vink dat aan. In je eigen homedirectory zou dit geen foutmelding mogen opleveren. Daarna kun je op het EXE bestand dubbelklikken en zal automatisch Wine gebruikt worden.

Offline Kierkegaard

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/24, 13:01:12 »
Beste Bloom, Heel veel dank voor je hulp. Ik geloof dat we een stapje verder gekomen zijn. Als ik de install map kopieer naar mijn persoonlijke directory, de 'executable bit' aanvink en vervolgens open krijg ik de volgende foutmelding: Setup is unable to find installation languages in Z: (en dan mijn homedirectory). Error 105.
Wat kan ik hieraan doen? Sorry dat ik zoveel tijd van je vraag,

Offline Kierkegaard

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/24, 16:15:43 »
Beste Bloom, het is gelukt door de gehele inhoud van de cd naar de persoonlijke map te kopiëren en vervolgens de setup.exe te starten. Nogmaals: heel erg veel dank!