Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil ALTIJD root zijn.  (gelezen 9683 keer)

Ik wil ALTIJD root zijn.
« Gepost op: 2010/12/05, 10:24:55 »

Bespaar me je waarschuwingen, sudo, blabla over het gevaarlijke root zijn.

Dit is al mijn 3e Linux distro.

Bij de andere distro's was ik altijd zelf root.

Bij Ubuntu wil ik ook zelf root zijn maar  als ik het instel via gebruikers en groepen onder het tabje System/beheer/

met een gegenereert password kan ik niet via switch user root worden. Ook als ik bij properties en user priv alles aanvink;

ik switch naar het inlogscherm; dan krijg ik na het aanmelden gemeld dat ik niet bevoegd ben.

Dat het veilig moet begrijp ik maar dit gaat me te ver

Kan iemand met vertellen hoe je altijd wordt ben bij het inloggen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/05, 10:49:10 »

Dat doe ik beslist niet, want er lezen ook andere mensen mee, die hierdoor misschien op het verkeerde spoor worden gezet. Wat jij wil, is (zacht uitgedrukt) bijzonder onverstandig. Voor de andere mensen, die dus wel graag verstandig willen omgaan met hun besturingssysteem: http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Ik ga hier dus ook niet lopen vertellen hoe dat kan. Om dezelfde reden.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/05, 10:57:20 »
Wellicht kun je in de file /etc/group achter regel

root:x:0:

jouw inlognaam zetten en in de file /etc/passwd
op de regel van jouw koginnaam de group-id in 0 veranderen

klaassen:x:1000:0:Jan Klaassen,,,:/home/klaassen:/bin/bash

Uitloggen en opnieuw inloggen.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/05, 10:57:54 »
Ik loop bij het gebruik van sudo steeds tegen dezelfde problemen aan.

Nu wil ik bijv. iets uitpakken zoals squid.

apt-get install squid
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

ga ik met sudo aan de slag maar werkt het nog niet.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/05, 11:00:26 »
Dat krijg je dan als je tegelijkertijd 2 pakketbeheerders gebruikt (bijv. synaptic en software center staan beiden open).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/05, 11:02:58 »
Ik ben het overigens helemaal eens met Pjotr en wil iedereen adviseren zijn advies serieus te nemen.

Er is volgens mij een ruime meerderheid van Linux-distributies waar het niet mogelijk is om je als root in de grafische omgeving aan te melden. Een grafisch programma starten kan dus prima, maar inloggen in Gnome/KDE/Xfce behoort niet tot de mogelijkheden. Met Ubuntu is de standaard dat je na 15 minuten geen sudo meer bent. Je wordt automatisch weer gewone user of je moet bij de volgende root-handeling opnieuw je wachtwoord intypen.

Citaat van: blabla-modus
Je maakt je systeem nodeloos ingewikkeld als je 'altijd root' toepast.
Een user heeft een home-map en root heeft die niet. De logica van elk Linux/Unix-systeem zit zo in elkaar.

Iemand die je de handleiding geeft om altijd root te kunnen zijn, mag van mij standaard als persoonlijke helpdesk de vragen beantwoorden. Je systeem wijkt namelijk hierdoor sterk af van de standaard en mogelijke fouten/problemen zijn niet meer te herleiden tot bekende dingen uit de documentatie.

Maar er is een ander besturingssysteem waar het mogelijk is altijd root/admin te zijn en dat is Windows XP.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/05, 11:05:00 »

kan weer niet ivm met rechten.   :o

« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 11:06:50 door flezh-mr »
:)

Offline JvH

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/05, 11:43:48 »
Dat het veilig moet begrijp ik maar dit gaat me te ver
Maar wat gaat je dan precies te ver? In welk opzicht stoort het je dat je niet standaard root bent? Wat wil je doen dat niet lukt met de standaard sudo-aanpak?

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/05, 11:45:24 »
Ik zou niet weten hoe je dat moet instellen, heb je ook niet nodig, en nogmaals is uitermate onverstandig.

Voor degenen die dit meelezen, en zich afvragen waarom, kan ik deze uiteenzetting meegeven (naast die van Pjotr): http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo

Standaard root instellen doe je geheel op eigen risico. It's a free world, maar dan ook niet achteraf boehoe dat je pc is overgenomen door een spambotnetwerk, en je van je ISP af wordt geknikkerd of iets dergelijks...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/05, 11:48:34 »
@HarzG: Waar haal jij vandaan dat root geen home-map heeft? Dat heeft root namelijk wel hoor.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/05, 11:59:41 »

kan weer niet ivm met rechten.   :o

Dan is jouw systeem nu al ziek want met sudo gedit /etc/passwd moet je, nadat je je wachtwoord hebt ingetypt, gewoon die files kunnen wijzigen.

En ja, ik ben het met "de anderen" eens dat altijd root zijn, gevaarlijk is.
Maar er zijn wel meer zaken in de wereld die gevaarlijk zijn bij onoordeelkundig gebruik zonder dat dat voor iedereen is afgeschermd.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/05, 12:24:01 »

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Is het nu zo moeilijk om gewoon iemand zijn vraag te beantwoorden?
Waarom toch zo op deze manier?

+1

« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/05, 12:32:37 »
stel een ww in voor je acount
log uit,
klik op jou naam en in het onderste balke van het inlog scherm staat: ubuntu desktop edition
klik daarop en verander dat in: ubuntu rescou edition
dan kom je op een terminal schermpje en typ passwd root
zo kun je zijn ww veranderderen

suc6 :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/05, 13:27:48 »
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Is het nu zo moeilijk om gewoon iemand zijn vraag te beantwoorden?

OK, nou vooruit, als je dat uit jezelf blijkbaar niet begrijpt.... De vraagsteller begint zelf meteen al agressief te commanderen, nota bene in zijn eerste bericht:
Citaat

Dat bepaal ik zelf wel, wat ik schrijf. Men hoeft mij niet te commanderen. Dat is punt 1. En verder lezen er veel mensen mee, die ik graag een hoop ellende wil besparen. Want wat hij wil, is totaal van de pot gerukt. Dat is punt 2.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/05, 13:35:08 »

OK, nou vooruit, als je dat uit jezelf blijkbaar niet begrijpt.... De vraagsteller begint zelf meteen al agressief te commanderen, nota bene in zijn eerste bericht:
Citaat

Dat bepaal ik zelf wel, wat ik schrijf. Men hoeft mij niet te commanderen. Dat is punt 1. En verder lezen er veel mensen mee, die ik graag een hoop ellende wil besparen. Want wat hij wil, is totaal van de pot gerukt. Dat is punt 2.

Je schrijft dat je zelf wel bepaalt wat je schrijft. Mag een ander dat niet dan, met wat jij als agressief commanderen bedoelt?
Het is toch zijn systeem? Waarom mag hij daarom daar niet mee doen wat hij zelf wil, al vind jij dat van de pot gerukt?

« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 13:37:49 door ivo »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/05, 13:43:40 »
Wat verhit hier. En dat terwijl het buiten wintert en kerstmis nadert. Vanavond komt de sint.

Je kan in Ubuntu het root account activeren, en grafisch inloggen als root. Dit is zeer sterk afgeraden, nergens voor nodig, en vandaar dat sommigen van de menig zijn dat de OP beter elders opzoeken of leert hoe het kan.

Op het internationale Ubuntu forum is het een forumregel niet mee te delen hoe de root account kan geactiveerd worden.

Offline sidius

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/05, 13:49:22 »
ik heb mijn bericht verwijderd, heb de ts een pb gedaan , met daarin hoe hij een root aan kan maken

« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/05, 13:50:28 »
Graag een eind aan deze ruzie/discussie mensen, zo helpen we de TS niet.

Offline HarzG

• Lid
Re: ik wil niet altijd root zijn
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/05, 15:44:35 »
...
Wees maar gerust flezh-mr, ivo femke98, Vistaus.
Hij is een goede vrind.
Want al is hij zwart als root,
Pjotr meent het wel goed.
...

« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/05, 15:47:09 »
@femke: Nuja, discussie dan ;)

@Iedereen: Rootaccount aanzetten mag dan volgens velen als onveilig bestempeld worden, er is niks illegaals en het overtreedt geen forumregels, dus graag ontopic bij deze. Iedereen die de TS denkt de kunnen helpen hoor ik graag; degene die er zo hun eigen mening over hebben mogen dit voor hunzelf houden om verdere discussie te voorkomen.

Offline sidius

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/05, 16:00:01 »
ok, bij deze dan? Eerder werkte dit wel atlijd goed althans:
sudo passwd

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ik wil niet altijd root zijn
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/05, 17:33:16 »
...
Wees maar gerust flezh-mr, ivo femke98, Vistaus.
Hij is een goede vrind.
Want al is hij zwart als root,
Pjotr meent het wel goed.
...

Haha. Jij hebt hierbij een extra mooie chocoladeletter verdiend!

« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/05, 20:14:34 »
Opgekuist.
Laten we het wel netjes houden en ontopic.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/05, 21:51:00 »
Altijd willen werken als root is vergelijkbaar met de volgende dingen:
Het niet willen dragen van een gordel bij het autorijden
Je auto in een slechte buurt parkeren zonder de deuren op slot te doen
Je voordeur altijd open laten staan
Geen kinderbeveiliging op verpakkingen van schadelijke schoonmaakmiddelen

Je moet het helemaal zelf weten, het enige wat ik zal doen is het afraden.
Doe je het toch, verwacht dan allerlei problemen, van een totaal gebrek aan beveiliging tot aan programma's die ronduit weigeren te werken omdat je als root werkt.

Kom dan ook niet meer met vragen op het forum als je met een probleem zit, want je gebruikt Ubuntu op een manier waarvoor het absoluut niet bedoeld is. De ontwikkelaars raden het sterk af en hebben op een aantal plekken zelfs maatregelen genomen om het constant werken als root te voorkomen.

« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/05, 22:34:06 »

Goed , ...

Ik neem jullie adviezen ter harte.

Ik wil problemen voorkomen.

Ik ga me nu richten op het juist installeren van squid.

bedankt voor alle tips en hulp tot zoverre.