Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu en Ubuntu samen (OPGELOST)  (gelezen 1657 keer)

Kubuntu en Ubuntu samen (OPGELOST)
« Gepost op: 2010/11/29, 14:56:26 »
Ik kan mijn probleem tussen al de verwante problemen hier (en elders) niet vinden. Daar gaat ie dus:

- Ik heb Ubuntu netbook 10.04 geïnstalleerd.
- Na enige tijd wilde ik Kubuntu ook eens proberen en heb daarom het meta-pakket "kubuntu-netbook" geïnstalleerd. Dat ging prima. Ik heb daarbij voor gdm als opstartmanager gekozen.

Prima! ik kon toen vanuit gdm zowel Ubuntu netbook als Kubuntu netbook opstarten en gebruiken.

- Het enige irritante was dat ik vanuit Kubuntu netbook alleen kon uitloggen, waarna ik weer in gdm terecht kwam, en vandaar via het icoontje rechts onderaan (voordat ik mijn gebruikersnaam geselecteerd heb) de computer kon afsluiten.
Of wanneer ik mijn gebruikersnaam eerst selecteerde, rechts onderaan, had ik weer een serie inlog-mogelijkheden.

- Vervolgens heb ik via "sudo dpkg-reconfigure gdm" kdm als standaard opstartmanager gekozen, omdat Kubuntu me nogal goed beviel.
- Ook prima gegaan. Toen had ik het kdm inlogmenu. En als ik van daaruit in Kubuntu inlogde, kon ik vanuit Kubuntu zelfs gelijk de computer afsluiten. Een vooruitgang, zou je zeggen.

- Maar ... Als ik vanuit het kdm inlogmenu kies om me aan te melden bij "Ubuntu netbook", krijg ik NIET Ubuntu netbook, maar Ubuntu desktop (Ubuntu met de Gnome desktop).

(Diverse malen geprobeerd, ik heb echt niet de verkeerde optie gekozen).

- Uit Ubuntu desktop kon ik dan zowel de computer afsluiten als me afmelden (en meer), waarna ik bij afmelden weer bij het kdm inlogmenu terecht kwam.

- Maar toen was ik dus mijn inlogmogeljkheid op Ubuntu netbook "kwijt".

- OK. Via "sudo dpkg-reconfigure gdm" heb ik weer voor "gdm" gekozen en alles is nu weer zoals het was. Dus Ubuntu netbook staat er nog steeds, en ik kan er nu ook weer in inloggen, en van daaruit de computer afsluiten of me afmelden naar gdm. Maar vanuit Kubuntu kan ik me weer alleen afmelden, niet de computer afsluiten.

WIE weet wat er hier aan de hand is? Een bug in kdm?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/01, 11:34:53 door renehasekamp »

Re: Kubuntu en Ubuntu samen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/29, 20:19:41 »
Dat je in Kubuntu alleen kunt uitloggen heeft niks met KDM te maken.
Welk desktopthema gebruik je, gewoon de standaard? (een ander thema wil dit nog wel eens veroorzaken)

« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/29, 22:35:51 »
Nee, het alleen kunnen uitloggen geldt onder gdm. Onder kdm heb ik juist alle opties (uitloggen, afsluiten, herstarten etc.).

Misschien heb ik het probleem niet duidelijk genoeg gesteld:
Onder kdm gaat alles perfect, maar dan kan ik alleen niet inloggen in Ubuntu netbook. Wanneer ik "Ubuntu netbook" kies onder kdm word ik naar Ubuntu desktop gestuurd.

Ik gebruik gewoon het standaardthema.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/29, 22:42:53 »
Het was duidelijk hoor ;)

Wat is de inhoud van /usr/share/kde4/apps/kdm/sessions/gnome.desktop?

« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/29, 22:59:58 »
Daar staat:

[Desktop Entry]
Type=XSession
Exec=gnome-session
TryExec=gnome-session
Name=GNOME
Comment=The GNU Network Object Model Environment. A complete, free and easy-to-use desktop environment
X-Ubuntu-Gettext-Domain=desktop_kdebase-workspace

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/30, 11:18:10 »
Dus hij start inderdaad een GNOME-sessie i.p.v. de netbook-sessie.
Wat staat er nog meer in /usr/share/kde4/apps/kdm/sessions ?

« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/30, 11:39:46 »
Daar staan nog ca.30 desktops, maar in preview bekeken is er verder niets Gnome-, Ubuntu- of netbook-achtigs bij.
Blijkt hier wel voldoende uit dat de Ubuntu netbook desktop daar niet tussen staat of moet ik naar iet specifieks zoeken?

Als je er niet uitkomt ga ik over een tijdje kdm misschien nog eens proberen met "sudo dpkg-reconfigure gdm".

Via Google vind ik allerlei (vermeende) bugs in kdm, maar niets wat hierop lijkt.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/30, 11:42:41 door renehasekamp »

« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/30, 20:20:06 »
Ik zou het ook niet zo een bug willen noemen, want hier geen problemen daarmee. Goed, ik heb dan wel geen netbook maar een notebook, maar toch geen bug. Dus ik zou het niet zo gauw willen afschrijven als een bug.

Als je KDM nog eens probeert en weer inlogt op GNOME en dan dus op de gewone GNOME komt en je doet Alt+F2>>>netbook-launcher
Lanceert ie dan de netbook-omgeving?

« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/01, 11:03:27 »
Ik heb Gnome geprobeerd met Alt + F2, en dan "netbook-launcher" (onder gdm overigens, want dat is nu nog actief).
Dat werkt. Alleen blijft er onderaan een werkbalk (met onder meer de vier workspaces), die er in de "normale" netbook-omgeving niet is. Maw: het scherm is aan de onderkant iets kleiner onder Gnome met "netbook-launcher" dan onder Ubuntu netbook.
Eigenlijk valt daar wel mee te leven omdat ik Kubuntu nu toch vaker gebruik.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/01, 11:31:23 »
...  en die balk kun je verbergen door er rechts op te klikken => Eigenschappen => Automatisch verbergen.

Opgelost!

Re: Kubuntu en Ubuntu samen (OPGELOST)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/01, 14:20:58 »
Fijn om te horen dat het is opgelost :)

« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/01, 17:14:01 »
Ja, dit werkt nu naar mijn zin. Maar het blijft natuurlijk en workaround:
Als ik netbook vraag krijg ik nog steeds gnome. Maar goed, dat ziet er na enkele kleine ingrepen precies zo uit als netbook.

Wil je, als je daar zin in hebt, nog eens over het volgende nadenken?

Toen ik overschakelde naar kdm met "sudo dpkg-recconfigure gdm" (GDM)
stond er na het kiezen van kdm, in de terminal nog iets in de geest van: "vergeet niet "run dpkg --configure kdm" te draaien (KDM). Toen ik dat kopieerde en plakte stond er:
"dpkg: fout bij afhandelen van kdm (--configure): pakket kdm is reeds geïnstalleerd en geconfigureerd. Fouten gevonden tijdens behandelen van: kdm

Kun jij daar nog iets van maken? Niet meer urgent, hoor.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/01, 17:22:53 door renehasekamp »

« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/01, 20:23:14 »
Kan ik weinig van maken; reconfigure=herconfigureer. Oftewel: configureer opnieuw, dus zou --configure niet meer nodig moeten zijn. Wellicht een klein foutje van de ontwikkelaars ;)