Ik kan mijn probleem tussen al de verwante problemen hier (en elders) niet vinden. Daar gaat ie dus:
- Ik heb Ubuntu netbook 10.04 geïnstalleerd.
- Na enige tijd wilde ik Kubuntu ook eens proberen en heb daarom het meta-pakket "kubuntu-netbook" geïnstalleerd. Dat ging prima. Ik heb daarbij voor gdm als opstartmanager gekozen.
Prima! ik kon toen vanuit gdm zowel Ubuntu netbook als Kubuntu netbook opstarten en gebruiken.
- Het enige irritante was dat ik vanuit Kubuntu netbook alleen kon uitloggen, waarna ik weer in gdm terecht kwam, en vandaar via het icoontje rechts onderaan (voordat ik mijn gebruikersnaam geselecteerd heb) de computer kon afsluiten.
Of wanneer ik mijn gebruikersnaam eerst selecteerde, rechts onderaan, had ik weer een serie inlog-mogelijkheden.
- Vervolgens heb ik via "sudo dpkg-reconfigure gdm" kdm als standaard opstartmanager gekozen, omdat Kubuntu me nogal goed beviel.
- Ook prima gegaan. Toen had ik het kdm inlogmenu. En als ik van daaruit in Kubuntu inlogde, kon ik vanuit Kubuntu zelfs gelijk de computer afsluiten. Een vooruitgang, zou je zeggen.
- Maar ... Als ik vanuit het kdm inlogmenu kies om me aan te melden bij "Ubuntu netbook", krijg ik NIET Ubuntu netbook, maar Ubuntu desktop (Ubuntu met de Gnome desktop).
(Diverse malen geprobeerd, ik heb echt niet de verkeerde optie gekozen).
- Uit Ubuntu desktop kon ik dan zowel de computer afsluiten als me afmelden (en meer), waarna ik bij afmelden weer bij het kdm inlogmenu terecht kwam.
- Maar toen was ik dus mijn inlogmogeljkheid op Ubuntu netbook "kwijt".
- OK. Via "sudo dpkg-reconfigure gdm" heb ik weer voor "gdm" gekozen en alles is nu weer zoals het was. Dus Ubuntu netbook staat er nog steeds, en ik kan er nu ook weer in inloggen, en van daaruit de computer afsluiten of me afmelden naar gdm. Maar vanuit Kubuntu kan ik me weer alleen afmelden, niet de computer afsluiten.
WIE weet wat er hier aan de hand is? Een bug in kdm?