Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPNIEUW OPGELOST] ICQ-accounts werken plots niet meer....  (gelezen 6777 keer)

[OPNIEUW OPGELOST] ICQ-accounts werken plots niet meer....
« Gepost op: 2010/11/17, 23:42:34 »
Hoi allemaal,

Ik heb gemerkt dat sinds enige dagen al mijn ICQ-accounts niet meer werken. Daarvoor werkte alles prima. Standaard gebruikte ik daarvoor Empathy, maar ik ben er inmiddels achter dat ook Pidgin (zojuist geïnstalleerd) geen verbinding kan maken met de ICQ-servers. Op andere protocollen inloggen (zoals MSN en Yahoo!) is geen enkel probleem.

Bij wijze van "experiment" heb ik nog geprobeerd om de oude versies van libpurple en telepathy-haze te forceren via Synaptic, in de hoop dat dit iets zou opleveren. Maar helaas heeft dit niet het gewenste effect en blijft het probleem bestaan.

Is iemand bekend met dit probleem, en zijn er nog meer mensen die plots met dit euvel te maken hebben?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 13:58:52 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: ICQ-accounts werken plots niet meer....
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/18, 01:02:55 »
Hoi Johan,

Ja inderdaad, dat werkte! Dat wil zeggen: in Pidgin. Want daar is het inderdaad makkelijk in te stellen. Empathy ontbeert die instelling onder "voorkeuren", en eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik hetzelfde trucje uit moet halen in Empathy. Waar kan ik zoiets in Empathy instellen?

Dank je voor de gouden tip! ;)

« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/20, 00:15:44 »
Het probleem wordt steeds gekker. Sinds vandaag kan ik met Pidgin ineens niet meer in mijn MSN-accounts komen. Dus met Empathy kom ik niet in ICQ, maar wel in MSN. En in Pidgin kom ik wel in ICQ, maar niet in MSN. Weet iemand wat er gebeurd is? Voor de goede orde: ik heb geen instellingen gewijzigd!

Is een update hier verantwoordelijk voor geweest? Iemand ook met dezelfde ervaringen?

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/20, 00:20:50 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/fix-pidgin-ssl-error/

Al heb ik het (nog) niet werkend kunnen krijgen.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/20, 00:44:51 »
Voor wat het probleem van ICQ in Empathy betreft, is hier een link naar het bug report: https://bugs.launchpad.net/empathy/+bug/676060

Een mogelijke oplossing vond ik hier (zevende post vanaf bovenaf geteld): http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1622972&page=2

Een beveiligde "lijn" disablen vind ik eigenlijk niet echt een goede oplossing. Ik wacht het de komende tijd gewoon maar even af. Zo'n ramp is het ook weer niet, want ik chat niet heel erg veel of zo.  :)

« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/20, 00:58:35 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/fix-pidgin-ssl-error/

Al heb ik het (nog) niet werkend kunnen krijgen.

Ja, in Pidgin heb ik Hotmail met deze truc weer aan de praat gekregen. Dank je!

De truc zit 'm in het volgende:

Bij "Account bewerken", onder het tabblad "geavanceerd" moeten de instellingen zo staan:

Server: login.server.messenger.com
Poort: 1863

Nu komt het: Vink de optie aan "HTTP-methode gebruiken"
HTTP-methode server: gateway.messenger.hotmail.com

Mocht je meerdere MSN-accounts hebben (indien van toepassing), herhaal dit daar ook even.

Bij mij heeft dit gewerkt nadat ik het certificaat had overschreven. Mijn beide MSN-accounts werken weer. Laat even weten of het bij jou op deze manier ook werkt?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/20, 01:00:45 door Marqeaux »

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/20, 12:38:02 »
Citaat
Bij mij heeft dit gewerkt nadat ik het certificaat had overschreven.

Dit is de stap waar ik blijf haken..  ik zie wel een export functie, maar er zijn meerdere certificatie opties (base64, chain..)
Plus dat het certificaat op die website ook niet vertrouwd wordt :P

« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/20, 12:54:55 »
Heb met Empathy net hetzelfde probleem met ICQ, geeft een netwerkfout aan. In Trillian voor Windows werkt alles perfect. Ik ga de oplossingen eens bekijken en ik volg deze...
Een trotse linux-beginner!

Offline atomos

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/20, 19:05:20 »
Ik heb pidgin geupdated met een ppa    http://ppa.launchpad.net/pidgin-developers/ppa/ubuntu  lucid   main toen deed ICQ het weer. En nu met Server: login.server.messenger.com doet MSN het ook weer.
thanks.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/20, 20:01:40 »
MSN ligt er half uit vandaag; ik heb hier helaas ook last van. Meerdere programma's inclusief Windows Live Messenger die er niet in komen. Dus dat is even wachten tot MS weer alles op orde heeft.

« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/20, 20:15:32 »
Hier ook het MSN account werkt niet in Pidgin, dacht dat het aan mijn computer lag omdat de stroom hier was uitgevallen terwijl de computer aan stond.

Heb  even getest, kon via MSN hotmail wel in mijn mail account komen.

Nog een testje kon via hotmail zowel email ontvangen als versturen
« Laatst bewerkt op: 2010/11/20, 20:27:08 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/20, 20:32:11 »
Citaat
Nu komt het: Vink de optie aan "HTTP-methode gebruiken"
HTTP-methode server: gateway.messenger.hotmail.com

Heb ik dus geprobeerd nog steeds werkt het niet

« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/20, 20:35:59 »
Hotmail ligt er hier ook uit. Dus is echt wel iets mis met de MSN-server.

« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/20, 20:48:58 »
mmmm kan met google niks vinden over problemen met de server vandaag, ook niet met google.

De site: " http://emesen.nl/diversen/serverstatus/ " geeft aan dat alle sytemen draaien.

Ga misschien windows  starten om te kijken of het daar wel werkt.

Inmiddels werkt alles weer, zou zeggen opgelost
« Laatst bewerkt op: 2010/11/20, 20:52:08 door Leon_III »

Offline atomos

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/20, 21:03:11 »
boel onzin van mij.  :|
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/20, 22:04:37 »
@Leon: Die site is verouderd.

Maar hier werkt het nog niet hoor. Hotmail werkt wel terug, maar MSN nog niet.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/20, 22:57:15 »
krijgen jullie ook een "error" in de zin van omega certificates etc.? (certificaat is ongeldig) SSL errors zijn dat.
als dat zo is moet je de certificaten updaten/actueel maken, via pidgin = purple in je homemap updaten.( via x509)
dat werkte hier tenminste.

« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/21, 13:09:46 »
MSN doet het weer :)

« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/21, 13:18:09 »
Hier weer niet, vanmorgen was het goed tot ongeveer een uur geleden, weer hetzelfde als gisteren.
melding:
Citaat
Unable to validate certificate
The certificate for omega.contacts.msn.com could not be validated. The certificate chain presented is invalid.

Is voor mij een kompleet raadsel, omdat het soms wel werkt denk ik iets mis met de MSN server.

Citaat
certificaten updaten/actueel maken, via pidgin = purple in je homemap updaten.( via x509)
Kan deze certificaten wel vinden maar hoe update je ze dan ?

« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/21, 14:05:07 »
Hoi Leon_III,

Dat doe je als volgt (en ik ga voor het gemak alleen even uit van de methode in Firefox. In Google's Chromium werkt het net iets anders, maar qua werkwijze verschilt het niet veel):

• Log je eerst even uit je MSN-account(s) in Pidgin voordat je begint
  • Open Firefox en kopieer deze link "https://omega.contacts.msn.com" in je browser
  • Zodra je dit geopend hebt, krijg je een witte pagina te zien met de volgende melding: "Directory Listing Denied This Virtual Directory does not allow contents to be listed". Dit is in dit geval ook de bedoeling!
  • Druk vervolgens in Firefox op het gekleurde gedeelte links naar de adresbalk (dus waar je de url's invoert en ziet) links van de adresbalk om het certificaat op te roepen.
  • Een venster verschijnt. Klik op "meer informatie". Er opent een nieuw venster. Daar zie je de knop "Bekijk certificaat". Wederom opent zich een nieuw venster. Ga naar het tabblad "Details". Onderaan druk je op de knop "Export..."
  • Er wordt je nu gevraagd om het certificaat op te slaan. Aangezien we het bestand in een verborgen map in je home moeten opslaan, druk eerst even op "CTRL + H". De verborgen mappen worden zichtbaar. De map ".purple" zie je daar ergens tussen staan. Klik die open, en klik vervolgens verder naar "certificates" > "x509" > "tls_peers"
  • Hernoem het certificate "omega.contacts.msn.com" (precies zo, zonder hoofdletters!) en druk op "opslaan". Je krijgt de melding dat dit bestand al bestaat, maar deze wilde je juist overschrijven. Bevestig dit, en je bent klaar!

Log in Pidgin weer in op je MSN-accounts, en als het goed is doet alles het weer. Zo niet, wacht even 15 minuten, en probeer het opnieuw.

Garanties dat het werkt geef ik uiteraard niet, maar bij mij heeft dit prima gewerkt. ;)

Succes!

« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/21, 14:35:07 »
En voor de mensen die problemen ondervinden met hun ICQ-accounts onder Empathy is er een manier om de boel weer werkend te krijgen. Net als in Pidgin moet SSL uitgezet worden, alleen is dit via de grafische interface van Empathy (nog) niet mogelijk.

Via de terminal is dit wel uit te schakelen. Ik beschrijf hier even hoe je dit moet doen. Dit doe je zo:

Zet eerst je ICQ-account uit in Empathy (kwestie van het vinkje weghalen). Ga naar "Bewerken" > "Accounts". Bij je ICQ-account(s) haal je het vinkje even weg bij "ingeschakeld". Als alle handelingen hieronder zijn voltooid, ga terug naar dit scherm, en vink het weer aan.

Open de terminal, en tik (of kopieer) het volgende commando:

mc-tool update haze/icq/_3<VUL_HIER_JE_INLOGCIJFERS_IN>0 bool:use-ssl=0
Je inlogcode invullen tussen de "3" en de "0". De "<" en de ">" NIET meenemen in de commando!

Als voorbeeld, dit zou er dan moeten staan: mc-tool update haze/icq/_3123456780 bool:use-ssl=0 (de groene cijfers vertegenwoordigen jouw ICQ-inlogcijfers)

Het kan zijn dat je de volgende waarschuwing krijgt:

mc-tool: haze/icq/_3<JOUW_INLOGCODE>0: Method "GetAll" with signature "s" on interface "org.freedesktop.DBus.Properties" doesn't exist

Mogelijk heb je je inlogcode niet goed ingevoerd. Check even je inloggegevens door de volgende toverspreuk in te voeren in de terminal

mc-tool list | grep icq

Je krijgt dan een overzicht te zien van de ICQ-accounts die actief zijn in Empathy. Neem die inlogcode exact zo over als er in de uitvoerregel(s) staan, en probeer de eerste commando opnieuw. Als dit gelukt is, dan zie je geen gekke meldingen verschijnen in de terminal. Het zou dan gelukt moeten zijn om SSL uit te schakelen voor de desbetreffende ICQ-account in Empathy. Herhaal dit eventueel, mocht je meerdere accounts onder ICQ hebben.

Heractiveer je ICQ-accounts weer in Empathy, en voila! Je kunt weer chatten!

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2010/11/21, 14:37:45 door Marqeaux »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/11/21, 15:04:51 »
http://developer.pidgin.im/wiki/MSNCertIssue
van de webstek:
Citaat
Linux ( zijn dus twee certificaten)

* Save the files to /usr/share/purple/ca-certs (or /usr/local/share/purple/ca-certs as appropriate)
    * Restart Pidgin

verwijder in je homemap=purple=cert. het omega cert.

herstarten pidgin.

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/21, 16:25:36 »
@Leoquant,

Merci, nu heb ik het ook weer werkend :)

Re: [OPGELOST] ICQ-accounts werken plots niet meer....
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/04, 13:55:13 »
Hoi allemaal,

Er zijn, sinds de laatste update weer problemen met het ICQ-protocol onder Empathy en Pidgin. Het probleem is weer dat er niet ingelogd kan worden onder ICQ. Heel vervelend als je gebruik maakt van ICQ.

Het probleem is betrekkelijk simpel op te lossen, maar hiervoor moet je wederom even in de terminal duiken. Schakel even je ICQ-account tijdelijk uit, en start de terminal op. Tik (of kopieer) de volgende commando:

mc-tool update haze/icq/_3<VUL_HIER_JE_INLOGCIJFERS_IN>0 bool:use-clientlogin=0
Je inlogcode invullen tussen de "3" en de "0". De "<" en de ">" NIET meenemen in de commando!

Als voorbeeld, dit zou er dan moeten staan: mc-tool update haze/icq/_3123456780 bool:use-clientlogin=0 (de groene cijfers vertegenwoordigen jouw ICQ-inlogcijfers)

Heb je dit gedaan, roep dan je accountinstellingen even op bij "Bewerken" > "Accounts". Klik op het plusje bij "Geavanceerd", en er komen wat instellingen tevoorschijn. Waarschijnlijk zie je bij "Server" de regel "login.messaging.aol.com" staan. Bij mij werkte dat niet meer. Ik heb dat gewijzigd in "login.icq.com" (geen hoofdletters gebruiken!). De tekenset blijft UTF-8, en de poort is 5190. Druk op "Toepassen", en schakel het account vervolgens weer in.

Mocht je meerdere ICQ-accounts hebben, herhaal dit proces bij elke account. Log vervolgens in, en alles zou het weer moeten doen. Bij mij wel in ieder geval.

Mocht het bij jou niet werken, dan staat SSL waarschijnlijk nog aan. Ga dan even naar mijn eerdere post in deze topic, en schakel dit via de commandolijn eerst uit. Mogelijk werkt het dan wel.

In Pidgin werkt het principe ongeveer nét zo, maar dat is in Pidgin via de grafische schil te regelen. De instellingen die ik hier beschreven heb, zijn hetzelfde.

Hopelijk lost dit voor fervente ICQ-gebruikers het probleem (tijdelijk?) weer even op. Succes! ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 13:58:12 door Marqeaux »