Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mount /home nfs wil niet  (gelezen 1325 keer)

mount /home nfs wil niet
« Gepost op: 2010/10/12, 21:01:38 »
Hallo

/home staat bij mij op de server voor alle werkstations, als een gebruiker een werkstation start wil ik graag dat /home gemount is voordat een gebruiker zicht  aanmeld, vroeger had je nog runlevels waar je van alles in kon regelen maar met het upstart systeem ben ik er nog niet achter, ben al wel met BUM (Boot Up Manager) aan het proberen geweest maar krijg het niet voor elkaar dat /home gemount is voordat een gebruiker zich kan inloggen. Heb op mijn laptop /home van de server gemount op /mnt/home en dit geeft op de laptop geen problemen. Wie kan mij uitleggen hoe ik op een gewoon werkstation dit wel voor elkaar krijg. Heb het geprobeerd op het werkstation met ubuntu 10.04 en 10.10 beide doen niet wat ik wil, de laptop draait nog op 10.04. Zolang dit probleem niet opgelost is ben ik genoodzaakt de werkstations op SuSE te laten blijven draaien. Bovenstaande zou dacht ik ook met LDAP opgelost moeten kunnen worden maar zover ben ik nog niet, wil dat wel een keer graag voor elkaar hebben maar dat komt nog wel een keer als ik veel tijd over heb.

Gr Roel.

Re: mount /home nfs wil niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/13, 18:25:00 »
Voor de zekerheid heb ik in de fstab van de client niet meer de hostnaam van de server vermeld maar het ip adres, en het ip adres dat de client krijgt toegewezen van dhcpd is altijd hetzelfde omdat ik die via het mac adres van de client heb vast gelegd in dhcpd.conf. De hostnaam van de betreffende werkstation is het zelfde of ik nu met ubuntu of met SuSE opstart, de SuSE werkstations pakken /home probleemloos. Heb exports nog ff nagekeken maar /home is geexporteerd op ip adres en niet op hostnaam. Als het werkstation is opgestart en ga met ctrl alt f1 naar een console, log in als root en geef het commando mount - t nfs 192.168.0.3:/home /home is er niks aan de hand en wordt /home gewoon gemount. snap veel, maar dit niet.

Aanvulling, in het werkstation dat niet doet wat ik wil zitten drie netwerkkaarten, kaart 1 aangesloten op de switch die op zijn beurt met de server is verbonden, kaart 2 op de router met wifi functie, om de router te beheren moet ik daar rechtstreeks op aangesloten zijn met een bedraad netwerk om de tenminste eerst de eerste wifi client in te stellen, kaart 3 is de wifi kaart om te testen of de wifi het wel doet. Heb nu kaart 2 en 3 verwijderd en ubuntu mount nu /home wel zoals het moet. Een keer of drie ubuntu herstart of /home wel gemount wordt en sinds er nog maar 1 netwerkkaart in het systeem zit werkt alles nog naar behoren. Zoals het zich nu laat aanzien is het probleem opgelost, nou ja opgelost, met nog twee meer netwerkkaarten in het systeem zou het eigenlijk ook moeten werken, maar helaas. Mocht ik de wifi router willen beheren moet ik daar maar een andere manier voor zoeken.

Groeten Roel
« Laatst bewerkt op: 2010/10/13, 18:53:01 door roelkoelewijn »

Re: mount /home nfs wil niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/13, 18:45:22 »
Je zult dit moeten doen met het /etc/fstab file.
Dit file gebruikt Linux om een automount uit te voeren.

https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Hier de voorbeeld entry die ik gebruik om mijn Dreambox te mounten via fstab met nfs
#NFS mount voor Dreambox HDD
192.168.1.113:/media/hda1 /media/dreambox nfs nosuid,rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr 0 0

EDIT: Bloom gaat ook die richting op  ;)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB