Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Hulp gevraagd om harde schijven te mounten  (gelezen 10219 keer)

Offline Partynoud

• Lid
(OPGELOST) Hulp gevraagd om harde schijven te mounten
« Gepost op: 2010/10/01, 23:05:45 »
Hallo,

Onlangs is een van mijn harde schijven kapot gegaan. Niks verloren gelukkig. Ik heb er een andere (sata) voor in de plaats gekocht.

Nu wil ik graag die ide-schijf gaan gebruiken als systeem-schijf (dus een linux-systeem erop zetten), maar die staat dus vol en die bestanden wil ik dus eerst overzetten naar een andrere schijf. Dat leeghalen van die schijf wil ik doen via een live-ubuntu-cd.

Echter kan dat blijkbaar niet zomaar, want de schijven moeten denk ik eerst gemount worden. Alleen daar snap ik helemaal niets van.
Wil iemand mij helpen om dat met fstab op te lossen? Ik kom het nl. zo vaak tegen da mounten maar vind het zelf veel te ingewikkeld om te doen. Ik wil echter wel weten hoe het moet anders loop ik er steeds tegen aan.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 07:07:46 door Partynoud »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Hulp gevraagd om harde schijven te mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/01, 23:26:17 »
Dit is mijn fstab:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0

# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=192f5ade-0752-473e-a8e4-977d64713329 /               ext4    errors=remount-ro 0       1

# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=13d01e9e-392b-4ea2-8192-96e8aad5f582 none            swap    sw              0       0

UUID=9b41fcd5-9f84-4ee7-a8c6-bd6f2efd49fe /media/NNTPGrab ext3 defaults,relatime 0 2

UUID=d320e028-8b1e-496e-8825-c6413c14e862  /media/Email ext3 defaults,relatime 0 2

UUID=debe1dee-138d-40bb-a920-fffb6498f49d /media/Multimedia ext3 defaults,relatime 0 2

UUID=ca9cb23c-a0fb-4970-9bf3-2608ca95517c /media/Documenten ext3 defaults,relatime 0 2

De laatste drie zijn partities op een externe schijf.
/media/NNTPGrab is een interne schijf van 1 gig.

De UUID code kan je vinden door in een terminal venster op te geven:
blkid

Dit is van mij de uitkomst op mijn pc:
nomko@nomko-desktop:~$ blkid
/dev/sda1: UUID="192f5ade-0752-473e-a8e4-977d64713329" TYPE="ext4"
/dev/sda5: UUID="13d01e9e-392b-4ea2-8192-96e8aad5f582" TYPE="swap"
/dev/sdb1: LABEL="NNTPGrab" UUID="9b41fcd5-9f84-4ee7-a8c6-bd6f2efd49fe" TYPE="ext3"
/dev/sdc1: LABEL="Email" UUID="d320e028-8b1e-496e-8825-c6413c14e862" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sdc2: LABEL="Multimedia" UUID="debe1dee-138d-40bb-a920-fffb6498f49d" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sdc3: LABEL="Documenten" UUID="ca9cb23c-a0fb-4970-9bf3-2608ca95517c" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"

sda is mijn 1e interne schijf die onderverdeelt is in 2 partities: sda1 en sda5
sdb1 is mijn 2e interne schijf (1 gig)
sdc is mijn externe schijf

Wil je je fstab bewerken, dan type je in een terminal:
sudo gedit /etc/fstab

Standaard is dit de volgorde:

UUID koppelpunt bestandsformaat opties

Hier vind je meer over fstab: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab

Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/01, 23:42:52 »
Hallo Nomko,

Sorry, snap er nog niks van. Ik wil gewoon die schijven aankoppelen. Voor de rest ben ik ook maar een leek. Ik weet niet eens of het kan hoor dat aankoppelen vanuit ubuntu-live cd.

Ik heb het gewoon nodig dat iemand me stap voor stap begeleidt om het spul aan te koppelen.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/01, 23:55:49 »
Hallo,

Onlangs is een van mijn harde schijven kapot gegaan. Niks verloren gelukkig. Ik heb er een andere (sata) voor in de plaats gekocht.
heb je een IDE - schijf vervangen door SATA ?. Dan zou ik even de BIOS van de pc nalopen of dit goed staat voor de nieuwe schijf.
De bestanden die je wil bewaren kan je beter even op een externe (USB) schijf zetten voor je verder gaat.  :)

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/02, 00:04:16 »
Hallo,

heb je een IDE - schijf vervangen door SATA ?. Dan zou ik even de BIOS van de pc nalopen of dit goed staat voor de nieuwe schijf.
De bestanden die je wil bewaren kan je beter even op een externe (USB) schijf zetten voor je verder gaat.  :)

Ide door sata vervangen inderdaad. De bios had ik al aangepast dus geen probleem verder. Ik kan de bestanden niet overzetten aangezien ik geen besturingssysteem heb (!!). Daar gaat het nu net over. Ik wil een nieuw besturingssysteem op de ide zetten, maar die bestanden die erop staan wil ik eerst overzetten.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/02, 01:13:16 »
Dat leeghalen van die schijf wil ik doen via een live-ubuntu-cd.

Echter kan dat blijkbaar niet zomaar, want de schijven moeten denk ik eerst gemount worden.
Wil iemand mij helpen om dat met fstab op te lossen?

Wanneer je met een Live-cd werkt komt fstab daar toch helemaal niet aan te pas? Je zoekt via menu Locaties (Places) de bewuste harde schijf/partitie op, klikt erop om hem te mounten en kopieert de bestanden die je wilt naar een andere schijf/partitie/usb-apparaat. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat je daarvoor rootrechten moet hebben, dus het terminalcommando gksudo nautilus moet gebruiken.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/02, 01:42:47 »

Echter kan dat blijkbaar niet zomaar, want de schijven moeten denk ik eerst gemount worden.

Wanneer je met een Live-cd werkt komt fstab daar toch helemaal niet aan te pas? Je zoekt via menu Locaties (Places) de bewuste harde schijf/partitie op, klikt erop om hem te mounten en kopieert de bestanden die je wilt naar een andere schijf/partitie/usb-apparaat. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat je daarvoor rootrechten moet hebben, dus het terminalcommando gksudo nautilus moet gebruiken.

hallo Mikkel,
Geen idee, ik probeer ook maar wat, maar het lukt me niet (vanaf een live-cd) om de bestanden van mijn ide-schijf over te brengen naar mijn sata. Als ik bijv. kies om een bestand te kopieren van mijn ide-schijf naar mijn sata-schijf kan dat niet omdat het " plakken" dan niet oplicht en ik zodoende dus niets kan overbrengen. Vandaar dat ik dacht aan mounten. Met gksudo nautilus lukt het trouwens ook niet.

In de tussentijd heb ik even ubuntu geinstalleerd op mijn sata-schijf om vandaaruit die ide-bestanden over te brengen naar mijn sata-schijf, maar het vreemde is dat Ubuntu mijn sata-schijf totaal niet aangeeft (in locaties)!! De ide-schijf wel, maar de sata wel terwijl daar toch ubuntu op staat....Hoe kan dit? Iemand een idee/oplossing?

Nogmaals mijn bedoeling is om de bestanden van ide over te brengen naar sata op welke manier dan ook. Tegelijkertijd wil (moet!) ik ook leren hoe fstab te gebruiken (jammer dat ubuntu dit blijkbaar niet automatisch doet, want ik snap er niets van. Ik heb begrepen dat ze bij Mandriva een progje " automount" hebben. Dat lijkt me veel gebruiksvriendelijker)

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/02, 01:45:19 »

ooh, mikkel, blijkbaar werkt dat gksudo wel, want als ik bestanden sleep naar de andere schijf werkt dat wel!  :) (wel vreemd dat dat knippen en plakken dan weer niet lukt. Iemand een idee waarom dat niet kan?)

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/02, 04:06:14 »
gksudo of sudo, dan mag je alles.
Met gparted, welke in de livecd zit, kun je indien nodig ook mounten of unmounten.

Dat je gksudo moet gebruiken is dat je niet de eigennaar bent, dit zul je later ook moeten wijzigen bij je nieuwe install.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/02, 20:06:33 »
Als je de ide schijf kan zien (op bureaublad of elders) dan kan je nog altijd rechts op klikken en mounten (aankoppelen). Als er daar echter staat: Afkoppelen, dan is de schijf reeds gemount (aangekoppeld) en moet je niets extra doen.

fstab dient om automatisch te mounten tijdens het opstarten en dat permanent. Dus voor een tijdelijke aankoppeling is dit niet nodig.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/03, 22:05:36 »
gksudo of sudo, dan mag je alles.
Met gparted, welke in de livecd zit, kun je indien nodig ook mounten of unmounten.

Dat je gksudo moet gebruiken is dat je niet de eigennaar bent, dit zul je later ook moeten wijzigen bij je nieuwe install.

hoe mount je met gparted dan? Is dat makkelijker dan fstab?

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/03, 22:14:14 »
Als je de ide schijf kan zien (op bureaublad of elders) dan kan je nog altijd rechts op klikken en mounten (aankoppelen). Als er daar echter staat: Afkoppelen, dan is de schijf reeds gemount (aangekoppeld) en moet je niets extra doen.

fstab dient om automatisch te mounten tijdens het opstarten en dat permanent. Dus voor een tijdelijke aankoppeling is dit niet nodig.
ok, nog een vraagje ik heb de inhoud van een van mijn schijven naar een naar schijf gekopieerd (van ide naar sata-schijf voor de duidelijkheid), maar nu staat er een sleuteltje op die inhoud (die ik gekopieerd heb). Ik kan nu niks toevoegen aan die gekopieerde inhoud. Hoe los ik dat nu op?

Verder wil ik weten hoe je de namen van de harde schijven kunt veranderen.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/04, 19:03:36 »
Je zal met rootrechten moeten werken om dat op te lossen. Dus nautilus (gestandsbeheer) openen met rootrechten. Klik op Alt+F2 en tik in:
gksudo nautilusNu zou je aan die bestanden moeten kunnen. Die kan je dan terugzetten op je andere schijf en in je eigen account, dan kan je ze weer benaderen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/05, 04:54:41 »
Je zal met rootrechten moeten werken om dat op te lossen. Dus nautilus (gestandsbeheer) openen met rootrechten. Klik op Alt+F2 en tik in:
gksudo nautilusNu zou je aan die bestanden moeten kunnen. Die kan je dan terugzetten op je andere schijf en in je eigen account, dan kan je ze weer benaderen.

Dat gksudo snap ik, maar het geval is dat ik voordat ik mijn nieuwe ubuntu-systeem erop had gezet eerst mijn ide-schijf leeggehaald had (met al die bestanden waar ik het over had) en die bestanden heb ik vervolgens in een map overgezet op een andere schijf. Na de installatie staat er echter een sleuteltje voor die map. Dan werkt het toch niet om die map weer terug te plaatsen naar de ide-schijf? (ik bedoel daar is het probleem toch niet mee opgelost?)

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/05, 10:49:26 »
Met gksudo nautilus naar de map met sleuteltje gaan rechtermuis knop,
dan tab rechten die staat op root die even op je eigennaam zetten.
Alle winkjes aanwinken en klaar nu kan je met je eigen account er weer bij
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/05, 17:32:39 »

Mijn eigen naam staat er niet tussen....wel de naam nobody...

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/07, 03:55:36 »

Dit lukt dus niet (zie voorgaand bericht). Weet je alsnog de oplossing hiervoor?

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/07, 04:00:15 »

Ik heb het sleuteltje nu weggekregen bij de hoofdmap, maar in de map zelf staan er voor ALLE bestanden weer die verdomde sleuteltjes (word er knettergek van!).

Hoe krijg ik dat nu weer opgelost?? (ik had wel "rechten op bestanden in de map toepassen" geklikt. Moest dat niet??)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 04:44:29 door Partynoud »

« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/07, 16:45:25 »
Om al teveel verwarring te voorkomen.

1. De schijf is niet automatisch aangekoppeld via fstab begrijp ik?
2. Je hebt de schijf gemount als root binnen je eigen omgeving?
3. Je kan als gebruiker, zonder root rechten, niets op de schijf plaatsen, alleen de root kan dat?
4. Het slotje heb je verwijdert door de eigenaar om te zetten naar jezelf?

Een slotje staat erop, omdat je niet de eigenaar bent van deze files.

Automatic Mount At Boot, hier staat ook een stukje in over hoe je de rechten naar je toe kan halen.

weet niet of er een steunpunt bij je in de buurt zit om je persoonlijk te helpen

« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 16:51:58 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/07, 17:07:24 »

Ik heb het sleuteltje nu weggekregen bij de hoofdmap, maar in de map zelf staan er voor ALLE bestanden weer die verdomde sleuteltjes (word er knettergek van!).

Hoe krijg ik dat nu weer opgelost?? (ik had wel "rechten op bestanden in de map toepassen" geklikt. Moest dat niet??)

Dit heb ik ook wel eens.
Indien je niet alle onderliggende mappen gewijzigd krijgt(jezelf eigennaar maken), dit kun je doen.
Krusader installeren, deze starten door "sudo krusader" in de terminal, en hier de mappen wijzigen naar je eigen user.
Dit is alles.

« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/07, 18:38:27 »
Open eens de Terminal ( zie plaatje waar) en geef de volgende outputs eens hier weer:
sudo blkid
paswoord blind typen .. zie je niet = goed
en
cat /etc/fstaben
ls -l /media
Om een directory te maken in de /media folder voor de mount van je nieuwe disk doe je
sudo mkdir /media/mydisk
Om fstab te wijzigen doe je het volgende, ALT-F2 en typ je in gksu gedit /etc/fstab

Voeg de volgende regel toe
UUID=e5f70e3e-8fd3-40eb-b37a-510bb27b0117 /media/mydisk  ext4  defaults        0       2
De UUID heb je gevonden voor de disk die je automatisch wil mounten, de door mij gegeven waarde is een voorbeeld.
ext4 moet je ook controleren of dat klopt voor je te mounten disk, heb je ook al zie TYPE= ... voor die disk.

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/08, 01:40:23 »
Om al teveel verwarring te voorkomen.

1. De schijf is niet automatisch aangekoppeld via fstab begrijp ik?
2. Je hebt de schijf gemount als root binnen je eigen omgeving?
3. Je kan als gebruiker, zonder root rechten, niets op de schijf plaatsen, alleen de root kan dat?
4. Het slotje heb je verwijdert door de eigenaar om te zetten naar jezelf?

Een slotje staat erop, omdat je niet de eigenaar bent van deze files.

Automatic Mount At Boot, hier staat ook een stukje in over hoe je de rechten naar je toe kan halen.

weet niet of er een steunpunt bij je in de buurt zit om je persoonlijk te helpen

Het onderwerp dat ik hier gepost heb ging in eerste instantie over het mounten van harde schijven, aangezien ik dat VEEL TE MOEILIJK VIND en niets van snap. Niemand heeft dat echter (makkelijk) uitgelegd. Ik ben ook maar een leek, maar loop helaas veel te vaak tegen dat (voor mij) irritante mount/unmount en root-gedoe aan. Ubuntu is wat dat betreft voor mij allesbehalve gebruiksvriendelijk. Ik heb begrepen dat Mandriva iets heeft als automount of zoiets. Maar goed, daar ging het dus in eerste instantie om.

Nu gaat het om de inhoud van mijn ide-schijf. Op die schijf staat mijn ubuntu-systeem nu, maar alvorens dat kon heb ik de inhoud van die schijf eerst overgeplaatst naar een van mijn andere (sata-)schijven. Dit alles heb ik gedaan via de live-cd. Toen het systeem eenmaal geinstalleerd was op de ide-schijf en ik de bestanden wilde benaderen die ik verplaatst had bleek er een sleuteltje voor te staan. Hier op het forum zeiden ze dat ik dat ongedaan kon maken met alt f2 etc. Dat is niet (helemaal) gelukt. Dwz het sleuteltje voor de map, waar alle bestanden staan gekopieerd, is weg MAAR bij ALLE bestanden in die map staat nog steeds een sleuteltje voor (!).

Kan ik er niet voor zorgen dat ik overal de beheerder over word, zonder dat ik dat steeds apart moet aangeven? Dus dat ik als gebruiker ook de beheerder ben of zoiets?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/08, 02:04:18 door Partynoud »

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/08, 02:35:22 »

Dit heb ik ook wel eens.
Indien je niet alle onderliggende mappen gewijzigd krijgt(jezelf eigennaar maken), dit kun je doen.
Krusader installeren, deze starten door "sudo krusader" in de terminal, en hier de mappen wijzigen naar je eigen user.
Dit is alles.

Wat en waar en hoe moet je wat veranderen dan in die krusader??

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/08, 02:44:06 »
Open eens de Terminal ( zie plaatje waar) en geef de volgende outputs eens hier weer:
sudo blkid
paswoord blind typen .. zie je niet = goed
en
cat /etc/fstaben
ls -l /media
Om een directory te maken in de /media folder voor de mount van je nieuwe disk doe je
sudo mkdir /media/mydisk
Om fstab te wijzigen doe je het volgende, ALT-F2 en typ je in gksu gedit /etc/fstab

Voeg de volgende regel toe
UUID=e5f70e3e-8fd3-40eb-b37a-510bb27b0117 /media/mydisk  ext4  defaults        0       2
De UUID heb je gevonden voor de disk die je automatisch wil mounten, de door mij gegeven waarde is een voorbeeld.
ext4 moet je ook controleren of dat klopt voor je te mounten disk, heb je ook al zie TYPE= ... voor die disk.

Schijven van mij zijn (blijkbaar) allemaal gemount. wel vind ik het nog belangrijk om te weten HOE je evt. iets moet mounten. Dus ik geef je de output even van de dingen die je vraagt:

~$ sudo blkid
/dev/sda1: UUID="b4bb8831-baf9-413b-a950-60687222e9cf" TYPE="ext4"
/dev/sda5: UUID="b7ca41db-96fc-4ef9-a735-5305c3c5e59f" TYPE="swap"
/dev/sdb1: UUID="6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61" TYPE="ext4"
/dev/sdc1: UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" TYPE="ext4"
arnoud@arnoud-desktop:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=b4bb8831-baf9-413b-a950-60687222e9cf /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=b7ca41db-96fc-4ef9-a735-5305c3c5e59f none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
arnoud@arnoud-desktop:~$ ls -l /media
totaal 12
drwxrwxr-x 18 arnoud arnoud 4096 2010-10-02 15:10 650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd
drwxr-xr-x  3 root   root   4096 2010-10-02 23:40 6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61
lrwxrwxrwx  1 root   root      7 2010-10-03 00:02 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x  2 root   root   4096 2010-10-03 00:02 floppy0

« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/08, 15:51:14 »
We gaan eerst eens in de /media folder 2 nieuwe folders aanmaken.
Start de Terminal en geef de volgende commando's
sudo mkdir /media/sdb1
sudo mkdir /media/sdc1
Om te controleren of je nu deze mappen inderdaad hebt geef je in
ls -l /media
Ok, nu gaan we de fstab aanpassen, maar we maken eerst een backup van die we nu hebben.
cp /etc/fstab /etc/fstab_oldfstab te wijzigen doe je het volgende, ALT-F2 en typ je in gksu gedit /etc/fstab

Dan voegen we de volgende regels toe onderaan je fstab:
#/dev/sdb1: UUID="6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61" TYPE="ext4"
UUID=6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61      /media/sdb1    ext4    defaults    0    2

#/dev/sdc1: UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" TYPE="ext4"
UUID=650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd      /media/sdc1    ext4    defaults   0    2
Duk nu op opslaan en sluit je fstab file.

Om nu de schijven op de juiste plek en de juiste folder te mounten doe je
sudo umount -aDit doen we om te voorkomen dat je schijven op meerdere plekken in je systeem gemount zijn.
Kan zijn dat er wat waarschuwingen komen, maar geen zorgen.

Nu geef je het volgende commando
sudo mount -a
Hopelijk werk alles nu naar behoren als je files op de disk gaat plaatsen.
Het kan zijn dat je de al geplaaste files toch nog van eigenaar zou moeten wijzigen.

Meer informatie over hoe en wat met fstab