Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Hulp gevraagd om harde schijven te mounten  (gelezen 10220 keer)

Offline heir4c

• Lid
Re: Hulp gevraagd om harde schijven te mounten
« Reactie #25 Gepost op: 2010/10/08, 20:40:25 »
Daar je die bestanden verplaatst/gekopieerd hebt met de LiveCD is er geen gebruiker aanwezig en sta jij dus ook niet in die lijst. Je kan dus als root eerst al die bestanden onder jouw account zetten. Dan zal denk ik daar wel je naam weergegeven worden in die lijst.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2010/10/09, 04:08:48 »
Met het commando
sudo chown -R ................................... (op de puntjes komt dan je pc naam en de media met naam)

kan je alle sloten eraf halen.
Nu weet ik niet om welke mappen het bij jou gaat, maar als je dat eens aangeeft, dan kan iemand hier wel het commando voor je neerzetten zodat jij dat in de terminal kan zetten.

Het gaat om een map genaamd 250 GB HD. Hij staat op een harde schijf die (helaas) nog geen naam heeft, behalve cijfers en letters:
650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd en deze schijf staat weer in de map /media.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2010/10/09, 04:09:48 »
Daar je die bestanden verplaatst/gekopieerd hebt met de LiveCD is er geen gebruiker aanwezig en sta jij dus ook niet in die lijst. Je kan dus als root eerst al die bestanden onder jouw account zetten. Dan zal denk ik daar wel je naam weergegeven worden in die lijst.

Hoe doe je dat dan?

Offline Partynoud

• Lid
(Gedeeltelijk opgelost) Re: Hulp gevraagd om harde schijven te mounten
« Reactie #28 Gepost op: 2010/10/09, 04:25:07 »
We gaan eerst eens in de /media folder 2 nieuwe folders aanmaken.
Start de Terminal en geef de volgende commando's
sudo mkdir /media/sdb1
sudo mkdir /media/sdc1
Om te controleren of je nu deze mappen inderdaad hebt geef je in
ls -l /media
Ok, nu gaan we de fstab aanpassen, maar we maken eerst een backup van die we nu hebben.
cp /etc/fstab /etc/fstab_oldfstab te wijzigen doe je het volgende, ALT-F2 en typ je in gksu gedit /etc/fstab

Dan voegen we de volgende regels toe onderaan je fstab:
#/dev/sdb1: UUID="6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61" TYPE="ext4"
UUID=6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61      /media/sdb1    ext4    defaults    0    2

#/dev/sdc1: UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" TYPE="ext4"
UUID=650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd      /media/sdc1    ext4    defaults   0    2
Duk nu op opslaan en sluit je fstab file.

Om nu de schijven op de juiste plek en de juiste folder te mounten doe je
sudo umount -aDit doen we om te voorkomen dat je schijven op meerdere plekken in je systeem gemount zijn.
Kan zijn dat er wat waarschuwingen komen, maar geen zorgen.

Nu geef je het volgende commando
sudo mount -a
Hopelijk werk alles nu naar behoren als je files op de disk gaat plaatsen.
Het kan zijn dat je de al geplaaste files toch nog van eigenaar zou moeten wijzigen.

Meer informatie over hoe en wat met fstab

Bedankt DonpedroII, zoals ik al aangaf bleken de schijven toch wel gemount te zijn, maar dit is wel wat ik wilde weten. Verder geef je aan een backup te maken van de oude fstab. Mochten dingen niet goed gaan met het mounten hoe haal je die oude fstab dan weer terug?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 02:19:43 door Partynoud »

« Reactie #29 Gepost op: 2010/10/09, 11:52:00 »
Weet niet of je hem al gewijzigd heb, maar door eenvoudig in de Terminal dit op te geven
mv -f /etc/fstab_old /etc/fstab
Info over het mv commando: http://www.computerhope.com/unix/umv.htm

In wezen als er iets fout zou staan in de fstab, dan hoeft er in principe niets fout te gaan.
Zeker als het gaat om bijvoorbeeld losgekoppelde USB drives die je via deze manier had ge-automounted.

Hoop dat je probleem met de rechten is opgelost, of is dat nog steeds een probleem?
Mocht dat nu ook zijn opgelost, zet dan even [OPGELOST] in de titel van je eerste post.

Succes.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2010/10/11, 23:01:34 »

Hoop dat je probleem met de rechten is opgelost, of is dat nog steeds een probleem?
Mocht dat nu ook zijn opgelost, zet dan even [OPGELOST] in de titel van je eerste post.

Succes.

Dat is nog steeds een probleem. Krusader is wel aanbevolen hier, heb ik geinstalleerd, maar weet niet hoe dat werkt en wat ik dan moet doen. Iemand enig idee?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/11, 23:17:46 door Partynoud »

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2010/10/12, 17:48:26 »
ok, nogmaals een oproep:

Ik heb dus nog steeds een bestandsmap waar ik zelf wel de rechten over heb, maar de bestanden erin dus niet (!) (Er staan allemaal sleuteltjes voor de bestanden. Hoe krijg ik dit alsnog opgelost? Krusader is me hier aanbevolen maar weet niet hoe dat werkt/wat ik dan moet doen.

Bovendien is het toch vreemd dat ondanks dat ik met alt f2 gksudo nautilus alles heb aangepast maar hij vervolgens mij wel rechten geeft over de map zelf maar niet over de inhoud ervan ??!! En dat sommige mensen hier zeggen dat nautilus dat "soms" doet....??

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2010/10/12, 19:21:10 »
Met gksudo of sudo werken heeft het voordeel dat je geen virussen en andere rotzooi op je pc krijgt.
Rechten op een file heeft windows ook, dus dat is niet nieuw.

Krusader openen met "sudo krusader" in de terminal.
Harde schijf mounten indien nodig.
Met muis op de map gaan staan,(zorg dat je de hele harde schijf kiest, dus alle mappen), rechtertoets, eigenschappen.
Dan wijzig naar je eigen naam/gebruiker, zie foto.
User en group je eigen gebruiker kiezen.
Onderaan kiezen voor "apply changes for all sub directories"(toepassen voor alle sub directories).
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 19:44:16 door jan11000 »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/10/12, 19:41:44 »
Een extra harde schijf toevoegen aan je pc/ubuntu.

Maak een map in je home directory(kan ook in de map media), maak je daar eigennaar van(zodat je kunt schrijven en deleten).
Dan met "gksudo pysdm"(eerst even installeren, heet "Storage Device Manager"), de harde schijf koppelen aan je zelf gemaakte map, mounten.(en de instellingen kontroleren, zoals automatisch mounten).
Dan met nautilus kontroleren of je alle rechten hebt om te schijven en deleten. Indien niet dan de rechten wijzigen naar je eigen gebruiker.
Rebooten en kontroleren of hij word gemount.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 19:43:30 door jan11000 »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2010/10/12, 19:46:07 »
Gparted heeft een voordeel dat je ziet of een schijf gemount is.
Je kan hier ook grafisch mounten en unmounten.
Je kan hier ook zien waar je partitie aan gemount is, grafisch dus.
Je hebt dus een goede overzicht.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2010/10/12, 21:58:03 »
Met gksudo of sudo werken heeft het voordeel dat je geen virussen en andere rotzooi op je pc krijgt.
Rechten op een file heeft windows ook, dus dat is niet nieuw.

Krusader openen met "sudo krusader" in de terminal.
Harde schijf mounten indien nodig.
Met muis op de map gaan staan,(zorg dat je de hele harde schijf kiest, dus alle mappen), rechtertoets, eigenschappen.
Dan wijzig naar je eigen naam/gebruiker, zie foto.
User en group je eigen gebruiker kiezen.
Onderaan kiezen voor "apply changes for all sub directories"(toepassen voor alle sub directories).

Hoi Jan,

na wat zelf geprobeerd te hebben zag ik dat je dat idd zo kunt doen zoals je hierboven beschreven hebt. Echter ik krijg als ik dat doe elke keer een foutmelding, dwz hij gaat wel bezig maar dan krijg ik na een aantal seconden direct weer een foutmelding: "access denied to .....(dat en dat bestand)...

Ik word er knettergek van mensen. Ik ken met ubuntu meer frustraties dan gebruikersgemak,alleen al door dat stomme root-gedoe! Waarschijnlijk zal ik al die (duizenden!) bestanden handmatig moeten wijzigen, tenzij iemand de oplossing weet...

« Reactie #36 Gepost op: 2010/10/12, 23:50:38 »
Misschien kun je je alle moeite besparen, en voor de gelegenheid even een iso van Lucid Puppy (of een andere Puppy-variant) binnen te halen, deze te branden op CD en deze opstarten. Na het opstarten van Puppy ben je automatisch root in dat systeem, en kun je ook alles doen zonder eerst te worden geconfronteerd met allerlei restricties met bestandsmappen etc. Het gegeven dat je root bent in dat systeem zorgt voor kritiek op het distrootje, maar het heeft in sommige gevallen ook wel weer voordelen.  :D

Verder zit er in Lucid Puppy (of elk ander Puppy-variant) ook een soort van automounter. Het enige wat je hoeft te doen is een snelkoppeling op het bureaublad aan te klikken, de harde schijf te selecteren, en het programmaatje komt tevoorschijn. Daarin zie je alle harde schijven die het herkent. Hopelijk ziet het de jouwe ook, mocht je deze optie proberen.

Bij het overzetten van je bestanden zou je deze naar een NTFS-partitie kunnen verplaatsen, want onder NTFS heb je geen last van het rechten-verhaal.

Ik weet het, het is geen chique oplossing, maar het zou je wèl enigszins verder kunnen helpen. Ik begrijp als geen ander de frustratie over problemen die je maar niet op kunt lossen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/13, 00:03:46 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2010/10/13, 23:26:06 »
Misschien kun je je alle moeite besparen, en voor de gelegenheid even een iso van Lucid Puppy (of een andere Puppy-variant) binnen te halen, deze te branden op CD en deze opstarten. Na het opstarten van Puppy ben je automatisch root in dat systeem, en kun je ook alles doen zonder eerst te worden geconfronteerd met allerlei restricties met bestandsmappen etc. Het gegeven dat je root bent in dat systeem zorgt voor kritiek op het distrootje, maar het heeft in sommige gevallen ook wel weer voordelen.  :D

Verder zit er in Lucid Puppy (of elk ander Puppy-variant) ook een soort van automounter. Het enige wat je hoeft te doen is een snelkoppeling op het bureaublad aan te klikken, de harde schijf te selecteren, en het programmaatje komt tevoorschijn. Daarin zie je alle harde schijven die het herkent. Hopelijk ziet het de jouwe ook, mocht je deze optie proberen.

Bij het overzetten van je bestanden zou je deze naar een NTFS-partitie kunnen verplaatsen, want onder NTFS heb je geen last van het rechten-verhaal.

Ik weet het, het is geen chique oplossing, maar het zou je wèl enigszins verder kunnen helpen. Ik begrijp als geen ander de frustratie over problemen die je maar niet op kunt lossen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. ;)

Bedankt Marqeaux, nee het is niet de oplossing maar ik heb dusdanig problemen met ubuntu en dat root-gebeuren dat ik er serieus over nadenk over te stappen naar idd puppy of mandriva.

Wat betreft dat ntfs, als ik de betreffende bestanden verplaats naar bijv. usb-schijf met ntfs en ik zet ze daarna weer terug, heb ik dan geen last meer van dat rottige root-gebeuren??

P.s. ik maak van dit root-gebeuren een aparte post en ga daar verder.

« Reactie #38 Gepost op: 2010/10/13, 23:43:26 »
Wat betreft dat ntfs, als ik de betreffende bestanden verplaats naar bijv. usb-schijf met ntfs en ik zet ze daarna weer terug, heb ik dan geen last meer van dat rottige root-gebeuren??

Nee, naar mijn weten (maar ik kan het mis hebben!) wordt de rechtenkwestie opgeheven. Zodra je deze bestanden vanuit een NTFS-partitie terugzet, dan ben je - als gebruiker op dat moment - weer beheerder over de foto's. Maar de voorwaarde is dan wel dat je de foto's terugzet op je standaard gebruikersaccount. Doe je deze handeling weer als root (gksudo nautilus), dan is het waarschijnlijk dat je de bestanden weer met een slotje aantreft.

Als ik het mis heb met bovenstaande, dan laat ik me graag corrigeren door de experts hier op het forum. Ook voor mij valt er nog genoeg te leren. ;)

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2010/10/14, 01:42:40 »

Nee, naar mijn weten (maar ik kan het mis hebben!) wordt de rechtenkwestie opgeheven. Zodra je deze bestanden vanuit een NTFS-partitie terugzet, dan ben je - als gebruiker op dat moment - weer beheerder over de foto's. Maar de voorwaarde is dan wel dat je de foto's terugzet op je standaard gebruikersaccount. Doe je deze handeling weer als root (gksudo nautilus), dan is het waarschijnlijk dat je de bestanden weer met een slotje aantreft.

Als ik het mis heb met bovenstaande, dan laat ik me graag corrigeren door de experts hier op het forum. Ook voor mij valt er nog genoeg te leren. ;)

Wat bedoel je met terugzetten op je standaard gebruikersaccount?/ Hoe doe je dat?

« Reactie #40 Gepost op: 2010/10/14, 03:20:51 »
Er hoort eigenlijk te staan: "Maar de voorwaarde is dan wel dat je de foto's terugzet MET je standaard gebruikersaccount." Daarmee bedoel ik dus dat je deze handeling uitvoert in de gewone, normale gebruikersaccount waarmee je gewoonlijk inlogt in Ubuntu, en waar je normaal gesproken mee werkt.

Heb ik het zo wat duidelijker verwoord?

Hopelijk werkt dit. Probeer het eens, zou ik zeggen....

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2010/10/15, 02:18:43 »
Er hoort eigenlijk te staan: "Maar de voorwaarde is dan wel dat je de foto's terugzet MET je standaard gebruikersaccount." Daarmee bedoel ik dus dat je deze handeling uitvoert in de gewone, normale gebruikersaccount waarmee je gewoonlijk inlogt in Ubuntu, en waar je normaal gesproken mee werkt.

Ik heb het geprobeerd en blijkbaar werkt het...(ik zeg het terwijl ik mijn hart vasthoud elke keer..) Het zou niet zo moeten, maar aangezien voor de rest niemand nog de oplossing heeft kunnen geven is de optie in ieder geval een oplossing...Ik wacht nog heel even op antwoorden in de andere post want het gaat om ruim 200 GB....

Bedankt in ieder geval Marqeaux!

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2010/10/16, 05:44:58 »

Antwoord GELUKKIG ontvangen en opgelost, marqeaux, zie hier:

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/problemen-met-root-gebeuren/new/?topicseen#new