Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 3.6.8 is traag.  (gelezen 2797 keer)

Offline marco1800

• Lid
Firefox 3.6.8 is traag.
« Gepost op: 2010/09/04, 10:58:05 »
Ik gebruik Ubuntu 10.04, 64 bit. Ik maakte alle updates tot nu toe.
Mijn pc bevat volgende onderdelen,
Processor Core 2 duo 2.4 E4600, 2.4 Ghz.
Geheugen  2.0 Gb.
Harde schijf 160 Gb.
Grafische kaart Nvidia Geforce 8500 GT, 512 Mb.
De uploadsnelheid is soms  bijzonder traag.
Ik doe volgende test qua snelheid en heb de volgende waarden :
Upload :1,79 Mb/s (millibit per seconde)
Download : 18,67 Mb/s

Na de test installeer ik google chrome eens om te kijken of dat sneller gaat, en inderdaad veel sneller.  Mag ik dan concluderen dat de traagheid qua up-load niks te maken heeft met mijn pc, ook niet met het besturingssysteem maar dat er wel iets aan de hand is met firefox 3.6.8. Maar wat zou er dan kunnen mis zijn met firefox?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Firefox 3.6.8 is traag.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/04, 12:38:36 »
Ik gebruik Ubuntu 10.04, 64 bit. Ik maakte alle updates tot nu toe.
Mijn pc bevat volgende onderdelen,
Processor Core 2 duo 2.4 E4600, 2.4 Ghz.
Geheugen  2.0 Gb.
Harde schijf 160 Gb.
Grafische kaart Nvidia Geforce 8500 GT, 512 Mb.
De uploadsnelheid is soms  bijzonder traag.
Ik doe volgende test qua snelheid en heb de volgende waarden :
Upload :1,79 Mb/s (millibit per seconde)
Download : 18,67 Mb/s

Na de test installeer ik google chrome eens om te kijken of dat sneller gaat, en inderdaad veel sneller.  Mag ik dan concluderen dat de traagheid qua up-load niks te maken heeft met mijn pc, ook niet met het besturingssysteem maar dat er wel iets aan de hand is met firefox 3.6.8. Maar wat zou er dan kunnen mis zijn met firefox?

Zijn er bepaalde sites waarmee je merkt dat FF trager is of is het in zijn algemeenheid?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/04, 13:02:09 »
Dit is een veelgehoorde klacht dat FF traag opstart, maar voor de rest doet hij alles nagenoeg gelijk als iedere andere browser.
Bij het FF-team is dit wel degelijk bekend en men probeert ook dit probleem de nek om te draaien.
Tot nu toe is dit nog niet echt gelukt.

Als ik FF voor het eerst opstart, dan duur dat hier pak hem beet 5 seconden voordat hij opkomt.
Eenmaal afgelsoten en naar een tijdje weer opgestart, duur het maar een split second.

Het blijft een eindeloze discussie over wat nu de beste browser is, maar dat is gewoon persoonlijk.
Vroeger zat iedereen met IE tot er op een moment iets anders kwam ... Netscape.

Iedereen klaagde steen en been, omdat de ervaring van IE zo ingebakken zat tussen de oren van een ieder, dat NS nooit echt een kans heeft gehad om aan te slaan bij het grote publiek.
Zelf ooit begonnen met NS en toen eens IE gaan proberen ... wat een bagger progje was/is dat zeg!

Maar de wereld van de huis tuin en keuken computer draait nu nog steeds om Microsoft en de commersie die het met zich meebrengt.
De ontwikkelingen worden op dat platform dan ook veel beter ondersteund door zowel hardware als software makers.

Als je dus overstap naar een ander OS dan Windows, dan moet je jezelf openstellen voor een totaal andere ervaring.
Anders moet je gewoon Windows blijven gebruiken om frustraties, die op dit forum ook wel eens tot uiting komen, te voorkomen.
Want de kans dat je buurman je kan helpen met een Linux-bak is stukken kleiner ( 1%) dan met een Windows-bak (99%).

En hoe er rekening mee ... alles wat er in je PC gebeurt, gebeurt op een snelheid van het onderdeel met de laagste snelheid.

En nog 1 ... "Het probleem van de PC zit meestal tussen de stoel en het toesenbord:D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/04, 13:16:56 »
Vroeger zat iedereen met IE tot er op een moment iets anders kwam ... Netscape.
Iedereen klaagde steen en been, omdat de ervaring van IE zo ingebakken zat tussen de oren van een ieder, dat NS nooit echt een kans heeft gehad om aan te slaan bij het grote publiek.
Dat is even de geschiedenis verkrachten, zeg! In de tweede helft van de jaren '90 hadden Microsoft en Netscape beide een browser die je gratis kon downloaden. Die van Netscape was VEEL beter en sneller en dus werd dat de marktleider. IE werd maar weinig gedownload. Helemaal wat anders dan wat jij schrijft, dus. Dat zinde Microsoft niet, iedereen moest immers met IE werken om hen in staat te stellen de op internet gebruikte document- en multimediaformaten te monopoliseren. Dus bouwden ze in Windows 98 IE standaard in. Toen veranderde de situatie: er was al een browser aan boord die voor de meeste mensen "goed genoeg" was. Dus gingen die mensen Netscape niet meer downloaden. En langzaam maar zeker verloor Netscape zijn marktoverwicht totdat er vrijwel niets meer van overbleef. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Windows zelf: omdat het standaard meegeleverd wordt met pc's en de meeste mensen het "goed genoeg" vinden, probeert het gros nooit een ander besturingssysteem uit. En dus blijft Windows de desktopstandaard.
Dat Firefox een flink stuk van de browsermarkt in handen kon krijgen, mag al een wonder heten. Een bewijs dat Microsoft IE behoorlijk heeft laten verrotten voordat ze eindelijk wakker schoten en er iets aan deden.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/04, 13:25:27 »
@Bloom +10
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/04, 14:16:09 »
Netscape was toch eerder als IE of heb ik het gewoon fout? :-X

Maar zulle we niet verder on-topic blijven?

Niet alles start even snel op, dat kan overal aan leggen, maar hoogst waarschijnlijk niet aan je hardware
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/04, 14:21:48 »
OK +1 point taken  :-[
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Browser_Wars.svg

Het zal dus inderdaad niet aan de hardware liggen, maar zoals ik al aangaf het is een bekend 'probleem' dat FF niet al te snel start.
Maar hou er rekening mee dat de ontwikkeling van FF ook niet stilzit om dit beter te maken.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/04, 18:16:09 »
Resteert nog de initiële vraag wat Firefox te maken kan hebben met de up- en download tov Chrome.

Hier doet Chrome:

En Firefox:

Niet zo veel verschil.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/06, 07:14:10 »
Resteert nog de initiële vraag wat Firefox te maken kan hebben met de up- en download tov Chrome.

Hier doet Chrome:

En Firefox:

Niet zo veel verschil.

Dat is je up- en download snelheid van je verbinding, niet de rendering snelheid van je browswer, het heeft hier dus niks mee te maken ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/06, 09:28:46 »
De eerste voor het grote publiek werkende browser was uitsluitend werkzaam op UNIX.
Dat was NCSA Mosiac. Dat was ongeveer 1990. Daaruit is Netscape ontstaan.
Daarna pas heeft Microsoft een browser op de markt gebracht. (1994 ??? )
Die hebben ze niet zelf gemaakt maar ergens gekocht.
Mac had toen inmiddels ook al een eigen browser.

Xubuntu 15.04

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/06, 13:29:15 »
Een naakte Firefox start snel op echt waar.
Maar dan komen er bij sommige ontelbare bookmarks op , rs feeds en niet onbelangrijk soms 10 addons ja dat moet hij dan allemaal mee opstarten.
Misschien bewaard u ook nog ontelbare WW plus hun url´s in uw FF dat start ook mee op.
En dat vertraagd dan.
Langs de andere kant kijk is op uw uurwerk wat zijn nu drie sec dat hij langzamer opstart als chrom .. inderdaad niks dus
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/06, 17:05:42 »

Hier doet Chrome:

En Firefox:

Niet zo veel verschil.

Dat is je up- en download snelheid van je verbinding, niet de rendering snelheid van je browswer, het heeft hier dus niks mee te maken ;)

De TS heeft het toch ook over de up- en download?  ;)

« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/06, 18:32:38 »

Hier doet Chrome:

En Firefox:

Niet zo veel verschil.

De TS heeft het toch ook over de up- en download?  ;)

Ja, maar een browser KAN hier tog helemaal geen enkele invloed op hebben?
Desktop:
Notebook:

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/06, 19:17:13 »
Lijkt mij ook niet, maar dat is wel zijn vraag..

(Waar is de TS eigenlijk?)

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/06, 19:53:41 »
FF kan heel sloom zijn door IPV6.

Hoe zet je dat dan uit?
http://sites.google.com/site/ubynlinfo/irritante-fouten/firefox-is-sloom

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/06, 22:02:50 »
Tip: het is niet nodig om ver te zoeken of met Chrome te testen.
Bij elke Ubuntu-installatie zit volgens mij ook Epiphany, de vaak vergeten browser en dat is volgens mij ten onrechte.

Als je wilt zien hoe je snel en ook veilig je kan bankieren: test even met de klok erbij Firefox en hierna Epiphany.
Dat was voor mij de reden dat ik Firefox nu niet meer voor het internetbankieren gebruik.

Voor de gewone internetzaken is Firefox nog steeds prettiger (ben verslaafd mijn add-ons), maar als een site niet goed wordt getoond dan ben ik snel even over naar Epiphany. Daar heb ik meestal een beter resultaat met lastige sites.
(De oorzaak voor vertragingen kan bijv. in ABP, NoScript, Better Privacy, RefControl zitten. Maar er zijn uiteraard ook redenen te bedenken om deze add-ons juist wel te gebruiken.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce