Ik gebruik het forum als Ubuntu-gebruiker om hulp te vragen bij eventuele problemen waar ik zelf na een paar uur googlen en uitproberen niet uit kom of (vroeger althans) om andere mensen die tegen problemen aanlopen waar ik zelf wat ervaring mee heb. Kortom ik gebruik het als support forum.
Helaas zitten de off-topic onderwerpen dan in de weg. Als je kijkt naar de recente berichten (zoals zo even), dan moet je je door pagina's lange posts over virtuele biertjes die worden besteld in de stamkroeg, post over wat er nu op hun radio/clipboard etc. staat, polls over het bezit van iedere denkbare afwijking etc. Kortom zaken waar ik niet in ge-interesseerd ben als ik een probleem met het systeem heb.
Maar kennelijk ziet het voor een groot aantal mensen in een behoefte, die ze niet op andere plekken/fora krijgen. Als ik kijk naar mijn eigen behoefte, dan zou ik het liefst de mogelijkheid willen hebben om middels rss-feeds te kunnen abonneren op de subfora die wel mijn interesse hebben. Daarnaast was er vroeger, op het oude forum, een overzicht van berichten zonder reactie. Dit waren vrijwel altijd berichten van mensen met een technisch probleem, die vaak wel te helpen waren. Dergelijke berichten gaan nu vaak verloren tussen de off-topic berichten waardoor als een bericht een dag geen reactie heeft gehad, ook nooit meer een reactie krijgt. Zelf heb ik op de laatste posts op dit forum ook geen reacties meer gekregen.
Kortom geef gebruikers gewoon de middelen om de ongewenste zaken te filteren naar het primaire doel van dit forum: support op Ubuntu leveren.
Wat betreft strengere regels, harder modereren: ik vind dat de laatste maanden sinds ik het forum weer wat actiever volg met het oog op de nieuwe release 10.4, dat wel er erg opzichtig wordt gemodereerd. M.a.w. de moderators wel erg aanwezig zijn. En ik vind het geen verbetering: er gaan soms slotjes op threads waarvan ik denk waarom nou, en waarom dit topic wel en dat andere niet. Veel discussies over het modereren zelf, veel dreigementen tot modereren, leden die zich onheus bejegend vielen en het forum al dan niet tijdelijk verlaten en elders hun gal spuwen etc. Volgens mij gaat dit dan alleen maar erger worden als je meer gaat modereren.