Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen  (gelezen 70446 keer)

jesse2314

• Gast
Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #125 Gepost op: 2010/08/29, 13:03:30 »
Je dochter Nomko is NIET beledigd,

Voor mij is al genoeg beledigd hier door de respectloosheid en schaamteloosheid die hier heerst.

Enfin, je hebt gelijk. Neem afstand van deze topic. Het wordt (sorry dat ik het zeg Femke) merendeels bevolkt door een stelletje schaamteloze ongemanierde figuren die hun mening de anderen de strot in willen douwen omdat ze zich beter voelen....

Ik ben het nu echt eens met nomko

ik vind het wel beledigd, het is een teken van respectloosheid.
hoe anderen mensen voor hun plezier topics proberen te verpesten.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 13:07:15 door jesse2314 »

Offline Els

• Lid
« Reactie #126 Gepost op: 2010/08/29, 13:24:17 »
Is 'aandoeningen' een acceptabel alternatief?

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #127 Gepost op: 2010/08/29, 13:44:14 »
Nee blijkbaar is Beperking het enige juiste woord ...  :rolleyes:

Afwijking (oorzaak) Iemand wijkt af aan hoe het menselijk lichaam normaal gesproken functioneert, is opgebouwd etc.
Beperking (gevolg) Iemand is door deze afwijking beperkt in zijn/haar manier van handelen.

Ja ik denk dat ik met deze uitleg, absoluut een respectloos iemand ben (gaat zich schamen) ...  :rolleyes:

EDIT:

Om het even uit te leggen, voordat er weer allerlei opmerkingen komen:
Een discussie hierover is wel degelijk mogelijk, echter wanneer mensen direct getypeerd worden als zijnde onfatsoenlijk en respectloos, en hiermee in hokjes gaat plaatsen, dan gaat een discussie een kant op waar je juist hetgeen persoonlijk gaat maken. Dit is een dus een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 13:52:20 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #128 Gepost op: 2010/08/29, 13:53:56 »
[offtopic]

Er is theoretisch van alles te zeggen over woorden en hun betekenis, en dat kan nog pagina's doorgaan. Waar we hier mee te maken hebben is dat er iemand gekwetst wordt door het gebruik van bepaalde woorden. Ubuntu is ook zo'n begrip waar je uren interessant over kan theoretiseren. Maar je kan het ook gewoon in de praktijk brengen door rekening te houden met de gevoelens van je medemens, en deze niet onnodig te kwetsen. Nomko heeft aangegeven dat bepaalde woorden voor hem erg kwetsend zijn, laten we daar rekening mee houden, en gewoon het woord beperking gebruiken.

Verzoek om ontopic verder te gaan.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #129 Gepost op: 2010/08/29, 13:57:33 »
Oke, bepaalde personen vinden het niet fijn als je bepaalde woorden gebruikt voor bepaalde dingen die mensen kunnen hebben die een doorsnee persoon niet heeft. Ik weet ff niet hoe ik deze zin anders moet verwoorden. Straks maak ik nog iemand boos of verdrietig. En dat is niet mijn bedoeling. Sterker nog, ik denk dat dit meestal niet de bedoeling is van degene die een bericht plaatst. Afwijking vs. beperking vs aandoening. Het zijn in mijn ogen maar woorden. De ene vind dit schaamteloos, en de ander ziet dat als normale benoeming van wat hij heeft. Zelf kijk ik liever naar wat iemand bedoelt. Niet iedereen kan zich even goed uitdrukken in woorden. En niet iedereen kan weten welk woord gevoelig ligt bij wie.

Is 'aandoeningen' een acceptabel alternatief?

Het is mijns inziens onmogelijk om hier afspraken over te gaan maken. Volgende week komt er een nieuw lid (die dit topic niet heeft gelezen) en gebruikt in zijn/haar positieve verhaal het woordje afwijking. En dan?

edit na lezen van bericht Thomas: Ik was al aan het typen voordat jij postte. En ik zie dat nomko hier vooral moeite mee heeft. Ik weet dit nu en zal dan ook zo sociaal zijn om rekening te houden met mijn woordkeuze. Aan de andere kan wil ik ook nomko vragen om er een beetje rekening mee te houden dat niet iedereen het kwaad bedoelt. En om discussies te mijden dan gewoon ff je ogen sluiten, je hoofd schudden, en denken wat er in je opkomt, en dan weer verder. Ik denk dat dit voor de sfeer en voor je eigen gemoedsrust beter is.

Sorry, ik zal nu ook ontopic blijven. Als iemand wilt reageren, open dan een nieuw draadje (afsplitsing)...
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 14:09:56 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #130 Gepost op: 2010/08/29, 14:06:41 »
Johan en Thomas, jullie vragen om ontopic te gaan/blijven. Bij deze zal ik mij schikken naar deze oproep.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #131 Gepost op: 2010/08/29, 14:09:49 »
 [ontopic]
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 14:34:29 door Thomas de Graaff »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #132 Gepost op: 2010/08/29, 14:13:45 »
@Jesse:Ik wilde je een PM sturen, maar schijnbaar sta ik bij jou geblokkeerd??
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

jesse2314

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: 2010/08/29, 14:18:39 »
Oeps sorry, ik zal het veranderen ;)
edit het is veranderd.

edit moderator: een pb openbaar maken is uit den boze Jesse. Dat is privé en mag daarom niet gepost worden. Let daar volgende keer op.

edit, ik zal het topic niet verder vervuilen mods.

dat beloof ik ^_^
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 14:32:54 door femke98 »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #134 Gepost op: 2010/08/29, 14:47:16 »
Citaat van: Thomas de Graaff
Citaat van: Pjotr

Mijn suggesties in dit draadje staan er niet in:

- Geen nieuwe regels nodig, en ook geen nieuwe forumindeling: gewoon strenger modereren op de bestaande regels. Een stuk strenger. Zodat schuchtere forumleden, en sowieso de fatsoenlijke mensen, weer worden beschermd tegen de lui met de grote bekken (die laatsten zullen natuurlijk tegen een strengere moderatie zijn!).

Ik twijfel zelf aan de haalbaarheid hiervan, maar ik zal het erbij zetten. :)

Citaat
- Geen openbare discussies meer toestaan over moderatoringrepen: die dient men uitsluitend te voeren via forum apestaart ubuntu-nl.org.

Deze heb ik wel degelijk opgenomen, door een nieuwe regel toe te voegen. (de 4e)  Laat maar even weten of dat je intentie dekt.

Hier de laatste samenvatting van de (kanshebbende) voorstellen tot nu toe:

• Splits het offtopic forumonderdeel in "IT nieuws" en "Praathuis". 1. De titel "offtopic" geeft, zoals in deze draad is gebleken, onduidelijkheid. Wanneer het over offtopic gaat is het niet duidelijk of het om offtopic reacties in draden gaat, of over het offtopic forumonderdeel. 2. Het afsplitsen van IT nieuw is nuttig omdat dit het grootste deel van de berichten in het huidige offtopic onderdeel betreft, en waar eigenlijk nooit 'gedoe' over is. Zo'n afsplitsing maakt het mogelijk het modereren te focussen op het "risicogebied" in het "Praathuis".
  • Eigen moderator(s) voor het "Praathuis". Het "Praathuis" is een risico voor moeilijke discussies omdat er nauwelijks een beperking is van wat er besproken wordt, en er ook persoonlijke zaken aan de orde kunnen komen. Hiermee behoeft dit onderdeel extra aandacht van de moderators. Door de afsplitsing en toekenning van eigen moderators kan dat geregeld worden.
  • Nieuwe forumregel: "Blijf zoveel mogelijk ontopic. Wie regelmatig offtopic reacties plaatst riskeert een ban. Offtopic reacties kunnen zonder overleg of melding verwijderd worden." Toelichting: Tot nu toe was het zo dat er zelfregulatie door forumleden was om te voorkomen dat er teveel offtopic gegaan wordt. Dit blijkt niet voldoende te werken. Vandaar het voorstel de moderators hier weer verantwoordelijkheid over te geven.
  • Nieuwe forumregel: "Plaats klachten over een draad of het modereren ervan niet op het forum, maar stuur een bericht aan het forum team: forum@ubuntu-nl.org." Toelichting: Dergelijke berichten verstoren vaak draden, en openbare discussie leidt vaak tot veel gedoe. Vindt het moderatorteam een openbare discussie nodig, dan kunnen ze die altijd openen.
  • Geen polls toestaan. Wil iemand toch een poll, dan kan dat aangevraagd worden bij forum@ubuntu-nl.org. Dit is geen regel, maar kan gewoon een technische oplossing zijn denk ik. De rechten tot het maken van polls beperken tot leden van het forum team.
  • Wijziging forumregel: "Discussies over politiek, religie, ernstige ziektes, lichamelijke danwel geestelijke beperkingen zijn niet toegestaan. Toelichting: Gebleken is dat deze onderwerpen makkelijk uit de hand kunnen lopen en dat meningen in deze erg kwetsend kunnen zijn voor leden.
  • Geen nieuwe regels nodig, en ook geen nieuwe forumindeling: gewoon strenger modereren op de bestaande regels. Een stuk strenger.

Als ik iets heb gemist, geef het even aan, dan neem ik het in het lijstje op.

Lijkt me prima zo. Overigens geeft dit totaal uit de hand gelopen draadje al goed aan, wat ik bedoel met deze voorstellen voor de regels: iemand zet hier een geweldige grote bek op, blaft anderen af en intimideert ze.

Zulk gedrag richt een forum ten gronde, ongeacht de indeling van het forum en ongeacht de officiële regels. Dat saneer je alleen maar door hard in te grijpen, en daarvoor hoef je feitelijk geen enkele bestaande regel te veranderen. Een cultuurprobleem los je niet op met een structuurverandering.

DarkEra

• Gast
« Reactie #135 Gepost op: 2010/08/29, 14:53:49 »
Lijkt me prima zo. Overigens geeft dit totaal uit de hand gelopen draadje al goed aan, wat ik bedoel met deze voorstellen voor de regels: iemand zet hier een geweldige grote bek op, blaft anderen af en intimideert ze.

Zulk gedrag richt een forum ten gronde, ongeacht de indeling van het forum en ongeacht de officiële regels. Dat saneer je alleen maar door hard in te grijpen, en daarvoor hoef je feitelijk geen enkele bestaande regel te veranderen. Een cultuurprobleem los je niet op met een structuurverandering.

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het hier mee eens ben.

« Reactie #136 Gepost op: 2010/08/29, 15:02:03 »
Citaat van: Pjotr
Een cultuurprobleem los je niet op met een structuurverandering.
Mee eens. Ik zou het noemen: msn cultuur. Veel bla bla weinig Linux. Als ik een keer de nieuwe topics- of replies wil lezen moet ik mij door ong. 50% off-topic heen worstelen. Dat komt het promoten van Linux/Ubuntu niet ten goede.
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #137 Gepost op: 2010/08/29, 15:04:55 »
En ik sluit mij geheel bij DarkEra en Pjotr aan.

Mijn enige reserve hierbij is dat leden die normaal altijd respectvol zijn, op basis van een enkel misgeïnterpreteerd bericht een ban kunnen riskeren. Ik denk dat het nooit de bedoeling is om er een Russisch roulette van te maken.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #138 Gepost op: 2010/08/29, 15:28:29 »
Mijn enige reserve hierbij is dat leden die normaal altijd respectvol zijn, op basis van een enkel misgeïnterpreteerd bericht een ban kunnen riskeren. Ik denk dat het nooit de bedoeling is om er een Russisch roulette van te maken.
Dat lijkt mij ook zeker niet de bedoeling. Ik denk ook niet dat dat zo snel gaat gebeuren. Een ban wordt pas na een aantal waarschuwingen gegeven toch.. Onthoud gewoon 1 ding. Als je net 1 of 2 waarschuwingen hebt gekregen, moet je je gewoon ff gedeisd houden :P.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline darko

• Lid
« Reactie #139 Gepost op: 2010/08/29, 16:08:52 »
Ik gebruik het forum als Ubuntu-gebruiker om hulp te vragen bij eventuele problemen waar ik zelf na een paar uur googlen en uitproberen niet uit kom of (vroeger althans) om andere mensen die tegen problemen aanlopen waar ik zelf wat ervaring mee heb. Kortom ik gebruik het als support forum.

Helaas zitten de off-topic onderwerpen dan in de weg. Als je kijkt naar de recente berichten (zoals zo even), dan moet je je door pagina's lange posts over virtuele biertjes die worden besteld in de stamkroeg, post over wat er nu op hun radio/clipboard etc. staat, polls over het bezit van iedere denkbare afwijking etc. Kortom zaken waar ik niet in ge-interesseerd ben als ik een probleem met het systeem heb.

Maar kennelijk ziet het voor een groot aantal mensen in een behoefte, die ze niet op andere plekken/fora krijgen. Als ik kijk naar mijn eigen behoefte, dan zou ik het liefst de mogelijkheid willen hebben om middels rss-feeds te kunnen abonneren op de subfora die wel mijn interesse hebben. Daarnaast was er vroeger, op het oude forum, een overzicht van berichten zonder reactie. Dit waren vrijwel altijd berichten van mensen met een technisch probleem, die vaak wel te helpen waren. Dergelijke berichten gaan nu vaak verloren tussen de off-topic berichten waardoor als een bericht een dag geen reactie heeft gehad, ook nooit meer een reactie krijgt. Zelf heb ik op de laatste posts op dit forum ook geen reacties meer gekregen.

Kortom geef gebruikers gewoon de middelen om de ongewenste zaken te filteren naar het primaire doel van dit forum: support op Ubuntu leveren.

Wat betreft strengere regels, harder modereren: ik vind dat de laatste maanden sinds ik het forum weer wat actiever volg met het oog op de nieuwe release 10.4, dat wel er erg opzichtig wordt gemodereerd. M.a.w. de moderators wel erg aanwezig zijn. En ik vind het geen verbetering: er gaan soms slotjes op threads waarvan ik denk waarom nou, en waarom dit topic wel en dat andere niet. Veel discussies over het modereren zelf, veel dreigementen tot modereren, leden die zich onheus bejegend vielen en het forum al dan niet tijdelijk verlaten en elders hun gal spuwen etc. Volgens mij gaat dit dan alleen maar erger worden als je meer gaat modereren.

« Reactie #140 Gepost op: 2010/08/29, 16:14:33 »

Een cultuurprobleem los je niet op met een structuurverandering.

Dat is volgens mij wel erg kort door de bocht. Dat een cultuurprobleem niet meteen opgelost is door structuur verandering wil niet zeggen dat structuurverandering niet kan bijdragen aan cultuurverandering.

Cultuur en structuur zijn geen zaken die van elkaar losstaan. Volgens mij is er een innige relatie tussen deze twee. In de structuur leg je als gemeenschap een stukje organisatie, waarden en normen die in je cultuur heersen of nagestreeft worden vast zodat het voor nieuwkomers en leden duidelijk is waar je als gemeenschap voor staat. En als je als gemeenschap een cultuurverandering beoogd kan het best nuttig zijn dit vast te leggen in de structuur. Dat er daarmee niet direct een cultuurverandering bewerkstelligd zal worden daar ben ik het wel mee eens. Maar het kan er wel degelijk aan bijdragen. Neem bijvoorbeeld het op de persoon spelen. Ik heb de indruk dat dit een stuk minder gebeurt sinds het in de forumregels is opgenomen dat dit niet is toegestaan. Ook zie ik dat leden andere leden elkaar daar regelmatig op corrigeren sinds dit in de forumregels is opgenomen. Dat wil niet zeggen dat er daarmee meteen niemand meer op de persoon speelt, dat niet. Maar het draagt wel bij aan een stukje cultuurverandering op termijn.

Aan de andere kant zou het wellicht ook nuttig kunnen zijn als men zich eens afvraagt in hoeverre roepen om een harde aanpak daadwerkelijk zal gaan leiden tot een harde aanpak?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #141 Gepost op: 2010/08/29, 16:19:55 »
Misschien een nadenkertje voor dat de IRC gaat beginnen.
Soms heb ik het idee dat het Offtopic deel een vervanger is van - Heyves - Facebook - Windows Live - Blogger - Twitter - My Space Clubs.nl .
Ik heb ook eens gekeken naar de niet opgeloste vragen die sommige Leden hier zetten ,a wel er zijn er een hele hoop die nog op hulp wachten.
Soms heb ik ook de indruk dat er Leden zijn die hun OS zeer goed draait en zolang dat bij hun gaat , nu ja dan kan de rest de boom in.
Vergeef mij als ik het mis heb ,maar denk er ook eens over na.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2010/08/29, 16:23:59 »
Wanda, +1

Wat we wel kunnen doen is het Offtopic gedeelte verbergen voor mensen die hier als 'gast' zijn en dus enkel zichtbaar voor mensen die geregistreerd zijn.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

« Reactie #143 Gepost op: 2010/08/29, 16:26:55 »
Kortom geef gebruikers gewoon de middelen om de ongewenste zaken te filteren naar het primaire doel van dit forum: support op Ubuntu leveren.
Een aardig idee. Ik weet niet of het met de forumsoftware mogelijk is. Je zou bij de verschillende forumonderdelen dan een vinkje moeten kunnen plaatsen oid. om je erop te abonneren oid. Berichten in fora waarop je niet geabonneerd bent krijg je dan niet te zien. Ik zal het toevoegen aan het lijstje ideeën.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #144 Gepost op: 2010/08/29, 16:29:52 »
Maar als er gasten zijn die klagen dat ze worden overspoeld door Offtopicreacties, zitten ze in het verkeerde onderdeel. :P In Software en configuratie is er niets aan de hand.

- Thijs

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #145 Gepost op: 2010/08/29, 16:32:45 »
Een aardig idee. Ik weet niet of het met de forumsoftware mogelijk is. Je zou bij de verschillende forumonderdelen dan een vinkje moeten kunnen plaatsen oid. om je erop te abonneren oid. Berichten in fora waarop je niet geabonneerd bent krijg je dan niet te zien. Ik zal het toevoegen aan het lijstje ideeën.

Inderdaad een goed idee.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #146 Gepost op: 2010/08/29, 16:42:32 »
Maar als er gasten zijn die klagen dat ze worden overspoeld door Offtopicreacties, zitten ze in het verkeerde onderdeel. :P In Software en configuratie is er niets aan de hand.

- Thijs
O toch .. te weinig hulp en daar is dit Forum in eerste instantie voor bedoelt nietwaar.
En niet afkomen ik kan daar niks van .. ook de vragen om hulp lezen en de antwoorden daarop (oplossingen) daar leer je ook veel van.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Phr3ak

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: 2010/08/29, 16:44:16 »
Misschien een nadenkertje voor dat de IRC gaat beginnen.
Soms heb ik het idee dat het Offtopic deel een vervanger is van - Heyves - Facebook - Windows Live - Blogger - Twitter - My Space Clubs.nl .
Ik heb ook eens gekeken naar de niet opgeloste vragen die sommige Leden hier zetten ,a wel er zijn er een hele hoop die nog op hulp wachten.
Soms heb ik ook de indruk dat er Leden zijn die hun OS zeer goed draait en zolang dat bij hun gaat , nu ja dan kan de rest de boom in.
Vergeef mij als ik het mis heb ,maar denk er ook eens over na.

Deze indruk o.a. was bij mij ook al gewekt ja ;)

« Reactie #148 Gepost op: 2010/08/29, 16:47:48 »
Ontopic blijven aub. Als er een probleem is met te veel openstaande draden bij hulptopics kan daarvoor het best even een aparte draad worden geopend.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #149 Gepost op: 2010/08/29, 17:01:44 »
Dat was ontopic Thomas alleen een nadenkertje voor de komende IRC vergadering over offtopic indammen. :D