Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen  (gelezen 70402 keer)

Re: [irc vergadering 10 sept] Offtopic indammen
« Reactie #100 Gepost op: 2010/08/28, 17:27:25 »
Gewoon dat offtopic geneuzel weg. Als ze zonodig offtopic willen forumen o.i.d. met elkaar, dan gaan ze maar op fok.nl ofzo zitten te klesse-besse ..
Daar ben ik het mee eens. Na bovengeciteerde reply is dit topic ook weer een partij off topic gegaan: niet te filmen. Ik neem dus nu dit topic niet serieus meer en ga niet alle 8 pagina's doorlezen. Dat geld, vrees ik, voor wel meer mensen en voor forums in het algemeen. Probleem is dat sommige leden natuurlijk gewoon geen zin hebben om zich door alle off topic topics en replys heen te worstelen. Daar zitten misschien wel leden tussen die een perfect antwoord op een gestelde vraag hebben. Die worden nu ondergesneeuwd.  :'(
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

jesse2314

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 2010/08/28, 17:34:39 »
Gewoon dat offtopic geneuzel weg. Als ze zonodig offtopic willen forumen o.i.d. met elkaar, dan gaan ze maar op fok.nl ofzo zitten te klesse-besse ..
Daar ben ik het mee eens. Na bovengeciteerde reply is dit topic ook weer een partij off topic gegaan: niet te filmen. Ik neem dus nu dit topic niet serieus meer en ga niet alle 8 pagina's doorlezen. Dat geld, vrees ik, voor wel meer mensen en voor forums in het algemeen. Probleem is dat sommige leden natuurlijk gewoon geen zin hebben om zich door alle off topic topics en replys heen te worstelen. Daar zitten misschien wel leden tussen die een perfect antwoord op een gestelde vraag hebben. Die worden nu ondergesneeuwd.  :'(

maar als offtopic weg gaat, dan worden de offtopic reacties op anderen plekken neer gezet.
en zal het een grotere zooi worden.
en dan een jaar later is al die zooi niet meer op te schonen.

Mijn plan: zet bij het offtopic meer moderators neer, en strengere regels.
houden die gasten zich er niet aan, waarschuwing geven anders 3 dagen bannen, helpt dat nog niet, dan gewoon voorgoed een ip ban schieten.

het is dan wel streng maar zo zal het forum beter gaan draaien.
ik heb bijvoorbeeld, in mijn topic wel eens gasten die zich niet aan de regels houden, ik druk op de mod knop en verstuur maar dat is nooit meer opgelost.  >:(

wat vinden jullie van mijn plan mods ???
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 17:37:14 door jesse2314 »

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2010/08/28, 17:41:05 »
Jesse, in de regels staat dat er twee waarschuwingen gegeven worden, en daarna langer wordende bans. Overigens is het mijn ervaring dat moderatoren goed reageren op meldingen via de knop, dus zal het misschien aan de klacht zelf gelegen hebben.

jesse2314

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 2010/08/28, 17:45:13 »
Jesse, in de regels staat dat er twee waarschuwingen gegeven worden, en daarna langer wordende bans.

Oke maakt mij niet uit.
maar volgens mij moeten we gewoon mijn plan uitvoeren.
anders open ik gewoon ervoor een poll en ......
nou je hoord het zelf al, bijvoorbeeld het poll gedeelte mag ook wel wat strenger!

het moet allemaal veel beter gaan draaien.

mensen die zich registeren hier zijn meestal beginers met ubuntu.
en die moeten dus echt heel goed geholpen worden.
en trollers en anderen zotten die het willen verpesten door voor de lol reacties te plaatsen in andermans topics moeten weg!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 17:47:57 door jesse2314 »

jesse2314

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 2010/08/28, 18:01:06 »
En nog een reactie van mij!

als een probleem opgelost is van pietje, dat moet zijn topic ook direct op slot.

waarom? omdat er een kans bestaat dat er anderen weer een 2de stamkroeg van gaan maken.
zoals dit topic dat bijna de 2de kroeg werd.
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/wat-vind-je-van-mijn-nieuwe-avater/
zoals  u ziet het topic is veel te laat dicht gegaan.

(ik weet het het is  mijn topic XD)

maar dit is nu wel een goed voorbeeld hoe het niet moet.
u ziet ook het is weer een onzin topic.
dit soort topics moeten niet meer komen.
dat kan je ook in de stamkroeg showen.

en nog 1 ding, wat ik nu doe is ook een goedvoorbeeld
dubblepost.
dat mag er al helemaal niet zijn op dit forum!
ik hoop dat iedereen hier wat van opsteekt.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 18:02:59 door jesse2314 »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2010/08/28, 18:10:16 »
jesse, alle mods houden het volledige forum in het oog, dus méér mods...?

Ik zit nu elke dag minstens 5 uur op het forum. Het eerste wat ik doe zijn de gemelde berichten bekijken. Ik ga die allemaal na om te zien of daar al iets aan gedaan is en om op de hoogte te blijven van de acties. Eventueel berichten versturen naar leden van wie ik hun topic eventueel verplaatst heb. Hier en daar wat berichten verwijderen/topics opschonen.
Dan bekijk ik de mededelingen van andere mods in het besloten gedeelte. Daar ook evt. een mededeling achterlaten i.v.m. gedane acties en/of overleg.
De laatste tijd ga ik eerst naar Offtopic om daar alle nieuwe topics na te gaan en/of te zien naar nieuwe berichten in oudere topics.
Dan 'Forum' en 'Ubuntu-NL' En dan pas kan ik naar "Ondersteuning"om daar te kijken of ik niet kan helpen met een probleem.

Ook voor mezelf zoek ik dingen op i.v.m. mijn eigen problemen.
Intussen eet ik nog tussendoor, wat tv kijken indien het rustig is op het forum, plasje doen, koffie zuipen. Zelf nog wat lezen/leren en installeren/testen.

Wat wil je nog meer dat we doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 18:13:32 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

jesse2314

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 2010/08/28, 18:19:11 »

Wat wil je nog meer dat we doen?
Nou wat ik al eerder vermelde, als de ts met zijn topic klaar is direct sluiten zodat er geen anderen berichten meer worden geplaast.
zo blijft het topic super schoon, en kan een ander het topic ook bekijken en misschien is dat ook de  oplossing voor iemand anders. (die hard gegoogeld heeft)

er word nu enkel opgelost voor gezet, maar geen real slot.
dat zou al een boel verbeteren ;)

ps mods, ik wil jullie niet opjagen echt niet.
maar jullie kunnen niet meer doen dan mogenlijk is.
dus ik zit toch te denken aan specale offtopic mods, die de boel extra in de gaten houden.

misschien zit ik er nu naast, maar ik denk wel dat het beter is.

anders word het veel te druk voor de anderens mods.

en nogmaals!
strengere regels op dit forum gooien!
en de eerste ban moet gewoon 3 dagen worden!

of als ze iets verkeerds doen, en ze houden niet op met bijvoorbeeld pollen, dan gewoon voor die gene de poll functie uitschakelen!
voor 1 week met een duidenlijke waarschuwing erbij!

en als ik uw bericht zo lees heeft u het veel te druk met het forum (en dat mag niet!) elke mod moet gewoon ook eens naar buiten ofzo, daarom zeg ik extra offtopic mods!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 18:29:02 door jesse2314 »

« Reactie #107 Gepost op: 2010/08/28, 18:31:30 »
Probleem is dat sommige leden natuurlijk gewoon geen zin hebben om zich door alle off topic topics en replys heen te worstelen. Daar zitten misschien wel leden tussen die een perfect antwoord op een gestelde vraag hebben. Die worden nu ondergesneeuwd.  :'(

Hier nogmaals een overzichtje voor de leden die het topic niet gevolgd hebben.

Nou, er zijn heel wat goede ideeën gepasseerd. :) Dank daarvoor, en voor de prettige wijze waarop deze discussie gevoerd wordt. Even een tussenstand ivm. de komende vergadering. Hier een samenvatting van de ideeën die levensvatbaar lijken. Als deze ideeën als pakket zouden worden uitgevoerd zouden deze samen denk ik flink kunnen bijdragen aan het verminderen van steeds terugkerend "gedoe":

• Splits het offtopic forumonderdeel in "IT nieuws" en "Praathuis". 1. De titel "offtopic" geeft, zoals in deze draad is gebleken, onduidelijkheid. Wanneer het over offtopic gaat is het niet duidelijk of het om offtopic reacties in draden gaat, of over het offtopic forumonderdeel. 2. Het afsplitsen van IT nieuw is nuttig omdat dit het grootste deel van de berichten in het huidige offtopic onderdeel betreft, en waar eigenlijk nooit 'gedoe' over is. Zo'n afsplitsing maakt het mogelijk het modereren te focussen op het "risicogebied" in het "Praathuis".
  • Eigen moderator(s) voor het "Praathuis". Het "Praathuis" is een risico voor moeilijke discussies omdat er nauwelijks een beperking is van wat er besproken wordt, en er ook persoonlijke zaken aan de orde kunnen komen. Hiermee behoeft dit onderdeel extra aandacht van de moderators. Door de afsplitsing en toekenning van eigen moderators kan dat geregeld worden.
  • Nieuwe forumregel: "Blijf zoveel mogelijk ontopic. Wie regelmatig offtopic reacties plaatst riskeert een ban. Offtopic reacties kunnen zonder overleg of melding verwijderd worden." Toelichting: Tot nu toe was het zo dat er zelfregulatie door forumleden was om te voorkomen dat er teveel offtopic gegaan wordt. Dit blijkt niet voldoende te werken. Vandaar het voorstel de moderators hier weer verantwoordelijkheid over te geven.
  • Nieuwe forumregel: "Plaats klachten over een draad of het modereren daarvan niet op het forum, maar stuur een bericht aan het forum team: forum@ubuntu-nl.org." Toelichting: Dergelijke berichten verstoren vaak draden, en openbare discussie leidt vaak tot veel gedoe. Vindt het moderatorteam een openbare discussie nodig, dan kunnen ze die altijd openen.
  • Geen polls toestaan. Wil iemand toch een poll, dan kan dat aangevraagd worden bij forum@ubuntu-nl.org. Dit is geen regel, maar kan gewoon een technische oplossing zijn denk ik. De rechten tot het maken van polls beperken tot leden van het forum team.
  • Wijziging forumregel: "Discussies over politiek, religie, ernstige ziektes, lichamelijke danwel geestelijke beperkingen zijn niet toegestaan. Toelichting: Gebleken is dat deze onderwerpen makkelijk uit de hand kunnen lopen en dat meningen in deze erg kwetsend kunnen zijn voor leden.

Als ik iets heb gemist, geef het even aan, dan neem ik het in het lijstje op.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2010/08/28, 18:37:06 »
@ jesse,
O, maar dat is niets dat ik het druk heb met het forum, ik leer elke keer wat nieuws. Ben gewoon volop gefocust op Ubuntu/linux voor het moment. Het is dus niet dat ik de indruk wil wekken dat het teveel is.
Maar het is misschien wel een idee dat men een slotje zet op een opgelost probleem. Wil de topic starter er dan toch nog verder op in gaan dan kan hij een nieuw topic beginnen met een linkje naar het andere topic of even een mod vragen het weer te openen.
Eigenlijk zou zoiets in de software van het forum zelf moeten zitten, zodat een topicstarter dit zelf kan doen. Maar daar is al het een en ander over gezegd. Schijnt niet te kunnen of zo. Of nog niet. Misschien in de nieuwere versie (2.0 geloof ik) die men binnenkort gaat gebruiken.
Maar geen extra mods, dat is geen oplossing. Echt niet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #109 Gepost op: 2010/08/28, 18:43:21 »

Mijn suggesties in dit draadje staan er niet in:

- Geen nieuwe regels nodig, en ook geen nieuwe forumindeling: gewoon strenger modereren op de bestaande regels. Een stuk strenger. Zodat schuchtere forumleden, en sowieso de fatsoenlijke mensen, weer worden beschermd tegen de lui met de grote bekken (die laatsten zullen natuurlijk tegen een strengere moderatie zijn!).

- Geen openbare discussies meer toestaan over moderatoringrepen: die dient men uitsluitend te voeren via forum apestaart ubuntu-nl.org.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2010/08/28, 18:43:59 »
Thomas, kan je dat in een poll gooien? Dus elk onderdeel met een mogelijkheid om Ja of Nee te stemmen. Dus meerdere mogelijkheden aan te vinken. Ik weet niet of dit kan met de software van dit forum.
En een oproep om enkel te stemmen en geen commentaar te geven. Dat kunnen ze hier doen. En een oproep om te stemmen zodat we een idee krijgen wat de leden hiervan denken. Echt alle leden die maar willen stemmen. En niet enkel de gewoonlijk ongeveer 30 tot 70 stemmers die normaal gezien op sommige polls stemmen, echt meer stemmen hebben we nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 18:45:46 door heir4c »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #111 Gepost op: 2010/08/28, 19:13:46 »
Waar ik mij ook wel in kan vinden is de opmerking van Jesse om gesloten topics op slot te zetten. Vaak worden deze "gekaapt" om off-topic verder te gaan leuren over iets wat er binnen de topic gezegd is. Dus zodra een gebruiker aangeeft dat zijn probleem opgelost, slotje erop om te voorkomen dat die topic uitgroeit tot een discussie topic waar niemand op zit te wachten.

@Pjotr: strenger modereren kan, maar zoals Femke al terecht opmerkt, ook de mod's zitten niet allemaal op 1 lijn wat betreft het modereren. De een vind een opmerking nog gaan terwijl de ander dezelfde opmerking al te ver vind gaan en die persoon waarschuwt. Of de topic op slot doet. Dus hoe wil je dat bewerkstelligen? Het is nooit voor de 100% mogelijk om alle mod's op 1 lijn te krijgen. Er kan alleen strenger de regels gehandhaafd worden. En al zal je nog strenger modereren, er zal altijd kritiek en commentaar zijn en mensen die er openlijk voor uit komen. Strenger modereren...we zijn Noord Korea niet!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Phr3ak

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 2010/08/28, 19:53:26 »
"Over moderereren" lijkt me niet echt een optie, vrees dat er dan heel gauw mensen gaan afhaken .. Maar vindt, van sommige mensen alhier op dit forum, dat ze eens wat meer volwassenheid mogen laten zien ;)

« Reactie #113 Gepost op: 2010/08/28, 20:05:05 »
Er zijn wel forums die gaan over autisme, hoog begaafdheid, lichamelijke beperkingen, geestelijke beperkingen, allerlei syndromen. Als je over dat soort dingen wilt discussiëren, doe het dan daar. Op dergelijke forums heb je lotgenoten, deskundigen waar je je helemaal op en mee kan uitleven. Maar op een Ubuntu forum... Nee, liever niet!!

Zou je aan kunnen geven waarom discussies over 'beperkingen' (ik vind overigens de term beperking beledigender dan de term afwijking) als Autisme e.d. niet zouden kunnen?
Ik zie niet in wat er verkeerd aan is, die poll bijvoorbeeld is op zichzelf toch helemaal niet beledigend
Zelf leid ik overigens niet aan PDDNOS en ADD, ik heb het wel. (Ja, ik heb de grap volledig gejat van "I don't suffer from insanity, I enjoy every minute". Ik heb dus wel PDD-NOS en ADD)

Het topic afsplitsen in IT nieuws en Praathuis lijkt me overigens een prima idee, ben ik een voorstander van :)
Het verbieden van Polls zal denk ik weinig uithalen, dit is in alle jaren dat ik lid ben nooit ene probleem geweest. Enkel laatste weken zien er een aantal mensen die constant nutteloze polls plaatsen.
Eigen moderatoren voor 'het praathuis' oid lijkt me ook geen slecht idee.
Een forumregel als : "Blijf zoveel mogelijk ontopic. Wie regelmatig offtopic reacties plaatst riskeert een ban. Offtopic reacties kunnen zonder overleg of melding verwijderd worden." ben ik ook voor. Dit geeft moderatoren meer de ruimte om te kunnen modereren.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #114 Gepost op: 2010/08/28, 20:34:00 »
@ jesse,
O, maar dat is niets dat ik het druk heb met het forum, ik leer elke keer wat nieuws. Ben gewoon volop gefocust op Ubuntu/linux voor het moment. Het is dus niet dat ik de indruk wil wekken dat het teveel is.
Maar het is misschien wel een idee dat men een slotje zet op een opgelost probleem. Wil de topic starter er dan toch nog verder op in gaan dan kan hij een nieuw topic beginnen met een linkje naar het andere topic of even een mod vragen het weer te openen.
Eigenlijk zou zoiets in de software van het forum zelf moeten zitten, zodat een topicstarter dit zelf kan doen. Maar daar is al het een en ander over gezegd. Schijnt niet te kunnen of zo. Of nog niet. Misschien in de nieuwere versie (2.0 geloof ik) die men binnenkort gaat gebruiken.
Maar geen extra mods, dat is geen oplossing. Echt niet.

Het slotje op topics kan aan het opgelost plug-in worden toegevoegd.

Als het offtopic gedeelte op wordt gesplitst in het praathuis en ict nieuwtjes kan het in het praathuis een verbod komen op polls, maar bij it niewtjes niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 20:36:41 door Dooitze de Jong »

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2010/08/28, 21:36:19 »
Jesse, in de regels staat dat er twee waarschuwingen gegeven worden, en daarna langer wordende bans.
Oke maakt mij niet uit.
maar volgens mij moeten we gewoon mijn plan uitvoeren.
anders open ik gewoon ervoor een poll en ......
nou je hoord het zelf al, bijvoorbeeld het poll gedeelte mag ook wel wat strenger!
Jesse, hier worden argumenten gewaardeerd boven dit soort uitspraken. ;)

als een probleem opgelost is van pietje, dat moet zijn topic ook direct op slot.

waarom? omdat er een kans bestaat dat er anderen weer een 2de stamkroeg van gaan maken.
zoals dit topic dat bijna de 2de kroeg werd.
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/wat-vind-je-van-mijn-nieuwe-avater/
zoals  u ziet het topic is veel te laat dicht gegaan.

(ik weet het het is  mijn topic XD)

maar dit is nu wel een goed voorbeeld hoe het niet moet.
u ziet ook het is weer een onzin topic.
dit soort topics moeten niet meer komen.
dat kan je ook in de stamkroeg showen.
Ik kan niet anders dan het eens zijn met de reacties. Met alle respect voor jou, maar het was niet handig om voor een avatar een heel topic te openen. Dat is vragen om reacties van dat soort. In dit topic wordt alleen maar ontopic gereageerd. Ik kan dat niet anders verklaren dan een verschil in het onderwerp. Als een topic over een zinnig onderwerp gaat, is er niets aan de hand wat offtopic betreft.

Overigens ben ik tegen het idee om per direct een slotje op opgeloste topics te zetten. Als er op dit topic een slotteke was gegaan, zouden de personen die dat topic via de zoekfunctie gevonden hadden, misschien de onveilige versie van Flash geïnstalleerd hebben. Dit topic is bedoeld om de topicstarter te helpen, maar ook als naslagwerk. Daarom moeten wij er altijd rekening mee houden dat het topic genoeg informatie geeft voor de mensen die het via de zoekfunctie vinden.

- Geen nieuwe regels nodig, en ook geen nieuwe forumindeling: gewoon strenger modereren op de bestaande regels. Een stuk strenger. Zodat schuchtere forumleden, en sowieso de fatsoenlijke mensen, weer worden beschermd tegen de lui met de grote bekken (die laatsten zullen natuurlijk tegen een strengere moderatie zijn!).

- Geen openbare discussies meer toestaan over moderatoringrepen: die dient men uitsluitend te voeren via forum apestaart ubuntu-nl.org.
Hartelijk bedankt voor deze kwalificatie. ;) Wat mij betreft is strenger modereren geen oplossing. Liever zie ik een ruimhartig beleid, maar met piketpaaltjes. Zo is er al voorgesteld om de polls af te schaffen, maar ik vind zo nu en dan een poll niet erg. Zo wordt het kind met het badwater wegegooid. Als er berichten met een verkeerd doel (beleidigen of provoceren) geplaatst worden, moeten die berichten weggehaald worden, maar mag het gedeelte Offtopic blijven. Al schrijvend begin ik erachter te komen dat ik het voor een groot gedeelte met je eens ben.

« Reactie #116 Gepost op: 2010/08/28, 21:46:31 »
Overigens, @Jesse:
Het sluiten van een topic als deze is opgelost lijkt me een slecht idee.
Soms keren problemen achteraf terug en blijkt het probleem toch niet opgelost, dit kan tot vervelende situaties leiden.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline nomko

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2010/08/28, 22:14:24 »
[offtopic en vervelende reactie verwijderd]
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 00:35:57 door Johan van Dijk »
Linux user number 515471
----------------------

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #118 Gepost op: 2010/08/29, 00:33:32 »
Weer on topic graag.

En bij deze ook het verzoek om het netjes te houden.
Dat je een bepaalde opmerking vervelend vindt geeft je niet het recht om zelf ook vervelende opmerkingen te maken.
Bedenk ook dat een opmerking helemaal niet vervelend van opzet hoeft te zijn, maar dat jij hem wel onterecht zo op zou kunnen vatten.

Discussies over beperkingen, afwijkingen, handicaps, enzovoort en hoe je iets nu moet noemen horen in ieder geval niet in dit topic thuis. Als je dit toch met iemand wil bespreken, dan doe je dat maar via de mail of privéberichten.

jesse2314

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 2010/08/29, 10:07:09 »
Overigens, @Jesse:
Het sluiten van een topic als deze is opgelost lijkt me een slecht idee.
Soms keren problemen achteraf terug en blijkt het probleem toch niet opgelost, dit kan tot vervelende situaties leiden.

Als zijn probleem niet is opgelost meld ts het gewoon bij een mod of opent ts  een nieuw topic ;)

weetje pctuts, heeft deze actie ook uitgevoerd, met direct topics sluiten als de ts klaar is.
en kijk eens hoe schoon het daar is.
www.pctuts.be

« Reactie #120 Gepost op: 2010/08/29, 12:07:19 »

Ik twijfel zelf aan de haalbaarheid hiervan, maar ik zal het erbij zetten. :)

Citaat

Deze heb ik wel degelijk opgenomen, door een nieuwe regel toe te voegen. (de 4e)  Laat maar even weten of dat je intentie dekt.

Hier de laatste samenvatting van de (kanshebbende) voorstellen tot nu toe:

• Splits het offtopic forumonderdeel in "IT nieuws" en "Praathuis". 1. De titel "offtopic" geeft, zoals in deze draad is gebleken, onduidelijkheid. Wanneer het over offtopic gaat is het niet duidelijk of het om offtopic reacties in draden gaat, of over het offtopic forumonderdeel. 2. Het afsplitsen van IT nieuw is nuttig omdat dit het grootste deel van de berichten in het huidige offtopic onderdeel betreft, en waar eigenlijk nooit 'gedoe' over is. Zo'n afsplitsing maakt het mogelijk het modereren te focussen op het "risicogebied" in het "Praathuis".
  • Eigen moderator(s) voor het "Praathuis". Het "Praathuis" is een risico voor moeilijke discussies omdat er nauwelijks een beperking is van wat er besproken wordt, en er ook persoonlijke zaken aan de orde kunnen komen. Hiermee behoeft dit onderdeel extra aandacht van de moderators. Door de afsplitsing en toekenning van eigen moderators kan dat geregeld worden.
  • Nieuwe forumregel: "Blijf zoveel mogelijk ontopic. Wie regelmatig offtopic reacties plaatst riskeert een ban. Offtopic reacties kunnen zonder overleg of melding verwijderd worden." Toelichting: Tot nu toe was het zo dat er zelfregulatie door forumleden was om te voorkomen dat er teveel offtopic gegaan wordt. Dit blijkt niet voldoende te werken. Vandaar het voorstel de moderators hier weer verantwoordelijkheid over te geven.
  • Nieuwe forumregel: "Plaats klachten over een draad of het modereren ervan niet op het forum, maar stuur een bericht aan het forum team: forum@ubuntu-nl.org." Toelichting: Dergelijke berichten verstoren vaak draden, en openbare discussie leidt vaak tot veel gedoe. Vindt het moderatorteam een openbare discussie nodig, dan kunnen ze die altijd openen.
  • Geen polls toestaan. Wil iemand toch een poll, dan kan dat aangevraagd worden bij forum@ubuntu-nl.org. Dit is geen regel, maar kan gewoon een technische oplossing zijn denk ik. De rechten tot het maken van polls beperken tot leden van het forum team.
  • Wijziging forumregel: "Discussies over politiek, religie, ernstige ziektes, lichamelijke danwel geestelijke beperkingen zijn niet toegestaan. Toelichting: Gebleken is dat deze onderwerpen makkelijk uit de hand kunnen lopen en dat meningen in deze erg kwetsend kunnen zijn voor leden.
  • Geen nieuwe regels nodig, en ook geen nieuwe forumindeling: gewoon strenger modereren op de bestaande regels. Een stuk strenger.
  • Maak het mogelijk dat leden zich op forumonderdelen kunnen abonneren zodat ze alleen berichten te zien krijgen uit de onderdelen waarop ze zijn geabonneerd.

« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 16:28:45 door Thomas de Graaff »

Offline nomko

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2010/08/29, 12:13:43 »
Weer on topic graag.

En bij deze ook het verzoek om het netjes te houden.
Dat je een bepaalde opmerking vervelend vindt geeft je niet het recht om zelf ook vervelende opmerkingen te maken.
Bedenk ook dat een opmerking helemaal niet vervelend van opzet hoeft te zijn, maar dat jij hem wel onterecht zo op zou kunnen vatten.

Discussies over beperkingen, afwijkingen, handicaps, enzovoort en hoe je iets nu moet noemen horen in ieder geval niet in dit topic thuis. Als je dit toch met iemand wil bespreken, dan doe je dat maar via de mail of privéberichten.

Heb je dan ook de topics opgeschoond waar dergelijk (in jullie ogen zogenaamde) beledigingen in voorkomen?? Nee zeker. Dacht ik al. Teamleden onder elkaar??
Door mijn topic wel op te schonen en die van de overige niet, keur jij het gewoon schaamteloos goed dat er gewoon gezegd wordt dat mensen zoals mijn dochter een afwijking hebben alsof ze er zelf om gevraagd hebben. Ik meende dat het Ubuntu gedachtegoed ook ging over het hebben van wederzijds respect??
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 12:15:54 door nomko »
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #122 Gepost op: 2010/08/29, 12:35:53 »
[offtopic]

Thomas, kan je dat in een poll gooien? Dus elk onderdeel met een mogelijkheid om Ja of Nee te stemmen. Dus meerdere mogelijkheden aan te vinken. Ik weet niet of dit kan met de software van dit forum.
En een oproep om enkel te stemmen en geen commentaar te geven. Dat kunnen ze hier doen. En een oproep om te stemmen zodat we een idee krijgen wat de leden hiervan denken. Echt alle leden die maar willen stemmen. En niet enkel de gewoonlijk ongeveer 30 tot 70 stemmers die normaal gezien op sommige polls stemmen, echt meer stemmen hebben we nodig.

Een poll zou idd. wel kunnen. Maar ik ben een beetje huiverig voor hoe forumleden deze kunnen interpreteren, alsof het gaat om besluitvorming. Besluitvorming binnen Ubuntu-nl vind plaats door degenen die de verantwoordelijkheid dragen voor het gebied waar het besluit over gaat. Dat is nuttig omdat degenen die de verantwoordelijkheid dragen zelf werkzaam zijn met het onderwerp, en dus weten waar ze over praten, en zij zullen ook moeten uitvoeren wat er besloten is. Bij ubuntu-nl dus geen managers op afstand die wel even bepalen wat er dient te gebeuren. In dit geval zullen besluiten in deze dus genomen worden door het forum team.

Een discussie als deze is nuttig omdat er oplossingen worden aangedragen, argumenten heen en weer gaan e.d. wat kan bijdragen aan een beter inzicht in wat er wel of niet gedaan kan worden. Dat kan het forumteam helpen bij een goede besluitvorming. Maar puur getalsmatige cijfertjes over de populariteit van bepaalde voorgestelde maatregelen voegen daar niet veel aan toe denk ik. Terwijl het er wel toe kan leiden dat leden zich gepasseerd voelen als ze het idee hebben dat het bij een poll gaat om besluitvorming, waar de eigenlijke besluitvorming op de werkvloer plaatsvind.

Wie hier verder over wil discussieren, graag in een aparte draad! Open die dan even, en citeer deze posts daar. In deze draad is dit offtopic.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2010/08/29, 12:52:59 »
Een aanzienlijk deel van dit draadje lijkt nu in beslag genomen te zijn door de interessante, maar gevoelige discussie over aandoeningen/beperkingen/handicaps/kwalen/ziektes/mankementen/...
Hoewel het eigenlijk al te lang is doorgegaan, en inmiddels ook wat uit de hand begint te lopen, zou ik er toch dit over kwijt willen: de termen beperking/handicap en afwijking zijn mijns inziens op zichzelf neutrale begrippen. Het is puur wat eenieder erbij denkt wat zo'n term positief/positiever dan wel negatief maakt.
Ik heb bijv. een oog, en daarmee wijk ik dus af van het overgrote merendeel van de mensen die wel 2 ogen hebben. Dus is het niet meer dan een objectieve constatering dat ik een afwijking heb. Ik ben, en word, nog met enige regelmaat uitgelachen om deze afwijking. Daardoor vind ik het tegenwoordig ook een hele opgaaf om met andere mensen in contact te komen, omdat ik ergens nog steeds bang ben uitgelachen of raar aangekeken te worden. Dat, en het feit dat mijn zicht niet zo best is, is voor mij een beperking. Ik laat immers dingen, die ik zonder mijn medische verleden wellicht wel had gedaan. Maar ook dat is gewoon een neutrale constatering. Dus het is maar net wat je zelf ervan denkt, waardoor zo'n term negatief wordt. Ik ervaar noch het begrip 'beperking', noch het begrip 'afwijking' als kwetsend. Maar goed, tot zover deze discussie.

Waar ik nog niet zoveel over gezegd heb zien worden is de volgende regel:
Citaat
Het respectloos bejegenen van bedrijven of hun producten, organisaties, personen, of groepen is niet toegestaan.
Deze regel verdient IMHO ook meer aandacht. Er duiken met enige regelmaat negatief getinte draadjes op over Microsoft of Apple, die naar mijn mening niet veel toevoegen aan dit forum. En het lijkt me ook geen goede reclame voor dit forum en de Ubuntugemeenschap als aspirant-leden dergelijke draadjes lezen.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #124 Gepost op: 2010/08/29, 12:54:38 »
Je dochter Nomko is NIET beledigd,

Voor mij is al genoeg beledigd hier door de respectloosheid en schaamteloosheid die hier heerst.

Enfin, je hebt gelijk. Neem afstand van deze topic. Het wordt (sorry dat ik het zeg Femke) merendeels bevolkt door een stelletje schaamteloze ongemanierde figuren die hun mening de anderen de strot in willen douwen omdat ze zich beter voelen....
Linux user number 515471
----------------------