Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] tweede user ziet tweede harde schijf niet  (gelezen 4220 keer)

[OPGELOST] tweede user ziet tweede harde schijf niet
« Gepost op: 2010/07/09, 21:41:23 »
Heb vorige week Ubuntu 10.4 geïnstalleerd en ben lekker bezig. Ik heb nu voor mijn vriendin ook een user aangemaakt, om haar ook een beetje fan te laten worden. Probleem is echter dat ik onder haar user (heb ik via system-->administration-->users&groups al administrator gemaakt) de tweede harde schijf niet zie. De tweede schijf staat alle data op zoals films, muziek, foto's etc. Via haar eigen Windows laptop, waarop 'ie via het netwerk gemapped is, komt ze er wel gewoon bij.

Als ik via Disk Utility onder haar user op het mount point (/media/:D) klik, dan krijg ik een foutmelding dat ze de permissions niet heeft. Als ik nu via mijn account de schijf selecteer en onder properties-->permissions de group "admin" (waar ik haar ook aan heb toegevoegd) rechten probeer te geven via de drop-down box, lukt dat niet.  Zodra ik een andere groep dan mijn user selecteer, gaat hij weer terug naar mijn user (zie bijlage).

Ik heb twee harde schijven. De eerste schijf waar Ubuntu op geïnstalleerd is is EXT4 en de tweede schijf is NTFS. Als het hieraan ligt: kan ik zonder dataverlies de tweede schijf ook naar EXT4 veranderen?

EDIT: Zojuist nog iets vreemds gemerkt bij haar user. Haar persoonlijke folders zijn in het Nederlands (dus Bureaublad, Documenten, Muziek) terwijl haar knoppen (Applications, Places, System) wel gewoon in het Engels zijn net zoals de rest van het OS. Bij mij zijn de persoonlijke folders wel gewoon Engels (Desktop, Documents, Music).
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 09:43:14 door grizzlywilde »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: tweede user ziet tweede harde schijf niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/09, 23:00:05 »
Zojuist nog iets vreemds gemerkt bij haar user. Haar persoonlijke folders zijn in het Nederlands (dus Bureaublad, Documenten, Muziek) terwijl haar knoppen (Applications, Places, System) wel gewoon in het Engels zijn net zoals de rest van het OS. Bij mij zijn de persoonlijke folders wel gewoon Engels (Desktop, Documents, Music).

Over dit secundaire probleem: dat ligt waarschijnlijk aan het feit, dat jij hebt gekozen voor Engelstalige omgeving bij installatie. Dan heb je niet de volledige Nederlandse taalpakketten geïnstalleerd. Je vriendin heeft blijkbaar wel gekozen voor een Nederlandse werkomgeving, maar.... de ontbrekende NL-taalpakketten zijn niet geïnstalleerd. Dus is haar omgeving nu half Nederlands, half Engels.

De oplossing is, dat je in jouw Engelstalige account de ontbrekende Nederlandse taalpakketten er alsnog bij installeert. Via Systeem - Beheer - Taalondersteuning. Je eigen omgeving kan gewoon op Engels blijven staan, maar als het goed is, is haar account dan 100 % Nederlands.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/09, 23:40:33 »
Ben bang dat ik het nu helemaal verprutst heb tijdens het proberen de schijf zichtbaar te maken. Ik kan hem nu zelf onder mijn user ook niet meer zien, na een reboot.

Bijgevoegd een screenshot van mijn Disk Utility, en dan de betreffende NTFS disk. Bij Edit Partition had ik even het type veranderd naar Linux 0x83 om te zien of dat uit zou maken en of ik NTFS daarmee naar EXT3 zou kunnen aanpassen. Het leek of er niets gebeurde.

Daarnaast heb ik mijn user settings aangepast (zie tweede screenshot). Ik ben nu ook Administrator, terwijl ik normaal account type Custom had.

Een van de twee bovenstaande dingen heeft er voor gezorgd dat ik nu de schijf ook niet meer kan zien, net zoals de tweede user. Kan ik dit nog oplossen? (eventueel door een reinstall van Ubuntu, of door de schijf in een andere PC te doen?) Hoop niet dat ik e.e.a. definitief heb verprutst, want al mijn data stond op de schijf. Ik hoop dat iemand nog een oplossing weet. Anders ga ik morgen proberen Ubuntu te herinstalleren, al zie ik liever een andere oplossing.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/10, 20:41:44 »
Even voor een ieders informatie. Ik had gisteravond dus het NTFS filesystem om zeep gebracht met mijn *kuch* weldoordachte acties. Troubleshooten na een dag gewerkt te hebben om 23u 's avonds is NIET aan te raden.

Wat wèl aan te raden is, is de applicatie Testdisk: klik. Draait zowel onder Windows als onder Linux (en meer). Ideale freeware opensource applicatie om data simpel af te halen van een schijf met problemen.

Heb zelf wel eerst Win7 geinstalleerd omdat ik beredeneerde dat ik wel Windows nodig zou hebben om NTFS problemen op te lossen, maar achteraf gezien had het ook gewoon via Ubuntu gekund. Toen ik merkte dat het lukte ben ik als een malle naar Mediamarkt gegaan voor een externe HD (Samsung G2 Portable 640GB, zonder stroom adapter). Ben nu in Win7 alles veilig op die externe schijf aan het stellen. Zodra dat klaar is format ik beide schijven en install ik Linux. Zorg ik meteen dat de tweede schijf ook EXT4 is, om problemen in Ubuntu te voorkomen. Voorts ga ik ook de 64-bits versie installeren omdat de berichten toch overwegend positief zijn om dat te doen als je de hardware er voor hebt.

En dan hopen dat zodra ik een tweede user aanmaak, deze ook de tweede disk kan zien. Maar als dat niet zo is troubleshoot ik wel gericht op user permissies in plaats van filesysteem :).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/10, 23:09:56 »
Externe kopieën van je documenten, foto's e.d. wil je altijd hebben. Liefst in tweevoud, op verschillende media. Externe USB-harde schijf is een uitstekende keuze. Kijk ook eens naar "de wolken": Ubuntu One of Dropbox.

Je aanpak lijkt me goed, op twee dingen na:

- kies, als beginner met Linux, liever voor de generieke 32-bit-Ubuntu: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-32-bits-versie-of-de-64-bits-ver

- doe Windows (nog?) niet weg, maar ga voor tweevoudige opstart. Verruim je mogelijkheden, beperk ze niet... Kun je rustig wennen, en je hebt immers toch al betaald voor die Windowslicentie. :)

Scheelt waarschijnlijk de nodige frustraties....

Overigens heb ik zelf ook twee computers die allebei drievoudig opstartbaar zijn (Ubuntu, openSUSE en Windows). W. gebruik ik maar zelden: alleen voor bijwerken van de TomTom. Maar toch sowieso makkelijk om W. "achter de hand" te hebben. Waarom niet.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/10, 23:22:36 door Pjotr »

« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/11, 09:42:55 »
Zojuist herinstallatie afgemaakt. Ik had in de eerste instantie (meteen getest) hetzelfde probleem toen ik een tweede user aanmaakte. Maar omdat het bestandsysteem van de tweede disk nu EXT4 is, kon ik de groep Users ''create and delete' permissies op de folders ervan geven. 'File access' kan ik vreemd genoeg niet aanpassen.

Ik heb getest met een nieuw aangemaakt document en een nieuw aangemaakte folder. Wat ik heb geconcludeerd is dat documenten (files) aangemaakt door een user alleen door de owner aan te passen zijn, niet door de tweede gebruiker. Wel kan deze tweede gebruiker ze verwijderen (vreemd!). Een aangemaakte folder kan wel gelezen worden (ook de inhoud), maar de folder kan niet door de andere user verwijderd worden. Het werkt dus wel anders dan Windows, waar iedereen gewoon alles op de schijf kan doen zonder echt file/folder ownership (of in ieder geval niet merkbaar).

« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/11, 09:43:42 »
Zojuist herinstallatie afgemaakt. Ik had in de eerste instantie (meteen getest) hetzelfde probleem toen ik een tweede user aanmaakte. Maar omdat het bestandsysteem van de tweede disk nu EXT4 is, kon ik de groep Users ''create and delete' permissies op de folders ervan geven (door in de root van de disk rechtermuis properties-->permissions te doen). 'File access' kan ik vreemd genoeg niet aanpassen.

Ik heb getest met een nieuw aangemaakt document en een nieuw aangemaakte folder. Wat ik heb geconcludeerd is dat documenten (files) aangemaakt door een user alleen door de owner aan te passen zijn, niet door de tweede gebruiker. Wel kan deze tweede gebruiker ze verwijderen (vreemd!). Een aangemaakte folder kan wel gelezen worden (ook de inhoud), maar de folder kan niet door de andere user verwijderd worden. Het werkt dus wel anders dan Windows, waar iedereen gewoon alles op de schijf kan doen zonder echt file/folder ownership (of in ieder geval niet merkbaar).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] tweede user ziet tweede harde schijf niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/11, 09:45:58 »
Probeer het eens als volgt, met chmod:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Rechten-wijzigen-op-een-externe-har

Instructie is voor externe harde schijf, maar ook bruikbaar voor interne. I.p.v. loskoppelen doe je dan een herstart van de computer.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 09:50:52 door Pjotr »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/11, 13:05:59 »
Dit is maar een klein deeltje van het verhaal. Deze tip zet alle rechten op de schijf open, zodat iedereen eender waar nieuwe bestanden en nieuwe directories kan aanmaken.

Je zal echter merken dat de nieuw aangemaakte bestanden nog steeds niet door de andere gebruiker kunnen gewist worden (wat wellicht maar goed is ook?). De nieuwe bestanden worden immers standaard aangemaakt met alle rechten voor de eigenaar, en leesrechten voor de groep en voor anderen.

Zeker voor een interne schijf is het niet nodig het koppelpunt voor gans de wereld open te stellen. Als beheerder kan je op die schijf voor elk van de gebruikers een directory aanmaken, en elk van die directories aan één van de gebruikers geven (= eigenaar maken). Iedere gebruiker kan dan alles doen, maar alleen onder zijn eigen directory.

Om het helemaal gebruiksvriendelijk te maken, kan je een symbolische link maken naar die gebruikersdirectory in de gebruiker zijn home. Dan kan de gebruiker vanuit zijn home aan die gegevens, zonder helemaal buiten zijn home via /media naar zijn gegevens te moeten gaan.

Wil je dat bepaalde bestanden voor iedereen aanpasbaar moeten zijn, dan moet je dat telkens expliciet aangeven door de permissies te veranderen.

Het is ook mogelijk de standaard permissies meer "open" te stellen, zodat nieuwe bestanden zo aangemaakt worden, dat iedereen er alles mee mag.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/11, 13:14:23 »
Zowel mijn vriendin als ik downloaden bestanden van internet. Kan ik nu mijn download directory (en alle onderliggende directories) instellen zodat we BEIDEN standaard lees- en schrijfrechten hebben, alsook kunnen verwijderen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/11, 13:17:15 »
Niet met het standaard rechtensysteem, tenzij je alles openzet. Wel met een meer "granulair" systeem zoals acl (Access control lists).

« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/11, 13:46:33 »
Ok meerdere users is dus eigenlijk geen optie onder Linux voor mij. Redenen:

- Zowel mijn vriendin als ik moeten bij de downloadbestanden van SabNZB moet komen om die te branden.
- Bijvoorbeeld foto's in de foto directory moeten door beiden gelezen kunnen worden.

Om nou elke keer als ik een film download de map van die film weer open te zetten is wel erg veel moeite. Ik vind het wel een nadeel van Linux/EXT4 dat je niet gewoon folders open kan zetten voor meerdere users of voor een groep (bijvoorbeeld de groep Users) zodat alles wat daarin gebeurt voor beiden te lezen/schrijven/deleten is.

De beste optie voor mij is dus denk om terug te gaan naar een user, alleen het nadeel daarvan is weer dat we dan steeds Facebook enzo moeten uitloggen en dan zelf weer inloggen, wat het voordeel was van meerdere users.

Merk trouwens tijdens het typen van dit bericht nog een issue, als ik ALT-130 typ krijg ik geen e met een streepje, maar verander ik de tabs in Firefox...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/11, 16:30:02 »

- Zowel mijn vriendin als ik moeten bij de downloadbestanden van SabNZB moet komen om die te branden.
- Bijvoorbeeld foto's in de foto directory moeten door beiden gelezen kunnen worden.

Om nou elke keer als ik een film download de map van die film weer open te zetten is wel erg veel moeite. Ik vind het wel een nadeel van Linux/EXT4 dat je niet gewoon folders open kan zetten voor meerdere users of voor een groep (bijvoorbeeld de groep Users) zodat alles wat daarin gebeurt voor beiden te lezen/schrijven/deleten is.
In SABnzbd zit gewoon een optie om de rechten op de bestanden en directory's na het downloaden te veranderen.
Zet die op "777" en iedereen mag alles doen met de bestanden.

Een optie voor andere dir's en bestanden is de "sgid bit" zetten op een bepaalde dir.
Hiermee wordt de groepseigenaar van alle nieuwe bestanden en directory's binnen die dir dezelfde groep als van de hoofddir.
Maak bijvoorbeeld een extra groep aan, met de naam "gedeeld". Zorg dat alle gebruikers die toegang moeten hebben lid worden van die groep. (hierna wel uit- en inloggen om het voor jezelf te activeren)
Stel dat je de /media/downloads dir wil delen.
Verander dan de groepseigenaar van die map in gedeeld, en zorg dat die groep kan lezen/schrijven.
Open nu een terminal en voer dit commando uit:
sudo chmod g+s /media/downloadsNu zullen alle nieuwe bestanden en dirs toegankelijk zijn voor iedereen in de "gedeeld" groep.
Bestaande bestanden zal je zelf even aan moeten passen.

Citaat
Merk trouwens tijdens het typen van dit bericht nog een issue, als ik ALT-130 typ krijg ik geen e met een streepje, maar verander ik de tabs in Firefox...
Kan je dan niet beter je toetsenbord instellen op US met dode toetsen?
Dan kan je eerst een ' tikken en dan de e.
Eventueel kan je ook een secundaire indeling toevoegen (USA met euro teken op de 5 bijv.)
Wisselen kan dan via het knopje in het mededelingengebied.
Evt. kan je ook een sneltoets hiervoor maken.

« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/11, 16:41:45 »
Bedankt voor de tips over de file permissies. Alleen hoe maak ik een groep eigenaar van een folder? Ik heb mezelf en mijn vriendin in de groep gedaan, maar als ik bij de map permissies kijk staat de eigenaar hard ingesteld op mijn username en ik kan het niet wijzigen naar de groep.

Mijn toetsenbord is al op USA Int. + Dead keys ingesteld, het zal wel een kwestie van wennen zijn. Ik was ALT-130 gewoon gewend onder Windows.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 16:45:08 door grizzlywilde »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/11, 16:55:42 »
In Ubuntu kan je ook wel "alt codes" gebruiken, maar dan met control-shift-u en daarna de hexadecimale waarde van de Unicode tabel. (dus geen simpele ASCII code)
é is bijvoorbeeld 00E9
€ is 20AC

Voordeel is dat er veel meer mogelijk is dan standaard in Windows, het nadeel is dat de oude ASCII codes niet meer werken en dat het ingewikkelder is.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/11, 16:59:51 »
Bedankt voor de tips over de file permissies. Alleen hoe maak ik een groep eigenaar van een folder? Ik heb mezelf en mijn vriendin in de groep gedaan, maar als ik bij de map permissies kijk staat de eigenaar hard ingesteld op mijn username en ik kan het niet wijzigen naar de groep.
In de terminal kan dat bijvoorbeeld door:
sudo chown :gedeeld /media/downloads

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/12, 09:04:18 »

Dat is kort door de bocht om alleen hiervoor te besluiten dat meerdere users geen optie is.

Citaat
Standaard kan iedereen bestanden lezen. De enige beperking die je hebt, is dat standaard de andere gebruiker geen bestand kan wissen wat jij gedownload hebt.

Citaat
De beste optie voor mij is dus denk om terug te gaan naar een user, alleen het nadeel daarvan is weer dat we dan steeds Facebook enzo moeten uitloggen en dan zelf weer inloggen, wat het voordeel was van meerdere users.
Het is maar wat je belangrijkst vind.

Je kan een gemeenschappelijke groep maken, vb. "gedeeld". Zet die als hoofdgroep voor elk van de gebruikers. Nieuwe bestanden die ek van jullie aanmaken zijn dan standaard van de groep "gedeeld". Als je tenslotte ook de umask zo instelt dat de groep ook standaard zowel lees, schrijf als uitvoerrechten heeft, dan zullen jullie steeds alle rechten hebben over elkaars bestanden.

Anders kijk je maar eens naar het meer "granulaire" systeem acl, waar je per directory specifieke rechten kunt instellen. Onmenselijk moeilijk zal dat wel niet zijn.