Ok meerdere users is dus eigenlijk geen optie onder Linux voor mij. Redenen:
- Zowel mijn vriendin als ik moeten bij de downloadbestanden van SabNZB moet komen om die te branden.
- Bijvoorbeeld foto's in de foto directory moeten door beiden gelezen kunnen worden.
Om nou elke keer als ik een film download de map van die film weer open te zetten is wel erg veel moeite. Ik vind het wel een nadeel van Linux/EXT4 dat je niet gewoon folders open kan zetten voor meerdere users of voor een groep (bijvoorbeeld de groep Users) zodat alles wat daarin gebeurt voor beiden te lezen/schrijven/deleten is.
In SABnzbd zit gewoon een optie om de rechten op de bestanden en directory's na het downloaden te veranderen.
Zet die op "777" en iedereen mag alles doen met de bestanden.
Een optie voor andere dir's en bestanden is de "sgid bit" zetten op een bepaalde dir.
Hiermee wordt de groepseigenaar van alle nieuwe bestanden en directory's binnen die dir dezelfde groep als van de hoofddir.
Maak bijvoorbeeld een extra groep aan, met de naam "gedeeld". Zorg dat alle gebruikers die toegang moeten hebben lid worden van die groep. (hierna wel uit- en inloggen om het voor jezelf te activeren)
Stel dat je de /media/downloads dir wil delen.
Verander dan de groepseigenaar van die map in gedeeld, en zorg dat die groep kan lezen/schrijven.
Open nu een terminal en voer dit commando uit:
sudo chmod g+s /media/downloads
Nu zullen alle nieuwe bestanden en dirs toegankelijk zijn voor iedereen in de "gedeeld" groep.
Bestaande bestanden zal je zelf even aan moeten passen.
Merk trouwens tijdens het typen van dit bericht nog een issue, als ik ALT-130 typ krijg ik geen e met een streepje, maar verander ik de tabs in Firefox...
Kan je dan niet beter je toetsenbord instellen op US met dode toetsen?
Dan kan je eerst een ' tikken en dan de e.
Eventueel kan je ook een secundaire indeling toevoegen (USA met euro teken op de 5 bijv.)
Wisselen kan dan via het knopje in het mededelingengebied.
Evt. kan je ook een sneltoets hiervoor maken.