Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid van moederboard ASUS A8N-SLI  (gelezen 6068 keer)

Re: geluid van moederboard ASUS A8N-SLI
« Reactie #25 Gepost op: 2010/06/14, 12:03:17 »
 ???
start ik op van de ubuntu trial cd dan staat hij er ineens wel! Gewoon opstarten dus niet....
Ik heb maar weer wat van die alsa software gedeïnstalleerd.
Kijken wat er over blijft.

Die extra soundkaart was een uit een windows 95 systeem. Op het moederbord bevinden zich geen connectors meer voor dat ding, maw geen optie dus.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #26 Gepost op: 2010/06/14, 12:08:45 »
Een andere mogelijkheid is, dat het BIOS instabiel is. Fouten bevat dus. Mogelijk helpt een opwaardering van het BIOS (flitsen) naar de nieuwste versie.

Let op: BIOS-flitsen is riskant. Ik doe het zelf altijd wel, ook al is het niet nodig. Vind het wel leuk: geeft me een gevoel alsof ik een nieuw moederbord heb. Maar ik heb er, een paar jaar geleden, weleens een moederbord mee naar z'n grootje geholpen... Dat was toen enkele reis kliko met dat ding.

BIOS-flitsen doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
« Laatst bewerkt op: 2010/06/14, 12:10:21 door Pjotr »

« Reactie #27 Gepost op: 2010/06/14, 12:39:35 »
Heb de lijst met gïnstalleerde ALSA software gelijk gemaakt aan die van de trial cd.
Na opnieuw opstarten was het geluid er weer.

Dat van die bios flisen had ik ook al in gedachten. Het systeem is echter nioet van mij maar van mijn zoon. Ben er daarom beter voorzichtig mee, (hij sport nogal veel...)

« Reactie #28 Gepost op: 2010/06/14, 16:25:40 »
Weet je? Ik heb het probleem eigenlijk pas sinds ik de nVidia drivers installeerde...
Nu heb ik meer aan een mooi plaatje dan aan geluid, maar toch ff zoeken.

En wat je dan vind? <http://currysauce.org/2010/03/20/how-to-disable-sound-output-over-hdmi-for-nvidia-graphics-cards/>

Een heel verhaal dat ik nu aan het lezen ben.

« Reactie #29 Gepost op: 2010/06/15, 08:43:27 »
Interresante leesstof, maar... nVidia heeft blijkbaar nog niet door dat de wereld groter is dan microsoft.

« Reactie #30 Gepost op: 2010/06/15, 08:54:58 »
ik ga verder met; http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449

misschien dat hier een oplossing geboden wordt.

« Reactie #31 Gepost op: 2010/06/15, 13:12:55 »
jumpers zijn goed aangesloten.

onder de originele windows XP (dual boot) is er ook geen geluid.

misschien toch een defecte chip?

« Reactie #32 Gepost op: 2010/06/16, 15:26:54 »
Nader onderzoek van het moederbord leert dat vlak bij de chip een voedingsaansluiting van een tweede videokaart zit.
Het zou toch niet zo zijn dat die eveneens de voeding voor de ALC850 soundchip verzorgt?

Ik ben al op zoek gegaan naar een aansluitingsmogelijkheid!

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/06/30, 11:26:48 »
Ik heb daar geen weet van of dat het geval.
Maar ik zou graag willen weten of je door middel van softwareconfiguratie kan voor zorgen, dat
de voeding van de geluidskaart op een ordentelijke manier wordt opgelost. Ik heb namelijk ook problemen
met een geluidskaart gebaseerd op de ALC850-geluidschip.

Ik heb van alles geprobeerd. Als op unmute gezet en alle schuifjes van de gnome-alsa-mixer uitgeprobeerd.
Pulse-audio van systeem verwijderd + uitgezet en daarna door middel van esound proberen geluid uit de luidsprekers proberen te persen.
Maar geen resultaat. Het geluid komt er veel te zacht uit. Ik gebruik Ubuntu 10.04. Hopelijk komt Ubuntu nog met een patch
voor dit soort problemen.

xubxub.