Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mainboard support  (gelezen 1546 keer)

Offline summer of 69

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Mainboard support
« Gepost op: 2006/11/29, 14:59:32 »
Hay,
Kwam deze pagina tegen op hardware support : https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsMotherboards
Bedoelt men dat dit de enige MB zijn die probleemloos ubuntu ondersteunen ?
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Michael Anckaert

• Lid
    • http://www.sinax.be
Mainboard support
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/29, 15:30:15 »
Dit zijn niet de enige moederborden die werken met Ubuntu, maar als je een van deze koopt ben je wel zeker dat ze werken met Ubuntu :)

Ikzelf heb een MSI Neo-F P965 (met de intel P965 chipset) en deze werkt zonder problemen met Ubuntu 6.10 (6.06 werkt NIET).
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline summer of 69

• Lid
Mainboard support
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/29, 15:43:53 »
Citaat van: Masuran
Dit zijn niet de enige moederborden die werken met Ubuntu, maar als je een van deze koopt ben je wel zeker dat ze werken met Ubuntu :)

Ikzelf heb een MSI Neo-F P965 (met de intel P965 chipset) en deze werkt zonder problemen met Ubuntu 6.10 (6.06 werkt NIET).
Ik had al begrepen dat U de voorkeur geeft aan intel chipset, zo ken ik meer mensen in de hardware business.
Ben zeer binnenkort van plan een nieuw systeem te assembleren. Daarom mijn vraag. Ik vindt het wel vreemd dat er maar 1 AM2 MB in de lijst staat. Of is het AMD platform met de Nvidia chipset totaal ongeschikt voor ubuntu.
Huidige werk PC ( MB: MSI KT3 Ultra2 - AMD athlon 1700+ )doet het al 4 jaar prima, maar daar draait ubuntu ,nog niet op.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
Mainboard support
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/29, 19:27:04 »
Citaat van: Summer of 69
Of is het AMD platform met de Nvidia chipset totaal ongeschikt voor ubuntu.
Huidige werk PC ( MB: MSI KT3 Ultra2 - AMD athlon 1700+ )doet het al 4 jaar prima, maar daar draait ubuntu ,nog niet op.
Hier staat een MSI KT4V en die loopt als een speer, alle hardware wordt herkend en ondersteund.
Probeer eens bij iemand (in de winkel ?) de live CD, dan weet je het ook........

Ron
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger.

Offline mcgyver

• Lid
Mainboard support
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/29, 19:36:16 »
Dit is maar een begin denk ik. Zeer magere lijst.Ik heb een socket 939 Asus A8N SLI. Die heeft ook een NVIDIA chipset. Met windows had ik veel problemen met toewijzing van geheugen. Veel uitvallen en veel softwareproblemen met hardware achtergrond. Noch met dapper noch met Edgy ooit problemen gehad. Bij windows heb ik uiteindelijk met een bios update de zaak een beetje stabiel gekregen. Dezelfde bios deed het in edgy en dapper probleemloos. Sterker nog, ik heb nog nooit een moederbord gehad dat het niet deed met Ubuntu en ik heb toch reeds zeker 30 verschillende pc's geinstalleerd het afgelopen jaar.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
Mainboard support
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/29, 22:01:35 »
Citaat van: mcgyver
ik heb nog nooit een moederbord gehad dat het niet deed met Ubuntu en ik heb toch reeds zeker 30 verschillende pc's geinstalleerd het afgelopen jaar.
Hier hetzelfde .......
Alle video kaarten deden het, al is het met de VESA driver.
Tot op heden ben ik maar 3 problemen tegengekomen:
1. ISA netwerkkaart van Intell (PRO-10) wordt niet herkend, wil niet werken (Een RTL kaart kost 10,00 ;))
2. Yamaha OPL3 geluidskaart op Intell MB, wordt wel gezien, maar niet aangestuurd.
3. te kleine HD (ik probeer momenteel Xubuntu op een 1.2 Gig drive te persen;))

Groeten uit Zeeland,
Ron
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger.

Offline Samuel Rave

• Lid
    • http://www.familie-rave.de/
Mainboard support
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/30, 00:21:08 »
Kheb al op echt veel verschillende PC's geinstalleerd, oude en nieuwe, ook al op een aantal Apple Macintosh computers.
Nog niet voorgekomen dat ik een PC tegenkwam waar het niet werkte.
(soms wel na eventueel na-configureren)

budster

• Gast
Mainboard support
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/30, 00:43:14 »
ik heb wel eens een probleem met horay gehad terwijl Badger en Dapper het gewoon deden, maar meestal werkt het inderdaad wel.

Offline Samuel Rave

• Lid
    • http://www.familie-rave.de/
Mainboard support
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/30, 00:54:02 »
Ik ben pas vanaf Breezer bezig met Ubuntu, daarvoor gebruikte ik Debian.

Offline summer of 69

• Lid
Mainboard support
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/30, 18:56:07 »
Citaat van: rOn
Hier staat een MSI KT4V en die loopt als een speer, alle hardware wordt herkend en ondersteund.
Welke cpu en chipset ?
Op het moment zijn de MB voor intel merkelijk duurder dan amd borden. Over deze laatste met een nvidia chipset hoor ik veel lovende woorden. Daarom vindt ik het raar dat er maar 1 am2 bord wordt aangevoerd voor Ubuntu. Blijkbaar is die lijst verre van volledig.
Ik denk dat je op de moment van aankoop zelf moet beslissen : intel cpu met intel chipset (socket 775) of amd cpu met nvidia chipset. Die prijzen wijzigen bijna dagelijks.  Mijn jongste zoon draait al 2 jaar intel en zou niets anders willen. 't is en blijft toch altijd een beetje afwachten hoe 't systeem zich gaat gedragen dnek ik
;)

Offline mcgyver

• Lid
Mainboard support
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/30, 21:29:20 »
Welke bij mij echt SUPERSNEL is, is de gigabyte ga-8IE533. (P4Titan 533) met een 2.4 GHz northwood processor en 256 mb geheugen. (heeft geen geintegreerde lan kaart)

Het is een socket 478 moederbord met chipset 845 en is sneller dan mijn MSI met een 875 chipset (ook 478 socket) met een Prescott processor die op 3.1 ghz is overklokt en 1024 mb geheugen. Ik weet niet hoe het komt dat hij zo supersnel is. Is zelfs sneller dan mijn Asus A8N sli met amd 939 3000+ processor en 1536mb geheugen. Dit met identieke software. Ik heb het niet over gamen maar over gewoon gebruik (inclusief foto's en video). Het zou eigenlijk niet mogen, maar het gebeurt  toch. Je hoeft dus geen nieuwe pc te kopen met allerlei super hardware. Heb spijt van de 950 euro van die amd. De gigabyte heeft me op de marktplaats (alleen inhoud, geen kast) nog geen 200 euro gekost met harde schijf en brander en dvd lezer. Leve de tweedehandse handel.

Van de oudere moederborden kan je inderdaad liever een intel chipset (845, 865, 875) kiezen. Bij de socket 939 is nvidia prima.