Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Low graphics mode  (gelezen 725 keer)

Offline Gerben

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Low graphics mode
« Gepost op: 2010/03/25, 20:27:16 »
Hoi,

OP mijn ubuntu 9.10 machine heb ik een ati radeon x195o pro met twee schermen met een verschillende resolutie. Daarom pobeerde ik de ati drivers te installeren via envyng. Helaas ging dit niet allemaal goed en kon ik bij het opstarten alleen maar in low graphics mode opstarten. Vanuit het menu bij het opstarten werkte het om mijn oude settings te restoren of om nieuwe settings in te stellen.

Hoe kan ik weer zorgen dat ik weer twee schermen kan gebruiken in de goede resolutuie?

Offline Proxx

• Lid
Re: Low graphics mode
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/20, 22:27:22 »
ik heb precies het zelfde probleem. en krijg het ook niet opgelost.

ik weet wat er mis is. mijn xorg.conf is niet goed meer. maar ik weet niet wat het wel moet worden.
probeer nu in de live versie dit te achterhale maar dat gaat niet zomaar zie ik nu.

ik heb al meerdere keren
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

gedaan zonder resultaat. ook niet na reboot

/usr/lib/dexconf

werkt ook niet

EDIT:  ik heb mijn probleem opgelost ik ga je proberen uit te leggen wat ik gedaan heb!

mijn probleem was voort gekomen door een envyng driver te installeren wat mislukte en na herstel dus low graphics kreeg!
exact het zelfde als jou probleem ;)

ik kwam er achter dat mijn xorg.conf niet goed was en dit heb ik opgelost door te booten van de live CD/USB (usb in mijn geval)

daar kon ik het bestan /etc/X11/xorg.conf niet vinden :S na enig zoeken vond ik wel /var/log/Xorg.0.log dat is een vrij groot log bestand maar ik heb daar de volgende regels uit gehaald en die op een usbstick gekopieerd! (mischien niet helemaal de juiste manier maar goed)

let op kopieer deze quote niet direct in jou systeem omdat mijn vga/screen adapter mischien anders zijn als die van jou

Citaat
(--) PCI:*(0:1:5:0) 1002:5975:1462:a422 ATI Technologies Inc RS482 [Radeon Xpress 200M] rev 0, Mem @ 0xd0000000/134217728, 0xff2f0000/65536, I/O @ 0x00006800/256, BIOS @ 0x????????/131072
(==) Using default built-in configuration (30 lines)
(==) --- Start of built-in configuration ---
   Section "Device"
      Identifier   "Builtin Default ati Device 0"
      Driver   "ati"
   EndSection
   Section "Screen"
      Identifier   "Builtin Default ati Screen 0"
      Device   "Builtin Default ati Device 0"
   EndSection
   Section "Device"
      Identifier   "Builtin Default vesa Device 0"
      Driver   "vesa"
   EndSection
   Section "Screen"
      Identifier   "Builtin Default vesa Screen 0"
      Device   "Builtin Default vesa Device 0"
   EndSection
   Section "Device"
      Identifier   "Builtin Default fbdev Device 0"
      Driver   "fbdev"
   EndSection
   Section "Screen"
      Identifier   "Builtin Default fbdev Screen 0"
      Device   "Builtin Default fbdev Device 0"
   EndSection
   Section "ServerLayout"
      Identifier   "Builtin Default Layout"
      Screen   "Builtin Default ati Screen 0"
      Screen   "Builtin Default vesa Screen 0"
      Screen   "Builtin Default fbdev Screen 0"
   EndSection

(==) --- End of built-in configuration ---

het vet gedrukte heb ik in mijn xorg.conf gezet en vervolgens herstart! dit heeft mij weer de juiste resoluties enzovoort gegeven!
nogmaals gebruikt niet wat ik gequote heb maar zoek het zelf op in een live omgeving(ivm driver probelemen)
ik stel dus voor dat je boot in een live omgeving en deze stappen uitvoert ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/04/20, 23:18:41 door Proxx »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/20, 23:11:15 »
Proxx, welkom op het forum.
Raar dat je een driver geïnstalleerd hebt. Welke is dat dan?
Heb hier een acer aspire met een ATI express 200M en hier heb ik geen driver moeten/kunnen installeren. (Er word toch geen voorgesteld onder: 'Hardware Drivers'
Heb wel Lucid Lynx draaien en alles werkte hier OOB (out of the box zoals ze zeggen)
Dus als de nieuwe versie binnen een paar dagen uitkomt kan je hem altijd eens in dualboot uittesten. In dualboot want dan kan je nog altijd terug naar je oude install indien nodig.

@Gerben,
Er is een progje om meerdere schermen in te stellen, zie hier:
http://projects.dvdmeer.nl/python-randr/index.php
Hopelijk heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,
heir4c

Offline Proxx

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/21, 00:14:31 »
ik moest ook geen driver installeren. ik dacht het zal wel beter zijn om een andere driver te installeren (misschien meer mogelijkheden ofzoiets)
maar daar ben ik dus ook van terug gekomen :P (dit was de driver: envyng ati driver)

op een ander systeem met ubuntu 6.xx kreeg ik een paar jaar terug gewoon netjes zoals je zegt een driver voorgeschoteld via hardware... die beter zou werken als de standaard. en dat ging toen allemaal goed.

nu wou ik iets te veel van het goeie denk ik. 2jaar geleden dat ik voor het laatst met de dekstop versie gewerkt heb.
mijn win7 beta is verlopen dus dacht zal het nog eens proberen op een 12" laptop.

wifi werkte niet goed vanaf begin maar dat heb ik kunnen oplossen door pci=use_crs bij de opstart regel in grup toe te voegen.
en dit probleem heb ik zelf gecreerd :P

voor de rest wil ik op dit systeem voor geen goud meer terug :D
vpn verbinding naar het werk enzovoort werkt prachtig, compiz functies zijn ook leuk om aan windows fanboys te laten zien :P

snellere start als windows 7. weinig tot geen virussen. en genoeg andere dingen!

morgen ga ik een proberen om office 2003 onder wine te draaien (oOffice werkt ook prima hoor maar probeer het gewoon voor de heb :P)
the sky is the limit zeg maar
« Laatst bewerkt op: 2010/04/21, 00:19:07 door Proxx »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/21, 23:04:13 »
Dat je toen wel een driver moest installeren begrijp ik en weet ik. In 8.04 moest ik dat ook geloof ik. Maar de nieuwe drivers van ati ondersteunen de oudere kaarten niet meer. (ook al zijn ze niet zo oud volgens ons  ;))
Maar ja, ze moeten toch iets nieuws kunnen verkopen. Daar komt het wel op neer, naar mijn mening toch.  :)

Nou ja, zolang ik mijn desktop zie en mijn programma's draaien ben ik al tevreden.

Met vriendelijke groet,
heir4c