Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ook een officiële waarschuwing tegen Ubuntuzilla en Ubuntu Tweak?  (gelezen 8230 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bovenin dit forumonderdeel staat, zeer terecht, een officiële waarschuwing tegen Ultamatix. Ultamatix is natuurlijk de kwalijkste boosdoener, maar is het misschien wenselijk, om in dat vastgezette bericht ook te waarschuwen tegen Ubuntuzilla en Ubuntu Tweak?

1. Ubuntuzilla
Het probleem bij Ubuntuzilla is duidelijk. Er is een reden voor de beperkte vertraging tussen het ogenblik van uitkomen van een nieuwe Firefoxversie, en het binnenkrijgen van die nieuwe Firefoxversie via de normale updates: het ding wordt eerst grondig beproefd in Ubuntu, en desnoods aangepast om hem optimaal te laten werken in Ubuntu.

Alleen zo hou je een goed draaiend systeem: Firefox (en de Mozilla-engine) is een zeer belangrijk onderdeel van het hele Ubuntusysteem; niet alleen maar een losstaande webbladeraar dus. Dat geldt al helemaal, wanneer mensen Ubuntuzilla gaan gebruiken om een Firefoxversie te installeren die sowieso niet is bedoeld voor een bepaalde Ubuntuversie (bijvoorbeeld Firefox 3.5 in Ubuntu 8.04).

2. Ubuntu Tweak
Ubuntu Tweak heb ik niet geanalyseerd. Dus ik weet niet zeker, hoe gevaarlijk die is. Maar ik vind het ding wel erg verdacht. Allerlei systeemaanpassingen, afkomstig van een "derde partij", niet nagekeken of beproefd via de normale controlemechanismen voor Ubuntu-progjes... Heeft iemand van jullie Ubuntu Tweak al eens nader bekeken "onder de motorkap"?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.  :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ook een officiële waarschuwing tegen Ubuntuzilla en Ubuntu Tweak?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/12, 15:49:42 »
Naar mijn mening, moet alles dat niet in de reguliere toepassingen zit niet aangemoedigd worden.
De enige aanpassing die bewezen heeft goed te zijn is de aanpassing voor het multimedia gebeuren in sources.list.
Deze en Opera zijn de enigen die ik vertrouw, de rest raad ik (altijd) af.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/12, 15:58:12 »
Hoi Pjotr,

Ubuntuzilla gebruikte ik ook voor Juanty, mijn rede dat ik versie 3.5 van FF gewoon veel beter vond dan de 3.0 std onder Juanty. Natuurlijk kan dit de nodige problemen met zich mee brengen, en das zeker onder een werk omgeving niet gewenst.
Wat ik wel heel raar vind dat er volgens jou mensen zijn die Ubuntuzilla dus ook gebruiken onder Koala om een nieuwere versie van FF een dag of 2 eerder te krijgen als in de repro. Want dat zou ik zeker niet nu niet doen, daar FF zeer binnen kort met versie 3.6 uit gaat komen daar ze de RC nu aan het uitrollen zijn.

Ubuntu Tweak die gebruik ik ook, echter zeer matig en alleen om zo af en toe mn kernels mee op te schonen. Dus daar weet ik eigenlijk verder niets van.

Edit had een verkeerde versie in het begin van het verhaal
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/12, 18:41:24 »
Over Ubuntuzilla: geen echte waarschuwing, maar eerder een "Wij raden dit af, want FF is sterker in uw systeem geïntegreerd dan u misschien vermoedt. Het gebruik van Ubuntuzilla kan problemen met uw systeem veroorzaken, dus doe dit liever alleen op uw "experimenteercomputer" ".
Ubuntu tweak: "In tegenstelling tot bij Ubuntu, bent u i.g.v. Windows mogelijk afhankelijk geweest van software van derden om bepaalde tweaks en instellingen, onderhoud etc. te doen. Wij raden u aan, om bij het gebruik van Ubuntu, géén software te gebruiken die niet van Canonical afkomstig is, voor dergelijke werkzaamheden. In de meeste gevallen biedt Ubuntu zelf al genoeg mogelijkheden om dat (waar nodig) te doen, en kunt u uw oude gewoonte wellicht laten vervallen. Zo beperkt u de kansen dat uw systeem wordt verziekt door bijvoorbeeld gebrek aan tests."

Kunnen jullie daar iets mee?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 18:49:49 »
Ik zou toch eens graag weten waar de gecko engine voor de rest nog in ubuntu verwerkt zit.
Zelf kan ik alleen op liferea en wine komen. (welke niet  standaard geïnstalleerd zijn)
Bij kde en khtml/webkit ligt het iets anders.

Voor de rest ben ik het eens, beter voorkomen dan genezen. Het gebruik van zo'n bronnen/programma's kan tot onverklaarbare fouten leiden.

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 19:05:30 »
Ubuntu Tweak was (en is het verder nog wel) tot voor kort een zeer handig programmaatje waarmee je in je systeem grafisch wat dingen kunt aanpassen. Sinds de laatste update inderdaad, kun je ineens ook ppa's en andere software van derden toevoegen zonder dat duidelijk is waar het vandaan komt en zonder dat er om een gpg-sleutel gevraagd wordt. Ook kun je zelf allerlei pakketten toevoegen zonder controle of verificatie.
Ik heb me daar al over zitten verbazen.
Op zich vind ik die Source Center niet eens zo'n slechte insteek als ie bijvoorbeeld door Launchpad zelf beheerd zou worden en er beschrijvingen en linkjes bij geplaatst zouden worden. En uiteraard moet die sleutel erbij.

Terechte klacht dus.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 19:31:07 »
Tja, ubuntu tweak vind ik een eng ding, dus die gebruik ik niet, heb ik ook niet nodig trouwens.
Ubuntuzilla heb ik wel gebruikt bij zowel 8.04 en 9.10 om Firefox 3.5 binnen te halen.

Problemen heb ik er tot nu toe niet mee gehad, behalve de standaard vastlopers die je heel soms krijgt, maar dit lijkt inherent aan Firefox zo langzamerhand, evenals het niet willen opstarten na afsluiten.

Ook heb ik zilla gebruikt om Thunderbird te upgraden naar versie 3, tot nu toe zonder problemen.

Dit alleen voor 9.10 overigens.

Trouwens, waarom zou je dit op je ouwe Windows machine wel mogen doen en niet in Ubuntu?
Zal ik wel niet begrijpen.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 19:59:18 »
Ik wil alleen dit kwijt over Ubuntu Tweak : waarschuw alleen beginners dat Ubuntu Tweak bedoeld is voor gevorderden met Ubuntu, want voor de rest heeft Ubuntu Tweak een vertrouwen waardig bestaansrecht.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/12, 20:02:12 »
Ik kwam er gisteren ook achter dat na een update van ubuntu tweak het mogelijk was om ppa's toe te voegen zonder key.Heb het wel uitgetest en vind het wel handig,of het veilig is weet ik niet,hij vraagt niet om die key(raar?)Verder vind ik het wel een handig en goed progje.Ben wel benieuwd of nog meer mensen lopen te stoeien met die ppa's.
Kubuntu 20.04

« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/12, 20:28:11 »
Joshua +1

@dellkubuntu: Klopt, maar de maker van Ubuntu Tweak beproeft wel welke bronnen veilig zijn en welke niet.

Ik ben tegen een officiële waarschuwing.
Ubuntu Tweak is een programma om de mensen makkelijker verborgen instellingen te laten wijzigen, zodat ze dit dus niet met de Terminal hoeven te doen. Er zitten echt geen gevaarlijke dingen in. Of vinden jullie (om maar even 1 van de instellingen erbij te pakken) het gevaarlijk om je Persoonlijke map als Bureaublad te gebruiken? Of het handig is is een tweede, maar gevaarlijk is het zeker niet.

Zelfde geldt voor Ubuntuzilla. Als je Ubuntuzilla een officiële waarschuwing wilt geven, moet je dit ook doen voor de PPA's op Launchpad. Er zijn genoeg bronnen die je de nieuwste versie zomaar aanbieden, nog voor Canonical dat doet.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/12, 22:57:02 »
Trouwens, waarom zou je dit op je ouwe Windows machine wel mogen doen en niet in Ubuntu?
Zal ik wel niet begrijpen.

Wat gebruiken veel mensen om in Win de harde schijf te defragmenteren? Juist, een third party tool die de klus veel sneller klaart dan de ingebouwde.
Wat gebruiken mensen om het register in Win. te defragmenteren? Juist, een externe tool omdat MS er niet eens een levert.
Wat gebruiken mensen om achtergebleven tijdelijke bestanden op te ruimen? CCleaner en dergelijke.
Wat gebruiken mensen om hun Windows pc te beveiligen? Jazeker, third party software.

Dat is een roestige gewoonte die in Ubuntu wel weg kan, is ook beter ook omdat je je risico's beperkt.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/12, 23:14:31 »
En als je nu een verse Firefox of Thunderbird beliefd?
Dan kan dat gewoon niet?

Vind ik dan een tekortkoming, want die nieuwe FF heeft wel weer nieuwe features die iemand die een Linux machine heeft ook wel graag wil.

En dat zou dan moeten kunnen ongeacht het OS dat je gebruikt.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/12, 23:33:10 »
Ubuntu Tweak was (en is het verder nog wel) tot voor kort een zeer handig programmaatje waarmee je in je systeem grafisch wat dingen kunt aanpassen. Sinds de laatste update inderdaad, kun je ineens ook ppa's en andere software van derden toevoegen zonder dat duidelijk is waar het vandaan komt en zonder dat er om een gpg-sleutel gevraagd wordt. Ook kun je zelf allerlei pakketten toevoegen zonder controle of verificatie.
Ik heb me daar al over zitten verbazen.

Dat vind ik behoorlijk griezelig klinken....

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/12, 23:37:57 »
En als je nu een verse Firefox of Thunderbird beliefd?
Dan kan dat gewoon niet?

Vind ik dan een tekortkoming, want die nieuwe FF heeft wel weer nieuwe features die iemand die een Linux machine heeft ook wel graag wil.

En dat zou dan moeten kunnen ongeacht het OS dat je gebruikt.

Ubuntu is nu eenmaal geen "rolling release".... Als je steeds de nieuwste versies van progjes wil, dan "moet" je dus elk half jaar overstappen op de nieuwste Ubuntuversie. Op dat principe is Ubuntu gebouwd.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/12, 23:44:24 »
Ik gebruik alleen de pakketjes uit Synaptic pakket beheer.
Ben ook geen voorstander van PPA etc.
Wat Synaptic mij niet bieden kan heb ik dan ook niet nodig.
Maar ja ben ook een ouwe zeur. 8)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/13, 01:15:09 »
Waarom een waarschuwing? Ubuntu-tweaks is in Ubuntu 9.10 zo makkelijk:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-tweak-testing
sudo aptitude update
sudo aptitude install ubuntu-tweak
Toepassingen → Systeemgereedschap → Ubuntu Tweak

Goed idee om hier eens Nederlandstalige documentatie voor te maken op onze Wiki. Wordt vervolgd.
Zie ook: http://lcardinaals.wordpress.com/2009/08/04/ubuntu-tweak/

Ubuntu Tweak is ook aanwezig op Launchpad: https://launchpad.net/ubuntu-tweak

Ubuntu Tweak heb ik niet geanalyseerd. Dus ik weet niet zeker, hoe gevaarlijk die is. Maar ik vind het ding wel erg verdacht.
Niet geanalyseerd maar iedereen is alvast gewaarschuwd; erg verdacht. 8) Wat zou de mening zijn als je het wel is geanalyseerd?
(Wel goede reclame zo! XD)

Dit forum is er niet primair om te waarschuwen maar juist om het gebruik van open-source te stimuleren. Als iets niet duidelijk is of niet goed werkt is dat geen reden voor een waarschuwing maar reden voor verbetering (of een vraag op dit forum, maar bij voorkeur met een ander topic-titel). :)

p.s. Als Ubuntu-Tweaks vraagt om een (beheer) wachtwoord is er altijd een serieus risico! Weet je niet wat je doet vul het wachtwoord dan NIET in. Deze "waarschuwing" is van toepassing op (bijna) alle programma's in Systeem → Beheer → ...
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/13, 01:23:07 »
owh goed dat je het zegt.
Dacht met m'n stomme kop dat het hier over Ubuntu ging en andere mensen daarin te begeleiden om een goed systeem op te zetten.
Weer wat geleerd dan.

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/13, 01:54:39 »
Goed idee om hier eens Nederlandstalige documentatie voor te maken op onze Wiki. Wordt vervolgd.
Zie ook: http://lcardinaals.wordpress.com/2009/08/04/ubuntu-tweak/

Uit die Wiki:In dit venster kan je softwarebronnen van derden (PPA’s) toevoegen.
De GPG sleutels voor de authenticatie worden automatisch mee geïnstalleerd.
Ubuntu Tweak houdt rekening met afhankelijkheden en discrepanties tussen PPA’s.
Oké, dat is al beter en uiteraard werkt het een stuk sneller dan via de website van Launchpad.
Toch hoop ik dat in de toekomst een kleine omschrijving en een link naar de bron zullen worden toegevoegd. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline ptb

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/13, 02:11:24 »
Ik gebruik ubuntu tweak al een tijdje ,m.n. om ppa's toe te voegen die ik anders handmatig zou toevoegen.Ik vind het van een totaal andere orde dan ultamatix destijds, die op eigen houtje systeembeveiligingen omzeilde.

« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/13, 06:25:29 »
Ik zou de officiële waarschuwingen ook echt beperken tot Ultamatix. Ubuntuzilla is vrij duidelijk op haar pagina's wat het doet en het bestaat al geruime tijd. Dus als er al zooi aan de hand was, dan hadden we dat al lang gemerkt op de verschillende Ubuntu fora.

Daarnaast denk ik dat programma's en PPA's voor gevorderde gebruikers hun bestaansrecht hebben en zo ook worden bezien in de internationale Ubuntu-gemeenschap. Er is dus niks mis mee, ze zijn alleen wellicht minder geschikt voor beginnende gebruikers. Dat laatste mag/moet misschien in de wiki worden geplaatst. Maar een officiële waarschuwing heeft een vrij zware lading en dat gaat m.i. veel te ver.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/13, 07:12:08 »
Ik ben het eens met Jan en de gebruikers die eerder al ongeveer hetzelfde zeiden.

Een officiële waarschuwing zou er alleen moeten zijn voor zaken die echt altijd foute boel zijn.
En tot nu toe lijken alleen Automatix/Ultamatix aan deze beschrijving te voldoen.

Dingen als Ubuntuzilla en Tweak zijn in sommige situaties nuttige hulpmiddelen en hebben dus hun bestaansrecht.
Je moet alleen wel je verstand gebruiken als je hiervan gebruik maakt. Wat meer kennis van Ubuntu lijkt me ook wel noodzakelijk.
Deze hulpmiddelen zijn dus minder geschikt voor de beginners, maar dit is geen reden voor een officiële waarschuwing.
Een extra toelichting in een topic waarin deze tools besproken worden lijkt me wel nuttig. Of een stukje op de wiki oid.

« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/13, 10:28:05 »
Allereerst: ik respecteer de visie en mening van Pjotr123. Laten we niet vergeten, dat hij zich bijzonder veel inzet voor Ubuntu-NL. Tevens hebben zijn adviezen mij (en vele anderen) al dikwijls geholpen. Zijn visie is voor mij in elk geval een signaal.

Ik ben het trouwens met hem eens, dat Ubuntu op bepaalde principes is gebouwd, zoals de pakketbronnen en de versies van progjes. Ubuntuzilla en Ubuntu Tweak passen daar misschien niet in.

Anderzijds:
Het hele idee achter Linux en Open Source is gebouwd op het vroegere idee van het delen en verspreiden van software. Ik kan me herinneren, dat we ooit software met elkaar deelden via de radio (al die piepjes, weet je wel) en dan opnamen op cassette.
Die PPA's zijn in mijn ogen een moderne versie van dat concept. Waarom moet dat dan zo moeilijk zijn? Waarom heeft Ubuntu zelf dan geen handige tool om gewenste bronnen toe te voegen? Het gevolg is nu, dat ik allerhande vage websites moet afstruinen om de bronnen en keys te vinden.

Ubuntu Tweak is dan toch wel een handig progje.
Ik zou eigenlijk willen pleiten, om iets dergelijks standaard op te nemen in Ubuntu. Dan is er tegelijk de gewenste controle op wat het doet, naast het gemak wat het meebrengt.
Hetzelfde geldt voor UbuntuZilla. Het hele idee achter Linux, is scripting. Waarom dan iets dergelijks afraden?

Met Pjotr ben ik het eens: wanneer een script of programma bewezen heeft onveilig te zijn , moeten we het ten zeerste afraden. In alle andere gevallen moeten we het op zijn minst analyseren, of het voordeel van de twijfel geven.

Dit is mijn bescheiden visie,

voor wat het waard is ;)

Groetend,
Steven

P.S.
Pjotr,
in geen geval heb ik trouwens de bedoeling je aan te vallen, uiteraard begrijp je dat ;)

Offline maarth

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/13, 11:59:42 »
ubuntu tweak is wel een leuk programmaatje maar ik installeer er niets mee.
dat kan je net zo makkelijk met software toevoegen of verwijderen.
maar ik vind die scriptjes voor nautilus erg handig. 

« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/13, 12:03:05 »
Citaat van: Pjotr
Alleen zo hou je een goed draaiend systeem: Firefox (en de Mozilla-engine) is een zeer belangrijk onderdeel van het hele Ubuntusysteem; niet alleen maar een losstaande webbladeraar dus. Dat geldt al helemaal, wanneer mensen Ubuntuzilla gaan gebruiken om een Firefoxversie te installeren die sowieso niet is bedoeld voor een bepaalde Ubuntuversie (bijvoorbeeld Firefox 3.5 in Ubuntu 8.04).
Mevrouw Kroes moet dit maar niet Lezen. Ik kan toch wel Firefox en de mozilla-engine eruitlaten anders hoeft Windows ook niet IE te dumpen. Vreemde zaak. ???

Daarnaast waarom waarschuwen, je bent toch vrij om programma's in Ubuntu te gebruiken. En dan mol je, je systeem, nou en ??? Je moet toch wat als beginnend Ubuntu gebruiker. Leren doe je met vallen en opstaan. En zo iemand help ik echt wel verder, tenzij diegene de schuld neer legt bij Ubuntu en niet bij zich zelf. :P

@maarth, leuke avatar. XD
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 15:07:12 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/13, 12:03:16 »
Eens met Jan en Johan.
Een waarschuwing voor beginnende Linux' ers.
De gevorderde doet toch wat hij zelf wil. En daar is Linux ook voor bedoeld.
Tenzij we een eenheids-worst willen. :rolleyes: :rolleyes:

groet,

Theo