Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ook een officiële waarschuwing tegen Ubuntuzilla en Ubuntu Tweak?  (gelezen 8135 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ook een officiële waarschuwing tegen Ubuntuzilla en Ubuntu Tweak?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/01/13, 12:13:22 »
Interessant om al deze reacties te lezen.... Ik heb er het nodige van opgestoken.  :)

Voor mij is de hamvraag: willen we onze mede-Ubuntugebruikers in de richting sturen van een degelijk en betrouwbaar systeem, of vinden we dat niet zo belangrijk?

Ubuntu Tweak lijkt me inderdaad minder link dan Ultamatix, maar het leunen op PPA's vind ik toch gevaarlijk. PPA's zijn een soort "brommeropvoersetjes": met zo'n setje kon je vroeger een Puch Maxi 90 km/u laten rijden, maar erg goed voor het Puchje was het niet.... Alle moeren en bouten trilden los.  :)

Ubuntu heeft een bepaalde structuur en opbouw. Progjes in de pakketbronnen zijn op een bepaalde Ubuntuversie afgestemd en zijn ook volgens een bepaalde kwaliteitscontrole beproefd op hun werking in die Ubuntuversie. Die afstemming en die kwaliteitscontroles zijn totaal afwezig bij spul dat je uit een PPA haalt. Bij een PPA maak je jezelf helemaal afhankelijk van wat de PPA-eigenaar, vaak één individu, erin heeft gestouwd. Zonder dat je weet hoe deskundig hij dat heeft gedaan.....

Gebruik van een PPA zie ik dus als een noodsprong; alleen doen wanneer het écht niet anders kan en je beslist iets specifieks nodig hebt. Verder kun je beter met een grote boog om PPA's heenlopen. Daarmee is voor mij Ubuntu Tweak meteen gediskwalificeerd, want die maakt het gebruik van PPA's veel te makkelijk; werkt dus drempelverlagend voor riskant gedrag.

Het bezwaar tegen Ubuntuzilla is uiteraard vergelijkbaar. Daarbij komt nog, dat Firefox niet zomaar een progje is, maar systeembreed belang heeft.

Daarom zal ik in mijn eigen docu, op persoonlijke titel dus, ook (blijven) waarschuwen tegen Ubuntu Tweak en Ubuntuzilla. Mijn uitgangspunt is, dat ik Ubuntugebruikers wil helpen om een stabiel en degelijk systeem te bouwen, waar ze op kunnen vertrouwen. Als mensen kiezen voor avontuur en riskante experimenten, prima, maar dat doen ze dan (wat mij betreft) maar op eigen kracht.....

Tot slot: als mensen graag willen meehelpen aan de verdere ontwikkeling en vernieuwing van Ubuntu, dan kunnen ze beter meedoen met het beproeven van pakketten in Proposed... Dan help je pas echt mee aan de vooruitgang van Ubuntu, want wat je daarin test, komt ten goede aan de officiële pakketbronnen.

Of alfa-versies uitproberen van in ontwikkeling zijnde toekomstige Ubuntuversies, en de fouten melden op Launchpad.... Dan help je ook goed mee aan de vooruitgang van Ubuntu. Wat de jongens (en meisjes) doen in het Test forum dus....

Dat vind ik pas *opbouwend* experimenteren en avonturieren, in tegenstelling tot dat geklooi met PPA's.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 12:27:09 door Pjotr »

« Reactie #26 Gepost op: 2010/01/13, 12:45:09 »
@ Pjotr
Dat lijkt me een legitiem uitgangspunt voor -en laat ik het nog maar eens zeggen- jouw voortreffelijke site en de stappen die daarin voor beginnende gebruikers uitéén zijn gezet.

Persoonlijk hecht daarnaast waarde aan (1) een keuzevrijheid voor gebruikers en (2) 'empowerment' van diezelfde gebruiker om te weten welke beslissingen wel/niet zinvol zijn. Dat is al nodig bij de verschillende softwarebronnen die zichtbaar zijn bij een standaard installatie van Ubuntu (welke zijn wel/niet afgedekt door de kwaliteitscontrole van Canonical en welke door de gemeenschap, wat zijn de gevolgen als je kiest voor het één en het ander), bij het geven van instructies hoe je met de commandline om moet gaan (past wat minder bij het gebruiksvriendelijke karakter, nog afgezien van het onheil dat je kunt aanrichten bij onoordeelkundig gebruik) en -zoals nu- bij externe programma's, softwarebronnen en PPA's (denk ook even aan GetDeb etc.).

Die externe ontwikkelaars zijn ook nodig en als er goede software uitrolt, dan zie je het vanzelf verschuiven naar de reguliere softwarebronnen. Een recent voorbeeld dat me te binnen schiet is Bilbo Blogger, later Blogilo, dat eerst via een PPA beschikbaar was en vervolgens werd opgenomen door het KDE project vanwege bewezen kwaliteiten. De meritocratische structuur van open source software maakt dat nieuwe programma's zich eerst moeten bewijzen.

Persoonlijk ben ik dus meer voor een én-én verhaal. 'Dit moet je doen om het geheel zo stabiel mogelijk te houden' en daar hoort dan deze hulp bij. 'Dit kan je doen met Ubuntu', maar dan moet je daar zijn voor de hulp en moet je in staat zijn om .... en vul dat dan in.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2010/01/13, 13:00:07 »
Persoonlijk ben ik dus meer voor een én-én verhaal. 'Dit moet je doen om het geheel zo stabiel mogelijk te houden' en daar hoort dan deze hulp bij. 'Dit kan je doen met Ubuntu', maar dan moet je daar zijn voor de hulp en moet je in staat zijn om .... en vul dat dan in.

Dat zou misschien een bruikbaar compromis kunnen zijn voor het officiële standpunt van Ubuntu-NL, ja... Mits het verschil goed wordt aangeduid, en de gevaren helder en duidelijk worden genoemd.

« Reactie #28 Gepost op: 2010/01/13, 13:08:06 »

Dat zou misschien een bruikbaar compromis kunnen zijn voor het officiële standpunt van Ubuntu-NL, ja... Mits het verschil goed wordt aangeduid, en de gevaren helder en duidelijk worden genoemd.

Volgens mij zullen we daar in dit draadje een heel eind in komen  ;)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #29 Gepost op: 2010/01/13, 13:09:25 »
Jan +1:

(1) een keuzevrijheid voor gebruikers en (2) 'empowerment' van diezelfde gebruiker.

Voor wie interesse heeft in een "opvoersetje":
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PpaToevoegen

Daar kan de eenvoudige manier van installeren via Ubuntu Tweak → Source Center mooi aan worden toegevoegd!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #30 Gepost op: 2010/01/13, 14:18:32 »
Daarbij komt nog, dat Firefox niet zomaar een progje is, maar systeembreed belang heeft.
Dat is niet bij iedereen zo. In Ubuntu 9.10 heb ik 'sudo aptitude remove firefox firefox-3.5' gedaan maar alle programma's werken (tot nu toe) nog gewoon.  :) Overschat je het belang van firefox niet een beetje?
Om op internet te browsen moest ik (uiteraard) wel een andere browser installeren. :P

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #31 Gepost op: 2010/01/13, 14:54:45 »
Daarbij komt nog, dat Firefox niet zomaar een progje is, maar systeembreed belang heeft.
Dat is niet bij iedereen zo. In Ubuntu 9.10 heb ik 'sudo aptitude remove firefox firefox-3.5' gedaan maar alle programma's werken (tot nu toe) nog gewoon.  :) Overschat je het belang van firefox niet een beetje?
Om op internet te browsen moest ik (uiteraard) wel een andere browser installeren. :P

Zie o.a. hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ook-een-officiele-waarschuwing-tegen-ubuntuzilla-en-ubuntu-tweak/msg540152/#msg540152

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #32 Gepost op: 2010/01/13, 15:06:54 »
Wine werkt zonder firefox ook prima (althans hier, wine installeert wine-gecko) en liferea werkt perfect.
Ik denk dat Siegie iets anders met die reactie heeft bedoelt, niet dat firefox "een systeembreed belang heeft". In Kubuntu wordt firefox niet eens standaard geïnstalleerd.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #33 Gepost op: 2010/01/13, 15:11:24 »
Wine werkt zonder firefox ook prima (althans hier, wine installeert wine-gecko) en liferea werkt perfect.
Ik denk dat Siegie iets anders met die reactie heeft bedoelt, niet dat firefox "een systeembreed belang heeft". In Kubuntu wordt firefox niet eens standaard geïnstalleerd.

siegi doelt op de Mozilla engine. Pleur een nieuwe Firefox in je Ubuntu met behulp van Ubuntuzilla, en je zult meestal ook een nieuwe Mozilla engine krijgen. Bijvoorbeeld als je Firefox 3.0 eruit gooit in Ubuntu 8.04 en daarna Firefox 3.5 installeert.

Er zijn meer progjes die van die engine gebruikmaken. Als die progjes niet zijn afgestemd op die nieuwe engine, dan zou dat vreemde problemen kunnen geven.

Kubuntu is feitelijk hetzelfde verhaal: volgens mij werkt Konqueror met dezelfde engine als Firefox....
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 15:16:52 door Pjotr »

Offline siegi

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2010/01/13, 15:30:54 »
Citaat van: pjotr
Kubuntu is feitelijk hetzelfde verhaal: volgens mij werkt Konqueror met dezelfde engine als Firefox....
konqueror heeft zijn eigen engine namelijk khtml. (khtml is trouwens de basis geweest voor webkit, wat nu wordt gebruikt in safari en google chrome)

Citaat van: testcees

Ik heb enkele programma's naar boven gehaald die mozilla zijn render engine "kunnen" gebruiken voor bepaalde zaken.
Maar ik vraag me sterk af of er nog meer zijn.  Als ik me niet vergis is gecko engine een optie bij liferea maar niet standaard.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 15:33:49 door siegi »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #35 Gepost op: 2010/01/13, 15:36:40 »
Als die progjes niet zijn afgestemd op die nieuwe engine, dan zou dat vreemde problemen kunnen geven.

Zou kunnen maar als je dat niet risico niet durft te lopen, gebruik je toch geen ubuntuzilla?

Het lijkt mij weinig onderbouwing om meteen het werk van dit opensource project officieel geheel af te raden. Het engelstalige ubuntuforums.org heeft een sticky topic, maar niet met een waarschuwing, in tegendeel, om iedereen enthousiast te helpen met ubuntuzilla.

Ubuntuzilla testing: please help if you can :)

Maar zo zijn er vast wel meer verschillen met het internationale ubuntuforums.org.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #37 Gepost op: 2010/01/13, 15:49:38 »
Ik zie liever dat mensen enthousiast meehelpen met het uitproberen en beproeven van Lucid (zie Test forum) en van pakketten in Proposed... En dan de fouten melden op Launchpad.

Dat is veel nuttiger dan knoeien met een progje dat dingen doet die indruisen tegen hetgeen de ontwikkelaars van Ubuntu, met Ubuntu beogen. Zoals al eerder gezegd: Ubuntu is nu eenmaal geen "rolling release". Ga er niet aan lopen prutsen met PPA's en dergelijke, om er een soort rolling release van te maken. Dat is vragen om problemen.

Niet elk "open-bron-project" is goed, alleen omdat het open-bron is.

Ik streef ernaar, om mensen te helpen met het inrichten van een Ubuntu die, qua onderhoud en stabiliteit, gruwelijk saai is. Zodat ze ongestoord plezier kunnen beleven aan de goede werking van Ubuntu, en aan de leuke dingen die ze met hun programma's kunnen doen. En zodat ze geen tijd en energie hoeven te stoppen in het telkens weer oplossen van rare storingen en vreemde problemen.

@Lexaldo: ik vind je laatste reactie kinderachtig en ergerlijk. Doe eens normaal, zeg.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 15:51:45 door Pjotr »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2010/01/13, 15:56:56 »
Firefox (en de Mozilla-engine) is een zeer belangrijk onderdeel van het hele Ubuntusysteem; niet alleen maar een losstaande webbladeraar dus.

Waar kan ik hier meer informatie over vinden? Dit riekt wel heel erg naar MS behaviour.....
Als ik FF eraf knikker, wat werkt er dan niet meer?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #39 Gepost op: 2010/01/13, 16:15:19 »
Epiphany hetzelfde verhaal.

Ik streef ernaar, om mensen te helpen met het inrichten van een Ubuntu die, qua onderhoud en stabiliteit, gruwelijk saai is. Zodat ze ongestoord plezier kunnen beleven aan de goede werking van Ubuntu, en aan de leuke dingen die ze met hun programma's kunnen doen. En zodat ze geen tijd en energie hoeven te stoppen in het telkens weer oplossen van rare storingen en vreemde problemen.
+1

@Lexaldo: ik vind je laatste reactie kinderachtig en ergerlijk. Doe eens normaal, zeg.

Laten we wat milder zijn en zeggen dat het wat minder gepast is in een volwassen gesprek.

Firefox (en de Mozilla-engine) is een zeer belangrijk onderdeel van het hele Ubuntusysteem; niet alleen maar een losstaande webbladeraar dus.

Waar kan ik hier meer informatie over vinden? Dit riekt wel heel erg naar MS behaviour.....
Ik denk dat Evolution misschien (is een gokje) moeilijk doet, een werkende installatie van Konqueror en Epiphany kun je mogelijk vergeten. Systeemgerelateerde zaken zullen nog wel werken denk ik. Maar ik ga hierbij wel uit van een volledige verwijdering van alle pakketten, misschien dat als je via Synaptic héél voorzichtig te werk gaat en afhankelijkheden laat staan, dat het dan lukt. Maar kijk uit, ik heb namelijk ooit eens in VectorLinux het standaard meegeleverde Xine (wilde het vervangen door Gstreamer-spullen) verwijderd. Ik dacht dat het geen kwaad kon, en las de afhankelijkheidsinfo niet goed door. Dat was dus een zelfmoord waar het systeem aan begon: zelfs xfce 4 werd verwijderd. Vanuit de commandline een herstelpoging doen ging niet, daar er wat essentieële dingen ontbraken. Wat precies kan ik niet zeggen. De eerdere blunder van het niet goed lezen, tezamen met het feit dat ik geen verstand had (en heb) van Slackware(afgeleiden), zorgde ervoor dat er geen ruk meer aan te doen viel.
Wees dus gewaarschuwd en maak een image van Uby voordat je wilde experimenten gaat doen met (het verwijderen van) standaard meegeleverd spul.

En oh ja, het is niet MS-achtig, want FF is van Mozilla en niet van Canonical.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 16:17:46 door Peter »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #40 Gepost op: 2010/01/13, 16:20:24 »

Interesante these, maar ik denk niet dat het zo is.

Kijk je naar afhankelijkheden van FF (http://packages.ubuntu.com/karmic/firefox-3.5), dus zie je dat de engine niet los genoemd staat. Mocht het zo zijn dat er wat apps afhankelijk zijn van die engine, dan zou er een rechtstreekse afhankelijkheid naar FF moeten zijn. Vanuit het oogpunt van efficientie is dat absoluut niet wenselijk, dus normaal gesproken gebeurt dat ook niet.

Afhankelijkheden worden opgelost door het package-systeem; daarmee is gewaarborgd dat pakketten die een afhankelijkheid hebben naar een ander pakket, dat pakket ook daadwerkelijk geinstalleerd wordt; daarvoor is het noodzakelijk (efficient) dat dit op zo'n laag mogelijk niveau gebeurt, bv op een aparte package voor de engine. Aangezien die losse package van de gecko-engine er klaarblijkelijk niet is, zou je kunnen concluderen dat er geen andere apps daarvan afhankelijk zijn en dus ook niet kunnen 'omvallen'.

Het zou anders kunnen zijn, maar ik laat me graag verrassen.

Ik zie liever dat mensen enthousiast meehelpen met het uitproberen en beproeven van Lucid (zie Test forum) en van pakketten in Proposed... En dan de fouten melden op Launchpad.

Het is natuurlijk niet zo dat er alleen maar bugs gevonden en gemeld worden van pakketten die in de repo (main/proposed/etc.) zitten.

Normaal gesproken is de levencyclus van een Open Source-project ongeveer zo (sommige stappen worden overgeslagen):
- openstelling code via versiebeheersysteem (geen installer, script, etc.)
- installerscript (make, install, etc.)
- package (losse deb)
- PPA
- opname in de repo

In elke fase kunnen bugs aangemeld worden. Punt is wel, dat hoe moeilijker een pakket te installeren is, hoe minder mensen capabel genoeg zijn of dat pakket te installeren. Dat neemt niet weg dat in alle fases meegeholpen kan worden aan de verbetering van dat pakket.

Een PPA is dus het voorportaal van opname in de officiele repo's. Tamelijk essentieel dus, wil je dat het pakket voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk is.

Dat is veel nuttiger dan knoeien met een progje dat dingen doet die indruisen tegen hetgeen de ontwikkelaars van Ubuntu, met Ubuntu beogen. Zoals al eerder gezegd: Ubuntu is nu eenmaal geen "rolling release". Ga er niet aan lopen prutsen met PPA's en dergelijke, om er een soort rolling release van te maken.

Een PPA is een essentieel onderdeel van de ontwikkelstructuur en druist daar dus niet tegenin. Dit wordt zelfs goed (steeds beter) door Ubuntu gefaciliteerd middels een zeer simpel commando: sudo add-apt-repository ppa:<ppa-naam>

Niet elk "open-bron-project" is goed, alleen omdat het open-bron is.

Wat bedoel je hiermee?

Hier kan het voor 100% mee eens zijn. Voor de 'normale' gebruiker heeft een PPA niet zo veel zin. Er zijn idd wel eens afhankelijkheidsproblemen met een PPA die moeilijk te verhelpen zijn. Een waarschuwing is op zijn plaats, al moet dat niet overdreven worden, want een PPA heeft wel degelijk een belangrijke rol.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 16:36:24 door markba »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #41 Gepost op: 2010/01/13, 16:25:36 »
Het risico zit niet zozeer in het geheel verwijderen van Firefox (hoewel ik dat ook afraad). Het zit 'm meer in het vervangen van de Mozilla engine door een nieuwere versie van diezelfde Mozilla engine, wanneer je een oudere Firefox vervangt door een nieuwere.

Het is namelijk de vraag, of andere progjes die gebruikmaken van die engine, wel goed overweg kunnen met de nieuwere versie van die engine.

Enfin, we kunnen hier nog lang over doorgaan, maar uiteindelijk komt het hierop neer:
ik ga het liefste met mijn Ubuntu om als een goede systeembeheerder en niet als een avonturier. En ik denk dat het goed is, als we de Ubuntugebruikers die hier op het forum informatie en hulp zoeken, "een duwtje geven" in de richting van goed systeembeheer. Daar hoort bij, dat we avontuurlijk geknoei ontmoedigen....

Mensen maken natuurlijk zelf uit, wat ze doen. Daar gaat het niet om. Maar waar het me wel om gaat, is: welke manier van omgaan met Ubuntu stimuleren we?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 16:39:12 door Pjotr »

« Reactie #42 Gepost op: 2010/01/13, 16:55:08 »
Als je Ubuntuzilla gebruikt om Firefox of Thunderbird te installeren -of je doet het volledig handmatig- dan installeer je daarmee een volledig stand alone 'pakket' zonder afhankelijkheden. Dat werkt twee kanten op. Dit pakket heeft niets nodig wat via pakketbeheer is geïnstalleerd en niets wat via pakketbeheer is geïnstalleerd gebruikt iets wat dit pakket levert of aanmaakt (akkoord, misschien instellingen in je persoonlijke map, maar daar gaat het hier niet over...).

In de praktijk betekent dit, dat je bepaalde onderdelen dus twee keer op je systeem kunt hebben. Mocht het zo zijn dat een ander pakket iets van de engine van Firefox nodig heeft (xulrunner?), dan zal dat zijn gespecificeerd in de afhankelijkheden van dat pakket en zal de voor dat pakket benodigde versie daarvan dus aanwezig zijn, volledig onafhankelijk van enige eventueel via Ubuntuzilla geïnstalleerde applicatie.

Hier heb ik vrij uitgebreid onderzoek naar gedaan in de tijd dat ik een zelf opgehaalde Firefox had draaien onder Jaunty (in Karmic zit een actuele Firefox, dus nu gebruik ik de versie uit de repo). Ik heb dan ook zonder aarzeling -en zonder problemen- versie 3 van Thunderbird op vergelijkbare wijze geïnstalleerd, toen bleek dat Canonical mij op dezelfde wijze in de steek liet als onder Jaunty met Firefox.

Ik ben het er dus absoluut niet mee eens dat het installeren van Firefox of Thunderbird via Ubuntuzilla (of helemaal handmatig) om reden van afhankelijkheden c.q. verondersteld samengebruik van engines zou moeten worden afgeraden.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/13, 17:17:55 door grizzler »

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2010/01/13, 17:36:12 »
Ik ben een PC-gebruiker die veel risico's neemt (wel met dagelijkse back-ups). In de twee jaar dat ik Vista gebruikte heb ik 9 keer een herinstall moeten doen.
In de drie jaar dat ik op risicovolle wijze Ubuntu gebruikte heb ik slecht 1 keer mijn systeem naar de kleauten geholpen.
Mijn ervaringen met Janitor zijn zeer slecht alsook die met Ultimatix.

Maar als je geen LTS draait lijkt het mij niet nodig om mensen te waarschuwen voor Ubuntuzilla; LTS-ers gebruiken toch al geen Ubuntuzilla. Zelf heb ik er nog nooit problemen mee ondervonden.
Eventuele problemen kunnen ook nog eens zonder herinstallatie worden opgelost, volgens mij.
Dus: geef mij maar UBUNTUZILLA!
« Laatst bewerkt op: 2010/01/14, 06:57:28 door Lexaldo »

« Reactie #44 Gepost op: 2010/01/13, 20:30:44 »
@Pjotr: Als je eens weet wat ik allemaal pruts aan mijn Kubuntu-installatie met PPA's en dergelijke... En ik heb er nog nooit (op 2 keer na met de Proposed repo die ik ook nooit meer ga gebruiken) problemen mee gehad.

En inderdaad gebruikt Konqueror KHTML, en in de toekomst misschien WebKit (via webkitkde). Dat is dus niet hetzelfde.
Daarbij, toen ik nog Ubuntu gebruikte, heb ik Firefox er ook wel eens afgeknikkerd. En nooit problemen ermee gehad.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #45 Gepost op: 2010/01/13, 20:35:01 »
@Pjotr: Als je eens weet wat ik allemaal pruts aan mijn Kubuntu-installatie met PPA's en dergelijke...

Ik wil het nog niet eens weten...  :)

Maar ik beschouw jou ook niet als een doorsnee Ubuntugebruiker (laat staan als een beginner met Linux); ik denk dat jouw Linuxvaardigheden wat groter dan gemiddeld zijn. Daarmee ben je dus niet representatief...

« Reactie #46 Gepost op: 2010/01/13, 20:36:57 »
Maar ik tweak wel van alles en nog wat. En dat het goed blijft gaan is me altijd een wonder. Ook al ben ik geen doorsnee gebruiker, het blijft goed gaan ondanks mijn gerotzooi en dat zegt wel wat.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2010/01/13, 21:26:23 »
@Pjotr: Als je eens weet wat ik allemaal pruts aan mijn Kubuntu-installatie met PPA's en dergelijke...
Mee eens. Ik volg al een tijdje dit draadje en zie dat sommigen PPA's niet waarderen. Dit verbaast mij. Het is m.i. een ideale manier om een programma zoals bijv. Chromium of dit in te passen in Synaptic. De grote voordelen van PPA's zijn dat er maar een enkel programma geïnstalleerd wordt (ook nog via Synaptic, kan het handiger?) en dat daarvoor updates ontvangen worden.

Nu is Vistaus deskundiger dan de doelgroep van Pjotr, maar de zonet genoemde link is niet voor deskundigen bedoeld. Beginners kunnen prima met PPA's werken. Zo wordt het downloaden van software van internet ook ontmoedigd.

« Reactie #48 Gepost op: 2010/01/13, 21:31:34 »
Ontmoedigd ???  Waar moet ik dan heen met mijn experimenteer lust? Terug naar de klik cultuur van Windows? Naar BSD? Ik wordt hier erg nerveus van. :o
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2010/01/13, 21:32:51 »
Ontmoedigd ???  Waar moet ik dan heen met mijn experimenteer lust? Terug naar de klik cultuur van Windows? Naar BSD? Ik wordt hier erg nerveus van. :o
Experimenteren dient te gebeuren met PPA's. Zo niet, dan voel ik mij genoodzaakt jou te degraderen naar een ander besturingssysteem. :evil: